24.9.2021 | Svátek má Jaromír


Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 15.9.2021 11:20

Zde je odkaz na to vysávaní CO2 ze vzduchu.

https://www.osel.cz/11921-prichazi-orca-na-islandu-spousteji-nejvetsi-zarizeni-na-vycucavani-uhliku-na-svete.html

Když jsem tady o kus níž o této technologii psal, bylo mi sděleno, že jsem blbec a že to je pitomost.

Tak si to laskavě přečtěte, vy "yntelygenti", co předem vědí, že nic nejde, a pak nadávejte Švýcarům a Američanům do pitomců, kteří za touto "pitomostí" stojí. Já jsem jen poskytl informaci.

Osobně se domnívám, že tohle by měly financovat těžařské společnosti, protože by tím prokázaly, že používání fosilních paliv se dá touto metodou odsávání přesunout do kategorie "uhlíkové neutrální"

R. Langer 15.9.2021 11:22

Hm, to bude opravdu pěkný vysavač.

Na peníze od blbečků zblblých Zelenými bolševiky. ;-D

M. Šejna 15.9.2021 11:30

Možná by vás, "yntelygente" Langře, zajímalo, že to zařízení dokaže neutralizovat 1 kg CO2 za cenu 1 Kč.

Cena emisní povolenky je 1,25 Kč za kilogram CO2.

Rozdíl je v tom, že Orca ten CO2 odsaje ze vzduchu a nechá "zkamenět" v podzemí, zatímco emisní povolenka odsaje jen peníze z vaší peněženky a problém nevyřeší.

O. Karen 15.9.2021 11:40

Emisní povolenka je byrokratická konstrukce, takový bič vedle cukru (dotací). Všechno je to od základu pomýlené a sesype se jak domeček z karet, až přijde někdo, kdo řekne, že král je nahý.

J. Ganaur 15.9.2021 11:52

R^

V. Petr 15.9.2021 12:39

Obávám se, že to "král je nahý" by bylo třeba Bruselu vysvětlit kalašnikovem!

M. Dvořák 15.9.2021 13:11

R^

J. Ticháček 15.9.2021 12:17

Možná by pro začátek stačilo ten odkazovaný článek dočíst do konce. Někde se tam píše, že energetická náročnost ( v překladu finanční) je taková, že snad za pár desítek let by se to dalo využívat. Až s podaří vychytat pár much, někdo vymyslí levnější zdroje energie, atd. Zatím tam je pár větráků, které ženou vzduch skrze filtry. Pak se to zavře, několik tun materiálu se ohřeje o pár desítek stupňů, uvolněný CO² se kompresorem nacpe do veliké sifonové bombičky s tím, že musí být předem ochlazen, a během tlakování se zase chladí. Budiž, cca 20% toho chlazení zařídí expanze plynu při výrobě sodovky. To je to teplo z komprese mínus nějaké ztráty. Jenže to teplo dodané zvenčí do chemické reakce, která ten absorbovaný plyn uvolní je tam navíc, a musí zmizet ještě před kompresorem. Takže buď radiátory, něco chytne výměník, který tam asi bude, a snazší bude dvouokruhový. Takže čerpadla, voda. Asi byste neměl číst články, které nedovedete opravdu pochopit. Například tento psal o technologii, kterou lze uskutečnit, ale z čistě praktických důvodů ji nelze používat.

M. Šejna 15.9.2021 12:23

Zkuste si to přečíst ještě jednou.

"Kritici tvrdí" nikoli "výrobce a provozovatel tvrdí".

R. Tichý 15.9.2021 12:32

Vyrobce i provozovatel POKUSNEHO zarizeni je ziven z chimerickych fondu. Jdeu zejmena o korytko po dobu pokusu.

Opravdovo ekologove cisti potoky, lesy a oblikaji se v secondhandu!

R. Langer 15.9.2021 17:59

Jasně. Výrobce tvrdí...

To o zázračných vakcínách, co prý vyhubí chřipku tvrdí výrobci také. Zatím se ale jaksi nezadařilo, co, technický analfabete? ;-D

R. Langer 15.9.2021 17:57

A proč by se měl nějaký CO2 vůbec neutralizovat, technický analfabete Šejno? ;-D

M. Tuma 15.9.2021 21:18

1 kg CO2 za cenu 1 Kč? A tento údaj jste vzal kde? Od výrobců perpetuum mobile? Uvědomujete si, že CO2 jsou ve vzduch asi 350 ppm? Odstranit výše uvedeným způsobem CO2 z atmosféry za tuto cenu nepůjde ani na Islandu, kde mají termo energii zadarmo. Zkuste se prosím raději příště zamyslet, než plácnete podobnou hloupost.

V. Petr 15.9.2021 11:30

Je to ale šíleně drahý nesmysl!

M. Šejna 15.9.2021 11:34

Jak drahý?

Emisní povolenka je dražší, než cena za stejné množství odsátého CO2 tímto "drahým nesmyslem".

V. Novák 15.9.2021 12:22

Emisní povilenka je tak "drahá", jak určí byrokrati v Bruseli. Slovo "draha" dávám do uvozovek, protože odkazuje na cenu a cena vzniká jedině na trhu.

O. Karen 15.9.2021 11:38

Ty jo 8-o Kdyby to nemysleli vážně, tak by to byla dobrá cimrmanovština.

M. Šejna 15.9.2021 11:39

Oni to nejen mysleli vážně, ale dokonce to realizovali a funguje to.

Máte něco k technologii tohoto zářízení?

