28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

GLOSA: Téměř zmizelá svoboda

V posledních týdnech to slovo slýcháme ze všech stran. Svoboda sem, svoboda tam, „získali jsme svobodu“. 30 let po revoluci mají političtí regulovčíci, zakazovači a všelijací socialisté plná ústa svobody. Té jejich „svobody“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Aron 26.11.2019 11:50

Demokracie je, když dva vlci a jedno jehně hlasují, co bude k večeři. Svoboda je, když dobře ozbrojené jehně odmítá hlasovat.“ — Benjamin Franklin

A u nás už je to mnohem horší. Ani tu demokracii už nemáme. Rozhodují ukřičené menšiny, lobisté, lidé v pozadí, kteří určují kdo bude na kandidátce strany.

B. Hamal 25.11.2019 12:57

Když v jedné demokratické zemi žijí pohromadě králíci a vlci, chudí a bohatí, tak ti slabší si té svobody tolik neužijí, a když tak dokud vlk nedostane hlad.

J. Anděl 25.11.2019 12:29

Autor uvedl řadu různých příkladů, z nichž některé se podle mě netýkají svobody, jiné ano.

Co se týče svobody sdělovat svůj názor, jsem přesvědčen, že tu máme. Nemáme ale záruku, že nás budou poslouchat, že se nám nebudou smát, že nám nebudou nadávat. To třeba podle mě nesouvisí se svobodou, spíš na jedné straně s nedostatkem vzájemného respektu, na straně druhé s naší neschopností vyjádřit se srozumitelně nebo slušně. A ani kdyby uvedených jevů nebylo, nevyhneme se tomu, že některé názory a postoje či ideologie jsou populárnější a zaujmou hlavní proud. Zatímco jiné, hm, nezaujmou.

To neznamená, že by tu nebyly snahy některé hlasy skutečně umlčet. Do genderové korektnosti a boje s nenávistí a fakenews se dá ukrýt mnohé.

J. Jurax 25.11.2019 22:53

Inu, zatím máme svobodu projevu i svobodu po projevu. Zatím. V tom smyslu, že běžného člověka nezavřou ani existenčně nezlikvidují. Ale ban leckde dostanete už dnes.

P. Aron 26.11.2019 11:52

U nás to ještě jde. Máme jen cenzuru. Ale ve velkých firmách už se lidé pomalu bojí říkat své názory. A na Západ od nás už padají i rozsudky odnětí svobody nebo pokuty.

https://www.reformy.cz/sved-odsouzen-za-zanedbani-povinnosti-cenzury-nenavistnych-komentaru/

P. Aron 26.11.2019 11:57

To už bohužel nejsou jen snahy ale tvrdá realita. Já mám trvalou blokaci například diskutovat na Idnes. Před pár dny blokace na blogy Aktuálně o banech na FB ani nemluvě. Ani nikdo z nich nic nezdůvodňuje. Když P.Procházková zfackuje novináře, tak jí zastánci Pravdy a Lásky ještě fandí. A Pavel Novotný napíše na hlavičkovém papíře Úřadu MČ Řeporyje, že s ní souhlasí a že on by mu rozkopal držku.

J. Anděl 26.11.2019 12:15

Chápu.

Včera jsem zrovna koukal (a nedokoukal ještě, oni pak změní téma) na jakési video na jůtubu na toto téma (anglicky) - viz https://youtu.be/yYmqVi2J8Hk. O tom, jak možná funguje Google a jeho produkty. Nové algoritmy, které by měly zabránit, aby se zopakovala tristní situace (ovlivňování voleb), na základě čehož byl zvolen Trump. I s velkou zdrženlivostí a skepsí ke zjeveným tajně nahraným rozhovorům si říkám, že to tak trochu stejně připomíná snahu ovlivňovat volby. Jen ne z Ruska. No nic.

Dostali jsme se do zvláštní fáze, kdy prostor pro svobodu slova nepřímo navrhují, prosazují, nebo někdy přímo diktují aktivistické skupiny skrze stát, faktickou moc ale mají korporace nebo prostě obecně soukromé (a často nadnárodní) subjekty. Které výše uvedeným vycházejí vstříc do míry prospěšné jejich byznysu a právnímu postavení. V Číně jinak, v Evropě jinak, v USA asi taky.

