29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

GLOSA: Beznadějní hujeři

Kdo by mohl ještě dnes věřit jednotné evropské měně? Mezi největší eurofily patří bezpochyby pobaltské národy. Estonci vstoupili do eurozóny na začátku roku 2011, tedy v nejhorším období evropské dluhové krize. Lotyši se ke stejnému kroku chystají od ledna 2014.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 2.8.2013 18:38

Článek je realistický

Situace tamních zemí není jednoduchá, já si myslím, což je ale opravdu jen můj vnitřní pocit, že hodně na jejich postupu působí, že mají Velkého Bratra za rohem a v zemi jeho pátou kolonu.

Je jisté, že základní motivací je tam ekonomický průšvih a spoléhání na dotace, což je ve všech zemích v posledních létech stejné, k tomu články -

Daň za svědomitost - http://ekonom.ihned.cz/c1-55489550-dan-za-svedomitost

Příběh oběti krize: Lotyši snížili platy o 25 %, vláda to bez větších protestů přežila -   http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-evropa/c1-56069150-pribeh-obeti-krize-lotysi-snizili-platy-o-25-vlada-to-bez-vetsich-protestu-prezila

P. Lenc 2.8.2013 10:21

Pane Křivánku,

mnoho vašich argumentů , možná většinu,beru.Ale připojuji se k diskutujícím, kteří vám říkají , že v článku není ani slovo obhajoby eura.Doporučuji znovu přečíst.

J. Křivánek 2.8.2013 1:13

Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Autor intelektuální oklikou přes nejmenovanou zemi  kdesi na východě EU, se snaží obhajovat EURO. Dnes už není moderní říkat přímo že je EURO super tak se volí metoda "až jak František".  Autor příspěvku glorifikuje nepodstatné a dočasné výhody z EURA  a

nejdůležitější věc - ztrátu měnové suverenity - prakticky jedinou

flexibilní politiku státu - tak nějak přehlíží! Autor je prosťáček. Pravděpodobně eurofilní socialista, který miluje EU a EURO. Ohledně EURa

jsem býval taky takto pomýlený jako autor. Myslel jsem, že společná měna bude žúžo. Žádné kurzy, ždáné kurzové riziko. Nebavilo mě obchodvat s německou markou a nebavila mě nadutost němců a jejich markového diktátu. Nyní dva naši významní cizozemští  zákazníci jeden Ital a

druhý Němec, kteří tvoří 30% tržeb, mé firmě poslední roky platí v CZK!  Žádný problém. S některými českými dodavateli obchodujeme v EUR a USD. Žádný problém. Je to o zvyku. A obyčejný zaměstananec, co jede 1x  za rok do evropské uhnije si prostě vymění pár EURO. Kde je ta výhoda EURA? CZK se stalo v posledních letech uznávanou měnou. Mimo jiné je to podmínka přijetí EURA. Pak nedává logiku se zbavoat dobré měny a možnosti aby naše česká národní banka mohla řídit měnovou politiku pro nás čechy, kteří chceme zde mezi čechy žít a mít majetek vázaný ke koruně. Němce obdivuji, ale pouštět si je příliš k tělu nechci. Další blízké zkušenostim mám s Italskými partnery  - nafoukaní, hloupí lenoši, libující si v okázalostech a byrokracii. Se švédskou vychcaností mám nějaké zkušenosti (oni EURO nemají a vědí proč).  Tak proč se dávat do spolku s touto podivnou smečkou?

K. Pavlik 2.8.2013 3:55

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Aby vam ten optimismus vydrzel. Neprijetim eura si vydrzujete smecku darmozroutu. Vyhoda vlastni meny je hlavne v tom ze si muze Cesko natisknout penez kolik hrdlo raci.

J. Křivánek 2.8.2013 9:07

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Ten můj optimizus myslíte ironicky? O optimizmus jsem přišel. Dnes vidím, že lepší český socan(tvor rozumu mdlého), český zelený (fanantický odpůrce civilizace) a český komunista (tvor koncentované závisti a nenávisti) je lepší než socan, zelenej, komunista či mohamedánaec z ciziny.

