16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

FEJETON: O počasí

Tomuhle se nevyhnete. Ať posloucháte, co posloucháte, nejméně každou celou hodinu uslyšíte jakousi věštbu, jak asi v dohledných hodinách či dokonce dnech bude. Ovšem celá ta časová plocha věštby, a to se týká zejména televize, není vůbec věnována tomu, jak bude.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 15.6.2016 15:54

Hezké.

Příjemně jsem si početl!

Vážení, víte doufám o tom, že stále platí celorepubliková výstraha před krupobitím (ojedinělým), přívalovými lijáky (místními), horky (ty až tak ale až po Markétě), že se bude muset taky občas zélíčko zalejt, .................. a Vy si tady jen čučíte, jakoby nic a bušíte do kláves.

Může mi zde někdo odpovědně říci, o kolik se nezvedne průměrná teplota v roce 2158, když kupříkladu zítra si odnesu banán z Billy v ruce a nedám ho do plastsáčku?? Zrovna nedávno o tom jednali nějací ti zelení. A dost se pohádali, která ta křivka vývoje je přesnější. Zjednodušeno.

P. Rada 15.6.2016 18:08

Re: Hezké.

Pane Hašku poučnější by mohlo být do nikoho zbytečně nerýt, slušně se zeptat ... a pak třeba využít šance, že v odpovědi dostanete nějaké informace které Vás zaujmou.

Konkrétně k tomu roku 2158 Vám je ale nedá dnes nikdo a asi nikdy. To proto, že k tak vzdálenému datu se nemůže vztahovat jen průměrná roční teplota ale nejspíše průměr za mnoho desetiletí a i tak jde vždy o vyjádření pravděpodobnostní.

Dalším komplikujícím faktorem je ale předpoklad nějakého scénáře vývoje do té doby. Takže by jste při zadání požadavku měl umět upřesnit např kolik gigatun uhlíku a kdy lidstvo vypustí do atmosféry, jak se změní sluneční činnost, zdali vybuchne supervulkán....

Takové scénáře vzhledem k specifickým okrajovým podmínkám se skutečně dělají a pro příklad dávám dál odkaz na komentář k jednou z nich který právě letos publikoval kolektiv dvaceti klimatologů pod vedením Clarka. Ve slovenštině tu práci popsal A,Ač.:

http://ac.blog.sme.sk/c/402152/ako-bude-vyzerat-svet-o-10-000-rokov-zalezi-na-dnesnych-rozhodnutiach.html

R. Langer 15.6.2016 13:28

A to není všechno,

copak to počasí, co je složité předpovědět na 24 hodin dopředu, to tady máme jiné kádry, ti dokážou předpovědět, jaké bude klima na celé planetě, a to hned na 100 let dopředu (zřejmě to tedy bude mnohem jednodušší ekosystém, než ten ovlivňující lokální počasí)! Sice jim to prvních 20 let vůbec nevycházelo, ale za těch 100 let to tak určitě bude, však prý uvidíme. Nad tímhle by se měl každý dobře zamyslet. ;-)

M. Šejna 15.6.2016 13:42

ach jo

pan Langer furt nechápe rozdíl mezi počasím a klimatem. To je pak těžké mu něco vysvětlovat.

Takže pokud chci letět do Keni na dovolenou, pak si mohu být jist, že tam je a bude tropické klima a že tam to tropické klima bude i za 100 let. Ale určitě mi nikdo nebude schopen sdělit, jaké počasí tam bude za 14 dní.

L. Metelka 15.6.2016 13:50

Re: A to není všechno,

Pane Langere, nedělejte ze sebe trubku, nesluší Vám to. Rozdíly mezi předpovědí POČASÍ a scénáři vývoje KLIMATU se tu už probíraly mockrát...

R. Langer 15.6.2016 14:01

Re: A to není všechno,

Ano správně, a proto také pořád tvrdím, že předpověď vývoje klimatu na sto let dopředu je podstatně složitějším problémem, než předpověď počasí na 72 hodin. Zatím jste mě totiž rozhodně o opaku nepřesvědčili. Ale spousta jednodušších lidí je vám holt ochotná skočit na špek. K jejich škodě, pochopitelně. :-)

L. Metelka 15.6.2016 14:08

Re: A to není všechno,

Že jste z toho nic nepochopil, to dokazuje i ten Váš termín "předpověď vývoje klimatu". Klimatologové předpovědi fakt nedělají.

