29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SVĚT: Co vám klimatičtí propagandisté neřeknou

Změna klimatu je složitý proces, jehož mediální interpretace se omezuje na zjednodušený a zavádějící popis pouze negativních důsledků, většinou bez zmiňování nejistot. Navrhované řešení je spíše horší než samotný (pseudo)problém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Zakopal 14.11.2021 11:55

Pro klimafanatiky je potřeba zřídit rezervaci, aby všem ukázali jak úžasně dokážou žít bez civilizačních vymožeností, zejména bez energií, internetu atd. aby si splnili své ekoteroristické sny. Zatím planetě z evolučního hlediska oteplování náramně vyhovuje, stačí se podívat jak se zvíře (člověk) úspěšně:-) množí.

M. Rozbořil 8.11.2021 23:16

Jestlipak se někdo zabýval výpočtem uhlíkové stopy po spáleném (vykouřeném) tabáku? Co takhle místo zákazu spalovacích motorů zrušit tabákový průmysl?

O. Vašíček 8.11.2021 23:32

Ten je přece neutrální. Spálí se jen to co "v současnosti" vyroste. To je princip neutrality, jinak by byla každá elektrárna na biomasu zločin. (V podstatě je :).)

P. Blecha 8.11.2021 21:19

Když "diskutuje" uměle inteligentní Pivoda s alternativně inteligentním Radou, to je teda maso.

M. Pivoda 8.11.2021 18:53

Lidstvo (na planetě Zemi) ročně vypouští do atmosféry 40 gigatun CO2.

Ano, komíny by mohly i nadále kouřit (aby se tak získala relativně velká uložená energie v chemických vazbách, v uhlí či naftě), pokud by ale už současně úspěšně fungovalo i odstraňování CO2 z ovzduší (Carbon sequestration).

Toto je sice takové nemotorné řešení, ale dočasně by i toto možná mohlo pomoci. Dobrá zpráva: Pracuje se i na tomto přístupu.

P. Rada 8.11.2021 19:07

Ano ale zatím žádný s projektů ukládání uhlíku zas pod zem dlouhodobě ekonomicky neuspěl a řada jich byla naopak ukončena.

Nejefektivnějším projektem tak zůstávají úspory. Např energeticky pasivní domy jsou už mnohde v zahraničí standardem... I u nás tam legislativa projektanty u novostaveb tlačí - dál je ale bezubá. Na druhou stranu kde kdo kozervativně ještě denes topí uhlím v nezatepleném domě. Rozdíly jsou pak i více jak řádové.

https://www.ceskestavby.cz/jak-se-stavi-dum/nizkoenergeticky-nebo-pasivni-dum-24354.html

Energetická spotřeba elektromobilu může být také až 6x nižší oproti spalovacímu - a porovnejme si takovéto možnosti s realitou postojů k relativně opravdu účinným inovacím v oblasti spotřeby energií.

V. Petr 8.11.2021 19:17

Kde jste sebral ten nesmysl o spořebě elektromobilu???

Spořeba čisté energie bude u elektromobilu vyšší, protože je výrazně těžší! Rozdíl činí účinnost motoru, elektromotor 90%, benzinový motor 35%. Teď jde o to, JAK získáváte elktřinu, pokud spalováním fosilních paliv, tak se rozdím smaže!

Š. Hašek 8.11.2021 20:03

Ten Rada je nějaký propadlík z učňáku. Ten vyrobí i z nějakého vozítka, našťouchaného monočlánky, perpetuum mobile.

Do každé domácnosti 10kW dobíječku auta na noc! Vedle ledničky.

Slunce svit bude regulovat Pekarová slunečníkem.

J. Ticháček 8.11.2021 20:05

To souhlasí.

Jenže to má i druhou stranu. A tou je zbytek osazenstva planety.

A když se tak nějak sečte to, co do atmosféry vypouští veškerá žoužel po zemi a oceánech, jsme řádově v setinách procent.

Já nevím. Fakt bych se na to vykašlal. Ono je sice hezké, že my, tady v Evropě, budeme zase napřed, ale budeme napřed v setinách promilí.

Jenže to to už se dostáváme někam, kam si netroufli zakladatelé kvantové mechaniky.

M. Pivoda 8.11.2021 20:15

Já to vidím jinak.

Jak? Stručně: Rozvinutější svět (USA, Evropa, ...) bude muset vyvinout revolučně nové technologie, a ty dát zadarmo tomu zbytku světa.

Vidím analogii s očkováním proti Covid-19 na planetě Zemi.

O. Vašíček 8.11.2021 23:36

Zatím jsem se nedoslechl o tom, že by Pfizer krachoval kvůli vakcíně. :)

Spíš to vypadá, jako dobrý byznis se zajištěným odběrem na několik let.

M. Pivoda 9.11.2021 8:18

Pokud nebude proočkován (a tedy zdravotně chráněn) celý svět, pandemie Covid-19 nevymizí.

To ale nesouvisí s tím, že funguje i dobrý byznys pro firmu Pfizer.

