29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ESEJ: Názor versus Absolutno

Pro smysluplné řešení soudobých problémů je třeba dát si do pořádku vlastní dům. Tím mám na mysli mravní přeměnu mysli a srdce. Zatím se pouze vztekáme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 10.4.2016 17:09

Proti takzvaně "idealistickému" názoru

tedy víře, že za vznikem vesmíru i našich maličkostí stojí někdo, kdo tohle všechno stvořil s jistým záměrem, stojí takzvaně "vědecký" názor, který "vědecky" předpokládá, že se tohle všechno stalo jen tak nějakou náhodou a nemá to vlastně žádný smysl. Nemá cenu se přít, který názor je správný, protože ani jeden z nich nejde "exaktně" dokázat. Otázka je spíš taková, který z těchto názorů je pro člověka a lidskou společnost užitečnější. A tady myslím není vůbec žádná pochybnost.

V. Čermák 10.4.2016 17:29

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Dobrá úvaha, zejména s tou Užitečností Víry, či neVíry v Boha. Já v Boha věřím právě pro tu předem promyšlenou Smysluplnost, kterou logicky upřednostňuji před nádodnou Bezsmyslností s nejasným, či vůbec žádným koncem. A proto, že věřím v Boží přítomnost nejen na začátku a konci, ale i v průběhu vývoje si myslím, že současná Neviditelnost Boha je vývoji Člověka ve světě Užitečná, právě pro to, aby ho ty současné většinové davy a masy lidí neviděli, ale postupně musely uvěřit, čímž se teprve stanou dobrými.

Z. Frys 10.4.2016 18:18

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Ano, máte pravdu. Není pochyb o tom, že náboženská víra je koncentrované zlo a nejen že není užitečná, ale je pro společnost smrtelně nebezpečná.

J. Švub 10.4.2016 19:07

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Ale no tak! Jistě si sám jste vědom, že Vaše reakce je poněkud neadekvátní. KONCENTROVANÉ zlo nemůže "vyprodukovat" či způsobit NAPROSTO nic dobrého. Pokud budete zdejší čtenářské obci tvrdit, že "náboženská víra", kterou zjevně rozumíte v kontextu článku i diskuze pod ním i víru křesťanů, není schopna být motivací pro konání objektivně dobrých skutků, nebude Váš komentář asi přijat jako relevantní příspěvek do výměny názorů.

I když mají křesťanské církve historicky opravdu dost "másla na hlavě", je tvrzení, že všechno co udělaly, udělaly špatně a nikomu (žádnému jednotlivému člověku - v církevních školách, v nemocnicích, v hospicích atd. atd.) to nepřineslo vůbec nic dobrého, zcela vylhané a dokonale zaslepené.

Z. Frys 10.4.2016 19:49

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Ale kdepak neadekvátní. Náboženství všechno ničí. Viz. Ch. Hitchens - God Is Not Great.

Všechna náboženství jsou hloupá, směšná a nebezpečná. A každé náboženství je nepřítelem svobody, života a vůbec (42) ©.

J. Švub 10.4.2016 20:28

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Ten citát, který jste uvedl, něco říká. Já bych mohl uvést jiné citáty, které budou říkat pravý opak. Nicméně:

Vyhnul jste se odpovědi na to, jestli křesťanství v historii lidské společnosti, ale především v individuálních lidských životech, podle Vašeho názoru zanechalo něco pozitivního nebo ne.

Samozřejmě, že v jiných individuálních lidských životech způsobilo strašné chvíle a utrpení. Ale nikoliv ve KAŽDÉM lidském životě.

Právě na ten generalizující odsudek jsem reagoval. Žijeme ve světě, kde je přítomné dobro i zlo současně a vedle sebe a v "koncentrované" podobě se vyskytují dost vzácně. Koncentrované zlo ano, koncentrované dobro prakticky vůbec ne.

Ten citát, který jste uvedl, ztrácí právě svou jednostranností relevanci. Ale jistě ta slova některým uším zní výborně...

Z. Frys 10.4.2016 20:36

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Na ty dvě věty mám copyright. Tedy částečně je to parafráze D. Adamse.

Nelze samozřejmě dokázat neexistenci jakéhokoliv myslitelného boha. Ale lze poměrně jednoduše ukázat, že pravděpodobnost existence Boha Abrahámovského je menší než 10E-10. S takovou přesností lze některé významné fyzikální veličiny spočítat a následně měřit (např. atomová spektra). Takový Bůh hraje v našem vesmíru naprosto zanedbatelnou roli. Bůh je neúspěšná hypotéza. Náboženská víra lidem poskytuje jenom falešné pohodlí.Je pošetilá a vede lidi k iracionálním rozhodnutím. Je to jen mentální virus (mem), který se bohužel šíří populacemi tisíce let. R. Dawkins tvrdí, že je to vedlejší produkt evolučního vývoje. Stejně tak se šíří podobné viry, např. nacismus, komunismus, fašismus, socialismus. Třeba podobnost islámského fundamentalismu s nacismem není náhodná.

J. Švub 10.4.2016 23:00

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

..."neúspěšná hypotéza", která lidskou civilizaci provází po většinu její nějak zaznamenané či doložené historie. To je fakt dobrý!

A to, že je neúspěšná, se zjistilo jak? Vypočítal to Váš guru R. Dawkins a má na to rovnice? Nebo lidé přestali s Pánem Bohem počítat? Někteří ano, někteří ne. Jsou-li na Zemi desítky procent z celosvětové lidské populace těch, kteří v existenci nějakého boha věří, není to statisticky moc přesvědčivé číslo, že to je "slepá ulička".

A "vedlejší produkt evolučního vývoje", to už je úplná bomba. Takže evoluce umožňuje "jízdu po dvou kolejích" a někdy holt něco pro vývoj nepotřebného utlumí a někdy zase ne... To je dost chaos, nemyslíte.

Nicméně je zřejmé, že bude rozumné naši výměnu názorů ukončit. Brousíme si sice intelekt, ale k dobrému to našemu oponentu není a proto pro debatu není důvod.

V. Bartl 10.4.2016 22:32

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

pan Čermák to má jasné. Asi bude šťastným člověkem. Ať pozdravuje soudruha Duku, případně jeho náměstka Gaunera,a ať se mají b nebi hodně hezky.

J. Vintr 10.4.2016 22:47

Re: Proti takzvaně "idealistickému" názoru

Vy tomu pochopitelně asi nebudete věřit, ale bez víry ve vyšší smysl lidské existence by lidstvo patrně dodnes žilo v jeskyních. V každém případě by bez křesťanství euroamerická civilizace nebyla tam kde je dnes a nejspíš by vůbec neexistovala. Když se podíváte po světě kolem nás a odečtete všechno, co vyprodukovala naše civilizace (a o co se podělila s okolním světem - což také není tak úplně samozřejmá věc a bez křesťanského altruismu by k tomu nejspíš nedošlo), tak by se svět vývojově nacházel nejspíš někde v předminulém tisíciletí ...