29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

KULTURA: Kdo platí, ten rozhoduje. I v umění

Nedávný protest herce a principála Divadla Na Jezerce Jana Hrušínského upozorňuje na jeden obecný problém. Kdo platí, ten rozhoduje. A to platí i v umění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 13.8.2018 23:05

A ještě mne napadá se zeptat

bylo Osvobozené divadlo nebo Divadlo Vlasty Buriana za první republiky sponzorováno soukromě, případně i státně?

J. Jurax 13.8.2018 22:58

No jo

když ono je málo umění - a umělců - které uživí jen jejich zákazníci.

Čím to je?

T. Závodský 13.8.2018 21:15

Nic nového...

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej! To platilo vždycky.

A když se chystám veřejně "svobodně" vyjádřit, je dobré

popřemýšlet, jestli někomu nešlápnu na kuří oko a co to

pak přinese.

J. Kanioková 13.8.2018 20:57

Uniklo to..

https://pbs.twimg.com/media/DkX_aeyX4AAs_f0.jpg

F. Houžňák 13.8.2018 17:02

Dostával Šejkspír od londýnských konšelů

nějaké dotace?

P. Vaňura 13.8.2018 13:28

Připomínám, že před lety tady proběhla právě u provozovatelů

divadel jiná kampaň. Magistrát tehdy dotoval cenu VSTUPENEK tak, aby byly pro diváky levnější. To se nelíbilo "umělcům," na jejichž představení nikdo nechodil a chtěli naopak, aby ty dotace dostávali JENOM ONI, protože ti úspěšní si přece svou "pokleslou tvorbou" na sebe vydělají a je oni tvoří "skutečné umění." Proto si vymysleli rozdělení na "komerční" a "umělecká" divadla (jen ty mají nárok na dotace), akorát nevím, kdo by o tom rozdělení rozhodoval...

P. Vaňura 13.8.2018 13:18

Pozor, ti "umělci" by chtěli nezávislost i na DIVÁCÍCH!

A takovou svobodu jim opravdu nikdo zajišťovat NEMUSÍ a stát už tuplem ne!

J. Ráž 13.8.2018 13:14

Kultura nebo sport

na profesionální úrovni je to stejné. Neseženeš sponzory, zanikneš....co je na tom divného?

Osobně jsem raději, když obec nebo město sponzoruje ochotníky, než když Praha sponzoruje (dotuje), jak jsem někde četl,přes polovinu ze 110 divadelních souborů působících v tomto městě. Může mi někdo vysvětlit proč tolik profesionálních herců dotuje hlavní město z vybraných daní?

"Když má herec prázdný žaludek, musí hrát dobře, aby si ho naplnil" (Bernard Show)

"Hladový herec podá nejlepší výkon" (Francis Bacon)

F. Navrátil 13.8.2018 10:58

My jsme elita a lůza ať platí!

Soukromé divadlo by si na sebe mělo vydělat a umět získat sponzory. Pokud to neumí nebo takovou činnost považuje za nehodou umění, pak ať přejde na ochotnický režim. U divadel, které jsou placeny ze státního rozpočtu bych očekával zájem plátce o repertoár. Divadlo, které provozuje představení, jehož součástí je vytahování státní vlajky z vagíny, si státní příspěvek nezaslouží.

Š. Hašek 13.8.2018 11:35

Re: My jsme elita a lůza ať platí!

Vidím to podobně.

Včetně velké části prostředků na "státní" sport, kulturu, televizi, mírové pochody Pride, léčeben bez hranic, Mně taky, atd..

Zajímavé, že zadlužený stát si vždy najde cestičku, jak ......

V. Student 13.8.2018 11:56

Re: My jsme elita a lůza ať platí!

Když jsme šli z divadla, stáli jsme ve frontě na oblečení jako za starých časů na banány! Nemohli jsme se tam všichni ani vejít. Vzali několik žetonů s čísly a házeli to na pult po náručích, asi aby nemuseli jít tolikrát. Ti poslední tam strávili přes půl hodiny. Ale co, byli jsme na umění, ne? Za to návrat domů o půlnoci přece stojí. Nedivím se lidem, kteří se ze sedadel řítí do šatny pomalu ještě před skončením děkovačky. Ale skoro mě rozesmálo, jak se jeden člověk (jeho syn je dirigent) pohoršoval, jak je takové chování nekulturní, primitivní a k účinkujícím vlastně neuctivé, to vše za osm stovek, které jsme tam tenkrát jeden každý nechali. Já už mám téhle nové honorace celkem plné zuby.

