16.1.2022 | Svátek má Ctirad


Diskuse k článku

KLIMA: Vedro v Paříži 1947 a 2019

Dne 25.7.2019 v Paříži padla rekordní teplota 42,6°C. Čímž byl po desítkách let konečně pokořen rekord z horkého roku 1947. Bez kontextu taková informace ale může být zavádějící.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ganaur 5.8.2019 14:45

Re: Něco na tom může být.

Ve Vašem případě na oxid uhličitý a metan.

M. Valenta 5.8.2019 14:14

Re: Něco na tom může být.

Jo, rozložilo ho to na kyslík a vodík.

Z. Lapil 5.8.2019 14:13

Re: kecáte už opravdu hodně velké blbosti

P.S. Meteorologie/klimatologie. Moc se mi líbí pojem "statisticky homogenní". Šťouráte-li se ve zdi, najdete cihly (a v té vzduch, jíl i kamínky, drobné trhlinky...) a maltu (totéž v bledě modrém). Počítáte-li například tíhu nebo pevnost, můžete vzít zeď jako jeden materiál "průměrných" vlastností.

Z. Lapil 5.8.2019 14:08

Re: kecáte už opravdu hodně velké blbosti

Máte pravdu s tou "rizikovostí" předpovědi, ale na časovém měřítku rozhodnutí o exaktnosti opravdu nezáleží.

Například tvrzení "Toto suťové pole obsahuje xxx kamenů takovéto velikosti" je zcela exaktní, neboť existuje experiment, kterým lze toto tvrzení falzifikovat = prokázat jeho nepravdivost: prostě ty kameny spočítat. Že to nikdo dělat nebude, protože proč by to dělal, je v této souvislosti úplně jedno.

Z čeho berou modely meteorologové? Jistě v tom bude spousta fyziky (chování plynů = atmosféry), určitě spousta zkušenosti (záznamy z minulosti) - na www.chmu.cz je měsíční předpověď, a ta ně mě dělá dojem, že je to z větší části statistika typu "je-li v květnu teplo, obvykle bývá v červenci sucho"; bez ironie.

Momentální postřeh: do mobilu si můžete nahrát model Aladin, který vám vyvěští počasí na 48 hodin dopředu v libovolné lokalitě. Fungovalo to docela slušně. Před pár týdny hrdě zahustili síť z 5 km na 2,5 km a slibovali si od toho, že lépe vychytají lokální předpovědi poblíž pohoří a tak. Žiju v Polabí a mám dojem (čárky si nedělám), že od té doby je daleko méně spolehlivá krátkodobá (několik málo hodin) předpověď deště. Rozhodně je ten model schopný minout bouřku či silnou přeháňku, kterou vidíte na radaru dvě tři hodiny dopředu.

J. Pavelka 5.8.2019 13:38

Re: Nabízím k posouzení následující úvahu

To by chtělo ale ověřit si, co to znamená a něco nastudovat, a pak by člověk mohl argumentovat fundovaně....Ne že si přečte nějaký koeficient..zdání klame. Také mne oteplování moc nebere (i ať už je či není způsobeno člověkem, nic s tím neuděláme...), ale vždycky žasnu, jak si někdo myslí, že ten problém "vyřídí" třemi větami...

M. Mařák 5.8.2019 13:00

Re: V diskusi se řeší kdo je větší idiot

Práva v Brně na Zelňáku. No a klimatologii bych s dovolením nechal opravdovým klimatologům, ekonomii ekonomům a historii historikům, mimo jiné.

A. Nový 5.8.2019 12:54

Na co študovat :-))

To sice máte pravdu, že škola nikomu patent na rozum nedala, ale bez školy zůstanete zaručeně greténem.

J. Ganaur 5.8.2019 12:25

Re: Kremlíku, to neokecáte.

Já bych vsadil spíš na to zpoždění, když už.