Zkuste se na to podívat znovu, v klidu, třeba to nakonec pochopíte...

R. Langer 15.6.2016 14:18

Re: A to není všechno,

Jasně, klimatologové předpovědi vývoje klimatu nedělají. Aha, tak teď jste mě fakt dostal. Nicméně, máte pravdu, často si kladu otázku, co vlastně dělají doopravdy. No nic. :-)

L. Metelka 15.6.2016 14:44

Re: A to není všechno,

S tímhle přístupem to nepochopíte nikdy a pořád tu budete za trubku... :-)

R. Langer 15.6.2016 14:57

Re: A to není všechno,

Ano, já to opravdu nepochopím nikdy, ale on čas ukáže, kdo tady nakonec bude za tu trubku. ;-)

L. Metelka 15.6.2016 14:59

Re: A to není všechno,

No, tak to je opravdu asi každá snaha zbytečná, rozhodl jste se, že to nepochopíte... :-)

R. Langer 15.6.2016 15:13

Re: A to není všechno,

Naopak, já to právě chápu velice dobře. ;-)

L. Metelka 15.6.2016 15:20

Re: A to není všechno,

Zřejmě jste něco jako jako Brouk Pytlík... :-)

Š. Hašek 15.6.2016 16:03

Re: A to není všechno,

Nic ve zlém, ale já se zde zastanu pana Langera.

Těch nesmyslů, co jsme tady slyšeli od Bursíka, "který všechno věděl" bylo dost. Docela bych ty křivky vývoje klimatu "nechal stranou ležet". Dobré jako teorie, jako politické plánování dosti na houno. Hlavně, když mi jedna zelená sdělovala, co všechno zaviní moje venkovská kamna na dřevo - vlastně jsem se provinil i "že dýchám a mám doma elektřtinu".

Pokud přijde klimašlupka/rána, tak ji určitě Jaujau nebude umět předpovědět. Tak nějak.

Zkráceno, zjednodušeno.

L. Metelka 15.6.2016 16:11

Re: A to není všechno,

Bursík se v tom vyzná asi tak, jako Langer. Takže nic moc...

R. Langer 16.6.2016 10:12

Re: A to není všechno,

Tak doufám, že k příští volební kampani Zelených naleznu nějaké takové vaše veřejné prohlášení, pane Metelko. Velmi by to České republice prospělo. Už se na to těším. ;-)

O. Istvanfy 15.6.2016 23:09

Re: A to není všechno,

Súhlasím. Klimatológovia vytvárajú modely, ktoré sa na na prognózy nedajú použiť.

P. Rada 16.6.2016 6:15

Re: A to není všechno,

Ve volbách do místní samosprávy, parlamentu....opravdu záleží na Vašem "souhlasu".

Klimatologické modely sice nesouhlasí absolutně přesně s pozorováním ale dostatečně přesně pro prognozu následků prostě proto, že i cca 90% jistota je použitelná hodnota a nic lepšího nemáme. Nebo ano?

Hrát jakousi loterii opakovanou volbou dílčích kroků sice také lze ale naopak vysoce pravděpodobně s daleko horším výsledkem.

Typuji, že Vaším zásadním omylem proto asi je, že dopady klimatu si lze "odsouhlasit" jak ve volbách a potvrdit si tak opět znovu údajnou neomezenou svobodu či spíše už nadřazenost egoismu nad jakoliv pravděpodobnou nevyhnutelností.

O. Istvanfy 16.6.2016 9:10

Re: A to není všechno,

Použil som výraz "súhlasím" v zmysle "mám rovnaký názor". V tomto prípade s tvrdením p.Metelku, že klimatológovia nerobia predpovede.

R. Langer 16.6.2016 10:09

Re: A to není všechno,

Nevím, jestli to na Zeleného sedmilháře není moc složité... ;-)

O. Istvanfy 16.6.2016 12:31

Re: A to není všechno,

To je záhada.

P. Rada 15.6.2016 10:46

Fejeton o neznalostech.

Je s mým podivem - ale obrazem "věštby" dotyčného - když napíše fejeton na téma kterému nerozumí ale přesto jej komentuje. Zůstává otázka proč takovou "věštbu" autor sám dělá a podsouvá ji dál ač si paradoxně stěžuje jak ho "věštby" zahlcují a že mu neřeknou nic o skutečnosti která ho čeká. Považuji to vše za smutnou zpověd naší reality.

