28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

GLOSA: Elektromobily jsou zas jen automobily

V mnoha evropských zemích se připravuje nástup elektromobilů. Motivem této revoluce je životní prostředí. Podívejme se na přínosy elektromobilů podrobněji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 10.7.2019 21:54

A komu budeme prodávat své sra*ky,

když ti olejáři nebudou mít many? Třeba F16, Leopardy, Schanel a Versače?

M. Pivoda 10.7.2019 19:34

Chybná východiska ekonomů ohledně nástupu elektromobilů

http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-dieselgate-0qp-/p_ekonomika.aspx?c=A151101_161248_p_ekonomika_wag

Dne 2.11.2015 na Neviditelném psovi psala Šichtařová tyto chybné, emocionální výlevy. Cituji z jejího článku:

"... Kdyby zelených šílenců nebylo, zcela dominující většina spotřebitelů by s prominutím kašlala na to, jestli jsou emise jejich auta takové či makové; mnohem víc by je zajímala spotřeba a výše jejich pojistky. Kdyby zelených trotlů nebylo, nedostal by Mezinárodní panel pro čistou dopravu (ICCT) do ruky hůl, kterou mohl Volkswagen bíti. ..."

P. Han 10.7.2019 21:20

Re: Chybná východiska ekonomů ohledně nástupu elektromobilů

Co je na tom chybného?

M. Pivoda 10.7.2019 19:26

Chybné východisko pisatele článku

"V mnoha evropských zemích se připravuje nástup elektromobilů. Motivem této revoluce je životní prostředí."

Nejde jen o životní prostředí. Elektromobily jsou pokračováním technologického pokroku. Tak jako pokračováním technologického pokroku je i zavádění automobilů s auto-řidičem, nikoliv člověkem, který na českých silnicích ročně zabije cca 600 lidí.

Elektromobily a auto-řidič (aplikace umělé inteligence) povedou k hlubším změnám v dopravě. Takže neplatí ani závěr článku: "Elektromobily jsou zas jen automobily. Když ráno pojedete elektromobilem do práce, budete stejně jako dnes trčet ve frontách a stejně tak i večer, podobně jako při odjezdu na víkend, na dovolenou, atd. I kdyby se stát a obce rozkrájely, silnic bude málo (a v Česku budou mizerné)." Toto je chybný závěr.

V důsledku samořídících automobilů poklesne potřeba vyrobených automobilů a vytvořených parkovacích ploch. Samořídící automobily budou více vytížené (ze stávajících cca 5% se můžeme dostat na 90%). A v USA předpokládají, že tímto tempem pokroku se průměrnému občanovi nevyplatí vlastnit osobní automobil již v roce 2025.

R. Langer 10.7.2019 19:53

Re: Chybné východisko pisatele článku

Cha cha cha. :-D

L. Novák 10.7.2019 21:10

Re: Chybné východisko pisatele článku

Pozůstalí žalují Teslu za smrtelnou nehodu Modelu X. Řidiči prý dělají testery ... https://vtm.zive.cz/clanky/pozustali-zaluji-teslu-za-smrtelnou-nehodu-modelu-x-ridici-pry-delaji-testery/sc-870-a-198274/default.aspx

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování ... Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/pri-tragicke-nehode-tesly-model-3-byl-zapnuty-autopilot-neudelal-nic-ukazalo-vysetrovani/sc-870-a-198474/default.aspx

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí ... https://www.zive.cz/clanky/jak-poslat-teslu-do-protismeru-staci-samolepky-ktere-ridic-nevidi/sc-3-a-197886/default.aspx

M. Pivoda 10.7.2019 22:11

475 kg musí uvažovat poněkud hlouběji

Důležitý je trend vývoje té technologie, nikoliv několik chyb.

Vývoj jde vpřed slibně - ale odhaluje přitom také, co vlastně tvoří podstatu lidské inteligence.

P. Zinga 10.7.2019 22:00

Re: Chybné východisko pisatele článku

Opsáno od komunistů, kteří ovšem pochopili nesmyslnost toho záměru: již v padesátých létech minulého století dumali sověti nad tím, zřídit veřejné garáže, kam by si každý podle potřeby pro auto zašel. Nakonec se rozhodli správně pro individuální vlastnictví. Proč správně? Protože kdyby to fungovalo, fungoval by i socialismus. Proč nefungoval socialismus? Protože, jak řekl můj přítel, lidi jsou v zásadě svině a i kdyby bylo všechno zadarmo, vždycky se najde někdo, kdo bude chtít víc.

Ale zdá se se, že jistým mozkům některé souvislosti unikají.

M. Pivoda 10.7.2019 22:17

Publikováno před 10 lety na Neviditelném psovi

Sdílení soukromých automobilů.

Je malá sociálně-ekonomická revoluce skutečně na obzoru?

