29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ROZHLEDNÍK: Americký postrach lesů a zahrad - jedovaté břečťany

Přemýšlela jsem, jestli mám článek napsat, přiložené fotky totiž nejsou právě „pro potěchu oka“. Ale možná jste o tomhle „americkém postrachu“ dosud neslyšeli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Glover 23.5.2018 22:31

poison ivy

Teda Maričko to musí být strašné. To jsem vůbec nevěděla, že je poison ivy takové peklo, vždycky jsem předpokládala, že změkčilí Američani přehání a je to něco jako kopřivové popálení. To tě hrozně moc lituju a už to nedělej! A kdyby ano, tak hned za doktorem pro léky, ať zase nemáš týdny utrpení.

M. Crossette 24.5.2018 2:29

Re: poison ivy

Wendulko, také jsem netušila jaké jsou "od listí" následky. Tak trochu podle rčení "Sytý hladovému nevěří" - dokud si to člověk sám neprožije.

T. Zana 23.5.2018 20:17

Achich

Maričko, to sis tedy zavařila, lity lity... Ten odložený účinek je ale nebezpečný!

Hlavně že už je líp, ale musela sis užít fakt ošklivě. Doufám, že už tě to nikdy nepostihne (a že v nejhorším hned poběžíš k doktorovi).

M. Crossette 24.5.2018 2:29

Re: Achich

Ne Zano, přiště nebudu váhat. Ale hlavně doufat, že žádné příště se neukáže.

Z. Hanča 23.5.2018 18:16

Uf, Maričko,

opravdu tě lituju, podle fotek a tvého popisu to muselo být hrozné! Překvapuje mě, že ti pomáhala sůl. Já jsem jako dítě trpěla na kopřivku, vždycky na jaře jsem se osypala a postupně se přišlo na to, že je to jarní zeleninou a ovocem. Používal se na to tekutý pudr, který chladil a vysušoval, to byla úleva! Časem tahle alergie sama odezněla, zbyla mi jen vzpomínka na to, jak jsem na jaře mívala po těle bílé puntíky. :-)) No ale to nechci srovnávat, to nebylo nic proti tvému popálení. Br, pěkně zákeřná rostlina. Tady je vidět škumpu (tu třetí rostlinu na prvním obrázku) často na zahradách, taky jsem o ní uvažovala, protože vypadá moc hezky (má tvar jako deštník). Samozřejmě ne jedovatou.

M. Crossette 23.5.2018 18:25

Re: Uf, Maričko,

Hančo, take se pamatuji, jak jsem si jako malá dala na zahradě první jahody a osypala jsem se tak, že se mnou maminka z chaty jela do Prahy k dr. a dostala jsem tekutý pudr. Tady se take prodává, je růžový, na chvilku svědění opravdu zmírní, ale jen opravdu na chvilku (tedy v mém případě)a fakt nejlépe vysoušel alcohol a sůl. Tohle není obyčejná jedlá sůl (ale jako sůl pálí, to jo), asi v sobě má nějaké léčivé přídavky a má všestranné využití (třeba i jako zahradní hnojivo).

Z. Maya 23.5.2018 12:39

Tedy

to muselo být utrpení, s alergickou vyrážkou mám hodně zkušeností, ale tohle musí být ještě vyšší level. Jsem ráda, že u nás to až tak moc neroste.

M. Crossette 23.5.2018 16:38

Re: Tedy

Ano Mayo, stálo to za to. Já se o těhle břečťanech doslechla dost brzy, ale dokud člověk nepozná co to je na vlastní kůži, neuvěří, co je to za děs. Ne, už víckrát tohle nedopustím - slibuji.

Z. Iva 23.5.2018 11:57

Jen pro upřesnění

Ty "břečťany" nemají z botanického hlediska nic společného s našimi břečťany, je to jináa čeleď. Ta poslednì rostlina je škumpa jedovatá

K. Miháliková 23.5.2018 13:37

Re: Jen pro upřesnění

Presne, po slovensky sú to rodovým názvom sumachovce (sumachovec popínavý, jedovatý, ...). Tak ale "ivy" je holt brečtan, preto sa to drží. V angličtine sa bežné, ľudové názvy druhov tvoria kombináciou názvu niečoho známeho a pridaním nejakého prívlastku, napr. mountain lion - puma (nie je lev), water lily - lekno (nie je ľalia), a iné (viac ma toho práve nenapadá.)

Maričko, to muselo byť fakt strašné, úprimne s tebou cítim, ale nabudúce prosím prosím nebuď hrdinka a netrp, vyhľadaj pomoc čo najrýchlejšie! Držím päste, nech sa dobre zahojíš.

