18.10.2019 | Svátek má Lukáš


Diskuse k článku

KLIMA: Mohou za sucho větrné elektrárny?

Máme za sebou suché a horké léto, několikáté v posledních letech. S dozníváním malé ledové doby a nástupem klimatického optima (případně s katastrofálním přehříváním planety, kterou způsobuje spalování fosilních paliv a prdění hovězího dobytka – ať si p.t. čtenář vybere) dochází ke zvyšování množství energie v atmosféře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 16.9.2018 19:38

Re: Teorie efektu motýlích křídel?

Mě spíše podle reakcí vychází, že na mě "čeká" nejaký "trouba" jako Vy!

J. Tolman 16.9.2018 22:57

Re: Teorie efektu motýlích křídel?

Na tuhle špínu snad ani nebylo třeba reagovat.

B. Lukáš 15.9.2018 13:53

Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Jsem toho názoru, že enormní růst automobilové, letecké a lodní dopravy, velký úbytek zelených ploch a růst hald odpadků, mají výrazně větší negativní vliv na klíma a meteorologické procesy, než větrné elektrárny. Odpadní teplo z obrovského množství provozovaných tepelných strojů není zanedbatelné. Druhá věta termodynamická Maxe Plancka totiž stále platí a předpokládat, že věda vyřeší poměrně nízkou účinnost spalovacích motorů a výrazně omezí vypouštění jejich odpadního tepla do okolí, je zatím v nedohlednu. Myšlení lidí v civilizovaném světě se dostalo do takového stádia, že politici, kteří by měli odvahu vystoupit s programem omezení osobní a letecké dopravy, nebo omezení cestování do vzdálených destinací za účelem rekreace, by byli považováni za blázny a jejich šance uspět ve volbách by byla nulová.

J. Kopis 15.9.2018 14:37

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Kdyby zelení magoři hystericky nebránili jaderné energii, nemuselo být nyní tolik problémů se získáním energie a lidstvo by už mohlo běžně využívat i reaktory 4 generace!

J. Svoboda 15.9.2018 14:49

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Stuteční vládci světa reaktory 4 generace před lidstvem tají :o)

Pěkný den.

J. Kopis 15.9.2018 14:54

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Před Vámi určitě ano, a nejen to!

J. Svoboda 15.9.2018 17:17

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Já nejsem lidstvo, vy hlavo :o)

Pěkný den.

J. Lepka 15.9.2018 17:40

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Takže je na místě otázka : Koho tedy zastupujete ? Delfíny? Šimpanze?

J. Svoboda 15.9.2018 18:18

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Sám sebe, což bych považoval za logické a normální.

Pěkný den.

P. Rada 15.9.2018 15:04

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Pokud by jste byl rozumný podnikatel pak by jste se nejspíš velice bránil investici do zdroje který se Vám nemusí vyplatit za celý Váš život a za celý život JE3+ generace se vrátí možná 5x - zatímco větrníky na vhodné lokalitě pětkrát tolik a za pětinu doby výstavby. Viz tabulky EROEI. Dnes známé typy 4 generace jsou ještě větší finanční propadák a proto se od nich všeobecně ustupuje.

Fantazie o tom, že jednou bude energie prakticky úplně zadarmo - tedy jen za cenu distribuce měli konstruktéři reaktorů někdy před půlstoletím a dříve. Dnes nastala stagnace a rozčarování s toho na které všechny aspekty se dříve nemyslelo. "Mgoři" tento vývoj ale zřejmě zaspali. Považuji přitom za příznačné právě pro "magory", že jim technicko-ekonomická fakta nic neříkají a tak je zkusím připomenout:

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

http://www.worldnuclearreport.org/IMG/pdf/20160713MSC-WNISR2016V2-HR.pdf

B. Rybák 15.9.2018 17:35

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Větrné elektrárny jsou bohužel neodstranitelně závislé na větru, který nesmí foukat ani málo, ani moc (v obou případech neposkytují žádnou energii)!