Které darmožroyty máte na mysli? ČNB? Tak to je ještě bezvýznamnější důvod než, o kterých mluví autor. Chápu, že částky v miliardách jsou pro vás nepochopitelné, ale počty s miliardami fungují úplně stejně jako s tísícovkami. ČNB stojí česko pakatel proti tomu jak je důležitá a užitečná. A nepochybujte že by si evropská cetrální banka nezavedla v protektorátu pobočku, kde se bude provádět jejich slovo boží a tvdý dohled nad tím aby lokajové poslouchali.

A ohledně tištění peněz - ano můžeme - můžeme si jako češi natisknout kolik peněz chceme - ano - můžeme. A pánové z ČNB to již 20 let dělají relativně dobře a protože tomu politicki moc nerozumějí tak jim ani nejsou schopni dávat nějaké tupé populistické úkoly. A významný úkol ČNB je jeden. Správná měnová zásoba CZK a z toho vyplývající malá ustálení inflace 2-3%. Já jsem pro nulovou inflaci, ale chápu že socialisticky smýšlející většina českých blbečků chce zvyšování platů i když si za to koupí méně.

Po přijetí EURA už budou tisknou peníze jiní. A ti se jen tak nezastaví. Ti se nezakecaj. To je úplně jiná liga.

Ani tím že nezávislou měnovou politiku nazvete peorativně "tištěním peněz" nesnížíte obrovskou výhodu vlastní měny a hlavní výhodu nezávislosti. Zatím existuje český národ.  Ale neexistuje národ evropský a tedy není zde žádný spojovací prvek, žádná loajalita, prostě silný pes mrdá - ovládá většinu - a zase je to němec  - pan Hitler by měl radost. Nic proti němcům, obdivuju je, uvědomuji si že patřím k národu který nedoshuje jejich kvalit, ale lokaje jim dělat nechci. A pak jsou tu množící se mohamedánci. Kurz CZK/EUR je docela stabilní, ale až nastanou průsery tak - můžeme -si s měnou udělat co bude potřeba.

K. Pavlik 2.8.2013 11:24

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Pisete zajimave. Koruna problemy o kterych pisete vyresit bohuzel nemuze. Bitva uz je bohuzel prohrana: Cesko nema jedinou vlastni banku, solidni velkou firmu, rozumnou populacni politiku  atd. Pokud opravdu dojde k bitve tak CNB bohuzel s cizimi bankami v zemi muze jen prohrat. Kurs ceske korunu je (a pokud neni tak bude) urcovan spis ve Frankfurtu s pomoci Vidne, Parize a Moskvy.Pokud mate pravdu a CNB opravdu neni jen spolek pitomcu tak je jen otazkou casu nez budou chytri lide odtud pretazeni jinam. Jedna instituce toho moc v zemi neudela - nemuze.

J. Křivánek 2.8.2013 19:41

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Pokud by se zastavilo zadlužování veřejných rozpočtů nebo nejlépe aby se začalo snižovat, tak je úplně jedno kdo vlastní banky. A´t si tu podnikají, ale stát by pak ovládat nemohli. Není žádný důvod proč by si stát měl půjčovat peníze. Vyrovnaný rozpočet by měl být okamžitě uzákoněn - veškeré schodku musí být vypořádány v následujícím roce. Předchozí schodky spláceny tempem 3% ročně. Keynesianské nesmysly že stát může svými zásahy pomoci v dobách poklesu a krizí jsou nesmyslem z podstaty. Stát a jeho nepružná a hloupá politika je hlavním zdrojem krizí. To jako by hasič hasil bezínem. Nicméně ani soudruh Keynes neprosazoval socanský blud, že stát může svým rozhazováním pomoci ekonomice. Vzomínám na úžasné roky kdy s. Bohouš Robertek Sobotka dělal schodky 100MLD při růstu ekonomiky 6%. To je vrchol blbství.

Na trhu měn je prakticky dokonalá konkurce. Pokud tedy nedochází k nějakým nuceným směnám v předem známém čase nemá spekulace s měnou reálnou šanci na úspěch. Pokud se jedná o zdravou vyváženou ekonomiku, kde většina transferů peněz je za reálné obchody se zbožím a službami, (a né ty posrané bankovní virtuality, páky, balíčkové produkty, kdy se z dluhu udělá aktivum, které se znobu prodá, půjčovaání nemajetným se zárukou státu a další zvěrstva), tak není žádný spekulant schopen měnu zhodit.

Přecenujete potřebné schopnosti pánů bankéřů z centrální banky.ČNB. Není to až tak velká věda udržovat správné množství peněz v oběhu - tzn. udržovat inflační cíl 2-3% v horizontu let. Můj názor je že češi jsou daleko konzervativnější a nastavený inflační cíl 2-3% není pro nás dobrý a měl by být  0-1%. ČNB se nyní bohužel pod vlivem všeobecného Keynesiánského šílenství snaží o zvěrstvo zvané eufemicky "kvantitativní uvolňovaní" a navíc to dělá dost pitomě prostřednictvím neloajálních bank. Kdyby to aspoň dělali tak, že by peníze rozhazovali z vrtulníku nebo je náhodně připisobvali lidem na účty. Tím by ekonomiku daleko více rozhýbali než nulovou úrokovou sazbou pro banky.

K. Pavlik 2.8.2013 22:53

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Dekuji za Vase vysvetleni. Ne ze bych se vsim souhlasil no ale dostal jsem hodne nametu k premysleni.

J. Vyhnalík 2.8.2013 4:38

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Asi jste četl jiný článek než já. Autor Euro nijak neobhajuje, nebo nevyzdvihuje, pouze logicky vysvětluje, jaká je motivace Lotyšů s pevným kurzem Lat/Euro pro přistoupení. Právě kvůli fixovanému kurzu nemají z vlastní měny žádné výhody a vstupem do eurozóny ušetří transakční náklady a zároveň sázejí i na to, že to nebudou oni, kdo bude na ty druhé doplácet, ale naopak, že spíš ti druzí doplatí na ně ;-)

Souhlasím s tím, že nedomyšlené zavedení eura a stálé rozšiřování eurozóny je jednou z hlavních příčin vleklé krize v Evropě. I s tím, že zavedení eura v ČR by bylo dnes hrubou chybou. Na druhou stranu je fakt, že ani to, že nejsme součástí eurozóny nás od dopadů krize neuchrání, pouze nám umožní zmírnit její dopady.

J. Schwarz 2.8.2013 7:35

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Taky jsem si v článku nevšiml žádného obdivu k EURu, autor pouze logicky vysvětlil jak se v Lotyšsku podařilo snížit deficit a proč chtějí do Eurozóny. Kdybych měl půjčených sto tisíc EURo na barák a vydělával v korunách, asi bych taky nebyl nadšený tím, že "moje vláda" má možnost devalvovat menu a "řídit inflaci". Takhle to přinutilo vládu šetřit . Štěstím lotyššské střední třídy bylo, že dluhy v EURech jich měla většina.

J. Křivánek 2.8.2013 10:12

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Dost jste mě pobavil. Jste roztomile naivní. I já takový býval. Proč by případně měli Lotyši devalvovat, když si právě udělali pořádek a spíše by to bylo na revalvaci, kdyby se odpojili od fixního kurzu k EUR? A dále jste mě velmi pobavil tím štěstím střední třídy v Lotyšsku. Nikde, ale nikde v euro-atlatickém světě posledních padesát let žádní vůdcové nemyslí na střední třídu, protože socanský nebo marxistcký způsob myšlení vůdců převládl. Volí vás dav, lid, lůza, tak proč se chtít zalíbit malé zkomírající skupince svobodný a schnopných lidí s pár hlasy? Nepochybuji, že tomu je tak i v Lotyšsku. A jestli se pletu, tak je to stejně nepochopitelné až absurdní - nejdříve si pracně za "krize" vybrousím šperk (dám si do pořádku financne státu a tím zkrášlím svoji měnu) a pak ten krásný šperk hodím do hnoje. To moc logiocké není. Jsem si skoro jistý že těm lidem co žijí ve stínu medvěda, kteří vlastně ani pořádným národem nejsou, jde úplně o něco jiného než o pár hypothék v EUR a zájmy nějaké jejich střední třídy.  Myslím, že pobaltské republiky po historických zkušenostech s rusem v 20 století, dřívějším německým vazbám, s ohledem na ruskou menšinu na jejich uzemí a mocenským zájmům Ruska  budou největšími eurohujery co si můžeme představit.

K. Frauknecht 2.8.2013 11:39

Tak nějak :-)

J. Vyhnalík 2.8.2013 18:50

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Já osobně si myslím, že na euro a eurozónu mám stejný názor jako Vy, pan Schwarz, nebo autor článku. Jenže o tom ten článek není. Ten vysvětluje, proč Lotyšsko euro přijalo. Proč se ho eurohujerům podařilo prosadit bez velkého odporu. Přijetí eura, či nepřijetí není jednoznačná záležitost, nese to sebou spoustu krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých dopadů a to jak kladných, tak záporných. Osobně jsem přesvědčen, že ty záporné velmi výrazně převažují, ale nelze podceňovat i ty kladné, protože to jsou ty efekty, na kterých eurohujeři staví svoji propagandu. V Lotyšsku nejspíš zafungovala i únava z krize, kdy je psychologicky lákavé se opřít o někoho silného. Osobně si myslím, že je to falešný pocit jistoty, ale jaké informace a ekonomické uvažování má průměrný volič?

Podobná situace může snadno nastat u nás a jak Miloš Zeman a Jiří Rusnok, tak i ČSSD a dokonce i Karel Schwarzenberg se svými úmysly přijmout euro netají. Dokonce si myslím, že pokud bychom plnili maastrichtská kritéria, Zeman by přijetím eura neváhal.

B. Rybák 5.8.2013 18:47

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Z toho vyplývá jenom to, že mít dluhy v cizí měně je pitomost, kterou u pobaltských států omlouvá pouze jejich jejich zoufalá a "slepá" víra, že (zadlužená a mnichovansky zbabělá) EUro-zóna je zachrání před Ruskem.

J. Křivánek 2.8.2013 9:46

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Četl jsem stejný článek. Snažím se vnímat obsah a ne formu. Autor si vzal příklad jakési  mini-země na východu, pěkně to popsal v hezkých barvách, tváří se jako neutrální komentátor nad věcí, píše,  že Lotyši si vlastně už do gatí nadělali a setrvávání v mezistavu je pro ně nevýhodné a naopak přejít k EURU už jsou jen samé výhody a jistoty. Autor tvrdí, že je strašně důležité že par bohatých Lotyšů má hypotéky v EUR a devalvace vlastní měny by je ohrozila - to je uboze krátkozraké kritérium - a navíc jestli autor nekecá tak žádná devalavace nehrosí spíše již existuje opačný tlak na revalvaci s ohledem na jejich dobrou střídmou fiskální politiku. Takže pokud by takto pokračovali tak Lotyš s hypotéhou by po případném odpojení národní měny od fixního kurzu k EUR získal na revalavci. Vsadil bych se, že rychlené přijetí EURA je způsobeno pro centrální banku Lotyška těžko udržitelnými tlaky na revalvaci. Až EURo přijmou tak si socialistická většina obyvatel Lotyška a jejich zatím fiskálně střídmí vůdci budou moci oddechnout, uvolnit opasky a rozbřednout do velké beztvaré masy evropského národa, což zrovna pro ně je docela výhodné, protože ruský medvěd je považuje stále za své území.

Ty takzvané transakční náklady jsou pochybná výhoda. Je to o zvyku, A pokud vaše měna je solidně vnímána a obchodvána tak v tom není žádný problém. Bohužel svině bankéřské z toho dělají kovbojku, aby mohli účtovat vysoké poplatky a získávat na směnách, a my jako dav jim to žereme.

Takže Autor je v roli užitečného blba co si ce EURO přímo nepodporuje, ale pochybné minivýhody pak rozhodou o tom že se staneme součástí velké všeněmecké a později možná všemohamedánské říše.

Krize je v našich hlavách. Zavedení eura nemá pro českou krizi skoro žádný význam. Euro je zlo pro Italy, pro nás je malou výhodou, i když s ním doma neplatíme, protože většina zahraničního obchodu je v EUR.

Žádná reálná krize neexistuje. Je to procitnutí z drogového tripu, kdy se říkalo že všechno musí stále růst.

P. Götze 2.8.2013 10:04

Re: Proč se dávat do spolku s podivnou smečkou?

Ja bych nerekl, ze autor obhajuje euro. prave naopak.