28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

FEJETON: O čem přemýšlejí bezvěrci

Málokterý kněz strávil část svého života ve službách velkých mezinárodních obchodních řetězců. Ale pokud náhodou ano, dokáže prodat doslova vše. Od deště, přes emoce, po víru. Nicméně - nabízet víru jako lukrativní komoditu - je podobné - jako chtít obchodovat s deštěm v sezóně prosluněných dovolených.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Aspirin 29.12.2012 13:56

:-))

Vždy člověka potěší, když si přečte o někom kdo svojí práci dělá rád a dobře... Nicméně Gaussova distribuce je neúprosná a těch průměrných je a bude nejvíc.

Ještě si dovolím poznámku - nejdůležitější je, že svou víru šíří mezi lidmi, kteří přišli dobrovolně... oni ti přehorliví mesiášové (všech vír(nebo věr? :-)) a ideologií - komunisté, věřící, ateisté....) mají tendenci ostatní do svého pojetí "dobra" nutit a vytvářet zdání, že ostatní, kteří příslušným způsobem jejich víru nevelebí nejsou tak dobří a spíš i špatní... Např. kdo pěstuje "duchovno" je implicitně lepší než te kdo chodí nakupovat do superhyper. (Osobně jsem se zůčastni učené disputace intelektuálů, duchovních a umělců na téma co to vlastně to duchovno je - docela zábavné (pro mě technika/analytika) - disputace byla uzavřena obecnou neshodou i s mnoha parlamentními výrazy).

M. Martin 29.12.2012 18:43

Re: :-))

Jméno Aspirin se v současné době na území republiky nevyskytuje. Takže anonym.

J. Václavíková 29.12.2012 18:50

Re: :-))

A ptal se Vás na to někdo, MMartine?

M. Martin 30.12.2012 14:48

Re: :-))

A vás se tu někdo Václavíková na něco ptá?

J. Aspirin 29.12.2012 19:02

Re: :-))

Jméno J. Aspirin se na území republiky vyskytuje v každé slušnější české knihovně. Že ho neznáte je věru Váš problém.

Dále - rozlišujte mezi anonymem a nickem, redakce mé přihlašovací údaje má, pokud se vyjadřuji vulgárně či propaguji násilí proti jednotlivci či skupině obyvatel apod. obraťte se na ní a ona na mě pošle orgány činné v trestních věcech.

V současné době jsem si jist, že neporušuji žádný zákon, tedy Vy zbytečně a nechytře prudíte...

O. Kadlec 29.12.2012 20:21

Re: :-))

Nick je jedna věc, ale splácat do jedné věty komunisty, věřící a ateisty s mesiáši svědčí buď o tom, že jste potratil myšlenku, anebo vůbec nevíte o čem mluvíte.

J. Aspirin 29.12.2012 20:42

Re: :-))

I to je možné :-)) - prosím poučte mě v čem tkví principiální rozdíl mezi mesiášstvím komunistickým, mesiášstvím náboženským a mesiášstvím ateistickým...

O. Kadlec 29.12.2012 21:28

Re: :-))

Pokud nechápete základní pojmy, pak to nelze řešit v diskusi na netu.

Stručně: ateistické mesiášství je kulatej čtvereček, komunistické mesiášství je jen eufemismus pro dnes již vyzmizelý kulturní projev z XIX. století, a náboženské mesiášství je nejspíš nepochopením předmětu: V naší kultuře je Mesiáš jen jeden, je tedy otázkou, proč na základě jeho díla vytvářet neologismus "-ství".

Zřejmě jde o ta adjektiva: ateistické, komunistické, náboženské. Nechápete-li podstatné rozdíly, doplňte si vzdělání.

J. Aspirin 29.12.2012 23:24

Re: :-))

No páni - co já se nedozvím na diskuzi Neviditelného psa... Ač ve vaší kultuře je Mesiáš jen jeden tak mesiášstvím může trpět řada lidí, kteří se cítí povoláni osvobodit svět od zla...  a zlo mají definováno zpravidla nějakou ideologií.

Pokud si myslíte, že kom.mesiášství je vymizelý jev XIX stol. jste naivní, pokud nazýváte ateistické mesiáštví kulatej čtvereček tak jste se ještě nebavil s bigotním (ve své víře) ateistou. No a náboženské mesiášství není o Mesiášovi a právě jenom o mesiášství což je kapitolka sama pro sebe...

Poslední větě o adjektivech moc nerozumím - vím jak se všechny tři ...ké (klidně bych doplnil ještě další) prezentují svojí propagandou ... ale v metodách dosažení výsledku se moc neliší.

Možná jednoho dne jedno to ...ké vezmu za své a budu si myslet, že jsem proto vzdělanější a lepší než ti ostatní - ale ten čas ještě nenastal.

