16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

KANADA: O přejmenování jedné ulice

Před několika dny přišla zpráva z ontarijského města Ajax, které je součástí aglomerace Velkého Toronta, že tamní radnice rozhodla o přejmenování ulice Langsdorff Drive. Proč a kdo vlastně byl Langsdorff?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 26.11.2020 21:35

No, když se Američané ptali po válce německých důstojníků proč bojovali za Hitlera, dosti častá odpověď byla "režimy se mění vlast zůstává."

V. Klepetko 26.11.2020 21:53

Njn... To ale tvrdil i u soudu i agent Pavel Minářík :-)

V. Klepetko 26.11.2020 20:53

Zajímavý článek, zajímavá diskuze... V mé rodině bylo hodně obětí nacismu a za té války mí příbuzní udatně bojovali "na té správné straně", takže asi mám právo se k tomu také vyjádřit.

Musím se přiznat, že po přečtení článku pana Stejskala jsem byl spíše na jeho straně, a to z podobných důvodů, jaké zde podobně rozvádí v diskuzi paní Lukešová. Jenže potom jsem si přečetl

https://ajax.snapd.com/#/events/view/20228

... a vidím to celé v trochu jiném světle. V tom malém kanadském městečku byly ulice odjakživa pojmenovávány po spojeneckých námořních důstojnících ze tří válečných lodí, kterým čelil v roce 1939 ten německý kapitán. Bojoval za špatnou věc, ale jako voják se ctí, a tak rada spojeneckých námořních veteránů zvažovala, zda by nebylo moudré po padesáti letech uctít památku alespoň jednoho nepřítele, jehož odvahy si váží, a pojmenovat po něm jedu ulici, když padesát jiných ulic v tom městě mají jména po vítězích...

Rada veteránů se v tom roce 2007 přiklonila k tomu, že ano, a starosta Ajaxu to nechal schválí v městské řadě... Nemyslím si, že bych dnes chtěl to rozhodnutí soudit, spíše asi ten název měl zůstat - protože dnes už se veteránů zeptat nemůžeme... A také si nemyslím, že pan Stejskal popsal celou tu situaci jako novinář poctivě.

V. Bok 26.11.2020 21:01

Hmm, to je zajímavé. To jsem netušil. To staví tu věc do trochu jiného světla.

V. Klepetko 26.11.2020 21:32

Ano. Pro mě byla původne zcela nepochopitelná motivace toho starosty Ajaxu, který mimochodem sloužil svému městečku v této funkci až do roku 2018! Teprve když jsem si přečetl dobový tisk, pochopil jsem, že to rozhodně nebyl žádný "obdivovatel nacistů"...

Z celého toho je vidět, jak strašlivě záleží na způsobu, jakým je i pravdivá informace "naservírovaná". A myslím, že v této situaci je pan Stejskal spíše obětí... hmmm... "nepřesné kontextualizace" z nějakého (v dobré víře) zaujatého zdroje, že kterého to prevzal. I to se stává dobrým novinářům!

V. Bok 26.11.2020 20:47

No, u nás taky přejmenovali ulici našeho rodáka Ferdinanda Porsche... Co k tomu? Zřejmě jsem narušen. Já s tím hluboce nesouhlasím.

H. Lukešová 26.11.2020 20:55

Tak Ferdinand Porsche byl osobnosti také ryze kontroverzní a myslím si, že v dějinách máme daleko jiné a významnější osobnosti, které se na rozdíl od tohoto pána zasloužili o naší zemi.

V. Bok 26.11.2020 21:00

No, pracoval, vynalézal, konstruoval ... asi největší konstruktér aut všech dob.

H. Lukešová 26.11.2020 21:04

Ale byl také nacistou, dokonce v SS. Takový profesor Holý, co objevil lék na virus HIV se daleko více zasloužil nejen o naší zemi, ale také skutečně o blaho celého lidstva a nebyl ani nacistou ani komunistou.

J. Vintr 26.11.2020 22:46

Takový Oskar Schindler byl také nacistou ...

