Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
FEJETON: O slušnosti a umění
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Tisifoné 26.1.2009 21:35Re: Nadšený souhlas, ale: Ano, může třeba umět vraždit. |
Ebony 24.1.2009 0:08Re: Černý Jestli to dělají za svý, tak ať se sebevyjadřujou do aleluja.... |
Dr.Fidorius Šle 23.1.2009 23:04Re: Když už jsme v tom happeningu, Kdybychom Černého natřeli z 1/4 růžovou barvou, z 1/4 černou, a tak dále dále bílou a modrou, a pak jej nechali rotovat obrovskou rychlostí kolem své horizontální osy, měli bychom prvního neviditileného umělce v Evropě. Jeho přítomnost by byla symbolizovaná jen odletujícím jemným prachovým peřím a vůní asfaltu. Vtipně, formou sebeperformance, sebehappeningu a sebeiironie, jež by navíc byla poprvé i mezinárodně srozumitelná, bychom tak Evropě představili nejnovější české vynálezy na poli neviditelnosti, nanovláken a kockového cukru.Špatně by se do toho ovšem komponovaly výroky Václava Klause. |
Dr.Fidorius Šle 23.1.2009 22:49Re: I výkal může být uměleckým dílem ! Ano, ano. Umění jest nejvyšší formou výkalu. Tato letitá duchamplná prauda ještě k Vystřelenému Voku nedorazila.Černý ji však dobře zná. |
Větší vlastenec 23.1.2009 22:35I výkal může být uměleckým dílem ! Pan Hák nezná dějiny umění. Inu, co bychom také chtěli po žižkovském patriotovi, že ? Jak všeobecně dobře známo, italský umělec Piero Manzoni dokázal, že i výkal může být za jistých okolností uměleckým dílem. Více např. zde : http://www.pieromanzoni.org/index_it.htm Prosím vážené publikum, aby si povšimlo důležitého rozlišovacího prvku : zatímco Duchamp svoji Fontánu našel, Manzoni musel Umělcovo lejno udělat. Jeho tvůrčí vklad je tudíž nesporný. |
kopec 23.1.2009 21:13Re: představuju si, že by Na strope Sixitinske kaple by Leonardo mohl mohl odhalit jen Michalageluv Posledni soud. Ale vice mne tesi, ze podle diskuze si lide nenechaji namluvit vsechny hlouposti a uvazuji vcelku racionalne. Fejeton sam je dobry. ale jen pro normalni lidi. Prijde Knizak a rekne : Slusnost neni kriteriem pro umeni a mate vymalovano. |
Magor Milda 23.1.2009 18:53Když už jsme v tom happeningu, co takhle Černého natřít na růžovo a obsypat peřím? Toto umělecké dílo pak představit Bulharům a Slovákům, jistě by v něm nalezli zalíbení. |
Jenda 23.1.2009 18:46Re: No to je síla. Pan je "umelec"? |
Jenda 23.1.2009 18:40Re: Nadšený souhlas, ale: Obecne bych rekl, ze nez muze nekdo zacit "delat umeni" mel by zvladat remeslo. |
Ignác 23.1.2009 15:27Re: Je to o poctivosti Nebo třeba pomník Jana Husa na Staroměstském náměstí, neměl by se taky přetřít narůžovo? Vždyť ta jeho představa jako štíhlého vysokého askety je taky taková národovecká lež, dneska se ví, že byl pomenší a poněkud obézní. Když vadí, že měl památku padlých rudoarmějců připomínat nesprávný typ tanku, tak asi bude taky vadit, že Husovy myšlenky připomíná jeho nepravdivé zobrazení. |
emil 23.1.2009 15:08Re: A co CR? Už vidím kubistu Picassa, všechny ty francouzské impressionisty, jak vysvětlují člověku jako vy, aby pochopil co a proč bylo namalováno. Je to o tom, buď se mi to líbí nebo nelíbí. Hledat, čím zrovna to dotyčné dílo hovoří k masám, to už jsme zažili. |
Antonín Hrbek 23.1.2009 15:05Re: Je to o poctivosti Vážený ok, po Vašem exkursu bych měl svrhnutí sochy Panny Marie na Staroměstském náměstí asi také prohlásit za "umění", protože to určitě svou emocionální myšlenkou odčinit Bílou horu zasáhlo obrovský počet lidí. Já osobně to pokládám za vandalismus, i když nejsem přívržencem církve katolické. Říká se po světě, že Češi jsou výborní ve stavění pomníků a ještě lepší v jejich bourání. Každé "umělecké dílo" je svědectvím nejen o "umělcovi", ale i o době. S přátelským pozdravem |
