29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

JAPONSKO: V Pacifiku už začíná doba vodíková

Kolem roku 1780 italský učenec Luigi Aloisio Galvani postřehl při pokusech s elektrostatickou elektřinou, že žabí stehýnka pod těmito impulsy konají pohyb. Historii řady dnešních vymožeností je možné zpětně vysledovat až v těch Galvaniho pokusech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Uhlich 22.7.2014 20:37

No, tedy já tomu možná zas až tak nerozumím, ale

nějak jsem se nedočetl kdeže budou brát pro to auto kyslík??? Přehlédl jsem to, nebo to autor neřeší??? Jak jsem z textu pochopil, tak tankovat se bude jen vodík... sice to, jak to autor popisuje, je poněkud infantilní , ale budiž...stále ovšem nevím, kde chce brát potřebný kyslík..to do toho palivového článku budou cpát vzduch ?? No to jim asi moc dlouho nevydrží..nebo to je nakonec celé jen autorův blábol či nepochopení textu, který mu překládal google ??? Nebo to nakonec je tak, že se ten vodík bude jen tupě spalovat??? Pak bych ovšem autorovi doporučil si zjistit copak nám to vzniká, když hoří vodík ve vzduchu, kde je nejvyšší zastoupení dusíku???

Njn..tak to dopadá vždy, když nadšení převáží nad zdravým rozumem...

J. Lepka 22.7.2014 20:56

Re: No, tedy já tomu možná zas až tak nerozumím, ale

Zkuste si článek přečíst ještě jednou!

B. Uhlich 22.7.2014 21:01

Re: No, tedy já tomu možná zas až tak nerozumím, ale

..kyslík se přivádí ze vzduchu..jak ???  To je jako řešeno tak, že v tom přívodním potrubí jsou dopravní značky a dusík a ostatní plyny půjdou jinudy, když jim to někdo poručí???? nebo jsem nějak nedával pozor ve škole a pro oddělení kyslíku ze vzduch je potřeba jen správně jemné sítko????  :-))))

P. Sulc 22.7.2014 20:13

Jelikoz vetsina elektriny je sz fosilnich paliv,

tak i ten vodik bude produkovat kour. A jaka je, pane autor ucinnost elektrolysy?  To jste nam zapomel rici. Kdyz bude polovina aut na vodik, kolik milionu tun uhli to bude obnaset? Ci podle vas, kolik milionu hektaru orne pudy budou zabirat panely, produkujici pomerne draze elektrinu? Pred padesati lety se slibovali ''za deset, patnact let'' palivove clanky na benzin a vzduch. Kde jsou?

J. Svoboda 24.7.2014 22:38

Re: Jelikoz vetsina elektriny je sz fosilnich paliv,

Čistá technologe předpokládá výrobu proudu v jaderných elektrárnách, jinak ji nelze provozovat. Výroba elektřiny spalováním uhlíku, pokud máme nějakou perspektivu, musí skončit. Čím dříve, tím lépe.

P. Sulc 25.7.2014 2:20

Re: Jelikoz vetsina elektriny je sz fosilnich paliv,

Jo, ale vysvetlete to Nemcum, Japoncum a Rakusanum, ti delaji psi kusy jen kvuli Temelinu, jakoby tam bylo alespon jednou rocne zemetreseni a hned po tom tsunami alespon 20 metru vysoke.

J. Kuka 22.7.2014 18:39

Vodik....

Vodik je slepa cesta .... Ten prvek je proste na skladovani energie "spatny" .

J. Lepka 22.7.2014 21:04

Re: Vodik....

Zatím. Stále se pracuje na různých možnostech. Jen pro informaci uvádím, že podobné starosti měli naši předci ještě před 100 lety s benzínem.

M. Mýval 22.7.2014 14:01

výhody vodíku

Vodík netvoří skleníkové plyny (pokud mezi ně nepočítáme vodní páru). Takže kdo je proti vodíku, ničí grónské ledovce, vraždí roztomilé lední medvídky a topí čenoušky na polynéských atolech. Takže až uvidíte vašeho starostu, že jezdí s autem na němž jsou cedulky: jezdí na vodík, pořízeno s pomocí EU, no CO2, stop ODS, svobodu pro Tibet ... vězte, že to je muž na svém místě. I když jinak to vypadá, že to je jen chamtivý blb

R. Langer 22.7.2014 12:41

Hm, tak vidím,

že pan autor má jasno. Má v hlavě tak jasno, že to až prosvítá skrz... :-P

J. Křivánek 22.7.2014 11:16

Soudruhu autor je hodně velký zelený pitomec.