O. Karen 15.9.2021 11:42

Kde vezmou prostor v podzemí, až bude vyplněn "zkamenělým CO2"? Co to vlastně je zkamenělý CO2? Uhlí? V tom případě bych mohl souhlasit, uhlí se bude hodit, až lidstvo zase na chvíli zmoudří (nedostatek a zima ho naučí).

R. Langer 15.9.2021 18:00

Jo, je to absolutní NESMYSL, technický analfabete Šejno. ;-D

V. Novák 15.9.2021 11:55

Buď je princip popsán nesmyslně, nebo je to nesmysl celé.

Jak sodovka "zkamení?

O. Karen 15.9.2021 12:00

To by mě taky zajímalo. A taky příkon toho nesmyslu a kolik CO2 vznikne při výrobě této energie.

V. Novák 15.9.2021 12:21

Podle mě natlačením sodovky do kilometrové hloubky dostanu horkou sodovku, zejména na Islandu, kde je jeden magmatický krb a sopouch vedle druhého a mezi nimi třetí. Tedy sodovku pod tlakem.

Stlačená sodovka je schopná vyrobit tak leda vřídlo.

A zrovna to nejzajímavější odbyl supertechnooptimista Mihulka jednou nic neříkající větou.

M. Šejna 15.9.2021 12:42

Jde o technologii, která míchá CO2 s vodou a vzniklý roztok vstřikuje do podzemních vulkanických hornin, do hloubky 400 až 800 metrů. Když se čedič setká s oxidem uhličitým a vodou, tak se rozeběhnou chemické reakce, na jejichž konci je bělavý minerál uhličitan.V čediči takto zkamenělo 95 procent napumpovaného oxidu uhličitého za méně než 2 roky.

Stačí tedy najít pod zemí horniny podobných vlastností. Podle geologogů je to prakticky celé dno oceánu a asi 10 procent hornin na souši.

O. Karen 15.9.2021 12:55

Tolik energie, peněz a lidského úsilí použitého pro dosažení NIČEHO.

V. Novák 15.9.2021 12:57

"Bazalty mají v porovnaní s jinými běžnými horninami malý obsah oxidu křemičitého (SiO2) - od 48 do 52 hm. %. Zbytek je tvořen převážně oxidem hořečnatým (MgO - 5 až 12 hm. %), oxidem vápenatým (CaO - okolo 10 hm. %), oxidy železa (FeO a Fe2O3 - 5 až 14 hm. %) a oxidem hlinitým (Al2O3 - více než 14 hm. %). Oproti světlejším horninám mají menší obsah CaO, Na2O, K2O. Asi 2 - 6 hmotnostních % tvoří alkálie, 0,5-2,0 % TiO2.

Alkalické bazalty mají obsah Al2O3 od 17 do 19 %; boninity mají obsah MgO do 15%. Na foidy bohaté mafické horniny až alkalické bazalty mohou mít obsah Na2O a K2O aj 12% a více."

Která zmíněná sloučenina takto reaguje se sodovkou?

K. Tomek 15.9.2021 13:25

Na uhličitany bude reagovat napřed MgO a CaO, a ostatní alkálie, a taky možná FeO. Ale celý ten proces bude řízen / zpomalován vrstvou produktů (uhličitanů) přes které musí CO2 difundovat. Takže tady bych viděl slabinu. A kromě toho se uhličitany rozloží při následujícím sopečném výbuchu - na Islandu otázka roků.

K. Drábek 15.9.2021 16:42

Viděl jste vůbec někdy čedič? Kolik je v něm prostoru pro napumpování CO2? Provrtání oceánského dna také není sranda, jsou na něm mocné uloženiny sedimentů. Navíc ukládání CO2 do hornin připravují i Němci. Našli zvodnělé vrstvy, do kterých to chtějí nacpat. Pak ovšem jakékoli uvolnění tlaku vede k zemětřesení. Přírodně vznikla tato situace u Nového Kostela na Chebsku.

K. Tomek 15.9.2021 13:17

To je nádhera, ale obávám se že zákon o zachvání energie bude plakat zapomenut v koutě. Ne že by to nebylo možné ale o spotřebách se vůbec nemluví a proces "zkamenění" CO2 mi taky nezní úplně odborně. Ani v odkazované literatuře nic není

J. Jurax 15.9.2021 14:09

Jen tak mne napadá, kolik tohle zařízení spotřebuje elektrické energie a jak se ta energie vyrábí. Na Islandu možná geotermálně, ale bylo-li by použito jinde.

Hypoteticky - jestli tato technologie je schopna eliminovat CO2 vzniklý při výrobě pro ni potřebné energie z plynové nebo uhelné elektrárny. A jestli zvolený technologický postup umožňuje přerušovaný chod a tedy fungovat jen když svítí sluníčko nebo fouká.

A konečně - CO2 prý napumpován do čedičových hornin zkamení. Zajímavé, ale jak? A chtělo by to úvahu, kolik tedy určitý objem čedičové horniny je schopen CO2 absorbovat.

A taky by to chtělo ekonomický rozbor, na kolik odstranění kilogramu CO2 přijde u tohoto experimentu (roční emise cca 870 aut jsou vzhledem k počtu aut jako když plivne do oceánu) a případně v budoucnu.

A hlavně - jestli to má vůbec smysl. Nikde není definováno cílové množství CO2 v atmosféře, po jehož dosažení po urputném a nákladném boji konečně zvítězíme. Ani jestli to vítězství klima, neboť hodláme eliminovat již nikoliv jeho oteplování, nýbrž jeho změny, vůbec pozná.