29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

HISTORIE: Válečná výroba USA a pomoc Stalinovu SSSR

Budeme-li chtít zhodnotit válečnou pomoc Spojenců Sovětskému svazu v průběhu 2. světové války, docházíme k nesmírně zajímavým souvislostem, které nám do sebe zapadají jako ozubená kolečka hodinového stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 7.5.2021 21:32

No jo, už chápu, proč Knižní thriller Mračna nad Evropou nyní v prodeji se superslevou. Jestli je napsán stejným stylem jako tento článek ... i když ve faktické rovině jsou údaje o americké pomoci z článku odpovídající. A výkon amerického průmyslu za WWII je vskutku fascinující.

Přesnější a úplnější údaje lze nalézt třeba v desetidilném seriálu na Válka.cz - první díl zde https://1url.cz/BKQAO

Nicméně autor se dopouští hrubé chyby, jež zpochybňuje jeho odbornost - tank Vickers, přesněji Vickers Mark E, vůbec nebyl technicky předchůdcem tanku T-34, ba neměl s ním nic společného. Stalinovi emisaři zakoupili jeho licenci ve Velké Británii (mimochodem stejně učinili emisaři Pilsudského - polský tank 7TP byl stavěn na základě Vickers Mark E) a sověti jej vyráběli jako T-26 v řadě verzí. Byl předchůdcem T-34 nanejvýš tak, že spolu s mnohými dalšími typy začal sloužit v sovětském tankovém vojsku dřív než T-34.

Předchůdcem T-34 byly tanky typu BT, jež vznikly na základě tanku vynálezce Christieho, jehož plány a dva vzorové kusy sověti v USA koupili. Kolopásové tanky BT převzaly i Christieho uspořádání vnitřního prostoru - úplně vpředu seděl řidič, za ním byl ve středu bojový prostor a na zádi, za motorovou přepážkou, motor, převodovka a spojky stranového řízení. Oproti tehdy běžnému řešení s převodovkou vpředu, naháněnou kardanem po celé délce vozidla od motoru vzadu, a tedy také s hnacími koly vpředu (jako i T-26), měly tanky BT/Christie hnací kola vzadu a napínací vpředu. Byly v SSSR stavěny v řadě verzí postupně zdokonalovaných. Z poslední verze BT-7M s naftovým motorem vznikl přímý předchůdce T-34, čistě pásový tank A-32 (T-32), jenž zdědil po BT-7M odpružení Christie, uspořádání vnitřního prostoru a naftový motor V-2, ale měl už zcela novou korbu.

J. Chvojka 9.5.2021 11:46

ano, Vickers -> T-26, Christie -> BT -> A-20 -> A-30 -> A-32 -> A-34 -> T-34. A kdyby USA nedodaly dostatek potravin a zemědělských strojů, tak by armáda i civilní obyvatelstvo pochcípalo hlady a bylo by po válce. nehledě na letadla, dural (asi 1/3 všeho použitého), výbušnin, aditiv do benzínu, náklaďáků, legovacích prvků do oceli, již zmíněných bot.

Jinak ruské GAZy byly licenční fordy, letecké motory vycházeli z licenčních Hispano-Suiza -> VK-105, Wrightů -> AŠ-82FN, BMW -> AM-35/37/38 ... ještě do motorů pro Tu-4 (opajcnutý B-29 Superfortress) AŠ-73 pasovalo dost náhradních dílů od Wrightu. Li-2 byl licenčně vyráběný DC-3 (Dakota).

Co rusové uměli skvěle byly ruční zbraně PPD-40, PPŠ-41 či PPS-43 byly výborné samopaly (na němcký náboj Mauser 7,63)

J. Jurax 9.5.2021 19:33

No, pro přesnost - uvedené zbraně byly konstruovány pro náboj 7,62 x 25 Tokarev. Ten sice vycházel z náboje 7,63 mm Mauser, ale nebyl s ním totožný ani zaměnitelný. Byl taky laborovaný vyšší výkon.

U nás po válce užívaly tohoto náboje pistole vz. 52 a samopaly vz. 24 a 26.

P. Černý 7.5.2021 19:58

Už se těším, kdy se dozvím, že Němce a jejich satelity porazily v SSSR americké dodávky. A že by toho vítězství dosáhly mnohem dříve, kdyby jim v tom Ruda armáda nepřekážela.

Autor nějak zapomíná, že výzbroj Rudé armády, jakož i schopnosti zbrojního průmyslu SSSR, byly v roce 1941 papírově v řadě podstatných parametrů srovnatelné s Německem. V počtech a kvalitě tanků byli Sověti dokonce lepší. Ruda armáda rozhodně měla na počátku německé invaze počty vojáků a výzbroj dostatečnou, aby nápor Wehrmachtu v obranných bojích zachytila a postupně vycerpala, a to bez znicujicich porážek a milionů padlých a zajatých. Hlavní duvod počátečních zdrcujících porážek Rudé armády byl zcela jistě někde jinde než ve výzbroji.