Soudruhu autor je hodně velký zelený pitomec. Nebo vychcaný zelený pokrytec? Článek je snuška blábolů, které by mohly být dobrý podkladem pro další hru o Járovi Cimrmanovi. Kdyby tento hlupácký demagogický způsob uvažovaní nebyl tak nebezpečný tak by se člověk i rád autorovým pitomůstkám zasmál. Skoro každá věta je blábol. To by dalo na dest stran.

Je spousta důvodů proč není vodík dobrý k uskladnění elektrické energie. Třeba ten, že se dominantně vyrábí a vyrábět bude z fosilního zemního plynu, který lze nesrovantelně jednodušení a vhodněji používat pro pohon automobilů. Jen idiot nebo zblblej zbohatlík by pálil fosilní paliva v elektráně s účinností 35-40% a pak elektřinou plýtval na elektrolýzu s pochybou účinností 50-60%. A s účinností kolem 50% získával elektřinu z vodíku zpět. Japonsko má podíl jaderné energie 1/4 a jednotky procent vodní a o státem posvecných krádežích ve formě fofrníků a solárníků snad radši ani nehovořit, energie z nich je pro společnost tak nehorázně drahá, že ji zmařit pro elektrolýzu může fakt jen zelenej vypatanec.  Takže vodík vyurobený v Japonsku je z fosilních paliv. A to se vyplatí.

M. Pivoda 22.7.2014 12:58

Věcně bez demagogie

J. Křivánek neumí číst (a nebo nechce číst pořádně), a pak vyvozuje demagogické závěry. Autor článku píše následující:

"Elektřinou z jaderných či solárních elektráren se provede elektrolýza vody." O fosilních palivech v článku není žádná řeč.

Vodík má velmi silné plusy ale i velmi silné minusy k použití. Nechejme ten vodíkový experiment v Japonsku proběhnout, po čase zhodnotíme a bude jasno. Spíše si ale myslím, že vodíková cesta se neprosadí, má velkou konkurenci.

R. Langer 22.7.2014 15:05

Re: Věcně bez demagogie

Pan Křivánek umí číst dobře, a proto pan Křivánek píše, že když je z jaderných elektráren v Japonsku pouze 1/4 elektrické energie, tak je ze 3/4 je vyrobena z klasických zdrojů, tudíž logicky je ten "ekologický vodík" vyroben také ze 3/4 z fosilních paliv. Ledaže by Japonci pro výrobu vodíku využívali známý Rakouský vynález - odlučovač jaderné elektřiny, v tomto případě ovšem zapojeným inverzně... ;-)

M. Pivoda 22.7.2014 16:30

Čtěte pozorně!

Obávám se, že neumíte číst pozorně ani vy. Znovu ocituji autora článku: "Elektřinou z jaderných či solárních elektráren se provede elektrolýza vody."

V tomto textu se vůbec nemluví o fosilních palivech, ale o solárních elektrárnách. A protože energie ze solárních panelů roste dnes významným tempem, může již během několika let chybějící procenta doplnit právě tento energetický zdroj.

Nejsem vůbec optimista pokud jde o vodíkové články. Nicméně nadávat sprostě autorovi aniž by si kritizující pořádně přečetl co kritizuje, je velmi ubohé. Nicméně je to velmi typické právě pro české demagogické prostředí.

J. Křivánek 22.7.2014 17:09

Re: Čtěte pozorně!

Tož sóodruhu až začneš někoho obviňot z týý demagóogie tak věz že si možná úplně vedle jak ta jedle. Ekonicky rentabilní nákladová cena elektřiny ze solárů (bez dotací) je v ČR 8kč/kWh. Účinnost elektorlýzy je 35%. Takže 2/3 extrémně drahé energi jsou do řitéčky. Takže už jsem na ceně 24kč/kWh.Pak je potřeba vodík stlačit a skladovat pod velmi vysokým tlakem nejlépe v nerezových zásobnících. Ve srovnání s plechovou pixlou beztrkovou z rezavého ocelového plechu zakopanou do jámy bude jistě vyskotlaké zásobníčky pěkně mastná věc. A dále řádově náročnější bezpečností opatření. Mno a teď mě napadá slunce během roku svíti docela nepravidlě naproti tomu ropa proudí ropovody kontinuálně. Takže těch nerezvých výsokotlakých zásobníků bude potřeba mnohem víc než plechových na ropu a benzín. Je pravda že v Japonsku mají v průměru vyšší sluneční svit. Nicméně Japončíci nemají žádnou volnou půdu kteoru by ostavěli soláními krabicemi.

