20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

KLIMA: Alarmisté vsadili na jedinou kartu

V posledních letech se na podporu klimatických změn udává, že na rozdíl od minulosti se dnes mění teplota na Zemi v řádu desetiletí a jednoznačně za tuto změnu může lidská aktivita produkující kysličník uhličitý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 18.8.2021 21:34

1. Cestování vlakem či autobusem určitě není proti lidské přirozenosti. Funguje to. A také nevíte, zda se tam někdo před vámi nepoblil.

2. Sleduji vývoj samo-řídících automobilů, protože to je aplikace technologie zvané umělé inteligence. A uvědomuji si problémy s tím spojené.

Velký problém vidím v kritériích přijatelnosti samo-řídících automobilů. Skeptici se snaží dotlačit technologii samo-řízení do stavu nulové úmrtnosti na silnicích, protože (v případě samo-řídících automobilů) je obtížné obvinit původce nehody. Na českých silnicích je ale dlouhodobě roční úmrtnost 500-600 lidí.

P. Labaj 18.8.2021 22:32

Vlak nebo autobus je něco jiného.

Tam předchozí uživatel není sám, takže se (většinou) chová aspoň trochu přiměřeně. Navíc se o ten interiér někdo stará. Kromě toho když tam bude poblité sedadlo, tak si prostě sednu jinam.

Prostor v autě je daleko intimnější záležitost. A pokud patří "nikomu", tak podle toho bude vypadat.

J. Ticháček 18.8.2021 21:28

Samořídící systémy a nákup dopravní služby.

Od nás z vesnice každé ráno odjíždí cca třista lidí. Řekněme ve čtyřech vlnách rozložených od 5:30 do 8:30. Do všech směrů, někteří sami, jiní s dětmi v autech. Po deseti až sedmdesáti km to auto odstaví a po šichtě jedou domů. Někteří dělají turnusy, jiní mají nepravidelnou pracovní dobu, pár jich dělá každou chvíli na jiném místě.

Vaše myšlenka by mohla ušetřit cca třetinu vozidel. Teoreticky by mohlo takové auto někoho odvézt na šestou do dvacet kulaků vzdálené fabriky, fabriky, vrátit se pro ženskou která jede s dětmi do školy a pak ji odvézt do obchodu, kde prodává od devíti. Jenže oba končí ve dvě.

Chlap potřebuje koupit řetěz do pily, ženská musí naplnit vozík v krámě. Takže už potřebují dvě auta.

Snad Vám začíná docházet, že se nám začíná míchat tzv. problém obchodního cestujícího s jízdním řádem tříset lidí. A ten jízdní řád se těm lidem mění každý den. Takže snad by se nedala ušetřit třetina aut, ale při velkém štěstí deset procent. Za předpokladu, že ta auta budou vyhrazena pouze pro naši vesnici. Mohl byste argumentovat tím, že 15 km od nás je okresní město, deset km na druhou stranu menší město a deset km za kopcem jiné. Jenže to nic neušetří. Naopak to přináší další složitost do systému. To už se v logistice dopravy blížíme modelování vývoje vesmíru. Jenže to dělají výpočetní clustery celé měsíce, a Vy to chcete řešit v reálném čase.

A to nemluvím o dalších problémech. On se o své auto stará každý sám. Teď jsme se dobabrali k tomu, že aby Váš systém opravdu fungoval, je potřeba stejný počet vozidel jako dnes, a navíc řekněme deset až patnáct lidí, kteří se na plný úvazek o ta auta budou starat. Jen u nás.

A teď situace vyžadující rychlou akci. I v případě, že ta doprava bude okamžitě k objednání, budu nějaký čas čekat na přistavení chytrého vozidla. (Nebude li čirou náhodou kousek ode mne.) Vlastním autem už bych byl cca třicet km jinde. Takže ještě spousta pohotovostích aut čekajících na každém rohu.

M. Pivoda 18.8.2021 21:46

1. Já jsem nákup dopravní služby samo-řídícími automobily určitě nevymyslel. Určitě to není můj systém. Já zde pouze informuji.

2. Hlavní problém vašich propočtů je v tom, že uvažujete se změnou pouze jedné jediné komponenty v zavedeném systému, i když určitě půjde o systémovou změnu (tzn. včetně změny chování lidí v tom stávajícím systému).

Poznámka: Pandemie Covid-19 si vynutila podstatnou změnu v chování lidí - viz home office a distanční vzdělávání. Zajímavé je, že mnozí zaměstnanci by dnes raději pokračovali v pracovním stylu "home-office", ale nevyhovuje to jejich zaměstnavatelům (kteří například platí pronajaté kancláře). Aha?