Zeleným magorům připomínám, že reaktory alespoň čtvrté generace jsou úspěšné v Rusku, Indii i v Číně... To, že se díky nim v EU nevyvíjejí je jeden z jejich neodpustitelných zločinů spáchaných na přírodě i na občanech EU!!!

P. Rada 15.9.2018 18:44

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

O tom, že to připomínáte "magorům" svědčí fakt, že se nenamáháte onu údajnou úspěšnost nějak odůvodnit. O tom, že leckdo už postavil za enormního úsilí doposud fungující prototypy přitom nepochybuji.

Zkuste třeba mě nyní ještě sdělit, který s údajně úspěšných reaktorů čtvrté generace má mezinárodní homologaci agentury pro atomovou energii a s jakou stabilitou provozu i efektivitou těžby energií je provozován?

L. Novák 16.9.2018 11:59

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Ekonomická efektivnost slunečních a větrných "elektráren" je nízká a mnohem horší, než u klasických nebo jaderných. Jejich dotované využívání zavedené ekonomicky negramotnými zelenými magory do zákona vede k výraznému zdražování elektrické energie, ačkoliv technický rozvoj a nové technologie by měly vést spíš k opačnému trendu. Daňové poplatníky stojí takové nesmyslné vyhazování peněz skrze státní politiku zelených magorů astronomicky velké částky, kterí mohly být využity na mnohem užitečnější projekty. Zelené fanatiky tohle nezajímá. Melou si svou, jako pitomec "Rada".

J. Lepka 15.9.2018 17:53

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Hm a co akumulátory?

P. Rada 15.9.2018 19:00

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

https://ekonomika.idnes.cz/energetika-solarni-vetrna-nemecko-norsko-f1y-/eko-zahranicni.aspx?c=A170905_143131_eko-zahranicni_rts

B. Lukáš 15.9.2018 16:28

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Pane Jiří, elektrická energie z jádra je parní elektrárnou, jejíž nežádoucí tepelný odpad podléhá rovněž 2.fyzikálnímu zákonu druhé věty termodynamické, tedy výrazně otepluje okolí. Oproti klasickým parním elektrárnám na fosilní paliva má výhodu pouze v tom, že neprodukuje CO2.

J. Svoboda 15.9.2018 17:19

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Opatrně - kolik CO2 se uvolní při hloubení úložistě a jeho dlooooouhé době provozování ... snad to nepokazí to rozložení v čase.

Pěkný den.

P. Rada 15.9.2018 18:55

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Dnešní úložiště projektované u nás roste v cenových nákladech jen na výstavbu rychleji - jak prostředky úročené na atomovém účtu. Už jen to je zásadní problém typu kdo to za nás zaplatí?

Na přednášce jaderných odborníků jsem se proto setkal s jejich názorem, že výhodnější asi bude někomu v zahraničí za ukládání platit. Jediné na světě pro dlouhodobé ukládání se přitom dnes intenzivně připravuje ve Švédsku ale kdy a kde bude a za kolik je dál otázkou.

http://www.nechcemeuloziste.cz/cs/aktuality/rozhodnuti-vybudovat-hlubinne-uloziste.html

P. Rada 15.9.2018 17:27

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Ano ale při tom podstatném aspektu, že už od chvíle kdy za stavbu JE zaplatíte dodavateli se spustí celá řada procesů na zejména fosilní energetice závislých. Protože přitom jde o krajně sofistikovanou technologii tak dokonce dominantní čát investičních prostředků se promění na CO2 v množství odpovídajícím hodnotám energií vzniklých při spalování fosilních zdrojů.

Přitom nedomýšlím jaká stpa uhlíku bude navazovat na okolnosti související s energiemi po celou dobu provozu a likvidce takového monstra. Protože i pro součastné JE máme na planetě palivo asi na století, nepřipadá v úvahu ani to, že by se problém dal vyřešit hromadnou náhradou JE za fosilní zdroje.

Osobně považuji za zarážející, že se málo komu chce uvažovat o tom, že smysluplný život lze bezpochyby vést i na podstatně nižší bási energetické spotřeby - ale při růstu či jen setrvání trendu hrozí vážné krize.