O. Kadlec 29.12.2012 23:29

Re: :-))

mesiášstvím může trpět řada lidí, kteří se cítí povoláni osvobodit svět od zla... - to je pravda. kolik takových lidí jste opravdu viděl? Ale bez kecání. Já nikoho.

O náboženství, jak se zdá, nevíte nic.

To je normální, nemyslete si že mně to vadí. Kdykoli se objeví na internetu článek, jehož název zavání křesťanstvím, slétnou se nicnevědové jako můry k lampě. Táhne to.

Není hanba nevědět nic. Já zas nevím nic o léčivech. Akorát že farmacie netáhne nás nevědy tak jako vás náboženství. jen chodíme do lékárny, občas.

J. Aspirin 30.12.2012 0:44

Re: :-))

Shodou okolností mám jednoho náboženského ve svém okolí - ten neosvobozuje jenom proto, že neumí sehnat trhaviny a bojí se kriminálu a slovník má jako z Apokalypsy. A od ostatních jsem četl povinné dost nechutná "vědecká pojednání".

V tom máte pravděpodobně pravdu (ale možná byste se divil), nicméně vím tolik abych mohl některé náboženské myšlenky, dogmata a praktiky odmítnout. (Vy také znáte jménem, ač nevěd ve farmacii, látky které jsou lidem škodlivé ba smrtelné, nekupujete je a nejíte).

To samé platí i pro kom. ideologii a "vědecký ateismus".

Zkuste také nahlédnou do světa nevěřících - stačí občas... možná zjistíte, že mezi nimi je většina slušných lidí, kteří si zaslouží nebe ač nejsou pokřtěni a nemodlí se. Třeba se také zastydíte za šermování slovem nevěd až zjistíte kolik nevěřících ví o náboženství víc než ti co chodí do kostela celý život... jen to holt umí kriticky vyhodnotit.

O. Kadlec 30.12.2012 1:09

Re: :-))

"Shodou okolností mám jednoho náboženského ve svém okolí - ten neosvobozuje jenom proto, že neumí sehnat trhaviny a bojí se kriminálu a slovník má jako z Apokalypsy." - to je přece blbost. Na první pohled. Samozřejmě nemohu vyloučit, že se znáte osobně s budoucím teroristou, ale to nemá s mesianismem a pravděpodobně ani s náboženstvím společného nic. Pletete si to s verbálně projevovaným fanatismem, který ke všemu většinou bývá jen pózou.

Mezi nevěřícími (myslím nenáboženskými) lidmi je dost slušných lidí. Sice se jen málokterý z nich vyzná aspoň povrchně v tématu, o němž mluvíme - jen ti co se o to někdy vážně zajímali. To je jako se vším. Ale to nevadí. Etika, citlivost k okolnímu světu, mezilidské vztahy, a podobné věci jsou otevřeny i těm kdo viděli kostel jen zvenku. Copak Bůh nevidí do lidského srdce? Nemůže k němu mluvit?

Lidské srdce je v rukou Božích měkké jako vosk. Někteří nenáboženští lidé slyší ale zapomínají. Dobré věci se u nich ohřejí jen jako názory a nenaplněné ideály, ale jsou tam. Jiní slyší a tuší že je to hlas něčeho nad nimi, moc nad tím neštudují ale podřídí své cesty tomu co slyší. Někdo tomu řekne "kategorický imperativ". Někdo zase slyší, "pýcha života" mu káže že je to jeho vlastní nápad, ale přitom nezapomene, co je dobré a co zlé, zapíše si to hluboko do srdce. To všechno dělá bůh s lidskými cestami - ale nemusíte tomu věřit. Já tomu věřím.

J. Aspirin 30.12.2012 5:56

Re: :-))

No, Vaše hodnocení člověka na základě mých tří vět je poněkud tristní (nakonec i moje snaha o popis třemi větami, že ano?!).

Následujícími dvěma odstavci jsme se dostali přesně na začátek naší diskuze... není to v nich napsáno přímo ale vyplývá z nich (i z diskutovaného článku), že ten kdo zdroj událostí vidí nahoře, mimo sebe je  lepší... a vom je jádro pudla. Tedy proč je lepší ten kdo pěstuje "duchovno" (obecně ten co chodí v neděli kostela) než ten kdo v neděli chodí nakupovat do superhyper?

O. Kadlec 30.12.2012 9:02

Re: :-))

Kterého člověka? Pokud jde o vašeho kamaráda tak jsem jen zkopíroval vaše hodnocení.

A odpověď na položenou otázku neexistuje, neb jste vyslovil chybný předpoklad. Předpokládáte že kdo pěstuje "duchovno" je lepší než jiní. Ale to je nelogické. Má žena by podle vás byla "lepší" i "horší", chodí totiž v neděli nejen do sboru, ale taky do superhyper nakupovat.

