28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

GLOSA: Povinné volby?

Pobavila mě zpráva o opakovaně proneseném názoru našeho prezidenta Zemana, že volby by měly být povinné, tj. každý občan by měl povinnost volit. Pro člověka, který zažil volby před několika desítkami let, takový názor vzbuzuje řadu otázek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Č. Ludvík 20.10.2014 23:03

Právo nevolit

Tím, že nejdu volit, vyjadřuji také svůj názor. Nemusí to být vždy znakem lhostejnosti, ale často tím dává dotyčný najevo, že odmítá volit menší zlo, nebo že si prostě a jednoduše nevybral. Myslím, že k demokracii patří stejně tak právo svobodně volit, jako svobodně nevolit.

Z. Rychlý 20.10.2014 20:29

Těm, které termín povinné volby

přivádí k šílenství a ke srovnání s volbami dřívějšími, ty bych chtěl upozornit, že za komančů  nebyla volební účast přikázána zákonem. Byl to obyčejný strach z totalitní moci, který fungoval  jako donucovací prostředek. Volit jste nemuseli ! Ale taky jste se nestačili divit.

Povinná účast by srovnala "procenta" vůči celkové voličské základně, Prázdné volební lístky by měly vypovídací schopnost o tom jak strany oslovují voličstvo. Což by mohl být docela vypovídací argument.

Obecně ale problém není ve volebních systémech ale ve voličstvu samotném. Pokud má volební právo kdekdo  - nebude to lepší. Pokud budou existovat úplatní voliči - potud se budou vyskytovat  prodavači  lepších zítřků. Volební systém to nespasí.

Na parlament platí heslo z programátořiny: Garbage in, garbage out.

Z. Rychlý 20.10.2014 20:30

Re: Těm, které termín povinné volby

PS: A někdo tam to smetí do parlamentu imrvére posílá !!

Ś. Svobodová 20.10.2014 20:02

Reklamní agentury na nevoliče!

Slosovatelné kupony na volebních lístcích, tombola, poukázky na slevu při placených úředních úkonech... :-)

Š. Hašek 20.10.2014 19:14

Co takhle

v obci, kde se nedostavil k volbám nikdo (protože mu zkrátka "nic nevonělo"),  taky se již stalo (dle TV), zavést po vypršení mandátu předtím zvolených nějakou formu protektorátu ze sousedství? Nejlépe z obce, kterou Ti vašnostové nemají v lásce (naši furianti).

Samozřejmě, velice zkratkovité.

Ale stále tvrdím, kdo nejde volit, ať v příštím období drží krok a hubu. Měls možnost? Měl. Tak co teď kafráš?

Debatu o povinnosti volit považuji za "divnou". Volit jest "dar z nebes", díky osvíceným. Otrok nepotřebuje volit. Zjednodušeno.

V. Čermák 20.10.2014 16:27

Pane Urbane, jací souzi?

vy elitáři se nepoučíte asi nikdy, budete prohrávat a plivat a plivat a prohrávat...Ani já s tím nápadem nesouhlasím, neboť si myslím, že nevolba je také volba, ale řeknu to normálně.

J. Urban 20.10.2014 15:53

Proč?? Proč vymýšlejí souzi takové

krávoviny, jako jsou povinné volby?? Chcete vyšší volební účast? Zaveďte volby po internetu! Slovinci tak volí už asi 10 let. My máme systém jen o stupínek lepší, než bylo hlasování na náměstí města Tábora na začátku 15. století. Volili by tak především mladí lidé - jenže něčeho takového se party kolem KlKlNY, ovara a dalších smrtelně bojí...

Č. Ludvík 20.10.2014 23:04

Re: Proč?? Proč vymýšlejí souzi takové

Naprosto souhlasím.

Č. Ludvík 20.10.2014 23:05

Re: Proč?? Proč vymýšlejí souzi takové

A ještě by se tím neskutečně ušetřilo.

J. Dufka 20.10.2014 11:14

tak určitě..

Vzdělaná chátra, co se vozí na hřbetě dělného lidu a oblbuje jej tím, čemu sama nevěří, bude vždy. Ale tak je to správně. Když jsme si zvykli na všeobecné volební právo. Je moc půvabné, že volební hlas, řekněme neutrálně třeba astrofyzika Grygara, má stejnou váhu jak boží hlas té části lidu,co jde s dávkami na pět dětí a příspěvkem na všechno přímo do nálevny. Je fakt, že k naplnění této hloupé rovnosti by došlo, leda kdyby příslušníky takové obce do volební místnosti přinesli a navigovali, aby si nespletli urnu s výherním automatem. No vlastně buď přinést nebo uplatit. Kdo platí daně, ať volí. A rázem je po komunistech i ČSSD. Je vhodné zmínit, že já bych volit nemohl. Jsem úplně invalidní důchodce. 6.035,-Kč/1 měsíc. Zaslouženě. Byl jsem líný a málo přispíval do pilířů. Pobíratelé různých dávek jsou motivováni, aby naslouchali blbům a darebákům, co jim slibují modré z nebe, co se pak na ně stejně vy.erou, rozhodí hospodářský mechanismus a utečou, protože je vyženou i ti, co je pošetile anebo i z tupé nenažranosti volili. Nemám nic proti pomoci v nouzi, důchodům, dokonce ani proti přídavkům na jedno dítě. Jen na jedno. Rodičovství není povinná disciplína. Před sto lety v Kosovu bylo 10% Albánců. Dnes tam mají svůj stát a na hajzl chodí v patře nebo na dvorek... bylo by poctivé uzákonit pravidla obchodu s hlasy....zvýší se volební účast...zatímco levice nakupuje hlasy prostých  na dluh a do zástavy dává sliby ...ti co daj za hlas pětikilo voličstvo osloví srozumitelněji....stejně dospělou populaci politika nezajímá...jo možná když nějaké komando zaútočí na úřad vlády... ;-)