L. Novák 15.9.2018 21:06

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Už se nemůžu dočkat, až zalezeš do jeskyně a přestaneš používat počítač a SPAMovat pod články diskuse svými hloupostmi.

P. Rada 15.9.2018 22:39

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Když vidím jaké drzé hulváty na NP vyvěšené přihlouplé či možná dokonce cíleně matoucí články k přitakávání přitahují a jaké dopady to pak má i na moje žívotní prostředí, tak se spolehněte, že komentování takovýchto přírodovedných nesmysllů jen tak nevzdám.

To už není jen o hlouposti a mocenské posedlosti místních ortodoxních komunistů kteří byli fakticky odpovědní za devastaci našich horských lesů kyselými dešti v 80tých letech. Dnes je to spíš o sobeckém globalizovaném drancování a demagogickém obhajování přebujelých bezohledných praktik s dopadem na daleko věší území a ohrožujících všestranně život.

L. Novák 16.9.2018 12:06

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Sám jsi komunista. Zelený!

J. Pražák 16.9.2018 10:21

Re: Vliv automobilové a letecké dopravy na klíma.

Letadlo spálí na každého cestujícího necelé 3 litry na 100 km. Tedy srovnatelně s plně obsazeným autem. Kolik lidí najede autem jen do práce desetitisíce km ročně, tedy více, než při cestě na dovolenou?

Teplo spalovacích motorů mařené v chladičích je skutečně ohromné. Když na vytopení 1m3 klasické budovy stačí cca 30 W, tak každé auto by jen odpadním teplem vytopilo desítky bytů. Proto je teplota ve městech o dost vyšší než v okolí.

P. Lenc 15.9.2018 13:30

Jejda

pane autore, za takové kacířství budete přibit na pranýř.Takový místní "ekolog" Rada to níže uvádí "na pravou míru" a jako vždy tou mírou je jeho trapnost.

M. Šejna 15.9.2018 16:05

no jistě, pane Lenci

Nechte si s autorem patentovat výrobu mohutných "větrníkových lodí", které by se pak posílaly do míst, kde řádí tajfuny. Stačí tisíc takových lodí uvnitř hurikánu a hurikán se o větrníkové lodě zastaví a okamžitě přestane pršet a foukat vítr.

:-D

P. Rada 15.9.2018 17:05

Re: no jistě, pane Lenci

Ten nápad, že by plachetnice mohly snadno a rychle změnit světové klima měl už Lomborg který z nich chtěl stíkající vodou vyrábět nad oceány oblaka, která by zastínila povrch...... - ale nějak mu to nevyšlo. Možná to bylo i tím, že se nedal ve správnou chvíli dohromady s Bártou a nevylepšili to o vrtule?

Typuji, že se přes tento lidský neúspěch přesto brzy na NP v ruhrice klima či ekologie dočkám a třeba ještě pikantnějších nápadů.

Když takovéhle úvahy v dotyčných rubrikách pročítám a chtěl bych se spíše bavit - jak na tom zkoušet hledat špetku pravdy - tak mi napadá, proč nezačít dotyčným argumentovat opačně? Tedy, že když je nad Evropou tlaková výše a fouká s pevniny nad oceán a unáší nám to vláhu... - tak by ty větrníky vlastně mohly bránit vysychání pevniny tím, že by zbytky vláhy uržely jako hradba nad pevninou a ještě by přitom zřeba daly energii...

Vychytralým by přitom třeba i postačstačilo, snížit na našich horách jejich stometrové stožáry běžné u pobřeží oceánů o aktuální výšku a ekonomicky tak uspořit spoustu stavebního materiálu dokonce i za vrtule - protože máo kde po obvodu jsme jen 180m n.m ... Špiškového ekonoma by třeba napadlo, že by dokonce postačilo ty větrníky jen deklarovat na mapě... a odebírat popodporu za jejich využití při záchraně vláhy v Česku....

Ale dal bych ten nápad přeci jen raději do rubriky "psí podrbání".