J. Ganaur 5.8.2019 12:23

Re: V diskusi se řeší kdo je větší idiot

:-)

J. Ganaur 5.8.2019 12:22

Re: Něco na tom může být.

To bude tím horkým pivem....

P. Krešňák 5.8.2019 12:04

Re: V diskusi se řeší kdo je větší idiot

Vážený pane Mařáku, jen dvě krátká připomenutí. Vysoká škola ještě nikomu patent na rozum nedala. A zřejmě za sebou vysokou školu nemáte, jinak by Vám bylo jasné že vysokou školu vystudobvalo spousta exotů (a tím nemyslím papoušky), kolem kterých rozum ani neproběhl. Krešňák

M. Mařák 5.8.2019 12:04

Re: Jó pane Kremlíku,

Té také ne, pohoda. Já su taky vjedec jako kolega Kremlík.

J. Vintr 5.8.2019 11:53

Nabízím k posouzení následující úvahu

Na wikipedii jsem našel tabulku, porovnávající "skleníkový evivalent" některých plynů. Sice tam není řečeno, co to ten skleníkový ekvivalenz je, ale to není podstatné. Oxid uhličitý tam má jedničku a třeba takový freon číslo 7500. Předpokládám, že žádný fyzikální jev není možné způsobovat na víc jak sto procent. Poku tedy freon způsobuje sto procent "skleníkového efektu", pak ho oxid uhličitý způsobuje nula nula prd. Námitka, že oxidu uhličitého je v atmosféře mnohem víc než freonu asi tak docela relevantní nebude, protože to "skleníkové působení" jednotlivých molekul plynu nejde jednoduše sčítat. Pak je tady další věc. Z obrovského rozpětí, jaké může ten "skleníkový efekt" mít, jasně vyplývá, že musí jít o hodně bezvýznamný jev. Freonu je sice normálně v atmosféře zanedbatelné množství, ale v dobách, kdy se freony ještě běžně používaly ve sprejích, si lidé vytvářeli místně obláčky docela koncentrovaného freonu. A nevím o tom, že by se takové obláčky na slunci rozpalovaly do běla, měnily v plazmu nebo něco podobného.

M. Mařák 5.8.2019 11:49

Re: V diskusi se řeší kdo je větší idiot

Je to o mnoho jednodušší a zaćal bych u vysokoškolského vzdělání v daném oboru.

R. Langer 5.8.2019 11:43

Re: Kremlíku, to neokecáte.

Hm, nebo taky nemusí, že?

R. Langer 5.8.2019 11:41

Re: Jak se můžeme v poslední době přesvědčovat

O kolik víc a jakých, máte něco konkrétního?

R. Langer 5.8.2019 11:39

Re:

Proto podporujte a chraňte kočky jako jednoho z významných ekologických likvidátorů těchto škůdců, a nestřílejte je jako idioti... ;-)

M. Valenta 5.8.2019 11:37

Něco na tom může být.

V Dead Valley jsem byl před měsícem. Spali jsme v kempu, až na pár kojotů, téměř sami. V šest večer (58 ve stínu) se s námi rozhoupala na 10. vteřin země - dozvuk zemětřesení z předchozího dne s epicentrem asi 80mil od nás a tak mě napadlo nad plechovkou horkého piva, že Česká republika má vlastně docela vhodné podmínky (také ohraničená horami, také bez normálního deště, také se stupňujícím se suchem a hlavně s dostatkem lidi, co stále věří politické doktríně o nevlivu člověka) se stát podobnou atrakcí jako Dead Valley. So geht das.

R. Langer 5.8.2019 11:36

Re: kecáte už opravdu hodně velké blbosti

O tom, jak sedí bych se tedy docela hádal...

R. Langer 5.8.2019 11:33

Re: Jó pane Kremlíku,

Ano, té vaší určitě ne. :-D

R. Langer 5.8.2019 11:33

Re: V diskusi se řeší kdo je větší idiot

Jo, a kdo je vědec se odhlasuje na schůzi, co? :-D

M. Mařák 5.8.2019 11:18

Re: V diskusi se řeší kdo je větší idiot

Věda by se asi měla nechat vědcům a ne vjedcům jako slečna Gréta, pánové Klaus, Kremlík a podobně.