Mimochodem v tom videu uvádějí, že jim pokleslo procento, kdy jsou mezi doporučenými videi. Ale já to myslím našel v doporučených videích.

Na situaci je nevýhodné, že není snadné na někoho konkrétního ukázat, pohnat ho k zodpovědnosti a tím situaci napravit.

Přesto právě tato zvláštní situace má i skuliny a výhody a dokud existuje na internetu konkurenční prostředí, je to dobré. Ale nemusíte mi psát, že to připomíná vaření žáby či konstatování padajícího z mrakodrapu, že zatím je to v pohodě...

J. Ptáček 25.11.2019 11:43

Mně osobně je ze všech svobod nejbližší svoboda slova. Obnovená pádem cenzury přesně před 30 lety. Podle George Orwella je svoboda slova "právo občanů říkat to, co ostatní nechtějí slyšet".

Lepší definici jsem nikdy neslyšel, natož abych ji vymyslel.

M. Valenta 25.11.2019 14:20

Škoda jen, že valná většina politiků tohle nedovede.

V. Petr 25.11.2019 11:40

Co tady kritizujete daně? Bez nich by přece nebyly peníze pro solární barony, pracovníky politických neziskovek, pfilosófy, věnující se antropologii komiksu a odbornice na gender sudies, další zvyšování počtu státních úředníků a dokonce ani na sociální dávky pro ty, kteří se rozhodnou nepracovat...

V. Chrastina 25.11.2019 14:31

Pane Petře, řekl jste to stručně a při tom nadmíru výstižně. Není co dalšího dodat. Tož tak!!

J. Krynický 25.11.2019 11:14

Místo revoluce se vaří žába, ale cíl je stejný.

F. Houžňák 25.11.2019 10:38

No a za co z toho výčtu může a co z toho prosazuje zlý Babiš?

J. Krynický 25.11.2019 11:14

EET a obecně další ztížení možnosti (začít) podnikat.

F. Houžňák 25.11.2019 11:54

Hm, a EET je pod kterým tím bodem? Já to tam nějak nemůžu objevit. A jak vám ztěžuje ausgerechnet Babiš možnost (začít) podnikat? Nadávají mu za všecko možné, ale tohle jsem ještě neslyšel. Poučte mě, prosím.

V. Petr 25.11.2019 12:03

Podnikatelé si ztěžují, že je to pořád horší a horší. Nakolik za to může Babiš, nevím.

F. Houžňák 25.11.2019 12:24

Podnikatelé si stěžují, že jim to někdo ztěžuje. Pokud vím, ztěžují jim to hlavně (možná výhradně, nevím) fóršrifty z Eurosojuzu, které my musíme povinně přebírat. Samozřejmě různí MilChviPrDi budou vždycky ječet, že za to může Babiš se Zemanem, stejně jako o pár let zpátky mohl za všechno Klaus.

J. Svoboda 25.11.2019 12:43

EET je čistě Burešova aktivita.

Pěkný den.

F. Houžňák 25.11.2019 12:24

Takže víte houby, co?

J. Svoboda 25.11.2019 7:21

Jen dvě poznámečky, dál nemám čas.

1/ Ničte si zdraví, ale za svoje.

2/ Dvojí kvalita potravin a dalších výrobků je realita a já chci minimálně s jistotou vědět, že párek je z masa nebo ze separátů.

Pěkný den.

P. Han 25.11.2019 9:28

1/ Autor psal, že si chce ničit zdraví za vaše peníze?

2/ Na těch výrobcích je to napsáno. U volně prodávaných párků a dalších uzenin se stačí zeptat, výrobce to musí uvádět. Pokud to neví prodavač/ka, nechte si zavolat vedoucí/ho.

