29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

KANADA: O přejmenování jedné ulice

Před několika dny přišla zpráva z ontarijského města Ajax, které je součástí aglomerace Velkého Toronta, že tamní radnice rozhodla o přejmenování ulice Langsdorff Drive. Proč a kdo vlastně byl Langsdorff?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 26.11.2020 23:08

Mýlíte se. Český stát má přirozené historické hranice. Plebiscit po dlouholetém poněmčování by byla taková blbost, že by to snad ani ty germány nenapadlo.

Ovšem přišli o své privileje a nadřazenost, to jistě nepotěšilo. Mohli odtáhnout do reichu už tehdy, třeba by ani druhá světová nebyla nebo nebyla tak děsivá - Hitler by nedostal naše zbrojovky a výzbroj 40 divizí.

A ovšem pokud jste se nedopustila ironie, resp. nevtipného vtipu, pak Vaše znalosti geografie obecně i geografie obyvatelstva českých zemí jsou na trapně mizerné úrovni.

Holt poturčenec horší Turka. Vlastně poněmčenec ... :-P

J. Jurax 26.11.2020 22:54

No a taky hlavně Američané potřebovali Stalina proti Japonsku ... železná opona spadla až po Churchillově projevu ve Fultonu ...

J. Jurax 26.11.2020 22:51

No, v Brně má Malinovský náměstí a ulice v Židlochovicich, Hrušovanech u Brna, Slavkově u Brna a ve Zbraslavi. Rybalko má ulici v Praze, Jaroměři a Lounech. Kirov má ulici v Karviné. Žukov v Ústí nad Labem, Koněv má ulice kromě Prahy taky v Ostravě, v Mikolově, v Turnově, Ústí n/L, Mladé Boleslavi Havlíčkově Brodě, Jirkově, Krupce a Hodkovicích nad Mohelkou.

Další si zkuste najít sama ... i když je fakt, že kromě Kirova jsou to všechno vojenští velitelé, jejichž vojska byla účastna operací na našem uzemí na konci války.

J. Vintr 26.11.2020 22:46

Takový Oskar Schindler byl také nacistou ...

H. Rybnická 26.11.2020 22:34

A proč ne? Těch sudetských Němců se nikdo neptal co je jejich vůle. Nebo se snad v roce 1918 konal plebiscit? Což by bylo jedině správné řešení ovšem s tím, že by ten český ale opravdu národní stát pozůstával z několika čtverečních kilometrů kolem Prahy.

J. Jurax 26.11.2020 22:30

Ehm ... v některém právním státě, kupříkladu v Německu, je pokus o zapálení synagogy muslimy legitimním vyjádřením politického názoru a nikoli proviněním. Tak rozhodl soud. Takže pochopitelně nebylo možné nikoho odsoudit.

J. Jurax 26.11.2020 22:26

Ale houby příklad - Langsdorff byl kapitán, který statečně bojoval za fýrera a fátrland, prohrál, v bezvýchodné situaci potopil svou loď a zastřelil se.

Když už jsme u té Kriegsmarine - což jména jako Prien, Schepke, Kretschmer, Hardegen, Lindemann, Ciliax, Bey ... taky by si zasloužili aspoň uličku? Nebo aspoň Hartenstein, jenž byl příčinou proslulého Laconia-Befehl ...

H. Lukešová 26.11.2020 22:17

Komunisty nehajim, zrovna já rozhodně ne, komunisté byli později také antisemite, nenáviděli a dodnes nenávidí Izrael, podporují palestinské teroristy. Kadý, kdo mě zná, ví, že mi na Izraeli záleží, tolik moc a antisionismus se mě osobně dotýká. Jenže v této diskusi rozepisuji o nacistech.

J. Jurax 26.11.2020 22:00

Jojo ... Galland, Mölders, Hartmann, Steinhoff, Marseille, Steinhoff, Priller. princ zur Lippe-Weißenfeld - a na druhé straně Pokryškin, Kožedub, Vorožejkin, Golubjov, Rečkalov, Skoromochov, Zacharov ... a to jsou jenom stíhací esa ... bojovali vznešeně jako ušlechtilí hrdinové?

V. Klepetko 26.11.2020 21:53

Njn... To ale tvrdil i u soudu i agent Pavel Minářík :-)

J. Jurax 26.11.2020 21:43

No jo no ... a my si zvolili komunistický režim, který za všechno zlo označil kapitalisty a buržoazii, již likvidoval jako třídu. Pravda, německé precisnosti a důkladnosti nedosáhl, ale i tak stačilo ... žádný normální, zdravě myslící člověk, si nemůže zvolit něco tak obludného, není-liž pravda?

