25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

DOBA: Zápas o ovládnutí myslí osmi miliard lidí

Zatímco politika USA a Evropské unie v oblasti „klimatických změn“ již zvýšila náklady na energie, potraviny a mnohé další, tak ruská invaze na Ukrajinu ještě zvýšila finanční stres obyčejných Evropanů a ohrozila bezpečnost kontinentu v širším smyslu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Baloun 10.3.2023 18:48

já už jsem si svoje odválčil a moje kluky nikam do války nepustím

P. Nemec 10.3.2023 8:18

Bylo to samozřejmě odpálení dvou jaderných hlavic nad Hirošimou a Nagasaki, které ukončilo boje v Tichomoří a 2. světovou válku...samozřejmě fakt ne.

T. Hraj 10.3.2023 8:39

Ano byly tu další okolnosti, jako například vstup SSSR do války a vůbec naprosto zoufalá situace Japonska. Ale není vůbec žádný důvod se domnívat, že by tyto okolnosti Japonci posuzovali racionálně. Naopak, podle všeho byli připraveni se zakopat a bojovat o každou píď země do posledního dechu. (zrovna včera o tom dávali hezký film "Válka v Pacifiku v barvách").

Tomuto iracionalismu vytvořila protiváhu podobně iracionální (rozumu a chápání se vzpírající) zbraň. Dá se říci, že právě to poskytlo císaři možnost udělat nemyslitelné: vzdát se.

P. Diviš 10.3.2023 9:17

Ano. A i tak se skupina vysokých důstojníků bouřila proti císařovu rozhodnutí.

P. Hák 10.3.2023 10:43

Dokument jsem neviděl, ale zřejmě skutečně to tak bylo - japonské vedení to formulovalo tak, že "už nejsou schopni zajistit bezpečnost císaře", tj. musejí se vzdát.

Paradoxně mrtví v Hirošimě a Nagasaki zachránili mnoho životů, domnívám se. Za prvé japonských a amerických, protože nedošlo ke krvavé invazi. Za druhé díky nim nevypukla v 50. letech Třetí světová válka, protože nikdo neměl chuť k následkům, které byly už známy. Kdyby známy nebyly, někdo by si nové zbraně určitě chtěl vyzkoušet...

P. Dvořák 10.3.2023 11:50

Souhlas. R^

P. Sura 10.3.2023 13:15

Určitě. A kdo asi nejvíc?? Co myslíte, ten kdo si už konečně v klidu chtěl užívat svého smrádku a teplíčka, nebo ten, kdo cítil povinnost vybudovat "lepší příští" po celém světě?

P. Hák 10.3.2023 14:59

No pokud se nemýlím, navrhl to Edward Teller presidentu Eisenhowerovi, že USA mají bomb 4x víc, tak že to vyhrají. Ike naštěstí měl rozum a odmítl.

M. Baloun 10.3.2023 18:55

Za Ikea zvažovala administrativa USA omezené jaderné údery v Severním Vietnamu na podporu Francouzů...

P. Hák 10.3.2023 19:08

Ovšem Ike prý nemě jaderné zbraně v oblibě...

P. Hák 10.3.2023 15:07

No, nejde mi to dohledat - tak toho Tellera beru zpět.

J. Lukavsky 11.3.2023 19:10

"Paradoxně mrtví v Hirošimě a Nagasaki zachránili mnoho životů," což ovšem nositelé Modré knížky jaksiž neberou. Ano, máte pravdu. Při klasickém bombardování Tokia zemřelo několikanásobně víc Japonců nežli v Hirošimě a Nagasaki dohromady, myslím že se to odhadovalo na 100 000 nejméně. Ale umírali 2 dny což je jistě "přijatelné". No na klasické vylodění a dobytí Japonska byly plány připraveny a počítalo se se 2 miliony mrtvých na obou stranách. J.L. end

P. Hák 12.3.2023 7:42

Myslel jsem hlavně na to vylodění. Mimochodem modrou mám po dost blbém pádu na lyžích, takže tím to nebude :-)

I. Krahula 10.3.2023 18:01

Hirohito, bezesporu válečný zločinec, nebyl ani obžalován. Tvrdili to i komunisté, ale. Při Štrougalově návštěvě Japonska na titulní straně RP zářil titulek- „Sám japonský císař přijal našeho premiéra.“

F. Navrátil 10.3.2023 7:45

V kalných vodách se nejlépe loví a v krizích se nejlépe manipulují lidé. Proto zažíváme řetězec uměle vyvolaných krizí od včerejší zdravotní přes současnou energetickou až po budoucí potravinovou.

P. Diviš 10.3.2023 9:18

Ani ne tak uměle vyvolaných, jako přirozeně vzniklých a umně využitých.

J. Majzlík 10.3.2023 15:29

A dotvořených do takových rozměrů, abychom z nich měli , na nepříliš vzdálenou budoucnost nehledíce, alespoň po nějakou dobu pochybný užitek.

J. Anděl 10.3.2023 7:39

No, nakolik se mi podařilo v hustém textu udržet pozornost, tak souhlas s autorem. Ano, i politici, které ve funkci vidím raději než jejich konkurenty, dělají tyhle hloupé a vážné chyby. A ano, zřejmě jde o podvědomý sebeobranný mechanismus, přesahující individualitu jednotlivce. Tradičně se tomu říká strkání hlavy do písku.

