28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

KLIMA: Sluneční, nikoliv oxidouhličitá

Taková je soustava, v které se naše Země nachází. Rozhodující je Slunce se svým zářením a ne stopový plyn, kterého jsou necelé čtyři stovky molekul v milionu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Tolasz 11.9.2019 11:10

Zde si naběhl hlavně autor, ne klimatologové. Jeho konstatování, že fouká převážně od východu je nesmysl. Na Ruzyni převládal v roce 2018 JZ vítr. Ze západního sektoru foukalo 42 % času, z východního 35 %.

J. Jurax 10.9.2019 23:23

Souhlas.

V. Školník 10.9.2019 20:02

Ta vaše pravda pane Plzáku je jen vaše, a jako takovou nám ji nebnucujte. Nebo budeme muset čekat až umřete?

V. Čermák 10.9.2019 21:50

Já s autorem zcela souhlasím, takže mně osobně a jistě i mnoha dalším, nic nevnucuje. Toš tak pane Školníku...

D. Mach 10.9.2019 17:35

Erupce islandského vulkánu Laki v roce 1783 způsobil rozsáhlé klimatické změny, silné mrazy a špatnou úrodu v Evropě, což pravděpodobně vedlo až k velké francouzské revoluci o 5 let později. Daleko horší než erupce Pinatuba, kde následky celkem neviné sopečné erupce znásobil právě v té době dorazivší hurikán. Slunce v tom nehrálo žádnou roli. Děsivý hladomor v roce 1932 naopak nezpůsobila příroda, ale sovětský diktátor Stalin. Tam lidstvo dokázalo, že to dokáže, a nebralo na varování odborníků. Slunce svítí i na Venuši nebo Mars, ale život tam v našem měřítku neexistuje. Chránit si své prostředí je pro nás životně důležité. Slunce neovlivníme, seč se budeme snažit, ale klima si dokážeme rozhodit poměrně snadno. Rozhodně bych byl proti zlehčování argumentů odborníků, kteří opakovaně upozorňují na to, že jsme sobci a příroda si to s námi vyřídí. ;-(

J. Kratochvíl 10.9.2019 18:43

Souhlasím na 100%.

M. Pecka 11.9.2019 1:03

Pane Machu, váš příspěvek j poněkud zmatený, není se čeho chytit. Pokud jste myslel likvidaci lesů a zeleně obecně, pak s vámi souhlasím. Zastavování ploch zemědělské půdy, kácení lesů pro mrzký peníz nebo ty lesy nechat sežrat kůrovcem jsou zločiny hodné potrestání. Jedná se však o vlivy spíše lokálního charakteru. Pokud však máte na mysli "znečištění" oxidem uhličitým, pak jste dost mimo mísu. Sám píšete o vlivu přírodních katastrof, na které lidstvo nedosáhne, ať dělá, co dělá. V tomto případě naprosto souhlasím s autorem článku v tom, že vliv lidmi produkovaného neškodného plynu CO2 má na klima marginální vliv. Argumentů pro toto tvrzení je nepřeberné množství.

P. Zinga 10.9.2019 15:02

Perfektní shrnutí stavuR^, bohužel pouze pro schopné (sebe)kritického myšlení.

J. Vintr 10.9.2019 14:33

Koukám, že sem dnes nasadili nějakého nového mazacího robota. Takže sbohem volná diskuze. Velký bratr bdí.

P. Harabaska 10.9.2019 17:37

To by bylo, abychom všem těm nežádoucím nepřátelům našeho jediného správného světového názoru nezavřeli huby! Uděláme to ještě lépe než svého času bolševici. Je to tak nějak?

P. Krešňák 10.9.2019 14:00

Není co dodat, pane Plzáku souhlasím a podepisuji. Krešňák

V. Němec 10.9.2019 11:58

Tak,

řídí to Slunce!!

A kdo řídí Slunce?

J. Jelínek 10.9.2019 12:01

Re: Tak,

Janyška s Forejtem.

R. Langer 10.9.2019 13:05

Co tak hnutí za ochlazování Slunce? Proč se omezovat jenom na Zemi? Určitě by to vesmíru jenom prospělo, a Slunce by nám déle vydrželo!