Publikováno na Neviditelném Psovi dne 28. září 2009 (viz diskuze k článku):

http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-sdileni-soukromych-automobilu-f2i-/p_spolecnost.asp?c=A090927_165405_p_spolecnost_wag

J. Jurax 10.7.2019 19:06

Když ondyno se Škoda prsila elektrickým Citovém, trošku jsem si započítal.

Tedy - benzinové Citigo je za cca 200 000. Kdyby to elektrické bylo za jenom za 350 000 (prý to bude výrazně pod půl miliónu), tak rozdíl 150 000 ke 4285 litrů benzínu po 35 korunách. Kombinovaná spotřeba benzinového Citiga je podle firemních údajů cca 4,4 na sto, ergo těch 4285 litrů by stačilo na cca 97 000 kilometrů jízdy. Teprve pak by elektrické Citigo - tedy za předpokladu, že elektřina by do něj byla úplně zadarmo - začalo majiteli šetřit. Kolik bude brát Citigo elektříny na sto km nebylo zveřejněno, ale miniaturní, leč řekněme snad srovnatelný vozík Smart Fortwo Coupé EQ má spotřebu 12,9 až 20,1 kWh na sto podle způsobu nabíjení - viz https://www.smart.com/cz/cs/index/smart-eq-fortwo-453.html ... na kolik ty kWh přijdou u veřejných nabíječek netuším, ale průměrná cena elektřiny pro domácnosti je v současné době zhruba 4,34 Kč/kWh.

Takže kdyby se nabíjelo jenom doma a vzali bychom 18,0 kWh/100 km (viz odkaz), vyšlo by těch 97 000 kilometrů na 75 776 Kč. Což je polovina ceny benzínu na tutéž vzdálenost.

Tedy po řádově cca 200 000 ujetých kilometrech začne elektrické Citigo ve srovnání s benzínovým majiteli šetřit náklady.

Citigo porovnáním kapacity baterie a max. dojezdu by mělo mít spotřebu optimistických 13,8 kWh na sto; reálná bude nejspíš vyšší - viz opět https://www.smart.com/cz/cs/index/smart-eq-fortwo-453.html - a nezapomínejme, že se platí energie odebraná za sítě a v procesu nabíjení se jí něco podle typu nabíjení a nabíječky ztratí, takže do baterie se dostane míň, než se zaplatilo.

Neporovnávám pochopitelně náklady na údržbu - ty by u elektriky mohly být nižší - a neuvažuju životnost baterie, neboť nevím, zda těch 200 000 km a řádově jednotky tisíc nabíjecích cyklů vydrží. Znalejší nechť mne poučí.

Ale je pravda - elektrické Citigo má nulové emise, poněvadž výfuk má v elektrárně ... :-) ... což je z hlediska ovzduší ve velkých městech přece jenom klad. Taky i uhelná elektrárn

J. Jurax 10.7.2019 19:08

Dokončení - Ale je pravda, že elektrické Citigo má nulové emise, poněvadž výfuk má v elektrárně ... :-) ... což je z hlediska ovzduší ve velkých městech přece jenom klad. Taky i uhelná elektrárna bude mít na kWh ty emise menší než byť i sofistikovaný spalovací motor, jaderná přímo nulové.

M. Veleba 10.7.2019 19:20

Re:

200 000 km. Nedokážu si představit sadomasochistu, co to v tom krámu dobrovolně najede :-D. To se to už snad rozpadne pod zadkem

J. Jurax 10.7.2019 19:30

Inu, sadomasochista ... pro záchranu planety je přece nutno přinášet oběti!

J. Jurax 10.7.2019 19:25

A ještě bych rád věděl, nakolik je ta cena "výrazně pod půl milionem korun" automobilkou Škoda dotovaná, aby to někdo kupoval a automobilka tak mohla splnit bláznivě eurolimity na emise a vyrábět přitom i normální auta.

R. Langer 10.7.2019 19:54

Re:

Asi tak.

J. Kopis 10.7.2019 15:53

Švédští soudruzi mezitím narazili na limit

v podobě absence dobíjecích stanic a až vyřeší za několik let tento problém, začnou řešit problém s nedostatkem energie. Za tu dobu ješte lidstvo vynaloží mnoho energie a vyprodukuje mnoho emisí na přechod k elektrifikaci automobilů. To se někdo mezitím pěkně nakapsuje bez viditelného výsledku na snižování emisí.

B. Lukáš 10.7.2019 13:01

Elektromobilita ano, ale jen pro bohaté.

