28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

GLOSA: Je-li řeč o odvetě

Píší-li New York Times, že američtí a čeští vojáci jsou vyšetřováni skrze smrt Afghánce, jenž zemřel po propuštění z vazby, žádný závěr z toho dělat nelze. I když je tím mrtvým příslušník afghánské armády, který zabil českého psovoda Tomáše Procházku, samotné vyšetřování není doklad viny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Šimáček 30.11.2018 21:19

alespoň že

mužstvo pochopilo, jak se ta hra hraje s protivníkem který je jaký je. Proč zákeřného nepřítele odměňovat zajištěnou existencí v podmínkách o jakých se jeho rodině ani nesní, a zbytečně tak podněcovat jeho souvěrce ke stejným činům.

J. Vintr 30.11.2018 15:30

Je nějaký zásadní rozdíl

mezi tím, kdyby ho někdo zastřelil v momentě, kdy střílel na naše vojáky a mezi tím, že mu někdo pomohl na onen svět dodatečně? Tedy až na to bití, které si ale víceméně také zasloužil. Tak proč kolem toho dělat tolik řečí.

J. Jurax 30.11.2018 18:42

No jo, když my humanisté si zakazujeme trest smrti. Takže v extrémních podmínkách se spravedlnosti trochu pomůže ...

P. Harabaska 30.11.2018 11:31

Ať už toho afghánského vojáka uvedl do stavu,

který vyústil v jeho smrt, kdo chtěl, je třeba se obávat, že hlasitě představiteli české armády pronesené asertivní tvrzení, že čeští vojáci to nebyli, implikuje s přihlédnutím ke skutečnosti, že onen voják pobýval jen v přítomnosti vojáků amerických a českých, závěr, že se stal obětí násilí z rukou našich amerických bratrů ve zbrani. Bál bych se vznést i takto nepřímo vyjádřené obvinění. To se vůči spojencům nedělá. Buď to udělal Láďa nebo George. Potom zbývá už jenom Deus ex machina nebo nepostižitelný voják jménem Vis Major.

V. Petr 30.11.2018 15:04

Možná to někdo udělal, možná to je vůle Alláha.

Každoprádně je dobře, že je po něm, ještě by ho mohli chtít osvobodit.

P. Harabaska 1.12.2018 9:14

Re: Možná to někdo udělal, možná to je vůle Alláha.

Souhlasím s vámi a říkám slovy příznivců islámu - Chamdulillah = zaplať pán Bůh.

P. Lenc 30.11.2018 10:20

No,

dobrý vrah, mrtvý vrah.A je legrační reakce afgánských úřadů "státu", který existuje pouze díky vojákům cizích zemí.

K. Janyška 30.11.2018 9:07

No, civilizovaní se musejí chovat civilizovaně.

I když mezi necivilizovanými je to moc těžké... Dzp.

V. Petr 30.11.2018 15:06

Kde jste ten nesmysl sebral?

Ve válce je jen jeden smysl všeho, dosažení vítězství. Kdo prohraje, tomu je houby platné, že dodržoval nějaké zákony. Jeho porážka je důkazem, že to dělal špatně.

J. Babička 30.11.2018 3:08

poznámka

Souhlasim z autorem, je lepší válku čestně prohrát, než ji vyhrát neférově

J. Jelínek 30.11.2018 8:24

Re: poznámka

Ježišmarijá! Válka není fotbal člověče. Cílem války je porazit nepřítele. Bráno do důsledků - zabít ho, jeho ženy a děti zotročit, vyplundrovat území, vypálit města a posypat solí. Zaplaťpámbu za nedůslednost, ale hrát si na nějakou férovku?

P. Harabaska 30.11.2018 11:35

Re: poznámka

O férovkách už jsem něco zaslechl. V nich vystupují obvykle dvě strany, které pro jednoduchost pojmenujme bílí a černí. V těch férovkách, o nichž jsem slyšel, bylo vždycky více přívrženců pravdy těch černých a méně na té druhé straně.

Z. Lapil 30.11.2018 9:02

Re: poznámka

To vysvětlujte tomu chlapovi, co zabil spolubojovníka.

Tedy - ne že by se mi líbilo alibi "já nic, já ho jen zavřel k ostatním, ať si s ním poraděj". Právě ten, kdo používá sílu z pozice silnějšího, musí (musí!) pečlivě dbát na to, aby ji použil správně.

Pak je samozřejmě otázka, jestli Afghánci spíš rozumí soudu nebo krevní mstě. Obávám se, že správně je to druhé, takže ono "mimosoudní vyrovnání" je daleko víc v souladu s místními zvyky, než nějaké zasedání lampasáků v talárech. Mám dojem, že se takovému přístupu (respektujte JEJICH zvyky) říká multikulturalismus.

Abych to rozmotal: vůbec se mi to nelíbí, ale - nebyla to náhodou ta nejsprávnější cesta?.

B. Rameš 30.11.2018 9:28

Re: poznámka

Mám jisté podezření, že za celým sledem událostí, jejichž počátek neznáme, bude nějaká ta krevní msta, ochrana cti a tyhle věci, na které si kmenová společenství potrpí (nic proti ničemu, žádné funkční soudy neměli a nemají, tak si nějak poradit musí). Teď by mě zajímalo, kde a čím to začalo a kde a čím to skončí.

Z. Lapil 30.11.2018 10:30

Re: poznámka

Taky si myslím něco takového: že tohle je jeden z případů, kdy moje oblíbené "psané právo především" ošklivě smrdí naivitou. Už proto, že průměrný Afghánec je analfabet v latince a průměrný Čech/Američan v rozsypaném čaji.

A to, prosím, žiju v přesvědčení, že i Afghánci jsou slušní lidé a nezabíjejí jen tak z plezíru. Ano, jejich slušnost je s tou naší občas v ostrém konfliktu.

P. Dvořák 30.11.2018 12:31

Re: poznámka

P. Babičko, to neplatí ani ve sportu. Stačí se věnovat třeba jenom zraněním, které jsou většinou přivozena způsobem, za který je běžně několik let kriminálu.

Vzpomínám na to, co řekl jakýsi slavný sportovec: "Cena fair play je bezva, ale zlatá medaile je víc."

V. Petr 30.11.2018 15:07

Ano, Židé v Evropě za WW2 jsou toho důkazem...

J. Vintr 30.11.2018 15:34

Re: poznámka

Kdyby takhle uvažovali Američani za druhé světové války, tak dnes nejspíš na půlce planety vlaje vlajka s hákovým křížem a na druhé vlajka s červeným kruhem.

J. Jurax 30.11.2018 18:46

Válka není sportovní utkání.

J. Nový 30.11.2018 20:12

Re: poznámka

Babička, Vy jste vůl....válka je o tom, že máte v ledvinách bajonet vy nebo oni...tam není žádné game over a jedeme znovu. druhé kolo není