Svět je komplikovaný ... :-/

J. Jurax 26.11.2020 21:36

Ano, četl jsem totéž. Nicméně za vaterland a nacismus bojovali fest. A velkoadmirál Dönitz - šéf U-Bootwaffe a posléze celé Kriegsmarine byl nástupcem führerovým ...

V. Petr 26.11.2020 21:35

No, když se Američané ptali po válce německých důstojníků proč bojovali za Hitlera, dosti častá odpověď byla "režimy se mění vlast zůstává."

V. Klepetko 26.11.2020 21:32

Ano. Pro mě byla původne zcela nepochopitelná motivace toho starosty Ajaxu, který mimochodem sloužil svému městečku v této funkci až do roku 2018! Teprve když jsem si přečetl dobový tisk, pochopil jsem, že to rozhodně nebyl žádný "obdivovatel nacistů"...

Z celého toho je vidět, jak strašlivě záleží na způsobu, jakým je i pravdivá informace "naservírovaná". A myslím, že v této situaci je pan Stejskal spíše obětí... hmmm... "nepřesné kontextualizace" z nějakého (v dobré víře) zaujatého zdroje, že kterého to prevzal. I to se stává dobrým novinářům!

J. Jurax 26.11.2020 21:32

Jo - a taky vyprojektoval jednu verzi Königstigera.

J. Jurax 26.11.2020 21:29

Dodatek:

Parlamentní volby v roce 1935 celostátně: Sudetoněmecká strana 1 249 530 hlasů, 15,18%, Německá sociálně-demokratická strana dělnická 299 942 hlasů 3,64%; viz https://1url.cz/jzvx6

A podle zprávy styčného důstojníka wehrmachtu pro kontakt s freikorpsem bylo při 164 diverzních akcích na československém území zabito 54 bojovníků freikorpsu a 110 Čechů. Do říše mělo být uneseno 2029 Čechů, kdežto podle soupisu ministerstva vnitra bylo zajato a do říše odvlečeno 969 příslušníků SOS.

Po připojení Sudet k rajchu si podalo žádost o vstup do NSDAP více než 450 000 sudetských Němců. Takže říšská župa Sudety zaujímala v počtu členů NSDAP vzhledem k počtu obyvatel první místo mezi říšskými župami.

A i ti němečtí sociální demokraté - mnozí byli sice sociální demokraté, ale taky především Němci; třeba Wenzel Jaksch v britském exilu (sic) dlouho odmítal rozhodně a bezvýhradně postavit na půdu republiky a kalkuloval s možností, že by tzv. Sudety mohly zůstat v Německu nebo se v nějaké podobě jinak emancipovat od Československa. Viz https://1url.cz/izvx8

J. Jurax 26.11.2020 21:23

Paní Rybnická, je to jako obvykle jedna z Vašich demagogických reakcí.

Sudetští Němci chtěli Heim ins Reich až tak, že vyvolávali rozbroje, dopouštěli se teroristických činů a vražd a mnozí i velezrady státu, jehož byli občany. Poskytli tak Hitlerovi záminku k okupaci naší země. Za odměnu dostali po okupaci automaticky německou státní příslušnost, což je jistě naplnilo radostí a hrdostí Dobové týdeníky zobrazující radost a frenetické hajlování sudetských Němců nad osvobozením od útlaku nižší rasy naleznete na You Tube.

Že to ssebou neslo hrdou povinnost bojovat a padnout za Vůdce a fátrland jim možná tehdy nedošlo. Nebo došlo a byli rádi.

A ti jmenovaní sociální demokraté opravdu nebyli v jednoduché situaci - ze Sudet buď utekli - ovšem Vůdce si pro ně došel, pokud neutekli dál - nebo skončili v kriminálech a koncentrácích nebo se přizpůsobili. Nebo se v nich probudila echt německá krev.

H. Lukešová 26.11.2020 21:09

Jenže ti Židé bolševici se své víry a původu vzdali, Marx, Trocký, Kanevev, Zinovjev a další nebyli věřícími Židy natožpak sionisty. Stalin komunistickou stranu později zbavil židovských členů strany a později byl komunistický režim veskrze antisemitsky, maskujici se za antisionismus...založený na nenávisti k Izraeli. Ko

Komunisté říkají, no jo, nám nevadí Židé, ale sioniste, ovšem každý ví, že většina Židů jsou sionisty a k Izraeli mají srdečný vztah.

H. Lukešová 26.11.2020 21:04

Ale byl také nacistou, dokonce v SS. Takový profesor Holý, co objevil lék na virus HIV se daleko více zasloužil nejen o naší zemi, ale také skutečně o blaho celého lidstva a nebyl ani nacistou ani komunistou.

V. Bok 26.11.2020 21:03

No, nevím, ale SSSR založili vlastně židé, ne?

V. Bok 26.11.2020 21:01

Hmm, to je zajímavé. To jsem netušil. To staví tu věc do trochu jiného světla.

