29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

IZRAEL: Premiér definitivně ztratil dalšího spojence

Kdysi klíčového, byť jeden politik „jaro“ nedělá. Po Danim Dayanovi oznámil v úterý 19. ledna 2021 David Elhayani, že opouští Likud a připojuje se k Nové naději expolitika Likudu Gideona Saara.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 25.1.2021 14:32

Podíl hospitalizovaných seniorů v Izraeli klesl do tří týdnů po očkování o 60 procentR^

V. Novák 25.1.2021 9:11

Netanjahu ztratil především Trumpa, tudíž se nemá o co opírat.

J. Vaca 25.1.2021 8:27

To jsou nepříjemné důsledky inaugurace Bidena. Mění se politická mapa světa

M. Orkáč 25.1.2021 16:23

Nepříjemné - jsk pro koho. Netanjahuje terstně stíhaný a je po zenitu.

H. Lukešová 25.1.2021 0:12

Ke Gideonu Sa ́arovi se připojila i vnučka slavného izraelského premiéra Yitzchaka Shamira, bojovníka Lehi, klíčového člověka bojující za nezávislý židovský stát v Zemi izraelské, Michal Diamant, dá se říci kapacita.

Stávající premiér Benjamin Netanjahu opustil ryze pravicové pozice, prakticky se jedná o středovou vládu vedenou Netanjahuem (kterému kroutí krkem Benny Gantz), neb Netanjahu odmítá regulovat zhruba 49 "mladých osad", tzv. nejsou připojené k vodě a plynu kvůli Gantzově nátlaku.

Tito obyvatelé doufají, že po březnových volbách se vytvoří skutečně pravicová vláda, která tyto statečné průkopníky podpoří.

L. Stejskal 25.1.2021 0:54

REAKCE AUTORA---Jelikož články na NP vycházejí z pochopitelných důvodů s jistým zpožděním (oproti datu jejich původního zveřejnění), dovoluji si doplnit, že o vstupu Michal Diamantové do Saarovy strany Nová naděje jsem psal na svém blogu na iDNES již 4. ledna 2021 ("Dámy ve při" - článek zahrnuje i reakci Miri Regevové). A 21. ledna tamtéž píšu o stejném kroku Bennyho Begina ("Oponent premiéra získal další slavné jméno").---Uvádím to proto, že předvolební partajní scéna v Izraeli je ve značném pohybu a je nutné ji sledovat průběžně, přičemž každý den může přinést změny a nová překvapení.---Objektivně je třeba dodat, že navzdory mnohým výhradám vůči Bibimu je Likud ve výzkumech preferencí stále v čele, nejnovější (z 24/1) mu přiřkl 32 mandátů, zatímco Saarovi 14. I zde ale platí: pro celkový obraz musíme sledovat všechny průzkumy, jak z Izraele přicházejí, a z nich vyplývající trendy. Děkuji.

H. Lukešová 25.1.2021 8:47

Ano, také jsem si posledního výzkumu všimla. Izrael potřebuje pořádnou pravicovou vládu a ne být škrcen levičáky, kteří jsou nepřáteli osidlování Země izraelské.

A pravděpodobně se dostane do Knessetu i Yamina a jestli nějaká nábožensko-sionistická strana vedena Bezalelem Smotrichem? Zatím podle průzkumu ne. Ovšem pokud by se Smotrich spojil S Otzmou Yehudit a Židovským domovem, získali by 4 křesla. Ale průzkumy jsou jednou věcí, výsledky voleb věcí druhou. Haredi strany mají svá křesla jistá. Uvidíme.

J. Nový 25.1.2021 12:17

Bohužel levičácké tažení v USA i EU nezná hranic a v boji za "dobro" se tito nezastaví před ničím. :-/

J. Poláček 25.1.2021 9:02

Dobrý den paní Lukešová, pane Stejskale, děkuji za vaše informace. Prosím je možné dnes nějak extrapolovat tyto pohyby na izraelské vnitrostátní scéně a představit si co to udělá z celým regionem v následujícím období ? Jakkoliv se dívám na B. Netanijahua optikou spíše kritickou, mám pocit, že jeho odchod může zdestruovat i to dobré co přinesl poslední rok spolupráce Izraele a USA. Je to reálná hrozba ? Co bude obětováno ?

H. Lukešová 25.1.2021 9:26

Pane Poláčku, co bude a co se stane v budoucnu se dá těžko odhadovat, to rozhodnou dějiny, leč B.Netanjahu, ač se na něho díváme jakkoliv kriticky, já z důvodu toho, že opouští ryze pravicový a vlastenecký postoj, zřejmě musí kvůli levicovým koaličním partnerům, je jedním z nejvýznamnějších politiků a udělal toho pro Stát Izrael spousty dobrého, pozvedl ho ekonomicky, díky svému přátelství s Trumpem a nakonec i s Putinem ho posílil na mezinárodní scéně.

