20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

VĚDA: Geologie je kacířství

Moderní společnost a její technologie umějí zabránit šíření kacířských myšlenek účinněji, než bylo za časů Jana Husa. Prvním krokem je míchání pojmů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vaňura 30.6.2015 23:24

No, on už i papež je součástí toho, čemu se dnes

říká lumpenkavárna. Ale ještě pozoruhodnější je argentický nacionalismus, který projevil v otázce Falklandských ostrovů. Blb z tiárou zůstává blbem...

K. Krbálek 30.6.2015 20:17

je to náboženství

ještě jednodušší je prostě prohlásit boj proti globálnímu oteplování za náboženství.

J. Jurax 30.6.2015 18:01

Re: Probůh,

"Přesto bylo správné vojákům požehnat, než je beze slova vyhnat ze zákopů, aby přes ostnatý drát běželi proti kulometům.".

Nuže, nebylo. A o morálce lépe nemluvit. Zvlášť když tatáž víra žehnala na obou stranách, hrubě pomíjejíc přikázání "Nezabiješ". Akorát se dodával ideologický podšprajc a podporoval bojový duch. Bůh je s námi, žehná našim zbraním a případné hříchy nám odpustí. Amen.

Pragmaticky vzato si křesťanská, resp. katolická víra nemohla dovolit hlásat nějakou všeobjímající křesťanskou lásku do důsledků - ve střetu s realitou i světskou mocí - válka je pouze pokračování politiky jinými prostředky (ač formulováno počátkem devatenáctého století, platí od úsvitu věků) - by byla už ve svých počátcích smetena. Pacifisté hynou první. Ovšem církevní otcové to dokázali okecat.

P. Selinger 30.6.2015 17:56

Papež je neomylný, skrze něj hovoří Bůh

Takže  z toho vychází, že Bůh je úplný blbec. Naštěstí žádný Bůh neexistuje a na jeho existenci si velká skupina lidí jen hraje....

J. Jurax 30.6.2015 17:48

Re: Probůh,

Ale houby - s otroky se čile obchodovalo dlouho po příchodu křesťanství i v zemích křesťanských - jeho pozvolné vymizení bylo dáno ekonomickou nevýhodností otrokářského systému proti systému feudálnímu (byly výjimky - obě křesťanské Ameriky hluboko do 19. století). Ono taky křesťanství moudře, aby nenarazilo na realitu doby, hovořilo o rovnosti toliko před Bohem. A nejsa znalcem bible, nevím, zda rané křesťanství či křesťanství obecně otroctví vůbec odsuzovalo.

Křesťanství nebylo high tech, nýbrž politika. Přijetím křesťanství knížetem či králem - povýtce formálním - ubyl důvod k napadení pod záminkou šíření křesťanství. Obecně křesťanství jinak nepřinášelo nic moc lepšího proti původní víře - pokud se tedy o ní vůbec něco ví. Ano, přicházejíc z rozvinutějších krajů než byly naše přinášelo jako vedlejší efekt vzdělanost - ale tu kdysi dřív přinášely i předkřesťanské římské legie, akorát že u nás se zastavily v pohraničí.

"Já bych řekl, že dodnes někomu hýbe žlučí to, že křesťanství přineslo s vírou i novou morálku, v kraji nevídanou." - no, vzhledem k tomu, že celkem houby víme, jaká morálka tu panovala před příchodem křesťanství - sám píšete, že písemných pramenů velice poskrovnu - tak jde o bezobsažnou floskuli.

"Ledaže do věroučného systému byla zabudována již existující morálka" - ale samozřejmě, morálka židovských kmenů, z jejichž víry křesťanství vzešlo, modifikovaná morálkou a vzdělaností řeckořímskou a posléze kodifikovaná učenými preláty podle potřeb doby, v níž byly redigovány a ustalovány svaté texty. K nám přišel už hotový systém.

