Neděle 18. května 2025, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

DOTAZ: Jak se točil Adolescent

diskuse (6)

Umíš vysvětlit, jak bylo možné technicky realizovat, tedy zahrát, nasnímat kamerou, sejmout zvuk a režírovat seriál Netflixu Adolescent, který má čtyři hodinové díly, každý natočený v jednom záběru?

Technická realizace seriálu jako Adolescent, kde každý ze čtyř hodinových dílů byl natočen v jednom nepřerušovaném záběru, je fascinujícím příkladem filmové choreografie, precizní přípravy a týmové spolupráce. Tento přístup, známý jako „one-shot“ nebo „jednozáběrovka“, vyžaduje pečlivé sladění hereckých výkonů, kamery, zvuku a režie. Pojďme si to rozložit na jednotlivé aspekty:

1. Příprava a scénář

  • Scénář a choreografie: Každý díl musel být napsán tak, aby děj plynul v reálném čase bez přerušení. To znamená, že dialogy, pohyby postav a přechody mezi lokacemi byly přesně naplánovány. Neexistoval prostor pro improvizaci mimo rámec pevně stanoveného plánu, protože jakákoli chyba by znamenala opakování celého záběru.
  • Zkoušky: Herci a štáb absolvovali dlouhé zkoušky, během nichž se scény nacvičovaly jako divadelní představení. Každý pohyb – ať už herce, nebo kamery – musel být synchronizovaný. Tvůrci pravděpodobně točili několik pokusů (například desetkrát za den) a vybrali nejlepší verzi.

2. Natáčení kamerou

BEWARE
  • Speciální vybavení: Pro tak dlouhé záběry byla použita stabilizovaná kamera, například Steadicam nebo gimbal, které umožňují plynulý pohyb i v náročném prostředí (např. při chůzi, běhu nebo přechodu mezi interiéry a exteriéry). Tyto systémy jsou běžné v akčních filmech, ale tady musely být extrémně spolehlivé, aby vydržely hodinu bez technických problémů.
  • Předávání kamery: V některých momentech, například při přechodu z auta do budovy nebo mezi místnostmi, si kameramani museli kameru předávat – třeba oknem nebo za rohem – aby záběr zůstal nepřerušený. To vyžadovalo perfektní koordinaci a nacvičené přechody.
  • Pohyb kamery: Kamera se stala jakoby další postavou v příběhu. Někdy sledovala jednu osobu, jindy přešla na jinou postavu, což sloužilo jako náhrada střihu. Například v prvním díle sledujeme cestu z policejního auta do domu, zpět do jiného vozu a na stanici – vše v jednom toku.

3. Zvuk

  • Živý zvuk: Zvuk byl nahráván přímo na place, což znamená, že herci museli mluvit jasně a ve správný čas. Mikrofony byly pravděpodobně skryté na hercích (např. klopové mikrofony) a doplněné o směrové mikrofony na tyčích, které zvukaři pohybovali mimo záběr.
  • Minimalizace rušení: Prostředí muselo být dokonale kontrolované – žádné náhodné zvuky (projíždějící auta, ptáci) nesměly narušit záběr. To mohlo znamenat uzavření ulic nebo natáčení v ateliérech navržených tak, aby vypadaly jako reálné lokace.
  • Synchronizace: Zvukaři museli být v pohybu stejně jako kameramani, aby zachytili dialogy a atmosféru bez přerušení.

4. Režie

  • Detailní plán: Režisér Philip Barantini (zkušený s jednozáběrovkou z filmu Bod varu) musel mít každý detail pod kontrolou. Spolupracoval s kameramanem (např. Matthew Lewisem, jak uvádějí některé zdroje) na vytvoření „tančící“ choreografie, kde se pohyby herců a štábu prolínaly.
  • Flexibilita v reálném čase: I přes pevný plán musel být režisér připraven reagovat na drobné odchylky – například když herec zakopl nebo zapomněl repliku. To ale nebylo vidět, protože finální verze byla vybrána z mnoha pokusů.
  • Prostředí: Lokace byly navrženy tak, aby kamera mohla plynule přecházet mezi místy. Například ateliéry a skutečné exteriéry byly propojeny, aby přechody vypadaly přirozeně (třeba z domu na ulici).