Antonín Hrbek 23.1.2009 14:58Re: Je to o poctivosti Co kdyby někdo namaloval na oranžovo sochu Libuše a Přemysla na Vyšehradě? To byla také "nacionalistická" lež. Nebo pomaloval všechny sochy Panny Marie? To byly přece také lži! Není dobré si plést vulgární politiku s uměním. |
Honza42 23.1.2009 14:23A já to zas vidím jinak. Diskuze je celkem rouzumná a pouze lehce přisprostlá, z čehož se ovšem ani Vám nepodařilo zcela se vymanit. Kulturnost diskuze stále ještě převyšuje svou hodnotou zmiňované dílo tak asi o dva řády. Stává se tak pravděpodobně sama veleuměleckým dílem. |
JiM 23.1.2009 14:15Re: Podstata Entropy Předmětem instalace jsou snad výroky o globální panice kvůli oteplování, doprovázené poznámkami, že to říká "nejchytřejší člověk planety". Celá vtipnost je umocněna faktem, že letošní klimatologická konference se patrně ponese v duchu kritiky oteplovacích teorií a protestů řady skutečnýck klimatologů proti vyvolávání paniky. Zejména pikantní je předběžná informace, že mnozí klimatologové se dokonce vrací k teorii o globálním ochlazování, která byla populární v sedmdesátých letech. Vyčkejte do jara. Ale musíte si sehnat sborník z konference, protože naši novináři tolik informací nepoberou. Nedostat zaplaceno za objednané dílo, protože se nelíbí, to se nepřihodilo jen Rembrantovi. |
michal 23.1.2009 13:45Re: Podstata Entropy Osud Rembrandtova díla je vůbec ispirativní. Nejdřív - v jeho době - celospolečenský obdiv (ne všechny zakázky měly problémy Noční hlídky), tedy umění, pak zapomínání až odmítání - "je to malováno blátem" - tedy podle pisatele ne umění, až romantismus 19. století dostal zase Rembrandtovo dílo obecné vážnosti a obliby, tedy byl zas považován za umění. Co s tím? Jinak souhlas jak s autorem článku tak s p. Babákem |
Niky 23.1.2009 13:40Re: Podstata Entropy Proto se Bakala zašil do Afriky,Havel do špitálu a Černý do Ameriky.Souhlasím s vámi pane Babáku,vypadá to,že pravdu měl Hitler,když řekl,že Český národ nemá právo na existenci! |
emil 23.1.2009 13:37No to je síla. "Po přečtení všech příspěvků je mi opravdu zle. Každý, kdo umí klepnout na klávesnici je odborník na umění. Sprosté urážky, kdo je jiný než já, nesmí být. Zkuste si to také všechno přečíst. Je to ukázka ubohosti anonymních nýmandů, kteří dostali prostor ke svým výblitkům. |
Marat 23.1.2009 13:21Pane Neffe Pane Neffe,v článku níže,o létech padesátých několikráte zmiňujete HOVNO,proč tedy mažete příspěvky čtenářu, kterí ten výraz použíjí jen jako projev zhnusení o některém tématu? Slovo HOVNO psáné vámi už není pohoršující? |
žibřid 23.1.2009 11:52palec nahoru Obdivuhodně dobře napsaný fejeton. Polemizovat by se dalo, ale tohle není odborný článek, to je právě fejeton, a navíc velmi milý |
Harry 23.1.2009 11:10A co CR? Nejak mi uniklo cim stouchnul umelec do sve zeme? Je tam obrys Ceskoslovenska s preskrtnutou Zakarpatskou Ukrajinou, Slovenskem a uprostred Cech Pullitr, nebo Svejk vykukujici uprostred mapy a kolem napis Pozor na kapesni zlodeje? Indikatorem je jak si umelec udelal legraci ze svych spoluobcanu. A co ze sebe? Nemel by byt vpravo dole vyobrazen ne svem dilku (jako Parler ve sv. Vitu?). Trebas jak sedi na tom tureckem zachodku? |