P. Lenc 13.8.2018 10:16

Neumíš

umělče svou prací na sebe vydělat?V tom případě změň povolání.

Š. Hašek 13.8.2018 11:39

Re: Neumíš

Zkus to v jiném divadle, pod jiným ředitelem, s jiným repertoárem, prodej velký dům/auto, ....., mě toho napadá.

Pana Hrušínského toho moc nenapadá, škoda. Herec to výborný. Asi mu moderně "zmanagementoval" mozek. Polovina už má dotační neurony. Není sám.

V. Student 13.8.2018 12:01

Re: Neumíš

Ano, jednoduše a výstižně vyjádřeno. Prací si na sebe mám vydělat. Jestliže jsou náklady vyšší než zisk, končím. Tyhle dotační polštářky mi jsou trochu (trochu dost) proti srsti.

J. Lepka 13.8.2018 13:07

Re: Neumíš

Pánové (oslovuji tak i p.Haška, viz výše) co víte o provozu divadla, resp. divadelní budovy? Asi moc ne, že? Tak si pusťte večer na ČT estrádu z archívu.

P. Lenc 13.8.2018 13:33

Re: Neumíš

Můžete mně pane Lepko vysvětlt proč má občan ze svých daní platit ansábl na který často chodí naprosté minimum diváků?A netvrďte, že to tak není.

Š. Hašek 13.8.2018 13:53

Re: Neumíš

Pane, Lepko, teď jste mě "dorazil"!!!

Víte, já se vždy domníval, že provoz divadla má stejné hospodářské parametry jako ..... . Tedy, uznám, že možno přidat na "střechu", přidat, na základě počtu již prodaných vstupenek, dobrovolným sbírkám se meze nekladou. Ale aby "umělci" obecně drze vybírali automaticky na sebe přilepšovné, které si potom rozdělují kamarádi mezi sebou???

Závěrem: Kolik Kč jste Vy poslal v posledních dvaceti letech na "Projekt ČR, nejkulturnější země světa pod dozorem ministra Hermana"??? Jsem zvědav. Nikoliv plky, ale činy.

Nevím, z čeho soudíte, že čučím na lidoestrády. Moje sledovanost TVspacákové je cca 4 hodiny měsíčně. 99.11% jsou filmy, tedy tak tři. Zbytek je kontrolní čas plátce televizní daně, zda Nora168/24 bere silnější prášky.

V. Student 13.8.2018 14:13

Re: Neumíš

Moc o tom nevím, protože jak vidno, zřejmě se to velmi liší od provozu budov firem, které žádné dotace nedostávají, když se neuživí tak prostě zaniknou, ale jejich činnost je minimálně stejně důležitá jako hraní her (nechci-li být konfliktní a na rovinu napsat, že je důležitější než nějaké hry typu Vaše násilí naše násilí)?

Co víte o živnostnících, kteří po-pá, ale také so a ne jezdí od čerta k ďáblu, hodiny nepočítají, aby tu opravili okap, tam vyměnili roury, projezdí kilometry a pak poslouchají kecy o tom, "jak je to dneska všechno drahý", v drsnějším případě o zlodějích? A každou chvíli u nich klepe auditor, a marodí v noci, aby byli ráno fit?

Zjevně moc ne, protože byste tohle v životě nemohl napsat!

Š. Hašek 13.8.2018 14:18

Re: Neumíš

Pan Lepka to bere po jménech.

A předpokládám, že za poslední půlrok poslal umělcům 500 000 Kč ze svého. Hutka???

V. Student 13.8.2018 14:23

Re: Neumíš

upozorňuji na příspěvek p. Vaňury ve 13:18. Trefně poznamenává, že umělci by chtěli nezávislost na divácích. Ano, je to stejný nesmysl, jako by chtěl výrobce čehokoli nezávislost na svých odběratelích. Nedivím se, že s tímhle přišli herci, ale ekonom (a vlastně každý se zdravým rozumem v hlavě) by měl zavětřit!