Neexistuje ale asi jiná cesta, jak se vymanit z vleku sil přesahujících individualitu jednotlivce, nežli se soustředit na svou individualitu jednotlivce. Nikoliv ve smyslu sobectví, spíše ve smyslu vědomí či sebeuvědomování. A umět při tom rozlišovat, s čím pohnout lze a s čím nikoliv.

Pozastavím se u autorovy myšlenky, že by bylo dobré podporovat veřejnou diskuzi. Jakou by mohla mít formu? Je podle mě nesmysl myslet si, že internetová diskuzní fóra a sociální sítě mohou k něčemu takovému reálnému sloužit. "Diskuze" na NP toho budiž příkladem.

Veřejnou diskuzi by v kultivované formě mohla hypoteticky moderovat veřejnoprávní televize, ta v tom ovšem selhává a stává se bojovníkem na jedné straně a podle mě to je nevyhnutelný projev každé instituce, která existuje nějakou dobu jako entita nějaké skupiny lidí - získá nějaký charakter, zájmy, má vliv. Je naivní myslet si, že výměna vedení změní tento princip.

Druhým prostorem by mohla být samotná politická debata a volby. Ty v této roli selhávají, pokud považujeme za naprosto normální v rámci volební kampaně přehánět, útočit, či rovnou naprosto bezostyšně lhát (abychom se pak po volbách divili, proč vítězové neodkládají konfrontační rétoriku). A navzdory tomuto třeskutému boji mezi stranami nakonec každá vítězná stejně nastoupí tutéž strategii tlačení formálního narativu.

Tlak funkce (v ČT, ve vládě, v opozici, ve volební kampani, ve vedení sociální sítě nebo kdekoliv jinde), tlak místních zvyklostí (jaké procesy a jaký styl v dané instituci fungují) a tlak okolních dějů totiž přebije většinu osobních, třeba i dobrých, záměrů.

R. Gramblička 10.3.2023 8:48

Takže jste popsal, jak to s tou veřejnou diskuzí nejde, chtělo by to vymyslet, jak to půjde. V digitální době to asi jinak, než přes sítě pomocí uzavřených skupin nepůjde, nicméně i ty lze špehovat či sabotovat nemluvě o hrozící názorové konformitě uvnitř bublin. Je to zapeklité...

J. Anděl 10.3.2023 9:17

Ano, nenavrhl jsem řešení, které by mi připadalo dobré, nevidím ho, kromě řešení osobního - vystoupit z toho.

P. Diviš 10.3.2023 9:20

Ano.

A pochybuji, že někdo najde proveditelné řešení, pojede to samospádem.

P. Sura 10.3.2023 13:22

Přesto mi tentokrát ten článek připadá hodně přitažený za vlasy. Na jedné straně docela dobře popisuje jak ta neustále rostoucí "stádnost" lidi zpracovává do čím dál většího stáda, ale zcela pomíjí, jakou převahu ve společnosti pořád ještě mají ti, kdo všechny ty vymoženosti a pozlátka moderní doby ke svému štěstí nepotřebují. A takové je a bude těžko zotročit.

P. Hák 10.3.2023 15:47

Převahu ve společnosti?

Kde, myslím v které zemi?

P. Sura 10.3.2023 15:49

Nebojte, i u nás. Jenom nejsou vidět, protože si nestěžujou.

P. Hák 10.3.2023 19:09

Jo Vy myslíte početní převahu.

No, to možná ano. Nebo aspoň jich je dost.

J. Majzlík 10.3.2023 15:51

K urovnávání celosvětových krizí byla po válce ustavena OSN. Obávám se, že se na její půdě žádné závazné a závažné debaty o stavu tohoto světa nevedou, případně nám jejich obsah zůstává pro všechny případy skryt. Důvod nefunkčnosti OSN je prostý - jsme pestrou směsicí jednotek, které jen stěží naleznou vzájemné porozumění.

J. Sinnreich 10.3.2023 1:22

Dalsim destabilizacnim elementem ve svetove politice (vedle iracionalni sev. Koreje)je theokraticky Iran, ktery je ovsem blize Evrope. Ma dnes funkcni balisticke nosice nuklearnich zbrani a podzemni vyrobny nuklearnich hlavic. To vse za mohutneho prispeni vyjednavacu Evropske Unie a Obamovy a Bidenovy Ameriky, kteri stale jeste doufaji, ze ustupky je mozne primet teroristicky rezim k rozumu.

P. Brich 10.3.2023 1:53

Nejsou v tom žádné ideály, ale prachy.

J. Uher 10.3.2023 4:35

Je to jednoduché.Teroristický režim v USA donutit ,nejdříve diplomaticky,ke změně jejich agresivnímu a výhružnému chování vůči jiným státům.A pokud by USA na naléhání celého světa nepřistoupily,použít jaderné zbraně a vymazat tohle ztělesněné zlo ze světa.A v neposlední řadě pozatýkat lidi,jako jste vy,lidi co nechtějí mír.

J. Anděl 10.3.2023 7:42

Jadernými zbraněmi vymazat ze světa .......

Takže se dožadujete okamžitého zatčení, chápu to správně?

;-D