I. Hermanek 18.8.2021 13:43

Logické srozumitelné díky pane bartoni

M. Boháček 18.8.2021 13:34

Uhlíková neutralita je do očí bijúca priznaná blbosť, pokiaľ Čína, India a pod. naďalej zvyšujú CO2 produkciu a Západu to nevadí, lebo má lacné produkty. Takto by to celé snaženie bolo na smiech, keby nebolo pre Európu ekonomicky samovražedné.

Najbohatších sa to, samozrejme, nedotkne, podobne, ako sa ich nedotkne ani vojna.

Otázkou je, prečo sa táto absurdnosť deje. Komu to vyhovuje?

T. Hraj 18.8.2021 14:53

Blbost by to byla, kdyby to bylo myšleno poctivě a provedeno bezchybně. Takhle je to především podvod. Pokud totiž výraz uhlíková neutralita má mít nějaký smysl, musely by se dát na misky vah všechny (podstatné) emise a absorbce. To se ale v žádném případě neděje. Jeden příklad za všechny, výroba PCC (sráženého uhličitanu vápenatého) který se používá například jako plnivo do papíru:

CaCO3 (vápenec) se tepelně rozloží na CaO (vápno) a CO2, mimochodem v poměru cca 4:3, čili toho CO2 je opravdu hodně. Vápno se dále vyhasí přidáním vody a vznikne Ca(OH)2. Dále se PŘIDÁ CO2 a vznikne opět vápenec, tentokrát ale srážený (zmíněné PCC). Chemicky totéž, fyzikální vlastnosti jsou jiné.

Objem z vápence emitovaného a následně absorbovaného CO2 je totožný. Je to tedy exemplární případ CO2 neutrality. Takže kvízová otázka zní: uznává EU v rámci svého ETS (Emission Treading System) u zmiňovaného procesu emise i absorbce? Že ne? Že jen jedno z toho? A uhádnete co? Správně! Máte 10 bodů a jasno v obsahu výrazu "karbonová neutealita".

I. Bikkhu 18.8.2021 17:15

v roce 2019 narostla produkce CO2 o 50násobek toho co EU ušetřila.

Kdyby si ceá EU kolektivně zakroutila krkem aby emise CO2 byly skutečně nula a ne jenom s výrobou odsunuté do Číny, tak by světová produkce CO2 klesla na pár měsíců než nárůst ve zbytku světa ten pokles vyrovná a pak překoná.

Podle mě je Green Deal útokem na Čínu, vedení EU čeká že se Čínské politbyro umlátí smíchy jak se budou dívat na to jak EU dobrovolně páchá sebevraždu :-)

P. Molík 18.8.2021 12:26

Uhlíková neutralita se stala svatým grálem zelených fašistů.

L. Metelka 18.8.2021 12:23

To s těmi himalájskými ledovci nebylo z žádného modelu, ale z nějaké nerecenzované literatury. Porušovalo to i tehdejší procedury IPCC. Následoval audit IAC, změny v procedurách, Pačauri dostal kartáč (při projednávání odborných záležitostí pak už nesměl být ani v sále).

Mávnutí křídel nevadí ani při běhu modelu.

M. Pivoda 18.8.2021 11:36

Termodynamiky jsem měl (zejména ve 4. ročníku na VUT Brno) skutečně hodně, ale klimatu planety Země nerozumím. V tomto oboru musím spoléhat na jiné odborníky (a jen doufat, že nerozdávají své politické "vědecké" posudky jako Jeho Magnificence Jiří Zlatuška).

V každém případě, z pohledu potřebných inovací, vidím vytyčené ekologické cíle do roku 2055 jako splnitelné.

A pokud ani to nebude stačit k klidnění klimatu planety Země? Pak si budeme moci říci uklidňující větu: "Alespoň jsme udělali vše, co bylo v našich (lidských) silách."

O. Karen 18.8.2021 11:40

Ano, nový Churchil, který doufám přijde, aby se lidem vrátil selský rozum, bude moci říct jen: Nikdy nebylo dosaženo tak málo za tak mnoho.

M. Pivoda 18.8.2021 11:53

Abychom něco skutečně dosáhli, potřebujeme k tomu spíše podnikatele-inovátory (viz Elon Musk), nikoliv politiky (kteří se především rvou o moc).

Role politiků v tom pokroku samozřejmě také existuje (někdo to musí "pocukrovat seshora"), ale kritickou roli zastávají podnikatelé inovátoři.

Kapišto, Pepíku?

O. Karen 18.8.2021 12:19

Musk - jen to ne! Jenom motá hlavy hloupým politikům nesmyslnými nápady a slepými cestami techniky (např. dávno opuštěná auta na baterky). Je to záporná postava technického vývoje, která jen využívá dotace.

