29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

GLOSA: Dámy či pánové na Hradě, máte tam chybu

Nerad opravuji gramatiku kohokoli, neb sám jsem člověk omylný a chybující. Tentokrát ale musím. Maje na mysli, že hradní web by měl být gramaticky bezchybný, byť by šlo o pouhý překlep.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Dočekal 24.9.2019 23:54

Když čtu články na různých vebech,tak se to hrubkama jen hemží,tak o co jde,pane Stejskale?

F. Bezecný 24.9.2019 18:32

Zeman je lotr - má tam chybu! To je jasné. Ale asi to nepsal. Takže další ubohá bouře ve sklenici.

J. Ptáček 24.9.2019 12:15

Napadla mě asociace. Hradní dámy a pánové mají jenom jednoho přítele. Pak spojení "Milý příteli" je o. k. A na poslední chvíli si autor vybavil ještě jednoho přítele, "Milý" měl už napsáno a bez gramatického uvažování napsal "přátelé". Za předpokladu pouze jednoho nebo dvou přátel bych chybu toleroval.

I. Štípek 24.9.2019 22:53

No to je ale legracééééé...

J. Vavruška 24.9.2019 11:24

A proč to píšete sem? Proč neuděláte to, co sám radíte? Úplně zbytečný balast na Neviditelném psu.

A. Alda 24.9.2019 11:29

Jaký balast? Aspoň se chvíli můžeme hádat o něčem jiném než je politika!

I. Štípek 24.9.2019 13:21

Ale kdepak, od pana Stejskala to není nic jiného než další toporné napadení prezidenta.

P. Burda 24.9.2019 15:15

Pan Stejskal si je jistě vědom, že na tohle má prezident lidi. A prezident nemůže za to, že Ovčáček je s jazykem českým v otevřené válce. (Ostatně, já s ním - tedy jazykem - bojuji občas také, ale nejsem bývalý novinář ani současný "ředitel Odboru tiskového a tiskový mluvčí prezidenta republiky".)

F. Houžňák 24.9.2019 15:36

Můžete nám tady napsat pár příkladů, jak "Ovčáček je s jazykem českým v otevřené válce"? Jinak bysme si, ač neradi a proti své vůli, mohli, ba museli, myslet, že jenom tak blbě žvaníte.

L. Brázdil 24.9.2019 21:45

Nevím, jestli s jazykem českým válčí Ovčáček, ale ve vašem případě to určitě konstatovat mohu. To vaše "bysme" by mou učitelku češtiny fakt nepotěšilo. Bychom je správně.

F. Houžňák 25.9.2019 8:42

Ale prosimvás, váš úkrok stranou je vcelku hloupý. Jak jste si jistě ráčil všimnout, ku zvýšení přesného vyjádření zde v komentářích někdy míchám do češtiny spisovné češtinu hovorovou. To je takový stylistický prvek, používaný i těmi úplně největšími spisovateli. No a "bysme" je tvar češtiny hovorové, přesněji řečeno tzv. češtiny obecné, zatímco "bychom" češtiny spisovné, jak jistě račte vědět. Nebo vy snad v běžné mluvě, kde používáte - jste li z Čech - obecné češtiny, říkáte "bychom"? Ale nepovídejte. Vaše příslovečná učitelka češtiny to na rozdíl od vás ví a tak by vše správně rozeznala a nic by nenamítala. Jenom nedovzdělaní hnidopiši se nad tím pozastavují, nemajíce holt nic jiného.

F. Houžňák 24.9.2019 10:50

Normální člověk, když by ho takováto chyba pohoršila, by napsal správcům hradního webu a slušnou formou by poukázal na hrubku. Oni by ji nejspíš opravili a poděkovali. Takhle jsem to onehdy udělal u Klausova webu a takhle to proběhlo, dokonce i s poděkováním od autora textu. Stejskal ovšem musí psát do novin, aby byl slavnej a předvedl svoji vzdělanost a zásadovost.

A. Alda 24.9.2019 10:59

Souhlas.

A. Alda 24.9.2019 11:02

Ale dal nám aspoň příležitost poškádlit se stran znalosti naší mateřštiny (a uměly to vůbec naše mateře správě?).

D. Novak 24.9.2019 11:02

Máte pravdu od začátku do konce. Ale to ví (skoro) každý. Kromě několika lidí typu pan Stejskal.;-D

P. Burda 24.9.2019 15:17

A ptal jste se, jestli (náhodou) pan Stejskal nepsal na adresu "ředitel Odboru tiskového a tiskový mluvčí prezidenta republiky" upozornění ohledně této chyby? Co když mu jen včera (23. 9. 2019) došla po (například) týdnu trpělivost?

F. Houžňák 24.9.2019 15:33

No, kdyby tak byl býval učinil, byl by to snad, v rámci objektivity, býval napsal, ne? Můžete se ho zeptat za mě, když vás to tak pálí.

A. Alda 24.9.2019 10:35

A jak to Zeman vyslovil? Milí nebo milý?

P. Burda 24.9.2019 15:17

Muyvylý

M. Malovec 24.9.2019 10:20

Co můžeme žádat v zemi, kde Češi čtou na dopravních značkách - kromě dopravní obsluhu či mimo dopevní osluhy nebo ještě lépe - cyklisto sesedni z kola.

F. Houžňák 24.9.2019 10:47

Znáte Foglarovu knížku s názvem "Přistav vola"?

L. Písařík 24.9.2019 9:43

Ve státním podniku jsme měli personála, byl to východňár přeučený na češtinu, leč občas se mu povedla nechtěná taškařice jako: Dobří den, dobrý lide.........

F. Houžňák 24.9.2019 10:56

"Náš" podplukovník Hnilička používal tvaru "bychme". Vždycky jsem se domníval, že mu "bysme" znělo moc prostě a k "bychom" se nedopracoval. Až nedávno jsem se dočetl, že "bychme" je místy na Moravě běžné.

I. Štípek 24.9.2019 9:38

Pan Stejskal nemá rád prezidenta Zemana. Má ovšem rád izraelského prezidenta Rivlina, který právě nutí Bibiho a Ganze k uzavření oposmlouvy, kterou eufemisticky nazývá velká nebo národní koalice.

P. Khail 24.9.2019 10:45

O prezidentovi tam není ani slovo, ale do autora si prostě kopnout musíte, že?

F. Houžňák 24.9.2019 10:54

Jakto že není? Slovo se tam několikrát vyskytuje, a celý článek se nese v duchu "podívejte se, jaký je president Zeman blbec, když má v týmu takové idioty, co neumějí pravopis". Nejste vy nějaký jednodušší?

P. Khail 24.9.2019 11:32

Máte pravdu, přehlédl jsem to. Samozřejmě i vaše poslední věta je pravdivá, na znalce vašeho typu samozřejmě nemám. :-)

F. Houžňák 24.9.2019 12:52

No, nemáte. Musíte se s tím nějak smířit.

R. Bébr 24.9.2019 9:19

"Maje na mysli, že hradní web by měl být gramaticky bezchybný, byť by šlo o pouhý překlep."

Tato věta obsahuje hrubou chybu v použití přechodníku. Je to něco jako "koukaje se z okna, pršelo". Když neumíte přechodníky, nepoužívejte je. Chcete někomu vytýkat překlepy a přitom neumíte česky!.

J. Hejna 24.9.2019 9:55

Jsem přesvědčen, pane Bébře, že se mýlíte.

Asi neumíte česky.