P. Harabaska 10.9.2019 11:19

Už mi s tím oxidem jdou na nervy.

My jsme se učili ve škole o kysličnících, ale protože někdo chce být víc světový, kecá o oxidech. Proč tedy také nezruší ostatní české chemické názvosloví jako celek? Proč pořád učit chlorid draselný, když je možné s českou fonetikou říkat kálium chlorátum? Nebo acidum sulfurikum namísto kyseliny sírové? Někdo leze cizině do zadního otvoru. Jako svého času v rádiu a televizi začali kvůli Slovákům vysílat namísto Branky, body, vteřiny nově Góly, body, sekundy. Další projev české malosti. V.H. by řekl čecháčkovství?

R. Langer 10.9.2019 11:33

Re: Už mi s tím oxidem jdou na nervy.

Kdepak, za nás se už na ZŠ důsledně učily oxidy, a pokud vím, tak je to tak dodnes. A to mám 50 let.

A. Alda 10.9.2019 11:39

Mne učili kysličníky.

Od kyslíku je prostě kysličník. Vždycky to dávalo smysl. České chemické názvosloví velmi návodně napomáhá pochopení chemie a proto by se nemělo měnit. Dnes už se ovšem na základní škole chemie skoro neučí.

J. Jelínek 10.9.2019 11:54

Re: Mne učili kysličníky.

S tou chemií na základce je to pravda?

A. Alda 10.9.2019 14:18

Ano, je to pravda. My jsme měli chemii od 7. třídy. Od 8. třídy jsme k ní měli i laborky. Celkem 3 hodiny týdně jsme měli chemii v 8. a 9. třídě.

Dnes to tak už vůbec není, ale za nás bývala chemie důležitým předmětem.

R. Langer 10.9.2019 13:59

Ano, český systém chemického názvosloví je na světě unikátní a je velmi logický a přehledný. V cizích řečech je nutno si název mnohých chemických sloučenin pamatovat, kdežto v češtině je název odvozen od chemického vzorce, takže ho dokáže přečíst každý absolvent základní školy. Tedy, alespoň za nás toho byl schopen. ;-)

F. Houžňák 10.9.2019 14:52

Od kyslíku je oxid, to je norma už asi padesát let. To nemá s anorganickými valenčními příponami (ty asi máte na mysli s "českým chemickým názvoslovím") nic společného. Taky v organice žádné speciální "české chemické názvosloví" neexistuje.

J. Jurax 10.9.2019 23:26

No vidíte, a já se ještě na střední škole učil kysličníky před pouhým půlstoletím ... :-)

P. Harabaska 10.9.2019 12:07

Re: Už mi s tím oxidem jdou na nervy.

No mně je o polovičku víc.

R. Langer 10.9.2019 13:06

No jo, tomu rozumím, ale i tak se to holt už přes 40 let vyučuje jako oxidy. ;-)

J. Hajský 10.9.2019 13:15

Nejde mi do hlavy jedna věc: Když už nějaký chytrák poručil místo kysličník říkat oxid, proč také neporučil místo kyslík říkat oxygenium?

R. Langer 10.9.2019 14:08

My jsme museli umět názvy prvků jak česky, tak latinsky.

P. Harabaska 10.9.2019 17:41

To je velmi správná námitka. Já uvádím ještě i ty další chemické názvy. Prostě někdo chtěl v nějakém okamžiku vypadat ještě chytřeji než ti druzí.:-)

P. Burda 10.9.2019 13:31

Chemické názvosloví má čestina propracované. Oxid by měl být užíván jako ekvivalent pro porozumění, ne jako jediný termín.

Ale u něco, body sekundy je to jinak. Vteřina je jednotka úhlové míry, sekunda je jednotka času.

F. Houžňák 10.9.2019 14:48

Oxid je jediný pojem přípustný v odborném textu. Už asi padesát let. Kysličník je možný pouze v textech neodborných. Zkuste se vzdělat, das hilft ungemein.

J. Hajský 10.9.2019 15:40

Proč se tedy oxyd používá i v textech neodborných jako je denní (i bulvární) tisk? A smí se české názvy prvků (kyslík, dusík, uhlík, vodík) používat v odborných txtech? A proč ve jménu oxyd uhličitý je půl názvu mezinárodního a půl českého?