Každopádně bude cena energie ve vodíku řádově desítky kč/kWh 20-40kč/kWh. Víš soudruhu kolik stojí energie v zemním plynu?  0,7kč/kWh. A stačí ho stlačit a už se jede.

Velkoobchoní cena vysoce hodnotného, bezpečného, lehce manipulovatelné paliva zvaného benzín je 14kč/litr (po odečtení daňového výpalného - je nutno srovnávat srovnatelné). Jeden litr benzína vobsahuje 7kWh. Takže se dostáváme na 2kč/kWh. Tak a teď soudruhu mudruj. Jistě se třepeš jak draje pes když máž za plnou nádrž benzínu zaplatit 200kč. A ve vodíku by si za to dal 10x tolik. Školy nemám ale kdo z vás na to má?

Cena benzínu je cca 10kč/1litr . Litr benzína vobsahuje 7kWh enérgie.

Japončíci jsou níže, nekteré čási mají podatatně více svitu. Takže by

J. Lepka 22.7.2014 20:45

Re: Čtěte pozorně!

Vážený pane, jste evidentně rozrušen natolik, že produkujete překlepy místo argumentů. Podsouvat autorovi argumenty, které hýbou Českem, ačkoliv evidentně žije v místě, kde je diametrálně odlišná kultura a zároveň mu upírat existenci mozku, přestože je to vysokoškolský pedagog, je přinejmenším troufalé.

K vašim výpočtům připomenu jen malou vzpomínku na dobu před cca 125 lety, kdy se benzín prodával v lékárnách a výkon tehdejších motorů se počítal v jednotkách koní. Pokud by tehdy naši předci uvažovali stejně jako vy, zkuste si tipnout, jakým dopravním prostředkem bychom se doposud pohybovali !

B. Uhlich 22.7.2014 21:08

Re: Čtěte pozorně!

Človíčku, působíte poněkud hloupě, pokud chcete nabídnout něco konstruktivní polemiky zkuste uvést taky nějaká čísla...váš příměr o benzínu je opravdu mimo.  To , že někdo sám sebe nazývá vysokoškolským pedagogem jaksi neskýtá záruku, že to nemůže být blb....což  mi při čtení toho poměrně přihlouplého textu připadá velmi pravděpodobné... mmch. Vy tady přispíváte proč...protože o věci něco víte, nebo jste placen za každý příspěvek???

P. Sulc 22.7.2014 20:07

Re: Věcně bez demagogie

Zajimalo by mne, kolik hlupaku-zelenacu se na ten rakousky ''vynalez'' chytlo. To bylo skutecne neuveritelne, lidske mysleni se od dob astrologu asi moc nezmenilo.

J. Křivánek 22.7.2014 16:44

Re: Věcně bez demagogie

Tož soudruhu. Autor je zřejmě zelená pokrytecká svině. Ale ty si tutúúú, pípíp. Já mluvím o relalitě, ne o zelených lžích. Japonci dělají drtivou většinu energie z fosilů. Aktuálně jsou v situaci těžkého nedostatku elektrické energie jejíž cena je vysoká. Ze solárních pixlí nasměrovaných na slunce určených na okrádání obyvatelstva je jednak energie velmi málo a durhák je nehorázně drahá (samozřejmě uvažuji celkové náklady včetně dotace na solární krádež). Jaderky v Japonsku jsou z části odstavené a bylo to s nima dost nahnuté. V nejlepších dobách dávali 25%. A dále elektřinu v rozvodné síti nelze poznat odkud je.

Garantuji ti soudruhu, že 95% vodíku co budou v rámci tohoto dementního zeleného šílenství vydávat pro auta bude vyrobeno z metanu. A možná to bude i 99%.

Když mi bylo tak 10-15let tak jsem býval taky takovej a miloval jsem technofetišismy jako je vodík soláry. Až se toho chytli zelené svině a oportunističtí vymočenci tak chci vražfit když tudle balšáju těchniku nějaký idioitek adoruje. Ty a autor fungujete jako užiteční idioti, aby si nějakej hajzl mohl masti kapsu a eště tomu říkat ochran přírody.

D. Krajíček 22.7.2014 9:07

Žádné nevýhody vodíku?

Není mi jasné, proč vodík už dávno neopanoval čerpací stanice všude na světě, když nemá žádné nevýhody (alespoň pan autor žádné nezmiňuje). I když jisté pochybnosti jistě existují.

