20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

KLIMA: Amazonský prales je potřeba rychle vykácet

Podle zprávy, která se minulý týden objevila na internetu, produkuje amazonský prales podstatně víc oxidu uhličitého, než zachytí. Jde o převratné zjištění, které znamená změnu náhledu na problém, nebo to ukazuje ještě něco úplně jiného?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 20.5.2021 15:34

"Kůrovec je tu se smrkem 65milionů let a za tu dobu si na sebe zvykli" stejně tak mandelinka bramborová s divokými bramborami. Ano. Ale naprostá většina našich lesů jsou vysázené smrkové monokulturym stejně tak jako pole brambor, pšenice, kukuřice.... Problém nastane když se před bramborové pole zatluče cedulka "národní park, bezzásahové pole" a nechá se napospas přírodním silám čili mandelince. Naše lesy jistě by šly změnit na Boubín, ale spíš bych věřil na to, postupně vytěžit zralé smrky a postupně dosazovat listnáče. Nu a až by to byl Boubín tak to lze nechat Matičce Přírodě. Ale to by bylo na dlouhou cestu a my to chceme hned. Prostě si myslíme, že ouřední ferman dokáže změnit bramborové pole na Boubín jedním štemplem. Cesta do pekla je spolehlivě vydlážděna dobrými úmysly. J.L. end

L. Novák 20.5.2021 6:30

;-D "UHLÍKOVÁ STOPA" a idiot "Rada"... To už ani nemá smysl komentovat. :-P

L. Písařík 19.5.2021 7:29

Vm, o čem píši, vyrostl jsem na samotě v lese a u vody, a máte pravdu, rád hecuji, protože nemám rád všude propagované dřevostavby. Třeba včera v Tv novinách, viděkl jste jak hořela?

V. Franěk 19.5.2021 1:12

Pane Rado, už mi to nedá. Zapněte si, prosím, kontrolu pravopisu.

L. Novák 18.5.2021 20:56

Chránit kůrovce začali idioti jako jsi ty. Rv

L. Novák 18.5.2021 20:54

Považovat zrovna tebe za blbce zase není takový problém. Technicky negramotný trouba hlásající nesmysly... :-P

J. Lukavsky 18.5.2021 20:49

Jeden o voze, druhý o koze. Já psal o CO2 a Vy o těžbě dřeva. Rozpad lesnictví měl i příčiny organizační. Smrková monokultura vyžaduje neustálé sledování a zásahy. Dříve v lese běhal hajnej a jak uviděl kůrovcový smrk tak to bylo jako když bažantům na vojně vyhlašují poplach. Druhý den smrk ležel oloupali kůru, spálili. Teď se musí vyhlásit výběrové řízení, pak odvolání, pak nové řízení.... no a kůrovec mezitím udělá 3 generace. Polesí bylo kompletní jednotka co měla techniku i lidi. Dneska sleduje les z družice a na všechno si musí zjednat cizí firmu a vybrat nejlacinější. Tak lesu zdar, škodné zmar! J.L. end

J. Kalina 18.5.2021 20:02

bych jako autor rozlišoval mezi lesem a a bývalým lesem. Jestliže les pokácím a spálím, tak uvolním najednou CO2 z území kde les stál, ale už les nestojí. Takže neuvolňuje les, ale ti co ho kácejí. Proč ho kácejí? No aby mohli produkovat biopaliva. Se to vyplácí neb dotace.

Trošku přesnosti přátelé. jinak les je z hlediska bilance CO2 neutrální neb co pohltí při růstu to zase uvolní, a zvláště jako biomasa. Snižovat by les mohl v případě, že hmotu kterouz vytvořil pohřbí jako budoucí uhlí. lesní hmota vypadne z koloběhu vznik, zánik.

M. Pivoda 18.5.2021 19:40

"... Normální člověk by s něčím takovým nevystoupil, udělal by ze sebe blbce. ..."

Obtížně se hledá prostředí, ve kterém inovátora nepovažují za blbce.