V. Mlich 20.10.2014 11:10

Další důvod malé účasti: 5% klauzule

Neříkám, že nějak zásadní, ale svojí kapkou ke znechucení voličstva přispěla. Ani ne tak u těchto voleb, ale u parlamentích pravidelně kvůli ní "propadne" téměř 20% hlasů. T.j. každý pátý volič šel k urně zbytečně! Jeho hlas byl ignorován, to je ta demokracie? A když se to opakuje několikeré volby, není divu, že rezignuje úplně.

Většinový systém by byl velmi nebezpečný zejména při nízké účasti. Když soupeří 10 stran a přijde jen 20% voličů, tak by k absolutní moci stačilo přesvečit něco málo víc, než 2% lidí. A už by na nás všech mohli provádět své experimenty! Měli bychom naopak usilovat o přísnější poměrný systém a zrušit 5% klauzuli. Poslance nevolíme na to, aby se jim snadno a dobře vládlo, ale na to, aby se domluvili. A když se na nějaké změně nedomluví, znamená to, že nejlepší je současný stav.

J. Lepka 20.10.2014 11:07

Já to zkrátím.

Po přečtení diskuze vím jedno naprosto určitě. Od roku 1990 jsem nevynechal jediné volby a bral to jako poctu, že jsem se svobodných voleb dožil i když to vypadalo, že u nás komunisty nikdo nevyštípe od žlabu. Ale zcela odpovědně prohlašuji, že pokud někdy parlament prohlasuje povinnou účast, od té doby budou volby beze mne !

J. Lepka 20.10.2014 10:57

Řešení existuje a je prosté !

Kdysi jsem se setkal s názorem zcela eliminujícím úplatky při zmanipulované volbě. Myslím, že by to vyřešilo i roztříštěnost volebních výsledků a eliminovalo dost populistů a rozhodně přispělo k vysoké volební účasti i když rozhodně ne v počtu validních hlasů. Prostě by každý volič po zaregistrování dostal ve volební obálce 500,- a bylo by na něm, zda ji odevzdá i s vyplněnou kandidátkou nebo si ji nechá a zjednoduší tím sčítání hlasů, bude tím jeho hlas neplatný. Při maximálním počtu nevolících jsou to cca 4 miliardy, to se v rozpočtu snadno rozpustí.

L. David 20.10.2014 10:52

A co když volič dospěje k názoru, že je zcela zbytečné

provádět volbu mezi větší a menší hromadou hnoje?

M. Košťál 20.10.2014 11:59

Re: A co když volič dospěje k názoru, že je zcela zbytečné

od toho jsou při povinné volbě prázdné lístky. těmi volič říká: trhněte si nohou, tenhle výběr si strčte někam.

J. Skála 20.10.2014 10:49

Ne pět set, stačilo by třicet korun ...

Já bych si s tou volební účastí starost nedělal. Ale co takhle zkusit to jinak. Přijdeš k volbám a máš první volbu: Buď dostaneš volební lístek, upravíš a hodíš ho do urny, nebo dostaneš 30 korun, nevolíš a půjdeš na pivo. Vsadím se, že by byla volební účast alespoň 80% :-)

J. Lepka 20.10.2014 10:59

Re: Ne pět set, stačilo by třicet korun ...

Tak aspoň stovku, jinak se volební komise strhnou a zhroutí se bankovní zásoba mincí !

J. Dufka 20.10.2014 11:44

Re: Ne pět set, stačilo by třicet korun ...

...  :-)  již řadu mám tentýž názor..a s věkem je pevnější a pevnější

V. Mlich 20.10.2014 10:20

Ať volí jen ten, kdo chce

Většina v tom stávajícím zmatku pochopila, že nejsou s to správně vybrat, tak radši k urnám ani nešla. A to je dobře, ať tam chodí jen ti, co si myslí, že ví co dělají. A ti ostatní ať radši spolehnou na ně, že vyberou lépe. Až bude méně a čitelnějších kandidátů, bude i víc voličů, systém tradičních stran se snad z té krize jednou oklepe.