J. Jurax 26.11.2020 21:32

Jo - a taky vyprojektoval jednu verzi Königstigera.

V. Bok 26.11.2020 20:56

Zapoměl jsem dodat, osoba kapitána Langsdorfa je dle mého názoru osoba vojáka, který dodržoval všechy zákony války a nedopustil se zločinů. Ale to je pro pojmenování jakékoliv ulice po něm dost málo. Svědčí to jen o tom, že se zachoval jako normální člověk. Tedy radní chápu.

Horší je, když se přejmenovávají ulice zcela účelově. V Číně kdysi za Maa přejmenovali ulici kde měli sověti velvyslanectví na ulici revizionistů. U nás ... atd...

V. Petr 26.11.2020 20:33

Všichni sovětští vojáci bojovali za obrvraha Josifa Vissarionoviče Stalina který povraždil miliony lidí. Proto bychom měli zbourat veškeré jejich pomníky a přejmenovat všechny po nich pojmenované ulice....

J. Nový 26.11.2020 20:34

A pak si sedneme a dohodneme se, kdo byl vlastně v druhé světové ten hodný, čestný a spravedlivý :-)

J. Vintr 26.11.2020 20:58

Dějiny jsou plné paradoxů. Třeba naší letci a ostatní vojáci, kteří bojovali na západní frontě podpořili legitimitu Edvarda Beneše, který se tvářil, že jim velí. A on této legitimity zneužil k tomu, aby náš stát předal bolševikům, kteří tyto statečné muže zavírali do kriminálů a všemožně šikanovali.

J. Nový 26.11.2020 17:05

Je úsměvné, kolik variant má "házení do jednoho pytle. V některých případech je běžné (Němci během války, Číňané, Rusové, voliči Okamury, Zemana, Babiše, Trumpa,komunistů apod.). V jiných případech naprosto nepřijatelné, či dokonce pod pohrůžkou trestnosti (cikáni, muslimové, LGBT)

V. Hodorka 26.11.2020 17:04

Byl to normalni korzar, ktery potapel bezbranne obchodni lode. Je ostudne, ze po nem byla ulice kdy pojmenovana. A hlasovani pro zmenu jen 4:3 je taktez ostudne. Je to vysmech vsem kdo bojovali proti nackum. Jak ho nekdo muze srovnavat s schindlerem nechapu.

J. Nový 26.11.2020 17:11

Kdesi jsem četl, že mezi loďstvem bylo velmi málo nacistů (na rozdíl od ponorkového loďstva). V kriegsmarine prý Hitlera vůbec nemilovali, ale bojovali za svoji zemi, jak to dělal každý jiný voják. A na lodích se prý rozhodně nezdravili nacistickým pozdravem. Ale to jsem jen četl, z pochopitelných důvodů jsem u toho nebyl přítomen :-)

J. Jurax 26.11.2020 21:36

Ano, četl jsem totéž. Nicméně za vaterland a nacismus bojovali fest. A velkoadmirál Dönitz - šéf U-Bootwaffe a posléze celé Kriegsmarine byl nástupcem führerovým ...

J. Jurax 26.11.2020 17:16

No jistě, ovšem byly to lodě nepřítele. To bych mu nevyčítal, za účelem rušení námořní dopravy byl do Atlantiku poslán. Ono bez varování lze potápět leda tak torpédem z ponorky, loď velikosti Grafa von Spee byla viděna a rozpoznatelná zdaleka.

Mimoto tehdy ještě ctil námořní zákon - loď byla zastavena, posádka zajata a přemístěna na doprovodnou loď Altmark a loď pak potopena dělostřelbou.

Zajatci z Altmarku později pronásledovaného Brity a ukryvšího se ve fjordu tehdy ještě neutrálního Norska byli osvobození smělou akcí torpédoborců admirála Viana.