Namátkou bych zmínil jen některé:

1. energetická hustota vodíku byť i v zahuštěné kapalné formě je asi 7x menší, než u benzínu. Takže doprava na čerpačku bude minimálně 3x dražší, než u klasických paliv. 2. Vzhledem k tomu, jak malá je molekula H2, tak proleze všude a jak jen trochu může, tak uteče, což znamená, že pokud natankujeme plnou nádrž kapalného vodíku, tak za pár dnů bude prázdná, aniž bychom ujeli kilometr, protože se odpaří a zdrhne. 3. V garáži pak doporučuji omezit kouření, protože další nepříjemnou vlastností vodíku je výbušnost. Může Vás ale během výbuchu zahřát pomyšlení, že splodinami je čistá voda. 4. Skladování vodíku pod tlakem - vodíková koroze oceli je vysloveně lahůdka, tlakové zkoušky zařízení na skladování budou drahé a časté.

Další nevýhody by mohly následovat, ale i tyhle stačí k tomu, aby bylo jasné, že auta vodík jsou ještě horší nápad, než auta na baterky.

J. Vyhnalík 22.7.2014 5:02

Vodík?

Stačí pár výbuchů unikajícího vodíku a nadšení prudce opadne.

M. Bezouška 22.7.2014 7:27

Re: Vodík?

pane, kdyby ti lidé alespoň trochu mysleli, nebylo by třeba žádných výbuchů. Stačilo by totiž vzít si tužku, papír, kalkulačku a nějakou slušnou (ale na příliš náročnou) učebnici klasické fyziky. Přibližně za hodinu, ti chytřejší určitě i dříve, by zjistili, že vodíková auta jsou z pohledu energetického značně pochybná (nechci říci rovnou, že je to nesmysl), ještě pochybnější než elektromobily či biopaliva. Důvodem je příliš nízká celková účinnost, u vodíku je dokonce energie na jeho "výrobu" vyšší než energie z něj následně získaná.

M. Bartak 22.7.2014 7:45

Re: Vodík?

To je asi stejne jako rict, ze energie spotrebovana na nabiti baterie je vetsi, nez energie z baterie ziskana... Neboli ano je to pravda, ale vubec nic to neznamena...

Jaderne elektrarny mohou vyrabet vodiku o 106, vzdy platilo, ze neni problem elektrinu vyrobit, ale problem je ji ulozit. Vodik se timto nabizi jako idealni reseni pro uskladneni vyrobene energie.

J. Křivánek 22.7.2014 10:17

Re: Vodík?

Vodík je dost špatné řešení na uskladnění energie. Od ideálu je tak vzdálený jak hovno od dortu, milej pane.

Tak například:

Vodík hoří (vybuchuje) ve směsi se vzduchem skoro v jakémkoliv poměru (4-75%). Ve srovnání s tím je metan (zemní plyn) skoro nehořlavý 4-15%.

Při stejném tlaku a objemu zásobníku je uskladněná energie ve vodíku 3x menší než v metanu. Vodík je chemicky agresivní, korozivní - všechny rozvody a zásobníky musí být z ušlechtilých materiálů, což v případě auta je skoro jedno ale ostatní ifrastuktura by se pěkně prodražila. Utěsnit potrubí a rozvody pro metan umí průměrný instalatér. Pro vodík je to vědecká práce. Z předchozích důvodů naprosto nepřichází v úvahu skladovat vodík v přírodních podzemních dutinách (zásobnících) jak se to dělá se zemním plynem. Vodík se dominantně vyrábí ze metanu, přitom že ztraceno 2/3 energie ukryté v metanu. I při této neefektivnosti je to levnější než elektrolýzou vody elektřinou. Nutno si uvědomit, že přži sebelepší sebeúčinejší výrobě elektřiny je potřeba mít k dispozici tepelnou energii 2,5-3x vyšší než je získaná elektřická energie. A takto kvalitní energii pak vyplýtvat na blbou elektrolýzu s pochybnou účinnosti může je tupej zelený mozek.

R. Langer 22.7.2014 12:51

Re: Vodík?

No bohužel je potřeba konstatovat, že v důsledku platných fyzikálních zákonů se dodnes nepodařilo objevit ŽÁDNÉ levné a dostatečně účinné úložiště větších objemů elektrické energie (kromě přečerpávacích elektráren, ovšem ty jsou poněkud neskladné). A ten vodík to není ani omylem. Ovšem Zelení vyprávějí veselé báchorky stylem, jako kdyby tady jelo nějaké "vodíkové hospodářství" už přes 100 let. Nejede.