Kněžský celibát je po mém soudu celkem hloupost odůvodněná patrně pragmaticky tím, aby se neštěpil majetek církve, mnohoženství skončilo formálně - kdo na to měl, měl souložnic kolik si mohl dovolit i v době největšího rozsahu křesťanství, byť by i byl katolickým hodnostářem, ba i vykřičené domy přežily, semtam jsouce vlastněny i preláty. Pravda, morálka velela to tutlat a formálně odsuzovat.

V. Novák 30.6.2015 17:24

Re: Bergoglio je jedním z nejhorších papežů...

Taky by mohl vyzkoušet mák - vyrábí se z něj opium...

V Andách žvýká koku každý. Kdo nežvýká, trpí horskou nemocí.

S. Donát 30.6.2015 17:19

Re: Probůh,

Ať se každý spoléhá na co chce. Já se vždy raději spolehnu sám na sebe, popřípadě na několik blízkých přátel. Nechť lidé, kteří v (kteréhokoliv) boha věří na něj spoléhají, ale budu velmi rád, když  mi ani oni, ani jejich bůh nebude kecat do mých věcí :).

J. Jurax 30.6.2015 17:12

Re: Bergoglio je jedním z nejhorších papežů...

Papež populista ... třeba vyzkouší i číro ...

J. Jurax 30.6.2015 17:10

Re: Probůh,

Ano, promořeností náboženstvím vskutku rozumím stav, kdy je věřících v jistém okršleku zemském většina takměř stoprocentní. Z textu příspěvku - píšu "v době promořenosti populace náboženstvím" jest zřejmo, že zmíněná doba není dnešní, že mám na mysli dobu dávno minulou. Dnes je promořenost náboženstvím, resp. vírou v bohy podstatně menší - u nás opravdu malá - a v rozvinutých zemích klesá (snad s výjimkou USA; tam je arciť často přihlášení se k náboženství společenskou nutností a s vírou moc nesouvisí).

A promořenost nepovažuji za výraz expresívní. Promořenost je míra kontaktu populace či její části s určitým agens - v medicíně zpravidla nemocemi, cizopasníky etc., jinak třeba taky ideologií, vzděláním, počítačovými hrami a co já vím čím.

J. Sova 30.6.2015 17:01

Re: Bergoglio je jedním z nejhorších papežů...

Teď ještě navíc tohle:

http://www.lidovky.cz/papez-pry-chce-v-bolivii-vyzkouset-koku-vyrabi-se-z-ni-kokain-ptf-/lide.aspx?c=A150629_093313_lide_ape

J. Jurax 30.6.2015 16:52

Re: Probůh,

Ano, mění, stejně jako se mění společnost. A Sbírka zákonů dané společnosti je odrazem morálky dané společnosti - nikoliv naopak.

A vzpomínáte-li desatero, pak k té změně množiny lze říct, že hned první přikázání - V jednoho Boha věřiti budeš - je dnes vyčpělé a překonané. Jistě se neodvážíte nazvat ateistu nemorálním jen z titulu jeho ateismu - a odvážíte-li se, budete považován diplomaticky řečeno za podivína, ne-li cvoka.

Pod druhým přikázáním - Nevezmeš jména Božího nadarmo - já neznaboh vlastně nevím, co si představit.

Rovněž striktní dodržení přikázání třetího - Pomni, abys den sváteční světil - by uvrhlo společnost do dokonalého chaosu, neboť by nejezdily vlaky, nefungovala lékařská služba a z kohoutků by neprýštila pitná voda a v zásuvkách by nebyl silný elektrický proud.

Rovněž přikázání šesté - Nesesmilníš - má dnes patrně jiný obsah než před pár stoletími.

M. Štván 30.6.2015 16:50

Re: Probůh,

Ty odkazy na bulvární média jsou bezcenné. Mne spíš zaujalo to Vaše prohlášení co jsem dal do uvozovek. U toho ta diskuze končí. Odkazem jsem se ani nezabýval.