J. Lecian 18.5.2021 19:08

Vykácejte to, všichni se staneme pracovníky humanitárních neziskovek, budem chodit pěšky a nebudeme řešit pohlaví, já jsem třeba pstruh potoční z bečvy, nyní v reinkarnaci na burešovo vodňanské kuře...

J. Kouřil 18.5.2021 18:52

Ta International Energy Agency je pěkná sbírka pitomců. Dokazuje to ta vlepená informace. Normální člověk by s něčím takovým nevystoupil, udělal by ze sebe blbce. Ale když to řekne blbec a udělá u toho ramena, tak mu to ostatní blbci rádi spolknou a ještě mu zatleskají. Věřím, že normálních lidí je pořád ještě většina, i když u mladších uživatelů smartfounu klesá IQ velmi rychle.;-)[>-]

P. Rada 18.5.2021 18:40

https://cs.wikipedia.org/wiki/Uhl%C3%ADkov%C3%A1_stopa#/media/Soubor:CO2_emissions_per_capita,_2017_(Our_World_in_Data).svg

https://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD#/media/Soubor:Percentage_share_of_global_cumulative_energy-related_carbon_dioxide_emissions_between_1751_and_2012_across_different_regions_CS.svg

M. Pivoda 18.5.2021 18:37

Budoucnost lidstva (do roku 2050) vyžaduje dobré zvládnutí procesu inovací. Proč? Polovina snížení světových emisí totiž vyžaduje nové technologie, které dosud nejsou komerčně dostupné.

The news: If the world hopes to eliminate carbon dioxide emissions by midcentury, nearly half the cuts will have to come from technologies that are only in early stages today.

That finding, in a new report from the International Energy Agency, points to the need for aggressive investment in research, development, and scale-up of clean energy technologies.

Future tech: The IEA’s road map for eliminating energy-related emissions by 2050—and offering a shot at capping global temperatures increases at 1.5 ̊C—includes substantial roles for technologies that barely exist or are far too expensive today. These include batteries packed with far more energy, clean hydrogen as a fuel or feedstock for industrial processes, liquid biofuels for aviation, and equipment that cheaply captures carbon dioxide emissions from factories and gas- or coal-fueled power plants.

Carbon capture: The report also stresses the need for significant investments into tools for pulling carbon dioxide out of the air. Those include direct-air-capture machines, which exist but are very expensive today.

P. Rada 18.5.2021 18:23

"Poněkolikáté" opravdu píšete na téma kolektivní viny - např rudozelení nic...

Kolektivní vina v tom možná také tkví - ale když - tak pro prakticky celý kolektiv homo sapiens konzuments dnes do spotřebního výkonu navíc štvaný reklamou - dříve studenou válkou.

Seriozně to lze při troše sebekritičnosti vyčíslit uhlíkovou stopou na obyvatele a s hlediska dopadů na klima pak i přepočtem na dobu zvýšené expozice tj za min. poslední století.

P. Rada 18.5.2021 18:12

Kůrovec jetu se smrkem 65milionů let a za tu dobu si na sebe zvykli. Smrk byl přitom donedávna doma v boreálních lesích severní Evropy. Tam měl kůrvec praktickou šanci tak na jednu generaci v roce a proto se choval jako bílá krvinka v organismu která urychluje odstranování poničeného.

V česku a navíc v jeho nížších polohách ho začali lesníci vysazovat v polovine předminulého století - to odeznívala malá doba ledová a tak lesníci běžně stíhali kůrovce který hrozil po polomech likvidovat kácením. To ale netušili jak dramatický klimatický úlet přijde za dvě století.

Hlad je v přírodě běžná životní situace a tak mám pane Písaříku i proto za to, že nevíte o čem píšete - nebo jen rád hecujete?

F. Brnušák 18.5.2021 17:34

Cim vice CO2 v atmosfere tim lepe se dari rostlinam, to je zakladni vlastnost rostlin, pokud by to rostliny nedelali, tak je nelze oznacit za rostliny.

