29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

GLOSA: Blbákov

Pan Prymula neví, jaká je aktuální proočkovanost, pan premiér klidně v televizi vysloví termín „obecně-odborné otázky“, běžný lékař, který má podmínky na uchování vakcíny při zadaných teplotách, nemůže očkovat – nemá vakcínu…to je realita.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Havel 13.1.2021 22:08

..těžař v neziskovkách .. krásný termín.

J. Karvaiová 13.1.2021 16:53

Ano, zase jedna rozlícená. Už vidím ty děti,co se učí do 3 do rána. To jste mě pobavila. Jednotný systém byl za sociku.

A především, kdyby někteří rodiče vedli děti k samostatnosti, domácím pracím, děti měly režim i doma, to by byl ráj. Takhle chudinky rodiče honí dítě 3 hodiny okolo stolu, aby pak spolu za 15 minut napsali úkol. A potom si stěžují, že za to mohou učitelé. To je doopravdy sranda, paní výchovná poradkyně. Oni ti rodičové totiž neučí ty aděti dovednostem ani za corony a mimo ní. Podívejte se u vás ve škole, kolik dítěk umí - vyplet záhon, umýt nádobí, uvařit jednoduchý oběd, vyžehlit, postarat se zcela o psa, vyprat prádlo v pračce(zapnout dva čudlíky).

J. Chaloupka 13.1.2021 15:00

Co kdybyste něco těm samoživitelkám s více dětmi udělala raději přednášku o antikoncepci?

R. Veselá 13.1.2021 14:52

Ke kauze ředitelů a ředitelek: ředitelky spíše dbají na pedagogické dění, páni ředitelé na to kašlou, převážně se kochají svým chlapáctvím, které tou funkcí dostalo ten správný lesk. Vím co říkám!!

...a netýká se to samozřejmě všech...možná někde na Moravě je nějaký ředitel hodný toho jména...

R. Veselá 13.1.2021 14:47

..to nese doba pane Juraxi - výkřiky - a buďme rádi, že emotivní. Jsme totiž lidi a těm emoce neodpářete.

A s těmi vyjmenovanými...když se chce, jde všechno. Těch didaktických prográmků je na netu něúrekom. Jenže naše doba nese i to nechtění nebo spíš hledání problémů...asi prostě ještě není dost špatně.

Můj článek není o tom jak naučit děti vše, co je normálně učí škola, je o tom jak se nezbláznit z toho, co se tu teď děje. O tom, že daleko cennější je pohoda klídek a přirozené učení čehokoliv, udržení "objevovacího pudu" u dětí - pokud tento už dávno tím naším natloukáním vědomostí neodešel někam do Afriky - docela bych to tak odhadovala.

Daleko cennější je duševní zdraví než znalosti o vyjmenovaných slovech - ty se fakt dají doučit !!

J. Jurax 14.1.2021 2:33

Pohoda, klídek a učení čehokoliv, i přirozené, nejdou moc dohromady. Učení je začasté namáhavý proces, neboť je třeba se naučit věci, které jednoho fakt nebaví.

Neznalý vyjmenovaných slov či trojčlenky neodmaturuje, i když bude duševně zdravý; a co neodmaturuje, takový by vůbec neměl postoupit na druhý stupeň základní školy.

J. Jurax 13.1.2021 13:50

Ehm ... při vší úctě k autorce mi to přijde jako příliš emotivní výkřik do tmy ...

R. Veselá 13.1.2021 12:45

Pane Nevrklo, já tento stav takém nenazývám vzděláním!! Je to takový nouzový stav, kdy není na škodu pojem vzdělání vidět trochu obecněji. Ono se dá vše propojit se vším a nejcennější je na tomto procesu aktivita a psychická pohoda dítěte. Tak asi tak.

S rodičem (pokud tento nebude vyšilovat a zkoušet jak ve skutečné škole) v pohodě bude. prostě škola hrou, víte...?

J. Jurax 13.1.2021 14:16

Ano. Škola hrou ... jenom netuším, jak tou hrou naučíte dítě vyjmenovaná slova, shodu podmětu s přísudkem, procenta a dělení velkých čísel velkými čísly (za mých let před šesti desetiletími nazývané ocasaté), jakož i princip parního stroje či spalovacího motoru. Doma, jen s počítačem, pokud s ním umíte zacházet a pokud výše zmíněné vědomosti Vám jsou poněkud cizí.

R. Veselá 13.1.2021 12:43

"Bohužel, skutečně vzdělání rodičů a jejich pedagogické umění budou sotva stačit připravit studenta k maturitě."

Pane Písaříku, já cílila skutečně spíš na ty menší děti:-) Maturanti - pokud se doposud naučili učit(což je opět obrázek naší školy),tak přece mají super podmínky si strukturovat své vzdělání skutečně podle svých představ. Materiálů je všude kolem habakluk!! Podíl studenta na jeho přípravě se oproti podílu školy s jeho věkem enormě řítí směrem k němu. Strůčo, čím je starší student, tím má více zodpovědnosti, za to co se naučí on sám. žádný učitel to v zdělání do studenta " nenamlátí".