J. Aspirin 30.12.2012 10:26

Re: :-))

:-))

Ad1) Zkopíroval a přidal svoje - přesněji řečeno

Ad2) Nevyslovil - ten předpoklad je určitých kruzích obecný, Vaše paní si jistě nebude nárokovat krásu a čistotu duše na základě nákupů v superhyper ale na základě vykonání stanovené posloupnosti úkonů v kostele či rozhovoru (i virtuálním) se svým duchovním vůdcem... jiní na základě snahy nastolit spravedlivý řád kde už není pánů ani žebráků a opět jiní opakováním věty "náboženství je opiem chudých"

Nad argumentací spoludiskutujícího je třeba přemýšlet a nebát se překročit hranice své ideologie. Je to samozřejmě těžké -diskutující stojící mimo ideologii svého spoludiskutujícího má velmi často pocit, že v určité fázi diskuze došlo k "ideologickému" zacyklení- zkuste se pobavit se zarytým komunistou či ateistou a záhy zjistíte co mám na mysli.

Z mého pohledu v této fázi již jsme a nemá valnou cenu dále pokračovat - souhlasíte?

O. Kadlec 30.12.2012 15:55

Re: :-))

Prosimvás vždyť "těm kruhům" vůbec nerozumíte. Je mi líto, ale projektujete si vlastní fantazie do světa, který neznáte. Prvním předpokladem aby člověk něčemu porozuměl je, že si přizná že nerozumí a ptá se, a odpovědi bere vážně. To se týká jak komunismu tak náboženství. Vy si ale rovnou do odpovědí vkládáte vlastní předsudky. To je pak těžký. To si ale bude stále plést pojmy s vlastními dojmy.

Mimochodem - komunisty a ateisty samozřejmě dobře znám, vyrostl jsem mezi nimi, a pak jsem to ještě studoval. Takže - nechme toho.

M. Martin 30.12.2012 14:53

Re: :-))

Pokud jste četl pravidla zdejší diskuse tak v bodu č.5 se praví že pod každým příspěvkem se uvádí skutečné jméno diskutujícího.A vo tom to je.Ty brufene.

O. Kadlec 30.12.2012 15:57

Re: :-))

Prej to už změnili. Několik let to zde platilo, ale stejně to lidi obcházeli a byli tu pod nepravým příjmením. Ale prej už to neplatí.

J. Aspirin 30.12.2012 16:37

Re: :-))

No vidíte ... vy si zkuste přečíst a POCHOPIT čl. 7 týchž pravidel.

M. Martin 30.12.2012 18:25

Re: :-))

Pokud máte na mysli moji reakci na kecy pana Došlíka tak je to ode mně lichotka.Musíte jeho názory číst častěji.Potom možná pochopíte.

J. Aspirin 31.12.2012 12:15

Re: :-))

No vidíte, oba máme své důvody proč cosi porušovat... ale Vy jste začal prudit první.

Pán, s kterým jsem si zde vyměňoval názory, by určitě použil větu o kameni a vině a tentokrát bych s ním souhlasil...

V. Venc 29.12.2012 12:05

Ad Sulc, Došlík a podobní

Docela snadno lze vyčíst na Vašich negativních komentářích (rádoby nadčasově vtipných), jak hluboce jste si jisti svými názory a pohrdáním lidí věřících v Boha!

Svou pýchu nad tím, jak velice přesahujete ty uboze hloupé věřící, zakomplexované v jejich hříších, projevujete tak, že neopominete vyjevit svá moudra, kdykoli se Vám naskytne příležitost, a kdy můžete vytrubovat Vaše přesvědčení na odiv světu.

Ale nic se vlastně neděje, když Vám to zlepšuje náladu, pokračujte dál, a nejste určitě sami. Zaostalí věřící, ti to hravě vydrží!

Pro vánoční čas napsala pí. Marková dobrý a čtivý článek!

E. Došlík 29.12.2012 12:28

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Venci pane,

vkládáte mi něco co jsem nenapsal, neopovrhuji lidmi věřícími, a názor je můj! Pokud jste věřící, tak se běžte vyzpovídat za to co mi píšete! Co tlacháte : Svou pýchu nad tím, jak velice přesahujete ty uboze hloupé věřící,

zakomplexované v jejich hříších, projevujete tak, že neopominete vyjevit

svá moudra, kdykoli se Vám naskytne příležitost, a kdy můžete

vytrubovat Vaše přesvědčení na odiv světu. Já jsem něco takového napsal? Styďte se za takové lži!

