Neděle 16. března 2025, svátek má Elena, Herbert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

CO BYLO: Když se četly Melodie

diskuse (13)

Čítal jsem lecjaké žurnály (CO BYLO: Když se četly Světovky - Neviditelný pes), ale o hudbě až do roku 89 jen jeden. Měsíčník Melodie (1963-2001) vycházel takřka čtyřicet let a měl éry, kdy dosti objektivně informoval o západní hudbě, což nebyla ve střední Evropě samozřejmost. Naopak.

Taky jste ale Melodii nesehnali na každém rohu, a to nakonec dosáhla stotisícového nákladu. Vedl ji zprvu Lubomír Dorůžka, ale za mých dětských a mladistvých let (jsem ročník 64) Stanislav Titzl: hudební kritik, o kterém Ringo Čech lapidárně a přímo na stránkách inkriminovaného časáku (a svobodně) napsal verš: „Standa Titzl/do mě rycl.“

Ale když mi bylo dvacet, komunistická strana časopis přece jen odstřelila. Je typické pro tento národ, že jsme se tomu smáli a nové verzi Melodie se leda vysmívali. Dosazena tam zbrusu nová redakce a moc se jim nedařilo „dělat to jinak a lépe“. Připomínalo to blamáž a nezapomenu, jak kritik Jiří Černý v jednom pořadu, proběhnuvším v podzemním strahovském studentském klubu 007, konstatoval: „Nemohu vám přesto doporučit tu novou nečíst, poněvadž i do ní sem tam proniknou relevantní informace, i když teď daleko méně!“

Ale já to už nečetl. Předtím ano. Předtím se to číst dalo, ba i studovat. Od roku 1984 začal však tentýž časopis vycházet s poloprázdnými stránkami a nic proti známému textaři Pavlu Vrbovi, ale poskytl tam verše. Do prostoru onoho prázdna.

Bývalý ředitel rozhlasové stanice Hvězda nahradil už v lednu 1984 „Standu“ Titzla a byl neschopný. To potvrzuje, mimochodem, i Wikipedie. I tak vydržel tři roky. A tak to tenkrát chodilo mnohde.

Teprve koncem roku 1987 byl Kratochvíl odstaven a od roku 1988 se opět snad dá hovořit o Melodii reflektující do jisté míry hudební dění. I světové. Míním jen rock a pop.

Po převratu vyvstaly konkurenční hudební časopisy, jak jejich právem bylo, a roku 1994 Melodii, a teď neblábolím, koupil Karel Gott. Nebo tedy jeho agentura GOJA. Zlaté časy časopisu ještě bezprostředně nekončily, ale Melodie mířila k zániku.

Neodebíral jsem ji, ale jako žák škol základní a střední (sedmdesáté roky) jsem vídal její typickou obálku mezi spolužáky dost. Kamarád Chýlek si odsud pilně vystřihoval vše o Beatles a zda toho bylo dost, je na diskusi. On byl asi spokojen. Rozumnější si časopis doma schovávali a neřezali do něj.

Když jsem populární hudbě už trochu odrostl, listoval jsem staršími čísly a nadával, že jsem tam stříhal taky. Ale já zase hledal Schelingera a jeho kapelníka Čecha. Když jste mladí, tak vám četba Melodie staré dva roky, kterou někde ulovíte, připadá pomalu jako nájezd do historie. Když do našich kin pustili V zajetí rytmu, cítil jsem cosi podobného. Za živého boha jsem nechápal, že může hrát Jerry Lee Lewis (král klavíru) sám sebe. Přece zarumploval dějinami rokenrolu už kdysi v pravěku, ne? A s Melodiemi let šedesátých to bylo pro nás totéž.

Jednoho dne vstoupil Venca Chýlek do třídy zdrcen. Zastřelili Lennona. Chýlkův fanatismus ohledně toho zpěváka a Beatles tím jen vzrostl. Já to nezažil, já se totiž začal o Schelingera vážněji zajímat teprve s jeho tragickou smrtí. Mezi ní a smrtí Lennonovou neleží míle času a oba případy jsou terčem řady konspiračních teorií.

Melodie vlastně zveřejňovala i humoristickou literaturu. Jak to? Na pokračování tu vycházela Ringo Čechova knížka Z deníku osamělého běžce, kde vzpomínal na své soužití s muzikanty. Chvíli mu to nikdo nechtěl zveřejnit mimo časopis, ale pak to udělala Jazzová sekce - pod titulem Z mého života. Kniha však neputovala do distribuce a sehnal jsem ji náhodou.

Takzvané „zaříznutí“ svobodomyslné Melodie roku 1984 bylo samozřejmě svinstvo prvního řádu a taky krok dnes hůře pochopitelný. Politicky byl časopis neškodný a svým způsobem lidi od děsivosti tehdejší politiky odtahoval. Dával jim hry. Jen málokdo si taky na stránkách leštil ego a budoval kult osobnosti. Tedy kromě už zmíněného Ringa. Ten to ale dělal s nadsázkou, ironicky, jako jakýsi kašpar, kterému je možná třeba povolit vše. Protože byl chytrý, nikdy nepřekročil čáru smrti. Čáru, za níž si jiní už v Melodii neškrtli. A že jich bylo dost.