M. Košťál 20.10.2014 9:57

pan autor v tom má hokej

v zemích, kde platí volební povinnost, je samozřejmé, že volič může do urny vhodit prázdný lístek.

podle mě by zavedení povinných voleb bylo zajímavé tím, že by se ukázalo, kolik lidí nechodí k volbám jenom z lenosti a kolik jich nevolí proto, že skutečně volit nechtějí (nebo si z nabídky prostě nedokážou vybrat). na druhou stranu by se mohlo stát, že povinné volby přinesou významný nárůst hlasů pro kdejaké exoty typu Bobo nebo ještě něco horšího.

J. Lepka 20.10.2014 10:10

Re: pan autor v tom má hokej

Pan autor v tom nemá hokej, pan autor jen varuje před totalitárními experimenty a tuto vizi dovádí ad absurdum. Jistě si i vy, kritik, vzpomínáte na komunistické " volby " a pokud ne, nechte si o nich vyprávět. Možná pak přehodnotíte svá slova o hokeji.

M. Košťál 20.10.2014 10:42

Re: pan autor v tom má hokej

já ty časy pamatuju dobře. ale je fakt, že povinné volby existují v řadě demokratických zemích. autor se zřejmě domnívá, že zavést povinné volby znamená, že se člověk MUSÍ rozhodnout po jednu z kandidujících stran. což je pochopitelně pitomost. a sankce za neúčast v podobě pokuty nebývají vysoké. nechceš jít k volbám, tak si za ten luxus zaplatíš. to neznamená, že tě to zruinuje, prostě se nechceš podílet na správě své země, tak tě to něco bude stát. na tom není nic zlověstného nebo nedemokratického.

R. Langer 20.10.2014 13:23

Re: pan autor v tom má hokej

To že musíte jít volit nijak nesouvisí s tím koho volíte, a že ho volíte tajně... ;-)

M. Košťál 20.10.2014 21:21

Re: pan autor v tom má hokej

tohle tady nejspíš nechápe spousta lidí. proto taky máme takovou s odpuštěním politickou reprezentaci jakou máme. protože většina voličů jsou nevzdělaný moulové.

B. Brousková 20.10.2014 9:34

Volební povinnost?

Povinná volební účast platila po celou dobu trvání první republiky a ještě při prvních volbách  po válce.Takže jí zrušili až komouši. Zároveň zrušili i nařízení, že nesmějí volit vojáci a policisté. Také  snížili věk pro vykonávání aktivního volebního práva z jedenadvaceti na osmnáct let. Za první republiky zároveň  platilo i tzv.pravidlo  vázaných kandidátek. Což v praxi znamenalo, že mandát poslance nebyl v  jeho osobním vlastnictví, ale "patříl" straně za kterou byl zvolen  Kdyby  potom při nějakém hlasování ve sněmovně hlasoval proti "své" straně, mohl být mandátu okamžitě zbaven.

J. Lepka 20.10.2014 10:23

Re: Volební povinnost?

Nevím, jak vy, ale já si pamatuju "nepovinnost" jít volit za komunistů docela jinak. Bez závažného důvodu jste měla dost vysvětlování v zaměstnání, otravovali vás z uličního výboru / komunistické strany, jak jinak, že/ a zajistila jste svým dětem černý puntík v kádrovém profilu. Dokonce i volební komise, kde se nevolilo na 99,9% / no volilo, potvrzovala se kandidátka o kterou se soudruzi porvali mezi sebou / měla co vysvětlovat, např. proč k umírající babičce nevyslali přenosnou urnu dřív, než stačila vydechnout naposledy. Jednou jsem si začal studovat kandidátku, jen tak z plezíru, zda někoho z těch kejvalů náhodou neznám a reakce byla naprosto neuvěřitelná, začali mne přesvědčovat, že jen komise ví nejlíp, co se v každém kandidátovi skrývá a že mám být rád, že to těžké břemeno na sebe vzali oni.

Tyto argumenty by měl každý moula ctící povinnost volit pečlivě analyzovat, ale hlavně OBHÁJIT !

B. Brousková 20.10.2014 10:32

Re: Volební povinnost?

Nějak si nerozumíme. Komunisti neměli povinnou volební účast "ze zákona.".Že si to uměli ohlídat důkladněji jinak, je o něčem  jiném. Ale za první republiky byly volby opravdu povinné.

V. Mlich 20.10.2014 10:23

Hlasovat proti "své" straně

To by byla ODSka bez mandátu po hlasování o eurovalu, fiskálním paktu, zvyšování daní... Ona vlastně bez toho mandátu je, akorát ho nebyla zbavena okamžitě, ale až v dalších volbách. Z toho je vidět, že volby jakýsi smysl mají.

R. Langer 20.10.2014 9:28

No, možná by jenom

stačilo zavést pravidlo, že kdo nevolil, tak nemá právo si stěžovat... ;-)

O. Zuckerová 20.10.2014 17:43

Re: No, možná by jenom

Kdo nevolil, nemá právo si stěžovat? To je chybně formulováno. Kdo nevolil, může si stěžovat, ale je mu to h...o platné. Kdo volil, může si stěžovat, ale je mu to TAKY h...o platné. Takhle to je, pravidlo platí už dávno!! Probatum est.