M. Crossette 23.5.2018 16:36

Re: Jen pro upřesnění

Ano "ivy" je v překladu prostě břečťan, ale nejvíce lidé znají ten, který obrůstá zdi starých domů a má tuhé, tmavě zelené listy. Tenhle jedovatý na pohled vypadá "obyčejně" (ale také se nejvíce pne po kmeni stromů).

S těmi názvy máš pravdu, ale ty "dodatky" jsou asi i proto, že zdejší flora i fauna je troche rozmanitější, tak aby se to rozlišilo. "Water lily" je leknín, ale třeba "Lily of the walley" je konvalinka a existuje ještě "Swam lily" a asi jich bude víc.

A děkuji za soucit. Asteris též.

Z. Asteris 23.5.2018 14:36

Re: Jen pro upřesnění

V češtině má ten první přiléhavý název: jedovatec kořenující. Tedy Maričko, lituju Tě, muselo to být strašné.

D. Ruščáková 23.5.2018 8:56

Tedy Maričko,

zažila sis opravdové peklo! Jen ta tvrdohlavá touha to řešit sama... No, už víš:))

Jinak moc zajímavý článek, díky!

M. Crossette 23.5.2018 16:28

Re: Tedy Maričko,

Ano Dede, už vím, není nad vlastní zkušenost, aby jeden "zmoudřel" :)

Z. Yga 23.5.2018 8:48

Milá Maričko,

Už z fotek mi bylo jasné, že se nejedná o žádnou srandu typu popálení kopřivami - což je u nás asi "nejnebezpečnější rostlina" tohoto typu. A řeknu ti, zkusila jsi jako pes. Teda ty jsi tvrďák, že jsi to tak dlouho vydržela bez lékařského zásahu (;o)).

Jinak jsem si hned vzpomněla na článek, který sem kdysi dával Jirka Švehla - byl o nebezpečných rostlinách australských a mezi nimi byla i rostlina podobného charakteru. Dával tam k dobru příběh, kdy si jí jistý důstojník vytřel - ehm - pozadí a pak se zasebevraždil, neb tu bolest už nemohl déle snášet.

Tak doufám, že už jsi v pořádku - a už to nikdy nezkoušej!

M. Crossette 23.5.2018 16:27

Re: Milá Maričko,

CHudák důstojík ! No jak jsem napsala, měla jsem pocit, že bych snesla i vrtání do pupíku. Ten chudák by asi snesl "zásah" i to tohoto otvoru - to muselo být ještě o mnoho horší.

Už jsem tu kdysi psala. Když manžel kdysi v Něm. potřeboval vyčisti močový zánět, při cestě na Šumavu jsem se mu rozhodla natrhat kopřivy na čaj. Dala jsem se do toho bez rukavic, že utrhnu jen pár. Jenže ony byly takové čerstvé, hezké, že jsem jich chtěla víc. No a když už mě jednou ruka pálila, tak horší to už být nemůže a "statečně" jsem rvala dál. V autě mi ruka zrudla, natekla a "ochrnula". A to tak, že když jsme se pak zastavili na oběd, vůbec jsem nemohla vzít příbor do ruky, jak byly prsty tuhé, neohebné. Manžel mi musel všechno nakrájet a já ho pak jen napichovala vidličkou ve zkroucených prstech. Umrtvení trvalo celou cestu domů, kde jsem si ruce máčela v heřmánku a pomalu to povolilo. Také zkušenost, kterou už nikdy nebudu opakovat, holt se potřebuji občas takhle "poučit". No třeba rulík bych "na vyzkošenou, co to udělá" nesnědla, stejně jako ne mochomůřky. Ale holt když si asi myslím, že "to" přeci nemůže být tak nebezpečné, tak nějak zblbnu či co. A díky za komentáře u alba.

Z. Inka 23.5.2018 8:36

milá Maričko

jako starý atopik s Tebou soucítím a opravdu nevím, proč jsi nešla k lékaři dřív. Snad propříště!

M. Crossette 23.5.2018 16:19

Re: milá Maričko

Inko, protože jsem byly blbá, paličatá. Manžel mě také posílal, ale já prostě furt čekala, že už, už..

Chapala bych lidi, co nemají pojištění a zaplatili by $70+ jen strčit hlavu do ordinace, plus případné prášky. My draze playtime za dobré pojištění, tak jsem fakt jiný důvod, než moji blbost neměla. No jsem pro vždy poučená :)

Z. Vave 23.5.2018 8:16

To jsem netušila,

že americké břečťany jsou takové potvory. Musela sis prožít peklo, Maričko.Já bych tedy určitě běžela k lékaři dřív, to mi věř. :)

Posílám odkaz na článek kamarádce; břečťan se dá využít k barvení látek, takže se chystá s ním pracovat, až se bude stříhat na domě. Pro jistotu.