Další fakt, který autor zcela pomíjí, je skutečnost, že Sověti Wehrmacht zastavili před Moskvou, a ukončili tak bleskovou válku, ještě před tím, než začali od Američanů dostávat významnější pomoc.

Právě zastavení bleskově války rozhodlo o výsledku německé invaze. Tehdy, v opotřebovávaci válce, vstoupily do popředí faktory, jako je výkon ekonomiky nebo lidské zdroje.

Význam amerických dodávek pro další průběh války na východní frontě musel být ohromný. Přesto tvrdit, že tyto dodávky umožnily vítězství Rudé armády je, diplomaticky řečeno, hodně odvážné.

J. Vintr 7.5.2021 20:44

Před válkou byla Rudá armáda "papírově" třikrát silnější než německá. Proto Stalin při přípravě na útok proti Německu vůbec nepočítal s německou protiofenzívou a v prvních dnech války utrpěli Rusi, připravení na útok a ne na obranu, obrovské ztráty. Rusko zachránila v prvním roce války především jeho totální zaostalost. Kdyby existovala mezi polskými hranicemi a Moskvou jediná normální zpevněná silnice, tak by tam Němci dorazili za pár měsíců. Takhle se jejich postup zpomalil s příchodem podzimu na rozblácených "gruntovkách" a nakonec ho před Moskvou zastavila krutá ruská zima. Rudá armáda nebyla schopná po celou dobu klást Němcům účinnější odpor. Jednak kvůli nedostatečné výzbroji, jednak kvůli diletantskému velení. V bojích proti jarní nemecké ofenzívě už sehrály klíčovou roli americké dodávky.

P. Černý 7.5.2021 21:25

Klíčovou určitě. Ale nikoli jedinou nebo samospasnou. To nejdůležitější byla změna charakteru sovětského odporu. Sověti dohnali výcvik v boji. Učili se i od Němců. Jak vojáci, tak velitele. Dostávali stále více výborných zbraní ( většinou sovětských). Ale hlavně, lidé se sjednotili k odporu ve vlastenecké válce. To Německa bestialita sjednotila národy SSSR. Nikoli politruci či stalinské zadržovací oddíly.

J. Vintr 7.5.2021 23:20

Když si přečtěte třeba tohle:

https://www.valka.cz/13329-Ekonomicka-situace-SSSR-v-prubehu-1941-42-a-spojenecka-pomoc-Lend-Lease-dil-1

tak se dozvíte, že v roce 1942 (i později) tvořily dodávky amerických zbraní v nejdůležitějších kategoriích dost podstatnou část výzbroje Rudé armády.....

P. Černý 8.5.2021 7:09

Jistě. Vy se zase seznamte s průběhem Velké vlastenecké války. Do bojů v ulicích Stalingradu se americké dodávky příliš nezapojily.

J. Jurax 7.5.2021 22:01

Klíčovou se zdaleka říct nedá. Přesnější je významnou. A navíc šlo hlavně o dodávky britské. Do konce roku 1941 se do SSSR dostalo pouze 35 kusů amerických tanků, ale 466 britských..

Viz https://1url.cz/JKQmK

Klíčovou roli sehrála spíš nepřipravenost wehrmachtu na ruské podmínky včetně rasputicy a zimy, a taky zpoždění spuštění operace Barbarossa kvůli angažmá wehrmachtu proti Jugoslávii a Řecku na pomoc Mussolinimu. Sekundárně taky nedostatek zpravodajských informací a podcenění možnosti odporu Rudé armády.

A mezi Moskvou a polskými hranicemi normální zpevněná silnice byla, ale byla nejspíš jediná.

J. Vintr 7.5.2021 22:55

Němci si termín útoku na SSSR nezvolili. Ten jim zvolil nevědomky Stalin, což byla vlastně jeho hlavní a jediná osobni zásluha na porážce Německa. Kdyby si Němci mohli termín útoku na Rusko zvolit sami, udělali by to určitě až v době, kdy by měli vyřešený problém s Velkou Británií a hlavně v časnějším ročním období, aby je předčasně nezastihla zima.

J. Jurax 7.5.2021 23:32

Ano. Časnější termín, do něhož jim vstoupila nutnost balkánské kampaně, vždyť o tom píšu. Barbarossa měla začít o měsíc dřív.

A to s Velkou Británii - ano, Stalin by se na Němce určitě někdy vrhnul, ale patrně až v roce 1942 (když tedy pomineme Suvorova, co tvrdí něco jiného); těžko říct, to co jsem četl je rozporné, resp. zastává odlišná, leč vyargumentovaná stanoviska. A vyřešení Velké Británie - na to po porážce v bitvě o Anglii a existenci silné Home Fleet, jíž se Kriegsmarine nemohla rovnat, Hitler prostě neměl. Bez nadvlády ve vzduchu a aspoň lokální na moři byla operace Seelowe neuskutečnitelná.

