16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

GLOSA: Svoboda vlastního jména, nebo zmatek?

Samozřejmě, že tu „stát není od toho, aby lidem říkal, jak se mají jmenovat“ píše v článku „Za svobodu vlastního jména“ Petr Zítek (LN 11.9). Stát je tu od toho, aby zajistil bezproblémové fungování věcí veřejných, k čemuž bezpochyby patří i přehledná a srozumitelná komunikace mezi občany i úřady.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Husák 17.9.2019 12:10

Dotaz: Čím se liší řazení diskusních příspěvků dle vláken a podle času? V té druhé variantě řazení se dříve jako první objevovaly diskusní příspěvky odeslané po půlnoci, tedy těsně po zveřejnění článku. Nyní nikoli.

A. Alda 17.9.2019 10:15

Naprosto souhlasím.

Stát musí chránit děti před šílenstvím rodičů.

R. Gramblička 17.9.2019 10:17

to plyne z čeho? Já bych spíš chránil děti (své) před zvůlí státu

A. Alda 17.9.2019 10:39

Třeba před očkováním, že. A před základním vzděláním. A před návštěvami zubaře a pediatra. A před všeobecným zdravotním pojištěním. Atd. atp.

M. Prokop 17.9.2019 10:24

Nejste náhodou zaměstnanec Barnevernetu?

Kdo ochrání děti před státem?

A. Alda 17.9.2019 13:15

Stát je svině, ale lidi jsou kreténi.

R. Gramblička 17.9.2019 20:30

takže vy jste taky kretén?

Pište raději za sebe

E. Viklická 17.9.2019 9:32

Občan je identifikován více než jenom jménem

Od toho máme soustavu různých identifikátorů jako rodné číslo, id MPSV a zejména číslo OP a na to navázané záznamy ve Základních registrech. Jméno je tak v úředním styku celkem nepodstatné, entita občana je jednoznačně identifikována i s historií změn.

Takže pokud někdo skončí se jménem Pětiletka, opravdu není problém si ho už dnes za tisícikorunu změnit. A za další tisícikorunu vysokoškolský diplom. A za další tisícikorunu řidičák. Ale tím ty výdaje zhruba končí.

Něco o tom totiž vím. A jsem přesto rozhodně pro uvolnění.

Ostatně před časem tu byl senátorský návrh na toto téma a zbourala ho Eliška Wagnerová... doporučuji si ty čtyři minuty jejího vysvětlení na půdě Senátu vyslechnout, je to ...ehm... jakešovské extempore, při kterém vás napadne: jak asi vypadala její odůvodnění rozsudků?

http://www.senat.cz/cinnost/webtv/archiv.php?video=true&id_schuze=&zacatek=20130131114956&konec=20130131115249

M. Prokop 17.9.2019 10:26

Souhlas.

Jedinou věc vidím jinak, první změna řekněme v období 16 - 19 let věku žádajícího by byla za režijní náklady. Další už za tu tisícovku.

M. Prokop 17.9.2019 8:33

"Starej socan" se nezapře, vždycky to z něj vybunzíruje. Svoboda je podezřelá, protože by ji mohl někdo zneužít. To nepochybně ano, ale socan se od liberála liší v tom, že liberál ví, že stejně nebo i více zneužitelné je i omezování svobody. V téhle tahanici o ...ová i křestní jména navíc naprosto zbytečné. Lidi si s tím poradí lépe, než úředníci.

A. Alda 17.9.2019 10:33

Nesmysl. Právě výstřelky nadšených svazáků v prvních letech po komunistickém převraty vedly ke státnímu zásahu do této dříve ryze církevní záležitosti (o tom, jaké jméno připustí při křtu, rozhodoval dříve jen křtící kněz). Stalo se to vyhláškou ministerstva vnitra č. 1225/1949 Ú.l., kterou se vydávají bližší předpisy k zákonu o matrikách, v jejímž § 44 odst. 2 se stanoví: "Zapsáno může být pouze jedno jméno. Zápis jmen zkomolených, zdrobnělých nelze připustiti. Rovněž není přípustné, aby osobě mužského pohlaví bylo dáno jméno ženské nebo naopak, nebo aby jako jméno bylo dáno dítěti jméno neosobní (t.j. označení věcí, dnů apod.), anebo jméno, kterého se užívá jako příjmení."

Dnes je to upraveno zde: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-301#p62

M. Prokop 17.9.2019 11:40

Já píšu socani, vy nadšení svazáci. Vidíte nějaký podstatný rozdíl?

A co je do toho církvi, pokud se nejedná o její členy, mimochodem?

A. Alda 17.9.2019 11:44

1. Obviňujete pana Křečka ze socanství. Ovšem státní regulace jmen byla zamířena právě proti těm šíleným socanům, tehdy ještě mladým svazáků, mládeži nové, Gottwaldově.