M. Šejna 18.5.2021 17:28

Ještě se vrátím k diskuzi ohledně údajně teplotně podprůměrného počasí v Česku v roce 2021.

Podle Českého hydrometeorologického úřadu byly letos naměřeny tyto teplotní odchylky od průměru 1961-1990:

leden +1,7°, únor +0,3°C, březen +0,1°C.

Celkově byla v 1.čtvrtletí teplotní odchylka od průměru +0,7°C.

Teprve duben byl teplotně podprůměrný s odchylkou -1,5°C.

Květen bude zas okolo dlouhodobého průměru. Tedy ani chladný ani teplý.

M. Šejna 18.5.2021 17:18

Pane Církvo,

nemáte pravdu !!!!

Studenější duben byl napřklad v roce 1997, 1982, 1980, 1977, 1973.

Za posledních 80 let bylo celkem 12 dubnů studenějších něž letošní.

Pravdou ale je, že ve 21.století to byl duben nejstudenější.

V. Církva 18.5.2021 16:57

Pane Šejna, myslím, že se do toho zbytečně zamotáváte. Duben byl teplotně nejnižší snad za 80 let a zdá se, že květen podprůměrný bude.

Ale to není podstatné. Skleníkové plyny a globální oteplování mění proudy, roztává ledovce.... Nevylučuje se tak, že třeba zrovna v ČR bude několik chladnějších let. Spíš bych viděl důkazy oteplování právě v těch ledovcích a globálních průměrných teplotách.

Bohužel zelenorudí a vyžírci co se na CO2 redukci chtějí živit to celé zprofanovali. Dělají se závislé výzkumy jejichž cílem je dokázat globální oteplování.

Takže už jim nikdo nevěří. Bohužel tak sám nemám dostatek důvěryhosných informací, jestli teda opravdu roztála Sibiř či oceány za 100 let víc než dříve v hiostorii. Zdá se ale, že ano.

J. Berka 18.5.2021 16:39

Také jsem na to alergický, ale ironie to alespoň trochu osvěžuje.

V. Církva 18.5.2021 16:35

Tak možná by jste měl vzít Fridays for Future pěkně za ručičku a místo sezení a nicnedělání a fotek (ty máte na co?) to kůrovcové dřevo z lesa vyvážet. Ono je sice blbost to míchat jenže oni v lese někdy neví kam dřív.

Už to dnes píšu poněkolikáté, rudozelení nic nevyřeší umí jenom sedět kritizovat a sebekrtizovat a nutit ostatní aby všechno zavřeli neměli děti a poumírali.

Prostě negativismus non plus ultra. U nás je máme přebarvené na Pirátskou. Fuj.

L. Novák 18.5.2021 16:32

Tys někdy byl v Amazonii, a nebo zase jen tak žvaníš, aby sis zkrátil čas do recyklace? :-P

S. Vostřel 18.5.2021 15:38

Vám asi pojem IRONIE moc neříká, že?

S. Vostřel 18.5.2021 15:36

Vám asi pojem IRONIE moc neříká, že.

J. Nevrkla 18.5.2021 15:30

Já bych o žádný normal devatenáctého století neusiloval, stejně marně, optimum je každopádně daleko výše, než jsme tady kdy měli.

P. Hák 18.5.2021 15:27

Mně teplé klima nevyhovuje, ale ten způsob boje proti oteplování, který se aplikuje nyní, je nesmyslný a podle mého často v důsledku škodí.

J. Nevrkla 18.5.2021 15:26

Pardon, já už jsem na to tak alergický, že ironii beru jako souhlas.☺️

P. Hák 18.5.2021 15:24

To je samozřejmě další efekt. Chránit přírodu tím, že dovážím dřevní štěpky přes půl světa, je prasárna, o tom žádná.

P. Hák 18.5.2021 15:23

Já vím. Známe se... a o teplotě jsme tu diskutovali mnohokrát. Ač jsme z různých břehů, považuji Vás za přítele.

R. Langer 18.5.2021 15:21

Blbost! Nic nenormálního na tom není. :-P