Š. Hašek 8.11.2021 18:44

Dámy a pánové,

my se tady "rveme jak v hospodě u Lady" ....... a studentky dramaturgie jeviště už jasně řekly, že mají "optimální klimatický model Země" (to -optimální- jim poradili mládenci z matfyz).

Proč já chodil do školy! Proč se Rakušáci chlubějí jezerama, který tam před 13 000 lety vůbec nebyly??? Asi Alpy roztekly ohněma u Věstonic. Čoud dehtový a tučný maso.

A pak zadeklujou elektrárnu a dováží to z nějaký stejný??? Měli by pít Plzeň, ne něco řídkýho z Alp.

Konec. Blíží se příprava na večeři.

M. Pivoda 8.11.2021 17:31

Cituji ze třetího odstavce článku: "... Zároveň nás straší nedozírnými následky, které mají vést k tomu, abychom si všichni ve jménu klimatu utáhli opasky a hlavně jim nadále zajistili živobytí založené především na nekončícím strašení občanů ... "

Komentář: Ke klimatu se zde nevyjadřuji, neboť nejsem klimatolog. K tématu ale přesto mohu sdělit následující: Tam kde byla zanedbána včasná technologická inovace, bohužel, budou asi skutečně muset nastoupit úspory občanů. Jak je dnes vidět, vzývaná Neviditelná ruka trhu nebyla dostatečně prozíravá.

O. Uživatel 8.11.2021 17:44

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 8.11.2021 17:57

Diskutující R. Chodovský je zatížen minulým českým reálným socialismem mnohem více, než je ochoten si sám sobě připustit.

Kdo tvrdí, že ne, šíří dezinformace.

Š. Hašek 8.11.2021 20:12

I ten "reálný socialismus" akceptoval Ohma, Siemense, Volta, Teslu, Newtona, ...... .

Jinak byl ovšem "dost na baterky". Pamatujete? Že by křápy dvoutunové, za víc jak milion, byly taky na baterky? Fiala je na monočlánky tutově.

Je varianta, že Leyenová není na baterky, ale je perpetuum těhotnou pilotkou Luftwaffe Bundeswehru. Nic moc.

P. Rada 8.11.2021 17:58

Pane Pivodo neschovávejme své odpovědnosti za svět skrze jakoukoli profesi. Realita dnešního života průměrného čecha je přeci o tom, že žije prakticky jednu polovinu roku na ekologický dluh který má všestranné příčina a dopady. Jako lidstvo pak překračujeme ekostopu planety už zhruba od roku 2000.

https://www.enviwiki.cz/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky

Pokud by na dluh získávané prostředky zavčas člověk proměnil do technologické inovace tak, aby neblaze nerovnovážnou bilanci zvrátil a posléze zas vyrovnal - mohlo by to být systémvě dlouhodobě v pořádku a dokonc rozvoji ku prospěchu. Opak je ale už několik desetiletí přes všechna předsevzetí pravdou a konkrétněji růst koncentrací CO2 v atmosféře každoročně se navyšujícím mementem.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Oxid_uhli%C4%8Dit%C3%BD

Od jisté hranice takto navozeného G.W. ale už s principu spuštění kladných zpětnovazebních procesů (tání permafrostu...) už nebude praktická šance nastolení vývalé životadárné rovnováhy. Může být nastolen svět, kde na dalším nárůstu lidmi produkovaných imisí už nebude prakticky záležet. Lidstvo se posléze pro nedostatek zdrojů může scvrknout do skupinek bojujících o vlasní přežití v něklika málo obyvatelnýc lokalitách - kosmos takovým zůstane navždy uzavřen - tak jak to naznačuje jedno s vysvětlení Fermiho paradoxu.

M. Pivoda 8.11.2021 18:06

Vygooglujte si, prosím, investice do jaderné fúze v minulých letech v USA.

P. Rada 8.11.2021 18:16

Co by to sama o sobě zatím nenávratná investice mohla znaenat? Naději? Jaderná fůze je přeci nadějná už od doby objevu jaderných přeměn před více jak půlstoletím. I jen prostá návratnost nebo dokonce 5ti - násobná ziskovost znamenají jen další civilizační propad.

"Vygooglujme" si tedy reálné investice do energetiky s návratností alespon 10x případně dopady na ekonomiku pokud bude návratnost dál klesat:

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2008/cislo-9/ceka-nas-drasticka-zmena-zpusobu-zivota.html

https://medium.com/insurge-intelligence/the-new-economic-science-of-capitalisms-slow-burn-energy-collapse-d07344fab6be

https://ourfiniteworld.com/2019/01/30/how-the-peak-oil-story-could-be-close-but-not-quite-right/

J. Ticháček 8.11.2021 18:33

A zase jste mimo.

Jestli tedy to Vaše "více než půl století" neznamená nějakých pětaosmdesát let.

M. Pivoda 8.11.2021 18:10

... The DOE-sponsored NASEM report, Bringing Fusion to the U.S. Grid, describes the scientific and technical innovations required if fusion is to play a role in the timely transition to a low-carbon economy by 2050. The NASEM plan calls for production of a pilot plant design by 2028 and the addition of fusion energy to the electric grid in the 2035 to 2040 timeframe.