T. Vodvářka 29.12.2012 12:37

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Vážený pane Venci, jsem rád, že nejsem jediný komu paní Marková udělala radost, mám jen někdy pocit, že se na internetových diskusích realizují i frustrovaní jedinci, kteří nemají jinou možnost seberealizace. Jejich postoje nejsou konstruktivní, obsahují jen urážky a jejich názory nepřinášejí vyjma primitivní kritiky nic pozitivního. Naučil jsem se na tyto diskutující nereagovat, jejich "názory" jsou plné vulgarit, zloby a zřejmě skrytých problémů, které neumějí řešit v klidu svého nitra ale kopancem do okolí. Pokud na ně reagujete, děláte jim radost, což je kontraproduktivní.

Přeji Vám i Vašim blízkým mnoho štěstí v novém roce.

V. Venc 29.12.2012 15:00

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Ad Vodvářka

Díky za přání a rád je opětuji!

Pana Došlíka to nějak vzalo!

E. Došlík 29.12.2012 15:22

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Venci pane,

co mě mělo vzít? Jsem ateista, nic víc, nic míň . . .

P. Han 29.12.2012 15:53

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Ateista je ten, kdo věří, že Bůh není?

T. Vodvářka 29.12.2012 16:43

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Vážený pane Hane, zkusím Vám to vysvětlit. Obecně je ateismus směr, který odmítá existenci Boha, v dnešním relativizovaném světě je to však komplikovanější. Dle mého je opravdových ateistů jen velmi málo. Vedle skupiny věřících lidí, kteří vyznávají a praktikují /ošklivé slovo, ale nemám jiné/ svou víru aktivně, je velká skupina lidí, které Tomáš Halík nazývá "něcisté". Oni většinou tvrdí, že asi něco je, ale klasický Bůh /ať jakékoliv denominace/ to nebude. Nazývají to vyšším principem, substancí apod. Tito lidé nejspíše ateisty nejsou, odmítají však instituci církví s tím, že si stačí sami.

Osobně bych to rozšířil. Ateistou může být dokonce fundamentální křesťan, který však nevěří, že Bůh s ním může provést zázrak. Osobně znám mnoho křesťanů /v jiných církvích nemám tolik známých, ale tam to bude podobné/, kteří dokonale plní všechna pravidla křesťanského života, kteří vychovávají ve stejném duchu své děti, apod., kteří ale opradovými věřícími lidmi nejsou. Ti lidé nejsou špatní, pro své okolí jsou velmi užiteční, ale chybí jim to, co obsahuje Evangelium a tím je úplná odevzdanost Boží vůli, jako tomu bylo třeba u Jana Pavla II. Těch opravdu věřících není mnoho, ale jsou "solí země", "kvasem".

Pěkný den Vám přeji

P. Han 30.12.2012 2:02

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

No, ehm... překvapujete mě. Ateista je z definice člověk, který popírá existenci Boha. Pardon, malé b. Jakéhokoliv boha nebo bohů. "Něcista" je člověk, který věří, že tu je "něco" nad námi, nač to nazývat přímo bohem, že? Ale "něco", nějaká inteligentní entita či energie... hm... žejo? Jak by to fšecko fungovalo, že? - No, dost srandy. Fundamentální křesťan není ani ateista, ani agnostik. Agnostik tvrdí, že Bůh či jeho existence nejsou vědecky (či jinak empiricky) poznatelné a prokazatelné. Což se nakonec s vírou v Boha nevylučuje. Stačí si uvědomit omezenost lidského poznání, omezenost empirického zkoumání jevů, které nemáme již předem definované. (Podle francouzské Akademie  18. století neexistovaly meteority - "kameny z nebe padati nemohou, neb tam žádné nejsou"). Ateista tvrdí, že Bůh neexistuje. Není to schopen podepřít důkazem, protože důkaz o neexistenci důkazem není. Náš svět ani vesmír není tak prozkoumán, aby to, že někdo něco nenalezl, mohlo být bráno za důkaz. Obzvlášť, když dotyčný neví, CO vlastně hledá... To byl smysl mého ironického dotazu, neb na stupni našeho poznání můžeme buď věřit v Boha (nebo "něco"), nebo věřit, že nic takového neexistuje. Ale v obou případech půjde o akt víry. Nebo nevíry, tedy víry v non-něco. Nikdy o poznání.

No a Jan Pavel II. by měl být svatý, ovšem ne každý křesťan je svatým, aniž by přesto přestal být křesťanem."kameny z padati nemohou, neb tam žádné nejsou". "kameny z nebe padati nemohou, nkeb tam žádné n"kamekny z nebe padati nemohou, neb tam žádné nejsou". ejsou". ""kameny z nebe padati nemohou, neb tam žádné nejsou". kamJJny z nebeadati nemohou, neb tam žádné nejsou". "kameny z nebe padati nemohou, neb tam žádné nejsou".

P. Han 30.12.2012 2:06

Re: Ad Sulc, Došlík a podobní

Cifix, tím "...přestal být křesťanem." to mělo končit. Nějak si to zablbnulo, na ozvěnu jsem si hrát nechtěl...