Začátkem let sedmdesátých měl Ringo díky nadprodukci své kapely v žebříčcích každého čísla Melodie najednou i třeba šest písní. Těžko říct, o čem to svědčí. Možná o úhoru kolem, ale byla to i módní vlna tzv. žvýkačkové hudby. Tu hráli, konkurovali tak v žebříčku sami sobě. Žárlivý Kakadu je klasika z toho ranku.

Jenom kritiky té hudby nebyly vždy milé, a tak Ringo na koncertech Melodie občas nemilosrdně, demonstrativně trhal. I to byla tehdy odvaha, vážně byla.

Čechovi takové záchvaty nebránily v tom, aby v redakci nezaklepal s parafrází známé písničky Když jsem já sloužil, kterou přejmenoval na Když jsem psal texty. Z ní zní ono vyjádření o Standovi Tizlovi, co do Ringa rycl. Text probírá tehdy zásadní hudební kritiky jednoho pod druhém a jde o kanonádu do jejich řad. Anebo prostě šlo o podlézání? To je otázka. Každopádně časopis ódu zveřejnil a my se smáli a jindy lze stránkách časopisu číst: „Ringo Čechovi se dá zatelefonovat v kterémkoli okamžiku a pokaždé uslyšíte vtipnou reakci, bez přípravy. Dá se rovnou tisknout.“ A nebyla to lež. Sypal to z rukávu a volávali mu obvykle do Holečkovy ulice, kde žil v ateliéru vedle hitmakera Karla Svobody, jehož navštěvoval oknem. I díky tomu otextoval postupně asi šestnáct Gottových songů, ale nadřel se, protože tehdejší Zlatý slavík na koncích strof prosil o maximum dlouhých Á. „Nápoj lásky číslo deset namícháám… ať nejsem sáám!“

Je neuvěřitelné, jakým ostrovem svobody za normalizace zůstala až do roku 84. Soudruzi soudili, že je zábavy třeba, a nechali Titzlově redakci dost volnou ruku. A ta redakce zase odpouštěla hodně externě píšícím. Výsledná Melodie kolovala mezi mladými z ruky do ruky a náklad stoupal. Jiný takový časopis ostatně neexistoval. Kdybych dnes byl šťastným majitelem všech čísel toho časopisu do roku 84, rozprostřel bych je a spal na nich. Jinou sponku s hudební teorií jsem do pětadvaceti let neměl.

F. R. Čech zpívá PARODII - v čase, kdy jeho kapelu intenzivně propagovala Melodie a do ní sám často psal:

Aston Ondřej Neff
15. 3. 2025

Jde o variantu klasických odposlechů, podléhá zákonům.

Konzervativní noviny
15. 3. 2025

Demokratický svět jsme si svázali, ale na predátory to nemělo žádný dopad.

Jan Kovanic
15. 3. 2025

Psalo se mi to těžko, u takovýchto textů trpím jako Kassandra.

Hyena Neff
15. 3. 2025

Víkend byl tak jarní, že se před tím nedaly zavírat oči.

Karel Wágner
15. 3. 2025

Trump překotným tempem snižuje finanční podporu vědy na federální úrovni.

Aston Ondřej Neff
13. 3. 2025

Doba nazrává ke zlomové situaci, kdy bude nutné uvažovat o roli hajzlů.

Aston Ondřej Neff
14. 3. 2025

Rychlé ukončení bojů na Ukrajině se nedalo a nedá čekat.

Aston Ondřej Neff
15. 3. 2025

Jde o variantu klasických odposlechů, podléhá zákonům.

Alexander Tomský
13. 3. 2025

Pro Evropany je Trumpova politika zlá, přestože je v zájmu Ameriky.

Chechtavej tygr
15. 3. 2025

Letí v letadle Trump, Putin, Babiš a potulný vandrák.

ČTK, Lidovky.cz
15. 3. 2025

Hasiči v brněnské městské části Žebětín evakuovali přes 90 lidí v domech poblíž stavby na...

ČTK, psv Pavel Svačina
15. 3. 2025

Na shromáždění pro podporu pro podporu umělecké svobody Divadla Lampion přišlo 200 lidí. Iniciátoři...

Lidovky.cz, ČTK
15. 3. 2025

Rádio Svobodná Evropa potvrdila v prohlášení, že dostala oznámení o zastavení financování od...

min Miloslav Novák
15. 3. 2025

Sparťanští fotbalisté na desáté ligové vítězství za sebou nedosáhli. Po minulém triumfu v derby...

Martin Korbáš
15. 3. 2025

V úvodním zápase sobotního programu NHL otočilo Buffalo, dohrávající bez zraněného Jiřího Kulicha,...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz