28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

FEJETON: Vítání jara

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vérosta 23.3.2021 19:30

Ano, spolužák starý kmen jako já, byl s kovidem ve špitále u svaté Anny, mimořádně pozitivní zkušenosti s personálem, zacházením, medikací. Přežil to!

J. Kombercová 23.3.2021 16:18

Všechno zlé je k něčemu dobré. Pan Neff si mohl ta žera jenom narazit, ale to prý bolí mnohem víc než ta zlomená.

I. Hermanek 23.3.2021 19:29

Blbost bolí pekelně jak zlomené tak narazene

I. Hermanek 23.3.2021 19:37

Proboha Rada okupoval diskuzi brutálním zpusobem

S. Donát 23.3.2021 10:39

Takový hezký fejeton, tak pěkné čtení, člověk rozklikne diskuzi a tady smrdí Rada. Honem pryč.

P. Rada 23.3.2021 12:25

Útěkem to dopadá, pokud si někdo dětsky libuje ve faktickém marasmu - hlavně když rétorika je excelentní.

H. Rybnická 23.3.2021 10:28

Pane autore kůrovec nekůrovec - moc pěkný článeček jste napsal a je vynikající, že jste se zmínil o perfektné fungujícím kousíčku života a pochválil.

J. Lukavsky 23.3.2021 7:23

"na miliony mrtvých stromů co po posledních pěti-letce vlády konzumu" nechtěl jste napsat správněji "po poslední pětiletce vlády eko-broučka?" Pokud vím tak raketový nárůst kůrovce nastal po Kirilovi, kdy eko-ministr Brabec nařídil ponechat popadané stromy v náruči Matky Přírody tajůplným silám. Kdyby vládl konzum tak by dříví bylo vytěženo a prodáno, jak v r. 1868 kdy ještě na Šumavě hospodařili odporní degenerovaní Schwarzenberkové. J.L. end

P. Rada 23.3.2021 8:10

Víte o důvodech rozvoje kůrovce... - nebo se jen domníváte - či dokonce něco záměrně podsouváte?

Kůrovec je totiž v rozvoji v celém mírném pásmu - a nejen ten. Houbové choroby gradují podobně. To, že je u nás kůr. a navíc už dvou typů přemnožen ještě více jak v okolí nenastartovalo s Kyrilem před deseti lety - ale se suchem před pěti lety a průběžným růstem průměrných denních teplot....

Vše také gradovalo s vyumělkovanou restrukturalizací lesnictví na systém tendrů, který měl především vynutit zvýšení ziskovosti. Prakticky ale eliminoval možnost operativních zákroků v kalamitní situaci, potlačil akcent na enviromentální význaamy lesů a urychlil nástup kolapsu.

Porosty navíc odumírají jak smrkové, tak borové, tak jilmy... - tedy s celého spektra příčin. Společným jmenovatelem nárůstu mortality jsou procesy systémových nestabilitv důsledku antropogenního navození nestability prostředí.

Všechny hlavní biogenní prvky (C,N,P....) vykazují oproti tisíciletím minula recyklační poruchy. Uhlíku je v atmosféře o 40% více, aktivního dusíku (dusičnany) vytvořil člověk už dvojnásobek jak za celou éru planety a fosforu máme na momentálně přehnojené půdy a eutrofizované prostředí v neobnovitelných ložiscích jen na cca 30let.... Jak se potom uživíme je ve hvězdách.

Biosféra začíná být pod patronací samolibého homo nemocná až odumírající - ale narostlý konzum vede k přehlíživosti. Reálný úbytek makroskopických druhů v rozsahu jak na rozhraní geologických epoch je jedním s dokladů - ale člověku zřejmě často ještě nikoliv mementem.

J. Hejna 23.3.2021 8:41

Vida jak učeně se dají formulovat nesmysly.

P. Rada 23.3.2021 9:06

I "nesmysly" se dají formulovat učeně až líbivě. Zejména pokud je nekonkretizujete.

Udělal to nakonec Aston při vítání jara ... - možná proto aby se pozapomělo na realitu "zimy".

Realita narušení cyklu uhlíku v biosféře je ale např popsaná vývojem Keelingovi křivky:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Keelingova_k%C5%99ivka

"Učeně" a lépe jsou od poučenějších příčiny narušení uhlíkového cyklu popsány zde:

https://www.klimatickazmena.cz/download/6cb3587ac9eaf77b4b8e83b50a138739/4.%20kapitola_uhl%C3%ADkov%C3%BD%20cyklus.pdf

P. Rada 23.3.2021 6:19

Aston předvedl, že jako mistr pera se poučil, jak se s hroší kůží daly cíleně psát oslavné optimistické komentáře vítání jara či zdravotního systému... před půlstoletím - a že to jde i dnes.

Dnes se s nástupem jara šikovně zastal vládnoucí garitury za zimní experiment s pandemickým promořováním s účtem cca dvacet tisíc mrtvých spoluobčanů doma. Málo kdo se takto umě kapitalistického zdrav. systému, Babisše.. až Blatného... přesvědčivě optimisticky-konzervativně jarně zastane.

Před půlstoletím by k prvnímu jarnímu dni mohl oslavně psát jak zpívají ptáci v lesích... - i když kyselé deště tehdy kosily miliony stromů našich pohraničních hor.

Dnes sice přiznal, že trochu uklouzl... - ale zabolelo ho to zřejmě právě tak snesitelně a využil toho tak umě, že mohl zapomenout nejen na nebývalý nárůst mortality národa ale i na miliony mrtvých stromů co po posledních pěti-letce vlády konzumu a zas posměšků k ekologii, pro změnu v nížinách na už nikdy nevypučí.

J. Nevrkla 23.3.2021 7:52

Pane Rado, včera jsem se dočetl, že ekologičtí vědci přišli na to, že lesy podporují globální oteplování. Měl byste jste se z těch mrtvých stromů radovat. Jsem si jist, že až si to přečtete, tak budete.

P. Rada 23.3.2021 8:19

Ano lesy už dnes - a zejména u nás či v Amazonii, ... začaly uvolnovat více uhlíku než ho jímat. U nás to odpovídá to produkci zhruba třech tepelných elektráren:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/221562248410003-kacenim-lesy-nezachranime/

Radost s toho ale rozhodně nemám. Je to podobně jak tání permafrostu jeden s příkladů kladné zpětné vazby která rozvrat ekosystémů urychluje.

Nezapomínejme, že fakticky jsme biosféře jen systémovou nadstavbou která se dnes sice ještě jak o kouzelné berle opírá o velmi mocné surovinové zdroje - ale ty jsou pravidelně neobnovitelné.

J. Nevrkla 23.3.2021 8:25

O surovinové zdroje žádnou starost nemějte. Až budou některé vzácné, stanou se dražšími a poptávka se upře jinam.

P. Rada 23.3.2021 8:39

Hloupostí o řešení problematiky zejména neobnovitelných zdrojů pomocí neviditelné ruky trhu, poptávky a nabídky... jsem slyšel už dost. "Starost" mi proto spíše dělá životaschopnost takovýchto bludů.

Zkuste si někdy jako jednoduchý experiment zahrát nějakou strategickou hru. Když zdroje dojdou - hra končí. Né nadarmo se o zdroje vedly i prakticky všechny reálné války v minulosti.

J. Nevrkla 23.3.2021 8:43

Tak řekněte, které zdroje už skončily? Mě napadají jen ty škodlivé lesy na Velikonočních ostrovech. Pokud nemáte fakta, tak šiřite bludy samozřejmě vy.

P. Rada 23.3.2021 9:45

Které zdroje skončily? Jde o kritéria. Pro nerentabilitu těžby nepochybně mnohé. Absoluně naopak žádný nikdy vyčerpán nebude - i když už neponese žádný užitek. Mám zde vyjmenovávat všechny doly v ČR které jsou dnes už uzavřené a vše co už musíme dovážet odkudsi?

Kolik máme procent domácích zdravých zdrojů půdních či lesních v realitě oproti minulosti? Tvrdím že zdravých sotva polovinu a to přes veškerý znalostní a technologický pokrok kterým se zaklínáme už století. Doklad např.:

https://www.nase-voda.cz/pudy-ohrozene-vodni-erozi-cr-neustale-pribyva/

Chcete vyčíslovat kolik kde ještě nedotčeně zůstalo fosforu? mědi? uranu... ryb v oceánech... pitné vody...? Nebo stavíte jen na tom co s planety nevratně zmizelo a předpokladu, že vše lze či jednou půjde recyklovat?

http://www.cts.cuni.cz/soubory/Media/Storch_Hlad_po_fosforu.pdf

J. Jančura 23.3.2021 10:08

A kdy ty prvky zmizely? Pokud vím tak při chemických reakcích se prvky nemění, jen přecházejí v jiné sloučeniny. Jedině se mění v jaderných rekcích nebo samovolným radioaktivním rozpadem.

P. Rada 23.3.2021 12:52

Prvky opravdu s planety Země jen tak nezmizí - jen se zas rozředí natolik, že budou pro surovinově náročný mnohabuněčný život obtížně dostupné. Fosfor bude např. netěžitelně rozpuštěn v oceánech a tak nedostatkový i když je ho dodnes vázáno obrovské množství i v horninách pevnin.

Např. půda úrodná natolik, aby uživila setrvalé civilizační osídlení, vznikala komplexní prací mikroorganismů a stromů během cca 5tis let. Předtím sice žil homo s.s. také ale cca 60tis let musel převážně migrovat za roztroušenými zdroji ve stopách stád a tak přežívat kočovným životem.

Zredukují se až vymizí zejména ty druhy, které svou náročností na prostředí narušily recyklovatelnost zdrojů a tak překročily jeho míru úživnosti a to sotva závisle na míře vtipnosti s jakou budou případně oslavovat nástup jara. Ti co propadnou depresím, euforii či jen nebo falešnému očekávání na vývojové realitě mnoho nezmění.

Uznávám, že vyměnit zažitý konzumě pohodlný život za entropicky kreativní - tedy přinášející obecný růst uspořádanosti systému jen za cenu dodávek energie sluneční - může být velmi obtížné až nemožné. Takto je ale s principu život definován.

J. Nevrkla 23.3.2021 14:19

Nic nevycislujte. Před téměř padesáti lety byly kvalifikované odhady, že ropy máme na dvacet až třicet let. Tehdy i Římský klub tvrdil, že v roce 2005 bude postradanou a strategickou surovinou dřevo. Loni další pavědci tvrdili, že v Česku bude nad zlato voda. Už jsem za život četl tolik vědeckých varování, která ani zdaleka nevyšla, že bych musel úplně postrádat kritické myšlení, aby mi další nebyla k smíchu.

V. Kolman 23.3.2021 14:30

Furt se tady i onde do omrzení přetřásá "klimatická změna" a "katastrofální!" vzrůst obsahu kysličníku uhličitého v zemské atmosféře.

Což takhle, začít se starat i o to, jestli náhodou neubývá v zemské atmosféře životodárný kyslík???

Oteplení přežijeme. Pokud poklesne pod únosnou míru množství kyslíku a atmosféře - pak bude každá rada drahá a lidstvo nepřežije ;-(;-(;-(

Což ovšem nijak nesouvisí s pádem Astona na potměšilé a poťouchlé ledové desce. Přeji mu brzké uzdravení a ať ho to moc nebolí. Zlámaná žebra jsou prevít:-(

J. Nevrkla 23.3.2021 14:37

O pokles kyslíku je třeba se bát pouze v případě, že máme na ústech respirátor. V přírodě nehrozí.:-)

P. Rada 23.3.2021 15:09

Omyl. V přírodním prostředí kyslíku ubývá přesně podle toho kolik je ho spotřebováváno spalováním. jeho celková úroven je ale mnohonásobně vyšší a tak se to procentuelně tolik neprojevuje:

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/cykly-koncentrace-co2

Pokud se ale jedná o aspekt dýchání, tak ten je tím přesto značně ovlivněn a to zejména v hůře větraných prostorách - kde ale trávíme stále více času.

K dosažení doporučované hranice 1000ppm CO2 je totiž už k dispozici smes plynů čerstvého vzduchu kde je CO2 415ppm. Kdežto v předindustriální době to bylo 280 ppm. Proto dnes pro dobré býchání už musíme násobně více větrat. Měli bychom se tedy i proto násobně více starat co se to venku se světem děje.

J. Nevrkla 23.3.2021 15:15

K okysličení mozku vám především prospěje, když si sundate roušku.

P. Rada 23.3.2021 14:56

Pokud si nejste schopen udělat vlastní úsudek o realitě světa a i vyčíslování zatracujete... pak se nedivím, že raději čtete chlácholivé bláboly.

To sice není nic nového pod Sluncem a v období rozvinuté informatiky nejspíš jen další s civilizačních paradoxů.

Mnozí - konkrétněji jaksi fosilně zdrogovaní. Na osobu v průměru každý evropan konzumuje zhruba stonásobek bytosné metabolické energie právě s fosilních zdrojů a už si proto sotva co jiného jako základ života umí představit. Mnozí raději nechtějí vědět co se takto s nimi a jejich světem v realitě děje a hlavně kam to neodvratně spěje.

Když už ale nedůvěřujete informačním zdrojům dneška, zkuste se alespon rozvzpomenout na pohádky které se čtou malým dětem o tom jaké zkoubné dopady mívají na lidské štěstí poklady ukryté pod zemí.

Už pohádky tak učí, že v životě si lze zvolit zdali MÍT - nebo BÝT. Dnes se mnozí zvláště dobře máme - a chválíme si to jak předvedl Aston. Nadčasově varianty postojů popisoval už Fromm a to v česku ještě vládla totalita jedné strany. Dnes ji vystřídala totalita konzumu/MÍT!

https://www.kultura21.cz/spolecnost/21034-mit-nebo-byt-nadcasova-kniha-ericha-fromma

V. Kolman 23.3.2021 16:36

Je to marné, je to marné, je to marné!

Dokud se "lidé rozumní" budou množit jako králíci a VŠECH! dnes už skoro 8 miliard!!! se bude chtít mít dobře, dopadne to s lidstvem časem dost špatně! Dokud lidé nepadnou na hubu, tak varovným hlasům lidí vidících dále do budoucnosti neuvěří. Bohužel!

Bohudík pro přírodu;-(;-(;-(

P. Rada 23.3.2021 17:44

Obávám se, že pozemská příroda sama si sotva pomůže. K přežití by ji ale mohl jako její součást napomoci člověk rozumný, který totiž vedle krajně problematických vlastností má doposud i anomální šanci naučit se jak překlenout mezihvězdné propasti.

Bez surovin a stability pozemského životního prostředí na takový úkol ale nebudou mít ani nejlepší z nejlepších dostatek času - pokud tedy lidstvo jako víceméně celek nezastaví dnešní zhoubný trend. Na změnu konzervativního chování stálého Růstu - naopak na typ společnosti Nerůstu už ale zbývají sotva desetiletí času.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ner%C5%AFst

Pokud lidé přijdou o svou vyjímečnou vlivnost, pak planetu Zemi se vším všudy, astrofyzikálně neoblomě vzato, čeká v horizontu miliatd let dokonce úplné zničení rozpínajícím se Sluncem. Povrchovou vodu vypaří růst sluneční aktivity za cca miliardu let ale život začne beznadějně kolabovat podstatně dříve. Klimatické optimum má totiž jen velmi úzké okno jen pár stupnů.

Nové surovinové zdroje ale už znovu na planetě v době třeba i milionů let geofyzikálně nevzniklnou a sotva tedy i jakýkoli jiný druh který by na jejich bási mohl život přenést dál. Dnešní fosilní zdroje jsou např stáří milionů až půlmiliardy let - o době vzniku koncentrovaných rudných ložisek nemluvě.

Tím vším naivně optimisticky nevylučuji, že takový akt zvládne nějaký zatím hypotetický život právě odněkud s propastných vzdáleností.

J. Jurax 23.3.2021 23:36

Jo, pane Rado, při vší úctě, téměř vždy po mém soudu tu píšete hovadiny. Ani dnes jste nevybočil, skoro bych řekl, že dnes jste se ještě překonal.