K. Babák 23.1.2009 10:33Podstata Entropy Přiznám se, že jsem byl v Bulharsku jen jednou a záchod, na který jsem převážně chodil, byl normální, jen se musely použité papíry odhazovat do koše, stejně jako v kolébce demokracie - Řecku. Jsem ale pevně přesvědčený, že ostatní země přišly do Entropy jako Pilát do Creda. Celá plastika má jediný účel - urazit Václava Klause. David Černý se tím nijak netajil. To,že Česko bude representovat displej s Klausovými výroky, bylo oznámeno ještě před instalací. S Klausem nemusí každý souhlasit. Presidentů, kteří řekli nebo udělali hloupost je asi napoloviční většina (například to o příležitosti mlčet). Mně osobně připadalo jako hloupost přivazování k bagru (o blob nijak zvlášť nestojím), musím se ale přiznat, že jako člověk vzdělaný v přírodních vědách souhlasím s Klausovými názory na "boj" proti klimatickým změnám a jako nevzdělaný v ekonomii jsem ochoten připustit maximálně to, že jeho ekonomické názory by mohly být předmětem diskuse v okruhu těch vzdělaných. Zajímalo by mě, které Klausovy výroky jsou vlastně tím předmětem instalace. Ví to někdo vůbec? Nezávisle na tom, o koho jde, mi vadí jedna podstatná věc. Myslím si, že žádný stát na světě by nedopustil, aby jeho reprezentací na vysoké úrovni byla urážka nejvyššího představitele. Jenom my. A ještě k umění. U Rembrandta objednala amsterodamská honorace kolektivní portrét. Když Rembrandt dodal místo portrétu umělecké dílo, nezaplatili mu. Myslím si, že v právu byli všichni. Umění se může a nemusí lidem líbit. Umělec může tvořit a umírat přitom hlady. Pokud chce peníze, musí buď vyhovět objednávce a nebo riskovat investici stejně jako jiné ekonomické subjekty. Nejenom, že nechápu, ale i odsuzuji Sašu Vondru, že v otázce reprezentace státu nezajistil kontrolu, toho, co to bude. Pokud se takto postupuje i v jiných případech, je to s námi špatné. |
kpt 23.1.2009 10:33To je ta potíž s demokracií, když oni nám zvolí někoho, koho my si nepřejeme |
kpt 23.1.2009 10:31Kapli, jen tak, pro pořádek, maloval jeho mladší kolega z branže Michelangelo |
hank 23.1.2009 10:22Re: Zvednuty palec připojuji se k pochvale zbytku rozumu v kotlince |
šašek 23.1.2009 10:13Re: Je to o poctivosti Ono to bylo spíš zbabělé. Kdyby ten tank pomaloval , dejme tomu, v roce 1988, tak by to byla velmi odvážná forma protestu. Jenže té růžové přemalbě předcházel článek v LN od nějakého soudce, že by justice potřebovala vlastní barák. A že by jim vyhovolala ta albrechtská kasárna na Smíchově, ale vadí jim ten tank. No, tak se dal do díla |
Kobylka Lajda 23.1.2009 9:43Re: Je to o poctivosti Co na tom bylo sprostého? Že byl pomalován tank, který vůbec do Prahy nedojel? Vždyť to byla komunistická lež a kamufláž. A potom . vzpomínku na tzv. osvobození v r. 1945 překryl hřmot tanků z r. 1968. Ostatně - nebyli to vlasovci, co pomohli Prahiu osvobodit? Rudá armáda přicházela často záměrně pozdě (varšavské povstání). |
Kobylka Lajda 23.1.2009 9:41Re: představuju si, že by Dráth je horší a škodí permanentně, začas nikdo nebude o výtvoru Černého ani vědět. Drátovy "výtvory" ještě pocítíme i do další generace. |
ok 23.1.2009 9:40Re: Je to o poctivosti Pane Hrbku, vážím si Vás, ale v tomhle se velmi mýlíte. Růžový tank bylo umění (přestože mě to připadalo velmi sprosté i kdyby v Praze padl jen jediný rudoarmějec. Černý si bohorovně popletl dvě historické epochy). Umění, které vás zasáhne pouze emocionálně, svojí myšlenkou, je také umění. Obsah (informace, jádro pudla) je důležitější než forma. Entropa ovšem umění ve vašem slova smyslu umění není, je to heppening. A heppening je umělecká forma poněkud nestandardní, to uznávám... |
Kobylka Lajda 23.1.2009 9:38Re: Černý Mne popouzí to, že moderní umělci neberou vůbec v úvahu, zda vůbec pro někoho tvoří. Strašně pohrdají publikem, např. žáci profesora Knížáka tvrdí, že netouží po tom, aby jejich výtvory visely v měšťáckých pokojích, dokonce ani v sálech, že se chtějí jen sebevyjádřit. Tak proč a pro koho vůbec tvoří? |