M. Štván 30.6.2015 16:47

Re: Probůh,

I feldkuráti jsou lidé. Přesto bylo správné vojákům požehnat, než je beze slova vyhnat ze zákopů, aby přes ostnatý drát běželi proti kulometům.

... Ledaže do věroučného systému byla zabudována již existující morálka ...

To právě nebyla existující, ale nová morálka a u nás to bylo i dobře vidět. Před příchodem křesťanství jsme obchodovali i otroky, pěstovali mnohoženství a vedli život, který byl ve zbytku vyspělé Evropy pomalu překonaný a není o nás ani moc toho co ke čtení. Když nám přišlo high-tech v podobě křesťanství, pak teprve se o nás začal okolní svět zajímat, nejdřív se o nás psalo, pak jsme psali i my sami, postupně otroctví zaniklo, kněží přešli na celibát a i mnohoženství skončilo. Já bych řekl, že dodnes někomu hýbe žlučí to, že křesťanství přineslo s vírou i novou morálku, v kraji nevídanou.

J. Sova 30.6.2015 16:41

Re: Probůh,

Jak myslíte. Mohl bych přidat víc takových případů.

B. Graf 30.6.2015 16:37

Bergoglio je jedním z nejhorších papežů...

...v celých dějinách Katolické církve. Mnoha svými kroky se snaží zlikvidovat instituci papežství vytvořenou samotným Kristem. Zde na Psu nemá cenu rozebírat jeho věroučné lapsy, ale i lidé s katolickou vírou neseznámení musí vidět jeho sklony k marxismu a s touto poslední encyklikou i k ekologismu. Většinovému světu se ale jeho postoje velice líbí... :-/

Autorovi: To s tou herezí pro popírače oteplování jste to přehnal. *Zatím* to ještě tak není.

M. Štván 30.6.2015 16:32

Re: Probůh,

"Spolehnout se na Boha je velmi nemoudré."

Myslím, že tímto prohlášením můžeme celou debatu ukončit. Nemám k takto formulovanému prohlášení co bych dál dodal.

J. Sova 30.6.2015 16:29

Re: Probůh,

Spolehnout se na Boha je velmi nemoudré:

Mk 16,17 "Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky; budou brát hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane; na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je.“

Tady se jeden na tato slova spolehl:

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zahranici/pastor-jenz-pouzival-v-kostele-hady-zemrel-po-ustknuti.html

J. Jurax 30.6.2015 16:24

Re: Probůh,

Hm, takže třeba na italské frontě za první války c.k. katoličtí feldkuráti žehnali c.k. zbraním i vojákům, aby lépe zabíjeli ty na druhé straně zákopů. A na té druhé straně italští katoličtí duchovní stejně žehnali italským zbraním a vojákům. Katolický pánbu z toho musel mít pěkně zamotanou šišku.

Opakuju - víra v jakékoliv bohy nemá s morálkou nic společného. Ledaže do věroučného systému byla zabudována již existující morálka, aby bylo skrze víru podpořeno její dodržování.

M. Štván 30.6.2015 16:20

Laudato si’

Nevím jestli to sem někdo už nepostoval, ale pro některé může být lepší si přečíst původní text a udělat si obrázek sám. Pan Kutílek to vzal ve článku moc hopem.

http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=22011

M. Štván 30.6.2015 16:17

Re: Probůh,

Tady je jistě neshodneme. Zejména, když se tvrzení doplní těmi expresivními výrazy ... promořenosti ... promořených ...

Myslíte tím situaci, kdy je věřících většina? Podle našich soudobých a jistě kvalitních statistik to tak ještě hodně dlouho asi potrvá ;)

J. Jurax 30.6.2015 16:16

Re: Probůh,

No jo, svaté texty jsou proto svaté, že citáty z nich vhodně vyloženými lze podepřít jakékoliv tvrzení, kdežto jinými citáty lze podepřít pravý opak.

Proto jsou svaté texty tak trvanlivé - prostě se hodí k ideologickému podšprajcu téměř čehokoliv. Stačí být ve těch textech honěný, výmluvný a mít k dispozici vírou v ony texty promořenou masu. A být trošku chytřejší než ona masa a příliš v ty svaté texty nevěřit.