H. Lukešová 26.11.2020 19:17

Pomáhal válečnému úsilí a vést útočnou agresivní válku, to jeho skvrna na charakteru..., všichni se vymlouvali na to, že jen plnili rozkazy, jak esesáci, tak vyhlazovací úředníci, pracující na železnicích, či chemici v německé továrně IG FARBEN, vyrábějící Cyklon B..., ti také jen plnili rozkazy. Adolf Eichmann plnil rozkazy, Rudolf Höß také jen plnil rozkazy, Heinrich Himmler jen plnil rozkazy, Hans Frank jen plnil rozkazy, všichni byli nevinní, jen plnili rozkazy...

J. Nový 26.11.2020 20:33

A co ty, kteří plnili rozkazy u Katyně?

Na druhou pravdu je fakt, že k do by rozkaz nesplnil, bv tím nad sebou vynesl často rozsudek smrti. Byla byste takovou hrdinkou?

H. Lukešová 26.11.2020 20:39

Tak ti, co vrazdili u Katyne byli také zrudy a naprosto je neobhajuji, komunisty nemám ráda tak jak nacisty, oba režimy byly antisemitské s duší Amaleka. Já komunisty a neomarxisty také nesnáším.

Já bych především nevstoupila do NSDAP, SS ani do KSČ či NKVD a Lidových milicí, tudíž já bych se nedostala do situace, abych musela plnit zločinné rozkazy v rozporu s veškerou lidskosti.

V. Petr 26.11.2020 20:36

Tady je naprostá analogie s vojáky Rudé armády! Ti i oni bojovali za vlast a zároveň sloužili zločinnému režimu!

H. Lukešová 26.11.2020 20:42

To jednoznačně ano, já nacisty, komunisty a neomarxisty nesnáším, jsou to režimy antisemitské, podporující palestinský terorismus. Jenže teď jsem se rozepisovala o nacistech.

V. Bok 26.11.2020 21:03

No, nevím, ale SSSR založili vlastně židé, ne?

H. Lukešová 26.11.2020 21:09

Jenže ti Židé bolševici se své víry a původu vzdali, Marx, Trocký, Kanevev, Zinovjev a další nebyli věřícími Židy natožpak sionisty. Stalin komunistickou stranu později zbavil židovských členů strany a později byl komunistický režim veskrze antisemitsky, maskujici se za antisionismus...založený na nenávisti k Izraeli. Ko

Komunisté říkají, no jo, nám nevadí Židé, ale sioniste, ovšem každý ví, že většina Židů jsou sionisty a k Izraeli mají srdečný vztah.

V. Kuhaj 26.11.2020 16:06

Tohle jsem sice dal už níže jako reakci na jeden příspěvek, ale neskromně bych ho dal i sem:

Odpudivé a zločinné ideologie mají obzvláště vyvinutou schopnost manipulace, takže zejména mladí lidé jsou velmi ohroženi indoktrinací. Netřeba chodit do druhé světové. Naši chrabří pohraničníci, panečku, jak ti uměli bojovat s nepřítelem. Třeba tady (odkaz níže), vůbec ale vůbec se nebáli a šli do toho prsama, kluci naši stateční. Víte co je strašné? Že ani po něčem takovém se nevzbouřili, a poslušně sloužili dál. Existuje snad lepší příklad manipulace? :-((

https://www.lidovky.cz/lide/pohnute-osudy-zbytecna-smrt-pri-uteku-za-svobodou-22-metru-od-rakouska-mladika-roztrhali-psi-pohrani.A160807_011601_lide_gib

J. Sinnreich 26.11.2020 15:35

Dalsi mesto by mohli pojmenovat po kapitanu Bismarcka, Ernestu Lindemannovi, ltery potopil anglicky kriznik Hood. Taky hrdina.

J. Urban 26.11.2020 14:10

V Colchesteru maji Stalin road. Taky nic hezkeho. Jinak jako spravnemu nackovi nebylo jiste v clanku jmenovanemu zatezko utocit na obchodni - tedy civilni - lode. Namorni pozdrav na podstate nic nemeni.