J. Vintr 5.8.2019 11:09

Re: kecáte už opravdu hodně velké blbosti

Já mám se spolehlivostí předpovědí zcela jinou zkušenost. A to jako zemědělec amatér sleduji počasí dost bedlivě.

Těm programátorům musel někdo dodat podklady. A nikdo jiný než klimatologičtí "vědci" se nenabízí.

M. Krátký 5.8.2019 11:04

V diskusi se řeší kdo je větší idiot

a vlastní obsah článku je diskutérům šuma fuk - v minulosti na místě České národní banky v Praze se pěstovaly melouny a další subtropické ovoce - nic nového pod sluncem. Pomatená Gréta odletěla na turné do USA - měla si tam doveslovat na pramici aby nevytvářela uhlíkovou stopu - doufám, že se tahle Nána taky nebude rozmnožovat - a elektřina na dobíjení nesmyslu - elektroauta se vyrábí v zásuvce, zrušíme tepelné elektrárny - nebudou potřeba - hezký den

J. Vintr 5.8.2019 11:04

Re:

Letos se hlavně "urodilo" hrabošů, kteří sežerou na co přijdou. A podle jedné teorie za to můžou obrovské lány ozimé řepky, které těmto hlodavcům umožnily ve velkém přezimovat. A obrovské lány řepky tady máme právě díky boji proti globálnímu oteplování.

V. Petr 5.8.2019 10:56

Pane Šejna, ale toto je jen reakce na bláboly našeho tisku a ČTV. Stačilo pár týdnů sucha na jaře a už jsme tady měli předpovědi, jak nás čeká katastrofální neúroda. O tom, jak je kůrovcová kalamita způsobena "globálním oteplováním" nás dnes a denně poučují "veřejnopávní" média.

Mimochodem, matka mi vyprávěla o suchu právě roku 1947, to opravdu byla neúroda.

M. Mařák 5.8.2019 10:46

Re: Jó pane Kremlíku,

To je v pohodě. Lidové tvořivosti se meze nekladou.

J. Lukavsky 5.8.2019 10:21

Re: kecáte už opravdu hodně velké blbosti

"předpovídat, jak bude zítra, to už je jiná, protože tam se o pravdiovosti předpovědi přesvědčí každý." No řekl bych, že krátkodobé předpovědi sedí meterologům velmi dobře, na týden a měsíc už méně, což je pochopitelné. Ty modely vymysleli programátoři a meterologové je krmí daty ze stanic kde se měří. A ten počítač co ho tím krmí je v ČR vůbec největší. Je o tom povídání, lze to najít v internetu. J.L. end

J. Vintr 5.8.2019 10:15

Re: prbpha, to jsou bludy

Biomasa produkuje oxid uhličitý sekundárně, při svém rozkladu. A rostliny uhlík nezískávají jen ze vzduchu, ale i z minerálů v půdě, kde by byl jinak vázaný v nějakých sloučeninách.

J. Vintr 5.8.2019 10:12

Re: kecáte už opravdu hodně velké blbosti

To je právě ten fígl. Předpovídat něco na sto let dopředu je velmi snadné, protože se toho nido z dněšních lidí nedožije. Dokonce je snadné předpovídat něco na rok (nebo i pár měsíců) dopředu, protože lidská paměť je krátká a v informačním šumu taková předpověď brzy zapadne. Ovšem předpovídat, jak bude zítra, to už je jiná, protože tam se o pravdiovosti předpovědi přesvědčí každý. A právě tohle soudruhům exaktním vědcům nějak moc nejde. Jistě budete namítat, že klimatologie není meteorologie, ale z čeho berou meteorologové modely, podle kterých věští, jaké bude počasí?