Předně autor doposud nepochopil podstatu přesně nepřevídatelné a tím i krásné podstaty světa včetně jeho počasí. Přesnou předpověd počasí do přesného místa a času totiž s pricipu chováni deterministicky chaotického systému udělat nelze. Proto všechny meteopředpovědi jsou a budou vždy jen pravděpodobnostní a navíc zprůměrované na větší oblast. Smutně dokreslující neznalost jsou ale i autorem podsouvaná další sdělení.:

.."drahý superpočítač ..., který by měl meteorologům jejich počínání nějak usnadnit. Ale zároveň jsem si všiml, že na charakteru a struktuře toho, čemu oni říkají předpověď počasí, se vůbec nic nezměnilo. Jen na

televizní obrazovce mají nové hezké tříbarevné obrázky" ....

Musím se těch meteorologů zastat a poukázat na nevšímavost autora. Ten superpočítač skutečně mají a skutečně umožnuje podstatné zlepšení práce a zejména v krizových situacích extrémního počasí je to nenahraditelný pomocník. Nevšímavostí autora ale je, že přehlédl politickou "věštbu/kladbu" české meteorologi kterou se stalo zákonné rozhodnutí vlády (na rozdíl např od situace v USA, Norska..) že ČHMU zdaleka né všechna data obyvatelstvu zdarma zpřístupnuje. Musí si na sebe totiž přivydělávat právě prodejem dat. Věřejně je tedy poskytován jen jejich omezený výběr (http://portal.chmi.cz/). To co divák vidí někde v TV ....je proto bud jen zprostředkovaná a přepracovaná informace od ČHMU ale docela možná dokonce i od jiných evropských meteorologických služeb.

R. Langer 15.6.2016 13:32

Re: Fejeton o neznalostech.

Ale vždyť ty taky ničemu nerozumíš, Zelený sedmilháři, a furt něco komentuješ. :-D

M. Šejna 15.6.2016 13:43

Re: Fejeton o neznalostech.

hlavně, že vy rozumíte všemu, nacistický spratku, ale furt něco komentujete. :-D

R. Langer 15.6.2016 14:02

Re: Fejeton o neznalostech.

Sám jste nacistický spratek. Ale ne, vy jste vlastně spíš spratek bolševický, že? :-D

M. Mýval 15.6.2016 10:03

naprostý nesouhlas, Aladin to zcela změnil

Zatímco dříve meteorologové zavile tvrdili, že je krásně přestože jim za okny padaly trakaře, dnes operativně mění předpověď každou hodinu. Takže jediný spolehlivý zdroj je madam Honsová. Takže když ta řekne, že b ude pršet, beru si slunečník a dostatek opalovacího krému

Ś. Svobodová 15.6.2016 10:55

Re: naprostý nesouhlas, Aladin to zcela změnil

Nejdůležitější na celé předpovědi slovíčko "ojediněle". Ojediněle jim to výjde.

Š. Hašek 15.6.2016 16:10

Re: naprostý nesouhlas, Aladin to zcela změnil

Ono jest to těžké. Mám ve svém okolí "hltače" předpovědí (i na celý kvartál!). A ti jsou už tak mimo, že se potom diví, že bouřka bývá pouze na několika km2, kroupy i méně!! A diví se i, že Zmrzlí přijdou malinko šoupnutě. A s jinou teplotou než loni!

Myslím, že právě pro ně těch dlouhých (mnohdy hloupých) pět minut v televizi je. Stačí totiž minuta.

Bacha na ty koeficienty! Všechno mimo dvacet stupňů, mírný vánek, jest přímo životu nebezpečno!

J. Skála 15.6.2016 9:13

Člověče neěťastná,

když už píšete na téma, o kterém nic nevíte, zdržte se pokusů o vtipy. Vtipně už před Vámi o pčasí psaly stovky novinářů i spisovatelů a mnohem lépe. Když nevíte, co je to oklusní fronta a jak mohou být srážky rozdílné na místech vzdálených od sebe jen několik set metrů, pište raději o kytičkách a motýlech, tam se tolik mýlit nebudete.

Ś. Svobodová 15.6.2016 10:57

Re: Člověče neěťastná,

Mně to vtipné připadá.