V. Bok 26.11.2020 21:00

No, pracoval, vynalézal, konstruoval ... asi největší konstruktér aut všech dob.

J. Vintr 26.11.2020 20:58

Dějiny jsou plné paradoxů. Třeba naší letci a ostatní vojáci, kteří bojovali na západní frontě podpořili legitimitu Edvarda Beneše, který se tvářil, že jim velí. A on této legitimity zneužil k tomu, aby náš stát předal bolševikům, kteří tyto statečné muže zavírali do kriminálů a všemožně šikanovali.

V. Bok 26.11.2020 20:56

Zapoměl jsem dodat, osoba kapitána Langsdorfa je dle mého názoru osoba vojáka, který dodržoval všechy zákony války a nedopustil se zločinů. Ale to je pro pojmenování jakékoliv ulice po něm dost málo. Svědčí to jen o tom, že se zachoval jako normální člověk. Tedy radní chápu.

Horší je, když se přejmenovávají ulice zcela účelově. V Číně kdysi za Maa přejmenovali ulici kde měli sověti velvyslanectví na ulici revizionistů. U nás ... atd...

H. Lukešová 26.11.2020 20:55

Tak Ferdinand Porsche byl osobnosti také ryze kontroverzní a myslím si, že v dějinách máme daleko jiné a významnější osobnosti, které se na rozdíl od tohoto pána zasloužili o naší zemi.

V. Klepetko 26.11.2020 20:53

Zajímavý článek, zajímavá diskuze... V mé rodině bylo hodně obětí nacismu a za té války mí příbuzní udatně bojovali "na té správné straně", takže asi mám právo se k tomu také vyjádřit.

Musím se přiznat, že po přečtení článku pana Stejskala jsem byl spíše na jeho straně, a to z podobných důvodů, jaké zde podobně rozvádí v diskuzi paní Lukešová. Jenže potom jsem si přečetl

https://ajax.snapd.com/#/events/view/20228

... a vidím to celé v trochu jiném světle. V tom malém kanadském městečku byly ulice odjakživa pojmenovávány po spojeneckých námořních důstojnících ze tří válečných lodí, kterým čelil v roce 1939 ten německý kapitán. Bojoval za špatnou věc, ale jako voják se ctí, a tak rada spojeneckých námořních veteránů zvažovala, zda by nebylo moudré po padesáti letech uctít památku alespoň jednoho nepřítele, jehož odvahy si váží, a pojmenovat po něm jedu ulici, když padesát jiných ulic v tom městě mají jména po vítězích...

Rada veteránů se v tom roce 2007 přiklonila k tomu, že ano, a starosta Ajaxu to nechal schválí v městské řadě... Nemyslím si, že bych dnes chtěl to rozhodnutí soudit, spíše asi ten název měl zůstat - protože dnes už se veteránů zeptat nemůžeme... A také si nemyslím, že pan Stejskal popsal celou tu situaci jako novinář poctivě.

J. Vintr 26.11.2020 20:53

Jasně, že kdyby všichni odmítli poslouchat, tak si politici ani neškrtnou. Jenomže vždycky se najdou lidé, kteří budou na straně režimu. Nemusí jich být nijak moc, ale dají se snadno zorganizovat a ostatní neorganizovani lidé proti nim nemají šanci. Je to ten princip, že si každý řekne, že jako jednotlivec se přece nemůže postavit větší síle, která zastupuje státní moc. Vzpouru proti režimu by musel někdo zorganizovat a musel by zároveň většinu lidí přesvědčit, že má taková vzpoura šanci na úspěch, aby byli ochotní se přidat. Tohle se stávalo velice výjimečně a ještě k tomu v dobách, kdy se lidem dařilo tak špatně, že neměli prakticky co ztratit. V poslední době je něco takového prakticky nemožné.

V. Bok 26.11.2020 20:47

No, u nás taky přejmenovali ulici našeho rodáka Ferdinanda Porsche... Co k tomu? Zřejmě jsem narušen. Já s tím hluboce nesouhlasím.

H. Lukešová 26.11.2020 20:42

To jednoznačně ano, já nacisty, komunisty a neomarxisty nesnáším, jsou to režimy antisemitské, podporující palestinský terorismus. Jenže teď jsem se rozepisovala o nacistech.

H. Lukešová 26.11.2020 20:39

Tak ti, co vrazdili u Katyne byli také zrudy a naprosto je neobhajuji, komunisty nemám ráda tak jak nacisty, oba režimy byly antisemitské s duší Amaleka. Já komunisty a neomarxisty také nesnáším.

Já bych především nevstoupila do NSDAP, SS ani do KSČ či NKVD a Lidových milicí, tudíž já bych se nedostala do situace, abych musela plnit zločinné rozkazy v rozporu s veškerou lidskosti.