Jen doufám, že se v Izraeli podaří vytvořit pravicovou vládu, která se vrátí k politice osidlování Země izraelské. Každopádně Netanjahův odchod by byl jistě Izraeli na škodu, ale jak píše pan Stejskal, Likud ale nabírá znovu na síle, zatímco Sa ́rova Nová naděje klesla v preferencích.

Spolupráce s Bidenem bude jistě složitější, Biden není tak Izraeli nakloněný Izraeli jako Trump, to již nebude pravděpodobně nikdy nikdo. Biden jmenoval do své administrativy spousty levičáků, někteří z nich nepřátelští k Izraeli.

Netanjahu, pokud se mu podaří sestavit pravicovou vládu, bude muset být hodně silný a Bidenovi vzdorovat jako kdysi izraelský premiér Menachen Begin, který když mu tehdy ten samý Biden vyhrožoval, že pozastaví Izraeli vojenskou pomoc, tak mu vytřel zrak, jednoduše mu řekl, ať mu nevyhrožuje, že je silný Žid a ne slaboch se třesoucími se koleny, že za WW2 Židům nikdo nepomohl, světové mocnosti daly německým nacistům plné pole působnosti k vyhlazování Židů, dále také to, že během Války za nezávislost 1948-49 také nikdo Izraeli nepomohl a museli si Židé vybojovat svou zemi sami a že když bude potřebovat Izrael bude normálně žít s vojenskou pomocí nebo nebo bez ní.

Tak jak Netanjahu musel fungovat s nepřátelskou Obamovou nepřátelskou administrativou, bude muset se nějak vyžít i s Bidenovou administrativou. Nedá se nic dělat. Izraelci se budou muset podle toho zařídit.

M. Valenta 25.1.2021 13:17

Dost předbíháte a přeháníte. Méně vstřícná administrativa ještě neznamená "nepřátelská ". Dotace potečou pochopitelně dál.

L. Stejskal 25.1.2021 16:00

ODPOVĚĎ PRO P. POLÁČKA: 1. Extrapolovat to možné je, ale vzhledem k tomu, že a) tyto pohyby mohou ještě pokračovat, b) bude záležet na tom, jak na ně zareagují voliči, dostali bychom se do oblasti spekulací, což platí i o představě, co to udělá s celý regionem. Omlouvám se, ale na tak tenký led nepovažuji za rozumné se pouštět. 2. Případný odchod Netanjahua může mít vliv na další vývoj, rozsah tohoto vlivu bude záležet na tom, na jakém půdorysu se zformuje budoucí vláda; a protože nevíme, jaká koalice bude u moci, jednalo by se opět o spekulaci. 3. Osobně si nemyslím, že případný odchod Netanjahua by znamenal destrukci toho pozitivního, čeho bylo v poslední době dosaženo. Mám obavy docela jiného druhu: že se blízkovýchodní politika, ať už Netanjahu bude z vůle voličů odstaven od výkonné moci či nikoli, vrátí do stavu před Trumpem, tedy do "stojatých vod". 5. Pokud jde o to, co bude obětováno: opět záleží na tom, kdo bude vládnout. Čistě teoreticky: levice by obětovala nepoměrně víc než jakákoli pravice, máme s tím velice neblahé zkušenosti (naštěstí levicová vláda nehrozí). Pravice neobětuje sama o sobě nic, ale přítomnost centristů (jak to vidíme i dnes) může působit negativně nikoli v oblasti "obětí", ale "zisků" - ve prospěch přítomnosti Židů (Judejců) v Zemi izraelské a jejich bezpečnosti, jakož i bezpečnosti Izraele v hranicích "zelené linie". 6. Jak patrno, téma je příliš rozsáhlé na to, aby bylo možné celou věc pojednat v jednom diskusním příspěvku.

V. Novák 25.1.2021 9:13

Prostě mírně zrealističtěl, takže je pro radikály a extremisty zrádcem.

Obyvatelé Izraele by se neměli nechat vydírat extremisty z ilegálních osad - ale je to jejich věc...

H. Lukešová 25.1.2021 9:28

Osady v židovských historických územích v Judeji a Samaří nejsou nelegální, ale to je na dlouhou debatu.

J. Kouk 25.1.2021 18:15

Paní Lukešová, píšete o zakládání osad v zemi izraelské, myslíte si, že zemi izraelskou lze chápat u Egypt, odkud Izraelci pocházejí? Zastavte názor, že Palestinci nemají na území kde žijí, žádný nárok, protože jsou imigranti?

H. Lukešová 25.1.2021 18:23

Ne, pane Kouku, Zemi izraelskou nechápu Egypt, ale jako pravou Zemi izraelskou, tj. dnešní Stát Izrael a Judeu a Samaří. A Palestinci? Vždyť žijí v Judeji a Samaří a nikdo je nevyhání. Ani já nejsem pro vyhánění Palestinců, i když jsou imigranti, ale já zastávám názor, ať je status quo- stav takový, jaký je nyní.