Virtually inexhaustible fusion energy could provide a source of clean, carbon-free baseline electricity for the U.S. grid, the report said, playing a key role as the nation decarbonizes its electricity-generation infrastructure. Fusion uses abundant hydrogen fuels and creates no long-lived or high-level radioactive waste. It is inherently safe and ideally complements other renewable sources of energy.

P. Rada 8.11.2021 18:33

Ten výnatek je užitečný tak akorát jako utěšující naděje. Vodíku máme sice na Zemi dost a dost - ale v žádném s projektů se konkréthě s vodíkem (H) jako palivem nepočítá. Když už tak se pokusy směrují na tritium + deutérium.

https://www.aldebaran.cz/zvuky/blyskani/docs/10.html

Háček je i v tom, že i kdyby se technologický zázrak podařil realizovat energeticky efektivně, tak sice i deutéria máme relativně na planetě dost ale tritium je naprosto nedostatkové.

https://www.euro.cz/light/10-nejdrazsich-materialu-1449377/8

Oproti těmto spíše scifi-fantaziím je už i dnešní realitou, že v mnoha zemích světa je energetická náročnost tvorby HDP dokonce 2x lepší jak u nás. O takovéto konkrétněji realizovatelné změně ale zřejmě sotva kdo uvažuje. Jak to za takovéto situace převažjících fantazií o neomezeném růstu zdrojů může dopadnout?

O. Vašíček 8.11.2021 23:47

S tím tritiem to není tak zlé. :)

Přírodní lithium obsahuje cca 7,5 % izotopu 6Li a 92,5 % 7Li. Poměr izotopů není stálý a závisí na geologických poměrech původního zdroje. Lehčí izotop 6Li dobře zachycuje neutrony za vzniku tritia a hélia.

M. Pivoda 8.11.2021 18:18

Europe falls behind UK and US in private race for nuclear fusion

28 Oct 2021 | News

Despite its massive investment in the ITER fusion project in France, the EU is home to only a tiny fraction of fusion start-ups. The technology may be far from proven, but Europe is already falling behind in preparing for commercial deployment ...

M. Pivoda 8.11.2021 18:40

... “Of the 24 different members of the FIA, there are pretty much 24 different approaches to fusion energy,” ...

ITER has been criticised for sucking money and interest away from experimenting with these and other alternative approaches to getting nuclear fusion to work in a manageable, controlled way. This could help explain the US lead in private fusion companies, said Holland, along with a better private funding environment.

So far, private fusion start-ups report receiving $1.9 billion in funding, almost all from private backers. They are an eclectic group, including ultra-rich individuals, like Jeff Bezos and Peter Thiel; venture capital funds; Kuwait’s sovereign wealth fund; and the UK medical research charity Wellcome Trust. ...

Z. Lapil 8.11.2021 18:01

Zanedbáním technologické inovace skrze neprozíravost neviditelné ruky trhu myslíte to, že nebylo postaveno dost dotovaných čili viditelně netržně zaplacených slunečníků a větrníků, protože se ukazuje, že některé dny je jich příliš mnoho a jindy příliš málo?

Nebo viditelně netržní odstavení technologicky špičkových elektráren uhelných?

Nebo rovněž viditelně netržně nepovolovaná výstavba elektráren jaderných?

P. Rada 8.11.2021 18:08

Zkuste si porovnat a vysvětlit zásadní rozdíly v množství a složení OZE v Česku a Rakousku. Tedy u sousedů s obdobnými povětrnostními podmínkami ale konkrétně s řádově odlišným podílem VE na celkovém energetickém mixu.

https://www.elektrina.cz/myty-o-vetrnych-elektrarnach

Z. Lapil 8.11.2021 19:10

Na co mám přijít? Že čím víc větrníků, tím menší problémy s jejich existencí a s nerovnoměrnou ("příležitostnou") výrobou?

Osobně s nimi mám ten problém, že pohyb listů mi strhává pohled stranou. Při výhledu z Hostýna je to jenom protivné, ale když jsem za volantem, je to docela o hubu. Nedej pámbu, aby skrz jejich pole svítilo nízké slunce a pouštělo vám do očí stroboskop.

J. Ticháček 8.11.2021 19:44

Pane Pivodo

Ke klimatu se klidně vyjadřujte dle libosti.

Ne, že bych s Vašimi názory souhlasil, spíše mne děsíte, ale kdo některých oborů je dnes povoleno mluvit komukoli.

Je to jako s ekologií. Z původně exaktního vědeckého oboru vznikl posunutím významu paskvil o ochraně broučků. Navzdory tomu, že těch pár lidí, kteří se skutečné ekologii věnují zkouší protestovat.

S klimatilogií je to podobné. Z vědy se v obecném vnímání stala něčím jiným. Vlastně se klimatologie stala ekologií. (S tím, že započítám ten posun významů slov.)