P. Černý 8.5.2021 8:57

Nemá smysl uvažovat o tom, co by kdyby.

Fakt, že Hitler poslal Wehrmacht do SSSR bez zajištěné zimní výstroje svědčí jednak o jeho mravní úrovni s vztahu k vlastním vojákům, ale hlavně o jeho (ne) schopnosti vnímat realitu.

Jistě, kdyby se Hitler stanovil jako hlavní prioritu dobytí Moskvy, asi by padla. Jaký by byl další průběh války je otázka. Ale i Stalin udělal po začátku německé invaze ohromné chyby. Už jen fakt, že nevěřil informacím o připravovaném útoku, že neposlechl Žukova, který navrhoval připravit preventivní útok proti vojskům koncentrovaným u západních hranic, opakované pozdní reakce na hrozbu obklíčení statisíců vojáků atd.

J. Hrdlička 8.5.2021 7:07

to nepomůže. Na jaře a (na podzim) bylo v SSSR neprůchodné bláto

P. Černý 8.5.2021 8:39

Klíčovou, ve smyslu, že ta pomoc odemkla SSSR cestu k vítězství, určitě ne. To máte pravdu.

J. Hrdlička 8.5.2021 7:05

K poslední větě: v době té jarní ofenzívy (1942) byla Amerika ve válce čtvrt roku, jeji ekonomika se teprve rozjížděla, natož aby už by se stihlo přepravit významější množství dodávek.

V. Zadák 7.5.2021 19:17

Pane autore, jaksi jste "zapomněl", že přes území USA nepřešla dvakrát fronta a Luftwafe žádně městov USA nebombardovala.

H. Rybnická 7.5.2021 14:27

Pane autore, vynikající článek. Nikdy mi nebylo jasné proč Stalin pořádal takové honby na své vlastní občany - děkuji za objasnění.

P. Milan 7.5.2021 17:13

Spojení socialismu a diktatury. Socialismus se nám na Západ vrací dost rychle, uvidíme, kdy přijde i diktatura, svobody ubývá.

P. Kubáč 7.5.2021 13:33

Četl jsem, že polovina rudoarmějců bojovala v amerických botách, kterých dostal SSSR téměř 20 miliónů.

D. Černá 7.5.2021 12:25

Ještě že je válka drahá. Putin může válčit tak s Horní Voltou, když tam ten drsnej admirál Kaznějov dochrchlá;-D;-D

J. Ziegler 7.5.2021 12:23

Děkuji za perfektní fundovaný článek. R^

M. Krátký 7.5.2021 10:30

souhlas - nejde a nešlo jen o objem potřebných výrobků ale hlavně o momentu, ve kterém byly dodány - hezký den R^R^R^

V. Kain 7.5.2021 10:36

Jak to bylo s úhradou za dodaný válečný materiál?Takoví britové si nechali zaplatit i tkaničky do bot za naše letce kteří jim pomáhali bránit Anglii.

J. Vintr 7.5.2021 10:50

Britové také na rozdíl Rusů splatili do poslední libry americkou válečnou půjčku.

E. Pribijl 7.5.2021 12:00

Britové taky na tu válku pěkně doplatili. Jejich ohromná říše se rozpadla a jejich vliv upadl. Dodnes se z toho nevzpamatovali i když to nechtějí přiznat. Amerika na válce ohromně vydělala, pomocí velkého zbrojení se dostala z ekonomické krize a začalo tam období blahobytu. Jejich pomoc ve válce nebylo pouze lidumilství ale ekonomický kalkul. Proto jsou na Rusy tak nabroušeni, nedostali zpět v co doufali.

J. Jelínek 7.5.2021 14:53

Jasně, dobře ekonomicky si vykalkulovali i Pearl Harbor.

P. Milan 7.5.2021 17:15

Oblíbená teze o tom, jak Amerika vydělala, bohužel mylná. Prostředky spotřebované na válku (a i USA spotřebovávaly) nelze nijak nahradit. Pouze velká a výkonná ekonomika to snáze unese.

V. Chrastina 7.5.2021 18:01

Je to tak, britům se říše nad níž nezapadá slunce rozpadla díky, či spíše vinou tiché dohody mezi Stalinem a Rooseveltem, když při jednáních tří velmocí v Teheránu a později v Postuimi ostentativně Churchila vyřazovali ze hry.

P. Hák 7.5.2021 19:59

Udržení impéria by stálo peníze, které Británie po dvou světových válkách prostě neměla. Role Británie, která v roce 1940 de facto zachránila demokracii minimálně pro Evropu, si velice vážím, ale impérium prostě minulo.

J. Jurax 7.5.2021 22:05

Ne. Britové prostě už vyčerpáni válkou neměli sílu impérium udržet. Nakonec válčili skoro 6 let, z toho rok od pádu Francie po přepadení SSSR zcela sami.