5. Herecké výkony

  • Koncentrace: Herci, jako Owen Cooper nebo Stephen Graham, museli zůstat v roli celou hodinu bez přestávky. To vyžadovalo obrovskou fyzickou i psychickou výdrž, protože nemohli „vypnout“ mezi scénami.
  • Přirozenost: Dialogy a emoce musely působit autenticky, i když byly nacvičené. Například scéna výslechu nebo rodinného chaosu musela gradovat přirozeně, bez možnosti opravy střihem.

6. Technické výzvy a řešení

  • Délka záběru: Hodinový záběr je extrémní výzva – většina jednozáběrových filmů (např. 1917) má skryté střihy. Tady ale tvůrci trvali na nepřerušenosti, což znamenalo, že technika (baterie kamery, paměťové karty) musela fungovat bezchybně.
  • Osvětlení: Světlo bylo přirozené nebo pečlivě skryté, aby se přizpůsobilo pohybu kamery. Například v interiérech mohly být lampy součástí scény, zatímco v exteriérech se spoléhalo na denní světlo nebo drony s osvětlením.

Příklad z praxe

V prvním díle sledujeme policejní zásah: kamera začíná v autě, přesouvá se do domu, pak zpět do vozu s podezřelým a končí na stanici. To znamená, že herci (policisté, rodina), kameraman a zvukaři museli přesně vědět, kdy se kde pohnout, zatímco režisér dohlížel na to, aby emoce i tempo odpovídaly ději.

Závěr

Technická realizace Adolescenta byla možná díky kombinaci důkladné přípravy, špičkové technologie a týmové práce na úrovni tanečního souboru. Každý díl byl jako živé divadlo přenesené na plátno, kde sebemenší chyba znamenala restart. Výsledek působí realističtěji a intenzivněji, protože divák prožívá události společně s postavami bez úniku střihu. Je to důkaz, že i v éře digitálních efektů může tradiční řemeslo stále ohromit.

Dokument o natáčení seriálu:

Ivo Fencl
17. 5. 2025

Krásnými časy se míní roky 1880-1912.

Jan Kovanic
17. 5. 2025

Novotný má teď svou vlastní huť v Novém Boru.

Lika
17. 5. 2025

Zmrzlý kalendář

Gustav Sitař
17. 5. 2025

Nemálo Američanů vnímá situaci v USA jako souboj.

Aston Ondřej Neff
16. 5. 2025

V tomto světě je možné všechno.

Aston Ondřej Neff
15. 5. 2025

O co jde vládní sestavě v předvolební kampani?

Aston Ondřej Neff
17. 5. 2025

Prezident Pavel vystoupil na veřejnosti.

Úpadek německého hospodářství je zjevný každému.

Chechtavej tygr
17. 5. 2025

Po České Republice putuje výprava zahraničních novinářů

Jiří Čihák
18. 5. 2025

O účast v evropských pohárech se bude hrát ve fotbalové první lize až do posledního kola. Otevřený...

tals Štěpán Ťalský
18. 5. 2025

Trable sparťanských fotbalistů pokračují. Ve 4. kole nadstavbové skupiny o titul prohráli v Ostravě...

Lidovky.cz, ČTK
18. 5. 2025

Izraelská armáda v posledních 24 hodinách spustila novou rozsáhlou pozemní ofenzivu na severu i...

jhr Jan Hron
18. 5. 2025

Migranty ze Senegalu motivuje k cestě do Evropy nadměrné rybaření, kterého se dopouštějí především...

Pavel Kohout
18. 5. 2025

Když 2. dubna 2025 prezident Trump oznámil nečekaně masivní zvýšení dovozních celních tarifů, trhy...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz