29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

HISTORIE: Ruský medvěd neskolil všechny

Pokud někdo nazývá dění po sovětské okupaci pohotovou transformací, je to jen ukázka neznalosti vlastních nedávných dějin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Zrcek 21.1.2022 22:40

Do roku 68 byl boj proti komunismu v ČSR vnitřním politickým bojem, který vyvrcholil Pražským jarem. Po srpnové okupaci to byl plynulý přechod k národní nenávisti proti moskalům. Vystoupení československých ozbrojených složek proti vlastním lidem v srpnu 69 bylo zároveň posledním bojem stranických papalášů za vlastní záchranu a podvolení se okupačnímu vedení. Pak přišlo 20 let normalizace, které spolehlivě vymazalo poválečné sympatie k Rusům a v lidech udržovalo latentní nenávist. Když v 89. došlo k převratu, možná paradoxně inicializovaném z gorbačevovské Moskvy, nehnula se na podporu naší věrchušky ani myš.

Musím předpokládat, že nástup současných woke soudruhů vyvolává v dnešní společnosti podobné latentní pocity odporu. Vyjma omezeného hnutí žlutých vest a spontánního hnutí antivaxerů však nedošlo k většímu odporu. To svědčí především o naivitě a nezkušenosti západu v boji proti totalitě, kterou po generace nepoznal. Ale posiluje to domněnku, že woke hnutí je kýmsi z pozadí obratně řízeno a zatím nedělá zásadní chyby.

M. Pivoda 21.1.2022 22:57

Autokratický způsob řízení je nutný na přechodnou dobu (tzv. diktatura proletariátu). Jenže když už se jednou diktatura zavede, je obtížné se jí zbavit.

A právě proto Gorbačov věděl, že bude muset použít sílu i proti českému politickému systému, který SSSR do té doby cca dvacet let podporoval. Takže prakticky řečeno: v roce 1989 zde v Česku neexistovala jednotná organizace StB, existovaly alespoň dvě StB. Jedna část StB chtěla provést změnu ke Gorbačovově glasnosti (viz například zmlácený poručík Zifčák), jiná část StB konzervovala stávající stav - a prohrála. Česká Charta 77 byli jen přizvaní outsideři.

M. Pivoda 21.1.2022 18:29

Chartista Vlk píše: "... Navíc v době činnosti Charty 77 jsme se snažili zjistit, kolik lidí přišlo po roce 1968 o práci, anebo možnost studovat či dále pracovat podle svého vzdělání. Došli jsme k odborně odhadovanému počtu cca 750 000 lidí. ..."

Komentuji

Byl jsem trvale bezpartijní, nikdy jsem nevystudoval VUML a nepodepsal žádnou spolupráci s StB (a ani mi ji nikdo nenabízel). O práci jsem v Česku jsem přišel ale až po listopadu 1989 (vyhozen "z důvodů nadbytečnosti" na VUT Brno) - a o to se zasloužili vyškrtnutí z KSČ, kteří se po politických čistkách roku 1968 neúspěšně pokoušeli dostat zpět do KSČ. A protože se jim nepodařil návrat k moci, tak se po listopadu 1989 prohlásili za disidenty - a navzájem si svou "disidentskou" činnost dosvědčili.

Článek, jehož jsem hlavním autorem, vyšel v roce 2019 v zahraničí v prestižním časopise bez mojí fotografie, aby se mohlo říci, že to byl nějaký jiný Pivoda.

O čem to zde tlacháte, tzv. demokraté? Vy chcete řídit EU, Pepíci?

P. Han 21.1.2022 20:44

Jistě, Akáte.

M. Pivoda 21.1.2022 21:33

Osmašedesátníci se zde střídají. Prostě organizovaná mafie.

V. Petr 21.1.2022 15:44

Ještě ke "rvačce mezi dvěma skupinami komunistů." Taková "rvačka" proběhla v SSSR mezi lety 1953-1957. Dalo by se říci, že to pořád byli komunisté a vlasně všichni tehdejší aparátčíci měli nějaký podíl na zločinech režimu.

ALE pro obyčejné obyvatele SSSR měl výsledek tohoto střetu zcela zásadní význam!

V. Petr 21.1.2022 15:31

Ještě k té Škodovce. Opravdu se vyskytli lidé, kteří lámali normy, aby dostali vyšší příděly. Ale také je pravda, že tam během války bylo popraveno 500 lidí pro sabotáže (většinou celé rodiny).

A. Ová 21.1.2022 14:26

Na jaře zesnul člověk na ulici před ministerstvem zdravotnictví

A další vlastní rukou

Nic?

D. Stirsky 21.1.2022 14:04

Palach? Padl, ale při velikém a odvážném činu. To stálo na Faethonově hrobu.

V. Petr 21.1.2022 15:33

Máte pravdu. A jeho čin též ohodnotil tehdejší papež slovy "Palach není sebevrah jako jím není voják, který se vrhá na hradby nedobytné pevnosti."

D. Stirsky 21.1.2022 14:01

Jsme menší evropský národ. Národ skládá se z lidí. Už Řekové věděli, že většina zesnulců skončí na asfodelové louce. Takže jako u každého národa máme své světlé i své stinné okamžiky. Nebýt hrdi na světlé a nepřiznat si ty stinné - obojí je špatné.

J. Ptáček 21.1.2022 13:53

"Zvíře, které se skrývá v Rusech, nesmíte probudit"

"Pro toho, kdo zůstane svobodný, není starosti trvalejší a trýznivější, než co nejrychleji najít někoho, komu se lze klanět". F. M. Dostojevskij, (1821-1881), Bratři Karamazovovi.

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:13

To třeba v takovém Němci, Francouzi nebo Japonci zvíře probudit nelze. Jenom v Rusovi. Jasný.

P. Černý 21.1.2022 16:00

Zvlášť když to zvíře už v mnoha Američanech, Izraelcich, Turcích, Saudech, islamisté, nových nacistech atp., bdí velmi dlouho.

Ale možná vím, jak to myslíte. Komentátor Soloviev v této souvislosti pouštěl písničku. Byla v ní slova: Nevojujtes s ruskymi!

L. Severa 21.1.2022 10:32

Také jsem podepsal, že souhlasím se vstupem vojsk. Abych si nezadal napsal jsem: "Z hlediska proletářského internacionalismu byl vstup spřátelených vojsk nutný." Ne tedy z mého hlediska. Šmarjá, jako bych si nějak tenkrát pomohl.

M. Valenta 21.1.2022 10:26

Palachů čin, kromě kraťoučkého vzepětí, neovlivnil nic. Kdyby zneškodnil kolaboranta, bylo by to mnohem přínosnější. Fajn, že jste napsal to o těch emigrantech neboť jistý pan Vlček mi stále dokola opakuje, že mám držet ústa. Jinak současné putinovské Rusko je nebezpečnější než jeho předchůdce.

P. Han 21.1.2022 11:13

Byl ohromným impulsem a symbolem odporu. Kolik vy jste zneškodnil kolaborantů, než jste podepsal antichartu?

M. Valenta 21.1.2022 11:47

Předpokládám, že stejně jako Vy.

P. Han 21.1.2022 11:55

Předpokládáte blbě. Antichartu jsem nepodepsal, zato jsem rozmnožoval (tj. opisoval na stroji) "podvratnou literaturu". Takže jsem na všeználky vašeho typu alergickej.

M. Valenta 21.1.2022 13:01

Kdo píše o antichartě. Píšu o zneškodněných kolaborantech. No a když už jste vytasil trumfy, tak mě za "blbý keci o bolševicích" vyhodili ze 4 ročníku VŠCHT a pak jsem šel pryč. Jinak jsem na tom z rodiny "nejhůř", abych Vás uspokojil. Bratra mám chartistu, otec u PTP a oba dědové v bolševickým kriminále.

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:14

Lidi si někdy strašně vymýšlejí.

V. Kuhaj 21.1.2022 11:51

Opravdu jste přesvědčen, že putinovské Rusko je nebezpečnější než Brežněvovské?! Na základě čeho?

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:16

Jako čím je dnešní Rusko nebezpečnější? Poučte nás.

V. Petr 21.1.2022 15:07

Ale ještě nebezpečnější než obojí je Brusel! To je třeba mít neustále na paměti!

P. Černý 21.1.2022 16:26

Současně Rusko v řadě případů reaguje na politiku USA a Západu. Vyvažuje ji a napravuje její důsledky. Bez ruské intervence v Sýrii nevěřím, že bychom dnes například tak málo slyšeli o teroristech z tzv. Islámského státu.

Svět hledá novou rovnováhu mezi velmocemi. Rusko v té rovnováze hraje svoji nezanedbatelnou roli.

V. Petr 21.1.2022 9:37

Palach reálně oddálil nástup normalizace asi o dva měsíce!

P. Dvořák 21.1.2022 9:48

Můžete mi napsat vzoreček, podle kterého jste na to přišel?

J. Kalina 21.1.2022 10:57

Palachův čin aktivoval obě strany, takže mohl i uspíšit. On se leckdo odkopal a prozradil na jaké je straně. Ale to jen tak diskusně. Já měl 4 měsíce před maturou, samé pětky z ruštiny, politiku jsem sledoval odjakživa dost pečlivě a jeho čin jakkoli se skláním, jsem v té době nepochopil. V té době se upalovali budhističtí mniši ve Vietnamu, ale u nás ??? Hned v říjnu 68 jsem se pohádal s tátou, když říkal, že pobyt vojsk bude dočasný a že za pár měsíců odejdou. Tvrdil jsem, že nyní jsme odsouzeni čekat, zda "Pražské jaro" nezačne za 20 let v Moskvě. Tam že spřátelená vojska nepřiletí. Ještě jsem si "užil" Aeroflot a pak první výročí srpna na Václaváku a pak to šlo rychle do hajzlu. Ve třeťáku najednou zkouška z ML a politické ekonomie. Znal jsem to lépe než zkoušející a když mne chtěl hajzl vyhodit. řekl jsem mu, že se mýlí neb v druhém díle sebraných spisů V.I.Lenina na straně 167 se píše toto:---cituji... Na to on zezelenal, netuše zda náhodou není prověřován a zkoušku mi dal.

Čtvrťák ve znamení pokusů spolužáků o vstup do SSM a posléze do KSČ. Dalo se žít. Zachránil mne sport a ženský. Byl jsem mladý. Do dneška organizován pouze coby člen ČSTV, Sokola. Kolem spousty těch co se zkroutili až ke vstupu do SSM, KSČ a jak tak to pozoruji, zase se tam sunem, ani mladí neví jak rychle.

V. Mokrý 21.1.2022 11:07

Kdo je na které straně, se ukázalo rok po Palachově pohřbu.

Kdy mnozí z těch smutečních průvodů, už vylučovali z KSČ.

J. Vorlický 21.1.2022 11:17

Hezky napsané R^. Prožíval jsem to stejně, byť v té době v druhém ročníku. Mně hrozila i 5 z technologie, neboť ji vyučoval stranický předák z radotínských železáren, který nesnášel mé provokativní postoje. Nekouřil jsem, ani za školou, nenosil dlouhé vlasy a ani džíny (byli jsme velká rodina a málo peněz), takže nakonec jsem prošel s maturitou. Dodnes nevím, kterému vyučujícímu za to vděčím. I já jsem se zachránil, byť trochu jinak. srdečně