28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

KLIMA: Polární čepice tají již od poslední doby ledové

Před pár dny, 20. března, zveřejnil nejmenovaný český internetový portál hrůzostrašnou zprávu, že v Grónsku a Antarktidě ubývá nadměrnou rychlostí ledu, a tudíž hrozí zatopení řady pobřeží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Brunner 14.4.2020 22:59

Pana Zingu beru, vyčítám mu jen, že sem vždy přivábí toho Radu.

V. Bok 14.4.2020 21:58

Jak tak koukám na článek, led se polekal rázných plánovaných opatření EU a s tím úbytkem se polepšil. No a až dosáhneme té nejen genderové, ale i uhlíkové rovnosti, tak se zas pěkně vrátí ty krásné doby ledové. Což část klimatologů také předpovídá. Zatím tedy pěkně potichu, jde jim o zaměstnání, kariéru a dehonestace v médiích.

V. Mertan 14.4.2020 21:41

https://vanovcan.blog.sme.sk/c/500787/vedecky-konsenzus-revisited-vii.html

M. Stuchlik 14.4.2020 16:43

Takže měří množství ledu na 5-6 desetinných míst přesně. Aha :-)

P. Zinga 14.4.2020 15:03

Pane Šejno,

85: 27=3,14mm/rok. Na Vámi uvedené stránce píší: Linear trend for entire period:+3,16mm/yr.

Linear trend since January 2005:+3,81mm/yr To jsou ovšem satelitní měření, která se rozchází z faktickými daty, jaká např. udává německý Spolkový úřad námořní plavby a hydrografie:

„Ta tmavomodrá linie (na grafu v odkazu) dokazuje, že se střídají fáze stoupající relativní mořské hladiny se slaběji projevovanými fázemi poklesu. To má za následek, že lineární trend stoupání mořské hladiny, pozorované v celkové periodě od 1/1918 do dnes, leží kolem +20 cm/100 let a tím odpovídá změna relativní hladiny na vodoměru v Cuxhafenu řádově globálnímu vzestupu mořské hladiny. To na pravé ordinátě zobrazené zrychlení vzestupu (světlemodrá plocha) neukazuje žádný trend. https://www.bsh.de/DE/DATEN/Wasserstand_Nordsee/Meeresspiegelschwankungen/meeresspiegelschwankungen_node.html

M. Šejna 14.4.2020 16:16

Pane Zingo,

ano, máte pravdu. Není to 5 mm za rok, ale 3,16 mm za rok. Spletl jsem se.

L. Písařík 14.4.2020 13:14

A nebude to tím, že doba ledová končí, ale ještě neskončila?

P. Burda 14.4.2020 19:26

Doba ledová (prý) skončila, teď je doba meziledová. V mezilidských dobách se tak dlouho otepluje, až začne ochlazování. S křivkou zima-teplo lidé určitě hnuli! Jen nevím, jestli je to na ní znát. Ale současný ekologický ode-zdi-ke-zdi-smus by na ní mohl udělat uzel.

J. Šrajer 14.4.2020 11:59

Pane Šejno, mrkněte na toto https://www.solarham.net/

Slunce snižuje svoji aktivitu. Otázka zní: Kdo je mocnější - 7 miliard lidí nebo sluníčko?

M. Šejna 14.4.2020 12:06

Pane Šrajere,

ano, Slunce snižuje svoji aktivitu - a přesto se dál otepluje.

Otázka tedy zní: odkdy se otepluje při snižování aktivity Slunce?

P. Zinga 14.4.2020 15:06

Zde najdete odpověď: 10let reakce na Slunce

Deset let reakční doba na slunce http://www2.mps.mpg.de/dokumente/publikationen/solanki/c153.pdf

M. Šejna 14.4.2020 16:10

Pane Zingo,

sluneční aktivita klesá už od 50.let minulého století.

Takže tu reakční dobu máme už dávno za sebou.

L. Novák 15.4.2020 0:30

O kolik promile či procent klesá zářivý tok Slunce, který ohřívá Zemi?

M. Šejna 14.4.2020 11:12

Já jsem nepochopil, co vlastně pan Zinga rozporuje. On sám přiznává, že grónský ledovec i antarktický ledovec tají. Jediné, na čem se pan Zinga točí, je kolísání rychlosti toho tání.

Na to je ale vcelku jednoduchá odpověď. Nikdo totiž nedokáže předem předpovědět množství nově napadaného sněhu. Pokud nastanou vlhčí měsíce, pak nový sníh snižuje celkovou bilanci ledu, který odtaje.

Není v tom tedy žádná záhada, ani žádný náznak, že by se od roku 2011 začalo oteplovat pomaleji.

R. Tichý 14.4.2020 12:24

Pise o tom, ze ledu ubyva nesmyslne male mnozstvi z celku. Ale proto, ze "novinari" nerozumi matematice a potrebuji prodavat negativne znejici zpravy, tak to "prevedli na litry", coz je velike cislo.

M. Šejna 14.4.2020 12:44

Já bych řekl, že pan Zinga nepochopil tz grafy, které sem dal.

Zde je graf růstu hladiny oceánů z klimaskeptického webu:

www.climate4you.com/images/SeaLevelSatellites-NEW.gif

Od roku 1993 vzrostla hladina oceánů o 85 mm, tedy v průměru asi o 5 mm ročně.

V grafech pana Zingy se tato skutečnost poněkud ztrácí.

T. Hraj 14.4.2020 12:28

Myslím že autor rozporuje ono "dramatické ubývání ledu", protože úbytky (a příbytky) porovnává s celkovým množstvím.

Přibývání ledu od r. 2011 opravdu není důkazem zpomalení oteplování planety, jak správně říkáte. Však se také v článku praví, že příčinu přibývání ledu NEVÍME (nepochybně proto, že je jí veliké množství provázaných kauzálních jevů s ještě větším množstvím neznámých).

M. Šejna 14.4.2020 12:37

Led od roku 2011 nepříbývá. Jen ubývá pomaleji, což píše i sám pan Zinga.

J. Kalina 14.4.2020 18:01

a to hoši víte, že se dá ledničkou vytápět byt??

P. Zinga 14.4.2020 11:08

Omluva.

Nedopatřením vypaly z textu dva grafy, zobrazující momentální stav ledu. Zde se můžete podívat na Grónsko http://polarportal.dk/en/greenland/surface-conditions/

a zde Antarktída: současný stav ledu je vysoko nad rokem 2019

https://nsidc.org/arcticseaicenews/antarctic-daily-image-update/

Není jednoduché reprodukovat v čitelné formě grafy z webů, to jste už asi poznali sami.

M. Šejna 14.4.2020 11:17

Ale, ale, pane Zingo,

první graf ukazuje množství nového sněhu v Gónsku. Nic záhadného tam není, protože v současnosti ještě nenastalo v Grónsku letní tání. Zatím tam jen padá nový sníh.

Druhý graf znázorňuje mořský led kolem Antarktidy a nikoli led pevninský. Mořský led nemá na stoupání či klesání mořské hladiny žádný vliv.

J. Lukavsky 14.4.2020 10:18

Grafy jsou na jednu stranu úžasně výhodné pro názornost. Ale jsou také snadno zneužitelné, posuny škál, změny měřítka, posuny začátku... tím se dá vyfabulovat nebo naopak zatajit všechno. Tady je to krásně vidět na grafu kdy je lineární měřítko s nulou na začátku u změn objemu ledu na pólech. posunem na ose Y lze krásně nafouknout změnu, jinak zanedbatelnou. J.L. end

P. Rada 14.4.2020 10:36

Zneužitelné je ledacos. Podívejte se ale na gaf glob teplot. Navíc si ho zkuste promítnou do lineárního měřítka na časové ose. Možná pak uznáte, že takový výkyv planeta nepoznala po celé desetimiliony let od vyhynutí dinosaurů.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/All_palaeotemps.svg

Změna rozlohy mořského ledu tomuto poslednímu vývoji odpovídá nejvýmluvněji:

http://nsidc.org/arcticseaicenews/

J. Lukavsky 14.4.2020 12:02

"takový výkyv planeta nepoznala po celé desetimiliony let od vyhynutí dinosaurů." no nějak mi nepřipadá, že by ústup celého kontinentálnho ledovce v Evropě (zasahoval až do Alp) byl jen tak nepatrným zakolísáním teploty. Stejně tak oscilace mořské hladiny, kdysi byla o 120 m níže a Sibiřané suchou nohou přešli Behringovu úžinu do Ameriky a stali se z nich Američané. Po roztátí ledovce se hladina oceánu zvedla o 120 m. A to tenkrát člověk pálil akorát dřevo na ohništi = nulová bilance CO2. Za ty destimiliony let tady bylo xx dob ledových a meziledových a spousta velkých změn klimatu. J.L. end

P. Burda 14.4.2020 19:45

Píše "od vyhynutí dinosaurů". A nám běhají dinosauři po dvorku - volám na ně "ná puťá puťá, ná".

Ano, otepluje se. Někde jsem četl, že před zvířátek z doby meziledové do doby ledové se vždy prudce oteplilo. Tak se trochu obávám, aby má vnoučata neplesala radostí nad srpnovými hicy plus 15 °C a červnovým táním v Polabské nížině.

P. Krasny 14.4.2020 16:44

Pravil expert na zneužívání a manipulaci dat Rada.

V. Kolman 14.4.2020 18:58

Co jsou to pane Rado desetimiliony let v "životopisu" Země? Pouhopouhé nic. Mrknutí oka.

Byly doby, kdy za dnešním polárním kruhem rostly prapřesličky a praplavuně, ze kterých následně vzniklo uhlí. To tu byl parádní hic a nikdo se tu neproháněl automobilními vozy, nelétal létajícími stroji, na pračlověka se teprve čekalo..... Nanejvýš tu prděŁi dinosauři a podobné potvory. I hladina pramoří byla o stovky(?) metrů odlišná od dnešní hladiny.

J. Lukavsky 21.5.2020 13:07

"Byly doby, kdy za dnešním polárním kruhem rostly prapřesličky a praplavuně, ze kterých následně vzniklo uhlí." problém je, že tehdy např. Antarktida byla spojena s Austrálií a oba kontinenty ležely na rovníku. Pak se dík posunům zemských ker Antarktida doplazila na jižní pól a to uhlí si přivezla sebou. Wegenerova teorie pohybů kontinentů. J.L.

J. Lukavsky 15.4.2020 10:11

"Podívejte se ale na gaf glob teplot." z měření z vrtu Vostok (ledovec v Antarktidě), tj. cca 400 000 let nazad! Najde se to i na Wiki. J.L. end

Š. Hašek 14.4.2020 10:12

Velice zajímavé čtení.

Samozřejmě nezajímavé pro regulátory jedné jediné veličiny - CO2. A nečtenáře kronik. Nepozorné ve školách (tedy neklimatických ZDŠ).

A pokusníky, kteří se opájejí vidinou, že to naplánujeme a udržíme nějakým termostatem. A že oni vědí, co je optimum Země, planety.