Elektromobilita není jen módní trend, ale i záměr politiků a bohatých snobů, jak řešit přehuštěný provoz ve městech a na veřejných komunikacích. Elektromobily jsou a budou v delším časovém horizontu pro nebohatou klientelu nedostupné. Pokud bude z důvodu zpřísněných emisních limitů mnoha osobním automobilům se spalovacími motory jejich další provoz omezen, dojde sice k částečným úsporám pohonných hmot a lokálnímu zlepšení kvality ovzduší, protože nemajetná část obyvatel a těch je většina, bude muset přejít na veřejnou dopravu. Bohatým s elektromobily se zvýší komfort přepravy, ministerstvu dopravy a policii ubudou problémy, ale úsporu energetických zdrojů ani zlepšení kvality ŽP nelze očekávat. Termodynamické zákony fyziky jsou neúprosné, levnou elektřinu větších požadovaných výkonů zatím vyrobit a přepravovat neumíme a co s nebezpečnými odpady z aku baterií zatím rovněž nevíme.

J. Lepka 10.7.2019 17:38

Re: Elektromobilita ano, ale jen pro bohaté.

A nejen to. Až politikům dojde, že si zařízli zlatou husu v podobě daňového zatížení pohonných hmot a jaksi nemají co rozhazovat, očekávám razantní změnu v náhledu na elektromobilitu, najednou už to nebude jen zářný cíl.

M. Veleba 10.7.2019 12:50

Hmm

Běžný spalovací motor: vezmu ropu, přeměním na benzín a ten motor přemění na na hybný moment.

Elektromobil: vezmu uhlí, dovezu do elektrárny. Tam se přemění na teplo, které roztáčí turbínu a vyrobí se elektřina. Ta se pak přenosovou soustavou dostane ke mě do baráku. Tam ji použiji na to, abych v baterce nastartoval chemickou reakci. Až se rozjedu, tak se pustí opačná chemická reakce, která mi zase vyrobí elektřinu a tu přeměním na hybný moment. Můžete mě někdo prosím vysvětlit energetický přínos? A emise dnešních moderních automobilů jsou díky normám tak minimální, že imho ani nestojí za řeč.

M. Prokop 10.7.2019 14:51

Re: Hmm

No jo, ale to by si oteplovači nenahrabali.

J. Kopis 10.7.2019 15:55

Re: Hmm

Ale jděte, elektřina se přeci bere ze zásuvky, tak to tak nedramatizujte! ;o)

R. Langer 10.7.2019 19:55

Re: Hmm

Tak! :-D

P. Janoušek 10.7.2019 12:16

A nevadí...

...že to nebude čoudit ve městě, ale někde jinde z elektrárny?

S. Pavuk 10.7.2019 11:07

zvuk

Blížiace sa auto budeme počuť, lebo úradníci EÚ už špekulujú nad vrčiakmi ktoré budú musieť byť namontované v el. autách. To by ešte malo svoju logiku. Avšak autá na elektrický pohon sú nezmyslom. To sa zakrátko ukáže (batérie). Budúcnosť je v hromadnej doprave.

M. Prokop 10.7.2019 14:25

Re: zvuk

Hromadná doprava existuje už dlouho a některé její nevýhody nelze překonat.

I. Schlägel 10.7.2019 11:07

Těším se na výrobu baterií

z obnovitelných zdroju.

F. Houžňák 10.7.2019 10:38

Němci zrovna včera přišli se skvělou myšlenkou,

postaví v Severním moři "ostrovy" sloužící jako rozvodné centrály pro proud z větrníků, které budou stát všude kolem, kam oko dohlédne, a odtud se proud povede na pevninu, kde bude, jak několikrát jak v novinách tak v televizi a rádiu opakovali, "zásobovat celou střední Evropu". Jinými slovy, Němci zjevně poté hodlají zakázat nám, Polákům, Slovákům a Maďarům provozovat jakékoli elektrárny, s tím, že nám přece budou posílat "zelený" proud ze Severního moře. Ten samozřejmě můžou kdykoli vypnout. V celém opakovaném vyzpěvování oslavných ód na proud ze Severního moře ovšem ani jednou nezaznělo, jak ho chtějí skladovat, když zrovna nebude foukat.

J. Jurax 10.7.2019 13:25

No to víte, drobné technické detaily typu skladování již vyrobené zelené energie se neřeší, koneckonců politik, zejména nazelenalý až zelený, by je stejně nepochopil.

Hlavní je ušlechtilý záměr!

J. Kopis 10.7.2019 15:59

Re: Němci zrovna včera přišli se skvělou myšlenkou,

Hmm, to by na to nejdříve museli vybudovat dostatečně kapacitní rozvodné sítě VN a VVN. Zatím elektrickou energii třeba pro Rakousko tlačí přes nás!

F. Houžňák 10.7.2019 16:16

No, já to vím, vy to víte, a každý normálně myslící

člověk to taky ví. Ale nikdo to nezmínil, nejenom novináři, ale ani ten člověk od firmy Tenet, která to celé chce realizovat a který to v televizi presentoval.