M. Crossette 23.5.2018 16:16

Re: To jsem netušila,

Ano, Vave, článek pošli, varování neškodí, i když myslím, že český břečťan nemá tak silnou reakci.

A příště budu holka hodná :)

Z. Lika 23.5.2018 7:09

Naštěstí znám jen z četby

a malé děti se tam učí nepoužívat tohle listí na utírání zadnice. Žádný popis projevů však nebyl tak dokonale výstižný jako ten Mariččin, konečně si to umím dosti dobře představit. Je to fakt hrozné, takové mučení! Jsem ráda, Maričko, že jsi to přežila.

M. Crossette 23.5.2018 16:14

Re: Naštěstí znám jen z četby

No Liko, já jsem nikdy podobné svědění nezažila a vzpomínala jsem na maminku. Ona se občas z nervozity při řeči škrabala na rukách a dráždila si už tak tenkou, jemnou kůži. A já jí vždy "okřikovala - neškrab se!" Ona poslechla, ale já bych při tomhle svědění prestart prostě nedokázala. I ta hrst soli, kterou jsem masírovala rude misto byla snesitelnější.

Z. Matylda 23.5.2018 7:03

Milá Maričko,

to je děsný. Mně se jednou stalo, že jsem si sedla na pokosenou louku a odpoledne jsem měla nohy zezadu plné puchýřů (samozřejmě v sobotu). Nikdo neví, co tam bylo, doktorka na pohotovosti říkala, že snad bolševník? Ale u nás na chalupě? Prý to ještě nikdy neviděla. Já od té doby naštěstí taky ne, ale byl to nezapomenutelný zážitek. Takže tě lituju. A to mně ty puchýře celkem rychle slezly!

Z. Inka 23.5.2018 8:38

Re: Milá Maričko,

Matyldo, bolševník je až třímetrový, pokud by byl pokosen, tak bys to viděla, okolíky jsou až půlmetrové, stvol minimálně dva centimetry v průměru

Z. Lika 23.5.2018 8:48

Re: Milá Maričko,

Jo, děti si ze stvolů rády dělají "dalekohledy", to je taky chuťovka, chuderky.

M. Crossette 23.5.2018 16:05

Re: Milá Maričko,

Matyldo, to také muselo být velice nepříjemné, ráda čtu, že puchýře brzy zmizely. Ve zdejší trávě je tolik pichlavých a kousavých nebezpečí, že vlastně žasnu, že si na ni v parku někteří lidé sednou. Asi mají odolnější kůži, než já. Já si drive několikrát v horký večer lehla na náš trávník, abych se mohla kochat hvězdami. No a když jsem pak asi po 5 min. šla dovnitř, hned jsem věděla, že mě tam něco poštípalo - nejspíš mravenci.

Š. Matyášová 23.5.2018 6:57

tak břečťan je jedovatý i u nás...

ale nejnebezpečnější jsou plody, z další části jen mladé výhony-dokáží podráždit kůži...

Milá Maričko,nevážit si Tě tolik, napíšu Ti něco šťavnatýho..ostatně ,jako alergik,bych si to mohla dovolit. Rozhodně nemáš za tohle můj obdiv...K doktorovi s alergickou reakcí musíš jít hned, žádný babský a domácí léčení...myslím, že vytrestaná jsi dostatečně.Břečťan se u nás používá ve farmaceutickém průmyslu, dělají se z něj desinfekce a přidává se do sirupů proti kašli atd.....Břečťan (Hedera) skutečně patří mezi rostliny,

kterým bychom měli věnovat zvýšenou pozornost, zvlášť, pokud se na

zahradě pohybují děti. Na stránkách Toxikologického informačního

střediska http://www.tis-cz.cz/ je břečťan zařazen mezi jedovaté venkovní rostliny. Potíže může způsobovat celá rostlina. Nejvážnější nebezpečí pro člověka představuje konzumace plodů. Dotek s mladými výhony může u alergických jedinců vyvolat alergickou reakci.

Z. Lika 23.5.2018 7:06

Re: tak břečťan je jedovatý i u nás...

Nejhorší asi je, že to ani nebyla alergická reakce - nebo ano? - ale spíš "normální" popálenina, jako u nás od kopřiv.

Š. Matyášová 23.5.2018 10:12

Re: tak břečťan je jedovatý i u nás...

Liko, ale i to je alergická reakce....ta kůže zrudne a udělají se na ní puchýřky.. co to je jiného,než projev alergie..i žahnutí vyvolává podráždění a reakci, jakou jinou,než alergickou?

Z. Lika 23.5.2018 10:17

Re: tak břečťan je jedovatý i u nás...

Alergie by měla být nepřiměřená reakce organismu. Ale to by líp dokázala vysvětlit třeba EvaŽ.