2. Dříve byli členy církví všichni. A matriky vedly jen církve (křesťané i židé).

R. Gramblička 17.9.2019 12:32

1) Křeček je bývalý sociální demokrat, takže socan

2) Státní regulace jmen že byla zamířena právě proti těm šíleným socanům ??? To mi hlava nebere. Zkuste to osvětlit

A. Alda 17.9.2019 13:25

Jo, bylo to tak. (A to kupodivu po francouzském vzoru.) Svazáčtí novorodiče začali dával dětem jména jako Pětiletka (těch bylo prý snad více než deset), Traktor, KIM (komunistická internacionála mládeže), Lenin, Revoluce... To se fakt začalo dít. A sami komunisti (ti starší) to fofrem zatrhli. Protože i ve Francii od porevoluční doby platilo tvrdé omezení možných křestních jmen.

Do té doby u nás nebylo žádné psané omezení, protože všichni byli buď křtěni nebo obřezáni a příslušní duchovní na udělovaná jména dohlíželi, mnohdy velmi nekompromisně. Ovšem zdrobněliny a zkomoleniny se vyskytovaly, komunisti to však zatrhli. Také zatrhli šlechtický zvyk dávání více jmen a to vydrželo po celou dobu jejich režimu. Po jejich pádu byla povolena dvě jména, ovšem s tím, že v takovém případě musí být obě uváděna. A na to právě pan Křeček naráží: kdyby jich bylo deset, stala by se každá úřední a soudní písemnost nesrozumitelnou směšností. A jejich nositelé by tím sami trpěly, jako trpěly dříve staré paní, které se jmenovali Ivanka, Janička, Vlastička... protože se to jejich tatínkům tak hodně líbilo.

M. Prokop 17.9.2019 13:44

Zajímavá teze, ovšem nijak nedoložená. Stejně lze tvrdit, že to zatrhli jako jeden z projevů svobodného myšlení, nebo aby zabránili různým cizím jménům.

Všichni nebyli buď křtěni nebo obřezáváni, už za první republiky bylo celkem dost ateistů. Na ty nemají duchovní co dohlížet.

L. Písařík 17.9.2019 7:54

Diskuze by měla směřovat k jednomu tematu. Ale nelze lidem bránit, aby psali, co si myslí - to je demokracie.

R. Gramblička 17.9.2019 10:23

to není demokracie, ale svoboda. Když si v demokracii většina odhlasuje, že lze použít pouze jména nezačínající na L, máte smůlu a můžete se klidně rozkrájet

M. Prokop 17.9.2019 10:28

Svoboda a demokracie se dost prolínají. Jistěže v demokracii lze i omezit svobodu, na druhé straně zatím neexistuje lepší systém správy věcí veřejných, která nutně musí ve větším společenství být, ovšemže v přiměřené míře. Je to prostě vše na občanech, nikdo jiný na stanovení a vynucování pravidel není.

R. Gramblička 17.9.2019 12:00

ano, zpravidla to tak je, přestože máme ve světě spoustu demokratických zemí s dost rozdílnou úrovní svobod pro místní obyvatele. (A tím nemyslím ČLR a KLDR)

A. Alda 17.9.2019 13:25

To se zatím ještě nikdy nikde nestalo.

J. Vlček 17.9.2019 7:35

Pane Křečku, váš názor považuji za rozumný a správný.

A. Alda 17.9.2019 10:35

Já také.

B. Volarik 17.9.2019 4:33

Ten nový formát diskuse je hrozně zmatený. Těžko se vyznat v tom, kdo na co reaguje. Mně víc vyhovovala možnost jednoduše seřadit přízpěvky dle času vzestupně nebo sestupně. Je to můj vrtoch nebo je nás tady takových víc? Už jsem o tom psal panu Wágnerovi.

R. Gramblička 17.9.2019 6:32

nejste zdaleka sám. Již dlouho mám dojem, že cokoliv se na netu apgrejduje a renovuje, je to skoro vždy k horšímu

P. Dvořák 17.9.2019 7:13

Mnoha lety potvrzené pravidlo:

Jakákoliv změna je jenom k horšímu.

:-)

J. Vlček 17.9.2019 7:32

Přesně tak.

A. Alda 17.9.2019 10:36

To je železný zákon novátorů, tím se všichni řídí. Proč ostatně dělat změny, když by to nemělo být k horšímu? Je to taková sociální obdoba druhého zákona termodynamického.

I. Polák 17.9.2019 15:00

Nejste sám! Ovšemže.

Ale zato máte možnost "nahlásit"příspěvek. Tak jsem to právě zkusil - no to je legrace. Bylo to jen žertem a nic jsem neodeslal, ale stejně si mi přitom zvedal žaludek...