A jak souvisí ministestvo s tím, že chodí děti spát až ve tři v noci? Takto postavené nijak ...ale. Rodiče jednoduše musejí nějak kočírovat dynamiku dne dětem, že ano...no a jak jim ta škola potažmo ministerstvo, které má tu školu řídit (a taky ODPOVÍDÁ ZA JEHO KVALITU) pomáhá?

Možná mnozí břeknete:"školu přece řídí její ředitel. Omyl , ten ji mnohde pouze spravuje. Nebojím se říct, že současní ředitelé jsou často takoví lepší školníci. Možná když to jsou ředitelky, tak ne:-)

J. Jurax 13.1.2021 13:54

Když jsou to ředitelky tak rozhodně nemohou být lepšími školníky! Mohou být jen lepšími školnicemi! Tedy pokud mají jasno ve svém genderu nebo pohlavní identitě ... :-)

J. Jančura 13.1.2021 14:10

Pokud vím, tak základní školy řídí obec, střední kraj a vysoké se řídí samy. Stát vydává jen metodické pokyny.

J. Nevrkla 13.1.2021 10:58

Rodiče naučí děti vařit, rýsovat, spravovat zuby a poznávat broučky, podle toho co umí, hodnotit to se nesluší.

Neuvěřitelné bláboly pomatence. Nedovedu si představit větší úpadek vzdělání.

P. Dvořák 13.1.2021 11:44

Evidentně jste měl velice krušné dětství. Představte si, že jsou rodiče, kteří jsou schopni naučit děti nejen vařit a rozeznávat broučky.

S tím spravováním zůbů to byl fór nebo neuvěřitelné bláboly pomatence?

J. Nevrkla 13.1.2021 12:38

Já jsem strojní inženýr. Že bych doma naučil dítě rýsovat a nějak mu nahradil normální technické vzdělání, to si představit nedovedu. Proti asiatum budeme za chvíli za úplné blbce.

P. Dvořák 13.1.2021 12:44

A nejsme už?

J. Jurax 13.1.2021 14:00

Nesporně jsou. Nicméně jsou i takoví rodiče, kteří nenaučí své děti nejen rozpoznávat broučky ani vařit, ale i shodu podmětu s přísudkem, trojčlenku a kladkostroj.

Kupříkladu já z broučků poznám jen brablence a berušku, a to si ještě nejsem jist, jestli brablenec je brouček.

P. Dvořák 13.1.2021 17:49

Nepochybuji o tom, že jste dětem schopen předat hodně znalostí, které by se ve škole nikdy nenaučily.

Možná by vám děti na oplátku vysvětlily, jaký je rozdíl mezi brablencem a broučkem :-)

J. Jurax 14.1.2021 2:24

No, předat hodně znalostí ... jenom aby ty znalosti byly ve škole uplatnitelné ... :-)

P. Hatina 13.1.2021 4:40

No jasně, a za pár měsíců jsou maturity, a u nich určitě bude stačit, když budou studenti vyprávět, co viděli s tatínkem na procházce v lese. To sice zní absurdně, jenomže stejně se tak se ti nejmenší školáci nenaučí na těch procházkách číst, psát počítat, gramatiku, atd...atd..

Bohužel, ona ta školská výuka je poměrně komplexní systém, který nejde jen tak zahodit, a vrátit se tak 400 let zpátky, kdy své zásady formuloval pan Komenský. jenomže, když jeho dílo poznáte hlouběji, ani on neříkal, že "se děti naučí všechno potřebné pouze jen tím hraním a na procházce v lese, ani jen prohlížením obrázkových knížek ", i to je spíše jen mediální zkratka..

L. Písařík 13.1.2021 8:26

Bohužel, skutečně vzdělání rodičů a jejich pedagogické umění budou sotva stačit připravit studenta k maturitě. Ale současně je nastaveno zrcadlo školní výuce - jak málo z té komplikované školní výuky je třeba k životu. Trnou mi všechny zuby, když čtu, jak je důležité umět trojčlenku a přitom jsem se v žádném počítačovém programu s trojčlenkou nesetkal, zato o dvojkové soustavě existuje pouze obecné a nedostačující vysvětlení, ale ono ani to není zásadní. Snad by bylo dobře naučit studenty, aby se uměli sami učit - bez učitele - stejně to čeká všechny, co se rozhodnou studovat VŠ.

P. Hatina 13.1.2021 9:25

Aha.. kdybych to vysvětlil třeba u těch počítačů - dvojková soustava se dá snadno vysvětlit u malých přirozených čísel (do 255:), zatímco pokud se začnete pídit, jak jsou uložena ta velká, záporná, jak desetinná, jak se s nimi ve dvojkové sakra počítá, atd-už na tom bude znát, jak je to učení (se) těžké. Že je jistě nutné v základu pochopit ten první krok, ten se naučit bezpečně a rychle používat /doslova jako když bičem mrská/ potom přejít na druhý krok (o něco složitější látka) - tu zase i s pomocí toho 1.kroku pochopit, na naučit bezpečně a rychle používat , přejít na třetí krok (zase o něco složitější znalosti) - s bezpečnou znalostí z 1. a 2.kroku atd.. A tomto by tedy měla prezenční škola těm žákům, studentům pomáhat - a obávám se, že právě na tom distanční výuka zkolabuje..