Š. Hašek 13.8.2018 19:17

Re: Neumíš

Přesné, pane Studente/Vaňuro! Zelinář bude nezávislý na chuti svých ředkviček. Zkr. Těším se.

Ale tady narazíme, protože jsou "vzdělanější", kteří nám budou tvrdit, že "řadový divák nepozná kvalitu divadla"!!!

Podobně jako řadový volič u voleb nepozná kvalitu jednotlivých kandidátů (a potřebuje PeheJelínkaMoravce).

V. Student 13.8.2018 9:30

Také bych na jeden problém rád upozornil.

Na kastu populárních bavičů. Lépe řečeno na jejich zneužívání...čeho vlastně? Co to je za vlastnost, kdy se lidem při spatření tváří, známých z šoubyznysu, skoro rozklepe brada a kolena a začnou se k nim chovat slouhovsky? Naivita? Hloupost? Nízké sebevědomí?

Známí herci, režiséři, zpěváci atd. se nám díky masmédiím vyšvihli z úrovně komediantů do úrovně arbitrů pravdy (odkud ji mají?) a odborníků vlastně na všechno, třeba i na ekonomický chod státu.

Mimochodem - dnešní svět je k nim velmi tolerantní. Kdyby v době ještě první republiky a dřív "provokovali" tak jako teď, rozuměj uráželi, tak jim nedá nikdo nic. Co ten chlap vlastně chce?

J. Chaloupka 13.8.2018 9:03

To je přesné. Valdštejn by také neplatil architekta vald-

štejnského paláce, kdyby se mu stavba nelíbila. To byl ten laický prvek ve všem, co způsobilo, že na venkově povolují městské "vily" se zahradou kolem a nezajímá je, jak byla vesnice stavěna v minulosti a že zadní zeď domu, byla zdí dvorku toho dalšího. Tak byl využit celý pozemek. Ovšem po r. 1948 to vzali do ruky "odborníci" a ti doposud sedí na těch "stavebních" odborech a rozhodují. Bohužel.

V. Kotas 13.8.2018 6:16

Jeník Hrušínskejch si nežije špatně,

nyní si užívá volna na chaloupce/statečku v jižních Čechách no a když chce hrát dál divadlo, může to zkusit tak, jako začínal jeho otec - kočovnou společností. Jak to vypadá, tak minulý režim mu vadí, ale kapitalismus vlastně nechce.

Š. Hašek 13.8.2018 11:50

Re: Jeník Hrušínskejch si nežije špatně,

Ani husákov ani ten dnešní sockapitalsmus není nositelům kultury (některým) dost eurolistopadově hodnotový.

Škoda, to je tak, když dobrý herec se dá na ekonomii/politiku.

J. Bardiovsky 13.8.2018 0:54

Jakoze CSOB rozhoduje o tom co se hra v Dejvickom divadle?

R. Gramblička 13.8.2018 6:56

Re:

může rozhodovat tím, zda bude ve sponzoringu pokračovat nebo ne. A pokud divadlo o dary od ČSOB stojí, může svoje fungování přizpůsobit námitkám či představám donátora, pakliže ten zvažuje setrvání ve sponzoringu. A taky divadlo reagovat nemusí, ale pak o dary může přijít. Není na tom nic špatného či divného

P. Grigar 13.8.2018 8:28

Re:

.. ono je to ve své podstatě jednoduché. Principál se dohodne/ nedohodne se sponzorem na repertoáru a divák se rozhodne, zda přispěje/nepřispěje svým dílem - koupí vstupenky. Proč do toho strkat veřejné peníze?

V. Student 13.8.2018 9:33

Re:

Pokud by Dejvické divadlo hrálo hru, ve které je ČSOB zlodějskou firmou, která okrádá klienty, moc bych se nedivil, kdyby od sponzoringu ustoupilo, z vysoka prdíc na to, že jde o "uměleckou nadsázku".

V. Student 13.8.2018 9:34

Re:

ustoupila.