G. Onion 18.8.2021 12:20

R^

M. Pivoda 18.8.2021 13:25

O. Karen se výše vyjádřil ve stylu někdejšího "vědeckého" posudku Jeho Magnificence Jiřího Zlatušky z Masarykovy Univerzity.

Vězte, že přes univerzitní prostředí cesta k radikálnímu pokroku nevede. A české univerzitní prostředí je přímo katastrofické (pracoval jsem asi na šesti univerzitách v Česku, takže vím, o čem zde hovořím.)

Radikálně nové inovace nemohou zvládnout ani politici a ani americká zažitá krátkodobá investiční politika.

Recyklovatelné části raket skutečně poprvé navrhli NASA vědci, ale politici nebyli ochotni podstoupit riziko možné slepé uličky, nebyli ochotni podstoupit dlouhou dobu financování toho směru. Ten směr obnovil až inovátor Elon Musk, který byl ochoten podstoupit riziko a investovat své vydělané peníze (ve firmě PayPal). První tři Muskovy rakety zhavarovaly, čtvrtá byla už úspěšná. Naštěstí! To zachránilo tento vývojový směr raket. Nebýt toho jeho úspěchu, dnes už bychom o Elonovi Muskovi asi nic neslyšeli.

Kapišto, český vychcaný Pepíku?

O. Karen 18.8.2021 14:27

Zneuznaný český génius, kterého neodhalili na 6 českých VŠ (víc jich snad ani nebylo), pronluvil. Co takhle nabídnout svoje znalosti Muskovi?

M. Pivoda 18.8.2021 15:28

Toho "Pepíka" výše jsem jmenoval obecně, nikoliv diskutujícího O. Karena.

Nicméně je vidět, že i on (O. Karen) podlehl záměrně šířené demagogii v Česku. Firma Elona Muska byla v USA vybrána k opětovnému přistání Američanů na Měsíci. A to už něco znamená.

Jenže toto O. Karen velkoryse přehlíží. Tak se skutečně chovají arogantní čeští Pepíci. Nechtějí vidět, nechtějí slyšet.

Ostatní: Já jsem si nikdy za sebe na svůj životní osud v Česku nestěžoval. Protože jsem již získal "doživotní státní stipendium", mohu si dnes dovolit poskytovat poradenství zdarma.

O. Karen 18.8.2021 16:25

Vybrali Muska, protože on umí dělat marketing, slibovat. A hlavně nikoho jinýho nemají. Poprvé je na Měsíc dostali Hitlerovi raketoví vědci, kteří si chtěli zasloužit azyl. Amíci nikdy neuměli táhnout vědu dopředu, ale jsou dobří v praktických aplikacích už známých technologií. Ani Musk není vyjímka - dotáhnul auto na baterku do komerčního stádia a hlavně stádia v určitých kruzích žádoucího, life=stylového, produktu. Což se třeba Japoncům nepovedlo, přestože s elektromobily přišli dřív.

M. Pivoda 18.8.2021 16:46

Prezentovaný názor O. Karena svědčí o silně zanedbaném vzdělávání pro budoucnost na českých univerzitách.

Takže O. Karen zde jen potvrzuje to, co jsem výše napsal kriticky já, kriticky vůči českým univerzitám (působil jsem asi na šesti univerzitách v Česku). A pak jsem také pracoval jako profesor v USA.

J. Novák 18.8.2021 16:24

Podvodníky typu Elona Muska potřebují zase jen podvodníci.

My, normální lidé, se bez takových bezskrupulózních zmetků rádi obejdeme. Zato nám chybí lidé jako Newton, Wankel, Otto, Diesel, Einstein, Jobs...

Z. Laxa 18.8.2021 14:42

R^

J. Jurax 18.8.2021 15:43

Na dosud nedokonalou UI byste neměl reagovat. Zbytečně vybudíte ještě víc mouder z ní vyprýštivších.

I. Hermanek 18.8.2021 13:33

Blbost na ntou

I. Hermanek 18.8.2021 13:33

Blbost na ntou

I. Hermanek 18.8.2021 13:34

Blbost

I. Hermanek 18.8.2021 13:34

Blbost

M. Pivoda 18.8.2021 13:52

Blbost na čvrtou?

Čtyřikrát zde I. Hermánek zopakoval svůj názor.

Aniž by dodal nějaký argument. V českých "vědeckých" institucích ale tradičně funguje dojmologie.

O. Karen 18.8.2021 10:47

Je jasné, že "klimatická změna" je jenom prostředek nových komunistů, jak ovládat celou společnost. Zelené šílenství zasáhne všechny sféry života a o to jim jde. Jste proti? Dokažte, že nemají pravdu. Co na tom, že oni svoji pravdu dokazovat nemusejí?

J. Ganaur 18.8.2021 10:54

R^R^R^