J. Pražák 15.9.2018 11:34

V Přírodě není nic zdarma

55 000 MW větrných elektráren jen v Německu zpomaluje větry přicházející k nám od Západu - to jsou ty, které přinášejí déšť.

Pro představu si 55 000 MW představme jako větrák s motorem 55 kW (výkon osobního auta) instalovaný na každém metru tisícikilometrové linie. Vrtule dosahují do výšky 180 m nad terénem. To už musí mít vliv. Kdo vliv větrníků spočítá a zveřejní, když v každém případě bude velmi silný odpor ekofanatiků a lobby výrobců? Jen v Německu prý větrníky zaměstnávají 250 000 lidí.

Možná i proto je v posledních létech sucho a následně horko, protože méně deště znamená méně odpařování vody a tím i méně ochlazení povrchu Země.

P. Rada 15.9.2018 12:02

Re: V Přírodě není nic zdarma

Problém logiky je v tom, že nezohlednujete podobné třecí síly - ba daleko větší - které vyvolávají, jak už jsem psal jinde, lesní porosty či výšková zástavba. Zejména s výskytem lesů totiž naopak roste vláha v oblastech kam zasahují. Energie věrů nemusí přitom růst jen nad oceánem. Sahara bez jakýchkoli porostů a vrtulí přitom mnohde sousedí přímo s Atlantikem.

Výška troposfáry ve které se může přemistovat vodní pára je navíc 10 až 20km nad zemí ale nepoměr těchto rozměrů s listy větrníků a daší zásadní jevy jako je obecná změny cirkulace atmosféry s projevy vlnění |Jetst- streamů pana Pražáka zřejmě nezneklidnuje. Možná proto, že chce zůstat v klidu stůj co stůj i kdyby ho to mělo stát budoucnost.

V přírodě pane Pražáku není opravdu nic zadarmo ale tuto tézi by jste měl apaplikovat zejména na celkové bohatství naší společnosti a na způsoby jak k němu dospívá. Základním přírodním principem života je totiž lokální pokles entropie krerý je kompenzován dodávkami energie zvenčí (sluneční) - zatímco civilizace žije dominantně na dluh s rospouštění předtím za celé stamiliony let nahromaděných zásob uvnitř systému (fosilní).

Takto za století už extrémě narostlé saldo začíná být patrné na celé geologii planety a je jen otázkou času kdy a do jaké míry za to zaplatíme.

J. Pražák 15.9.2018 12:17

Re: V Přírodě není nic zdarma

Vraťte se prosím do reality! Jen v Německu je odhadem 50 000 větrníků, z nichž velká část dosahuje do výšky 180 m. Kolik tak vysokých domů v Německu je?

Samozřejmě, že rozdíl horkého vzduchu nad Saharou způsobuje silné větry. Zajeďte se podívat např. do španělské Tarify, kde uvidíte tisíce malých větrníků a budete mít problém vystoupit z auta kvůli silnému větru.

Asi jste nikdy neletěl letadlem. Jinak byste neplácal takové nesmysly. Dopravní letadla létají ve výši nad 11 000 m právě proto, že v této výšce již nejsou mraky - tedy ani vlhkost. To šetří pohonné hmoty a neopotřebovává tolik letadlo nárazy do mraků ve velké rychlosti. Když letadlo klesá na přistání, tak je hezky vidět, jaký je to náraz při kontaktu křídla s mraky.

P. Rada 15.9.2018 12:34

Re: V Přírodě není nic zdarma

Pokud jde o realitu tak vodní pára je potenciálně rozložena v celé troposféře a např nyní se můžete podívat kde nad Prahou v průběhu dnes kondensovala:

http://portal.chmi.cz/aktualni-situace/aktualni-stav-pocasi/ceska-republika/stanice/praha-libus

Projděte si také dnešní reálnou celosvětovou situaci klimatickou: ... https://climatereanalyzer.org/

Pokud by jste to dělal častěji, pak by jste nemusel létat letadlem a přesto by jste snad netvrdil hlouposti o vlivu větrníků na celosvětové klima a jeho vývoj.