M. Štván 30.6.2015 16:10

Re: Probůh,

Až takto? ... množiny se v průběhu času do jisté míry mění.

Jestli soubor našich morálních zásad představuje především Sbírka zákonů, tak se oproti těm 10 Božím mění sakra do jistě velké míry a pořád.

M. Štván 30.6.2015 16:07

Re: Probůh,

Jasně se tam píše ... moudrost tohoto světa ...

Tedy mluví se o tom, co si jako moudrost představujeme my. Tedy můžeme si připadat sami sobě chytří (nebo vědečtí), když uděláme statistiku, že víra má souvislost s nižším IQ. Ale jestli s tím obstojíme i tam nahoře, to docela pochybuji.

K té inteligenci je dobrý také Lukáš 12, 48:

... Komu bylo mnoho dáno, od toho se mnoho očekává, a komu mnoho svěřili, od toho budou žádat tím více.

J. Jurax 30.6.2015 16:06

Re: Probůh,

Nesouhlas. Ony ty pevné zásady jsou v jedné společnosti víceméně stejné - právě proto, že nemorální postoje mohou jedince ostrakizovat, ztížit mu existenci v dané společnosti.

Ovšem - množina morálních zásad, jakož i váha jednotlivých prvků této množiny se v průběhu času do jisté míry mění.

J. Sova 30.6.2015 15:58

Re: Probůh,

Proč tedy Bůh dává moudrost, když ji má za bláznovství?

Přísloví 2,6 Neboť moudrost dává Hospodin, poznání i rozumnost pochází z jeho úst.

Přísloví 10,13  Na rtech rozumného se nalézá moudrost, kdežto hůl dopadne na hřbet toho, kdo je bez rozumu.

A spousta dalších veršů.

J. Jurax 30.6.2015 15:57

Re: Probůh,

Nemá. Proč by měla mít něco společného s náboženskou vírou?

Morálka je souhrn mravních zásad, jež vykrystalizovaly ve společenství lidí jako zásady pro ono společenství užitečné. Sekundárně pak tyto zásady - některé - byly včleněny do náboženství, náboženských příkazů, aby v se jim dodalo v době promořenosti populace náboženstvím váhy.

Nicméně morální může být i ateista, bezvěrec a neznaboh (většina takových je morálních), kdežto nemorální může být i jedinec hluboce věřící (knihy smolné minulých věků absolutně náboženstvím promořených to dokazují víc než jasně); dokonce v krajních případech může nemorální jednání pramenit i z příliš silné, nesoudné, fanatické víry (třeba zapuzení, v krajním případě i zabití zhřešivší dcery, ostrakizace nemanželských dětí atp.).

M. Štván 30.6.2015 15:52

Re: Probůh,

A to zase já bych s vámi souhlasil. Jistě že může. Stejně jako věřící nemusí a taky i nemají.

Problém nastává až potom, když zkusíte zjistit co ty pevné zásady jsou. Většinou co exemplář, to jiné. A jsme zase zpátky u toho Dostojevského, tedy že vše je dovoleno. Každý si udělá ty zásady jak se mu to hodí.

S. Donát 30.6.2015 15:42

Re: Probůh,

Dovolím si nesouhlasit. I ateista může mít pevné morální zásady.

J. Jurax 30.6.2015 15:42

Re: Probůh,

To bych souhlasil. Dokonce bych řekl, že náboženská víra je v případě inteligence kontraindikace.

M. Štván 30.6.2015 15:37

Re: Probůh,

Já o koze...

Už jednou jsem napsal ... neboť moudrost tohoto světa je u Boha bláznovstvím ...

A ta statistika je krásná ukázka moudrosti tohoto světa.

Jinak je možno ještě další citát, tentokrát možná Winstonu Churchillovi podvržený:

"Nevěřím žádné statistice, kterou jsem sám nezfalšoval."