F. Kusák 13.1.2021 11:07

No, trojčlenka je schéma, spíš by vám měl někdo vysvětlit její podstatu, a třeba lineární závislost atd. Pak už byste neříkal, že jste se s ní nesetkal, ale možná nesetkal, ale to už je projev vaší neznalosti. Nevím, neznám úroveň vašich znalostí ve vztahu k informatice, ale s trojčlenkou můžete pracovat v libovolné soustavě. Také nevím, jak byste mohl v běžném používání počítače narazit na binární soustavu. To je to samé, jako byste chtěl po uživateli auta, aby vám vysvětlil princip diferenciálu. Ale podstatu dvojkové soustavy se děti učí na ZŠ. Je ovšem otázka, co z toho pochopily. A není to jen v kantorech, ale ve zvídavosti těch žáků.

L. Písařík 14.1.2021 7:49

Veškeré trojčlenky lze elegantně řešit rovnicí, což používám již 55 let.

J. Jurax 14.1.2021 2:36

Ehm ... Vy neumíte trojčlenku? A máte ji fakt za nedůležitou?

R. Langer 13.1.2021 11:06

Vrátit se o 400 let zpátky? Vždyť tehdy byla škola jako řemen, škoda rány, co padla vedle! Já bych tam naopak školu vrátil okamžitě!

F. Kusák 13.1.2021 11:12

No pane Langře, rozdíl je v tom, že nikomu z kantorů nestojí za to, ty parchanty mlátit. Ať si je mlátí jejich povedení rodiče, nehledě na to, že byste se vystavil trestnímu stíhání a vyhazovu ze školy. Ale to jistě víte, to jen "poznámka pod čarou"

P. Hatina 13.1.2021 11:57

Tak to bylo spíš před 150 lety, když ta škola za Rakouska byla povinná. Sice to už nařídila Marie Terezie, jenže to trvalo pár desetiletí než to probublalo úřady.. Pak ano, pan učitel byl už pán, poněvadž děti chodit do školy musely. Rákoska, karcer, a podobně..

Zatímco za J.A.Komenského ještě ne, tehdy ještě ani většina dětí ani do školy nechodila, a naopak lepší rodiny soukromému učiteli platily.

A řezat je samozřejmě nemohl, leda tak se doprošovat, aby se učily. Ostatně vzpomeňte si na pohádku Tři oříšky pro Popelku, jak se učil mladý pan princ :)))

P. Dvořák 13.1.2021 11:40

P. Hatina 13.1.2021 4:40, tak troěku se v tom plácáte.

Maturanti nejsou žádné děti. To za prvé.

Po příchodu z procházky, kde se dítě! naučí rozeznat dub od smrku, si o tom mohou něco přečíst nebo se klidně může s rodiči věnovat gramatice a počítání.

Jestliže rodiče nezvládnou gramatiku a počty dejme tomu do V. třídy, tak budou téměř nepochybně ze specifických skupin obyvatelstva, kde se to jejich děti (stejně jako rodiče) nenaučí ani za deset let chození do školy i o víkendech.

P. Hatina 13.1.2021 12:18

Tak za prvé, maturanti jako studenti v tom mají stejné problémy, jak ty žáci. Pokud se tu látku v potřebné kvalitě a době nenaučí, tak jí prostě neumi. Akurát, že u té státní maturity se to pozná mnohem dřív, když je od ní vyhodí. Zatímco, u těch žáků k tomu asi nedojde, neb učitelé (na pokyn MŠ) je ohodnotí nějakou okecávačkou, ale do vyšší třídy, nebo dokonce na SŠ je pustí. To že mají hluboké mezery se zjistí až později, třeba až u té jejich státní maturity

No a za druhé, žel, ono není ani zase tolik času na lítání po lese a rozeznávání stromů, protože - i při té distanční výuce se jede dosti rychle a hutně , musí se i tak zvládnout to samé penzum látky jako ve škole,..A je tedy skoro nutné , aby s nimi seděli po celou dobu jejich rodiče a aktivně to s nimi probírali a pomáhali s tím, Potom ano. Každý den, těch několik hodin, jako ve škole...Na což tedy skutečně většina rodičů, protože pracují (i doma) čas nemá, a to učení jde down..

A co je hlavní problém, jak jsem to popisoval výše, výuka není lineární , naučíš se "nějak trochu to, pak nějak trochu toto , pak tamto". Ale stupňovitá, naučíš se jedno, pak příjde složitější látka, k jejímuž pochopení potřebuješ už znát velmi dobře tu látku předtím, pak další, ještě složitější - a když něco vypadne, už nepochopí a nenaučí se nic dalšího...