J. Svoboda 25.11.2019 10:48

1. Jak si kuřák může uhradit svoje léčení? Nijak.

2. Máslo z rostlinného tuku s názvem máslo má přece štítek. Ne, je to šmejdské oblbování, jako se separáte. A jedovaté látky a jejich koncentrace jsou na výrobcích uvedeny kde? Viz Hamánek teď naposled? Rezidua pesticidů na ovoci a zelenině jsou uvedena kde?

To mě poví vedoucí? 8-o

Pěkný den.

R. Langer 25.11.2019 11:25

Ano, a o to právě jde, aby si kuřák mohl své léčení zaplatit, a ty aby sis mohl zaplatit tebou požadované testy na rezidua pesticidů na ovoci a zelenině. Ale to by se ti asi moc nelíbilo, co, Hnusný dne? ;-D

I. Schlägel 25.11.2019 14:15

Pane Langere, kuřák se k ničení svého zdraví rozhoduje dobrovolně. Možná by si to rozmyslel, pokud by fungoval bonus a malus na zdravotním pojištění. Malus za nadstandardní využívání veřejné zdravotní péče díky prokázanému vlastnímu sebepoškozování. Ohledně srágor v potravinách se mohu dobrovolně rozhodnout za předpokladu, že je na produktu uvedena informace o složení. Ohledně nadlimitního množství jedu v potravině tam žádnou informaci nenajdete, proto si za tímto účelem platíme náš efektivní a výkonný stát, aby prostřednictvím svých organizací dohlížel na to, aby se jedy v potravinách neobjevovaly.

J. Schwarz 25.11.2019 15:37

A co takhle nepovinné zdravotní pojištění? Cigarety by nestály stovku ale desetikorunu a kuřák, pokud by onemocněl ba si za ušetřené miliony zaplatil léčbu... Nikdo státu nenařídil slibovat, že se "o každého postará". To by pak mohl taky zakázat lidem chodit na hory nebo to povolit jen lidem s průkazem horolezce, protože záchranářský vrtulník stojí moc peněz a stát by pak nemohl dodržet slib...

I. Schlägel 25.11.2019 15:42

Ano, tuto variantu bych preferoval zároveň s reformou zdravotní daně na skutečné zdravotní pojištění. A věřte, že pojišťovny by ty bonusy a malusy zavedly logicky a přirozeně samy.

P. Han 25.11.2019 16:11

1. Kuřák si nehradí léčení ze spotřební daně za cigarety? A komu co tedy hradí? Od roku 1990 vzrostly mzdy (nominálně) cca desetkrát, cena cigaret cca pětadvacetkrát.

2. Máslo z rostlinného tuku má štítek a nejmenuje se máslo. A ovoce a zeleninu si kupujte v Německu nebo v Bruselu. Předpokládám, že tam je koncentrace pesticidů přehledně uvedena na každém jabku.

M. Krčmář 25.11.2019 18:42

1.přesně tak.

2.jednou jsem koupil výrobek s názvem "rodinné" netuše že prodavačka mezi máslo zařadila kostku palmovou. Moje chyba,ale nevadí,půl napůl se sádlem na smažení ujde.

P. Jirkovský 25.11.2019 6:53

Svobodu otravovat vzduch jinejm lidem, hlavně nekuřákům a dětem.

No a mě nikdo nesleduje, je mně jedno, když si někdo vleze do nějaký "sítě", podepíše smlouvu, pak ji porušuje a tak ho vykopnou atd., atd. Z vejplaty stát nebere nadpoloviční většinu. Nebo jo? A komu?

P. Han 25.11.2019 9:45

https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/press/articles/cze-tz-den-danove-svobody-bude-23-cervna-2019.html

A to jsou pouze přímé daně. K tomu připočtěte spotřební daň - zdaleka se netýká jen vámi nenáviděných cigaret, kterou stát "neviditelně" zvyšuje podle svých potřeb, poplatky za vlastnictví rozhlasového a televizního přijímače atd.

A to "otravování vzduchu jinejm lidem, hlavně nekuřákům a dětem"? Prostě nechoďte s dětmi do kuřáckých hospod. Tedy kdyby nějaké byly. A jestli děti nechcete otravovat ani mravně, nevoďte je do bordelu a nepouštějte jim pornofilmy. Je to vaše odpovědnost.