29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

FEJETON: Dělicí linie?

Možná jste si taky všimli reklamy „Znalci platí palci“: vybízí k placení mobilem, při němž se identita prokazuje otiskem palce. Podobnou věc zavádějí teď s odvoláním na evropské předpisy různé banky. Má to jeden (malý) háček: k takové manipulaci potřebujete chytrý telefon. Staromilci, kteří se drží „obyčejného“ mobilu (a k nimž patřím), utřou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pakosta 19.10.2020 20:04

Paní Šustrová, vydržte! Telefon mám, stejně jako Vy, na telefonování, nikoliv na to, aby se na mne vytahoval, že je chytřejší než já. A chystám se u toho zůstat i nadále. Tlačítkové, tedy "hloupé" telefony, se stále ještě prodávají. Za rozumné peníze, podotýkám. A kdybych takovou věc ztratil, nezruinuje mne to, zatímco dnešní mladí bez mobilu jako by nemohli ani dýchat, natožpak myslet. Nehledě na to, že mobil za deset nebo dvacet tisíc je pro zloděje mnohem zajímavějším artiklem, než moje Nokia E52. Platím hotově anebo kartou, banku zvládám z počítače doma - k čemu by mi byl banking v telefonu?

T. Zlesa 19.10.2020 20:13

Taky jsem to dělal z PC, ale po vyzkoušení mobilem už skoro jen z mobilu. Z PC tak 1x za 1-3 měsíce. Mám dvě banky v mobilu. V PC mám zkušenost se čtyřmi. Ne každá to má přívětivé, ale dá se na vše zvyknou rychle. Tlačítkový telefon je dobrý pro někoho, kdo ho potřebuje mít v kapse. Placatý je v kapse ohrožen při práci, při sedání, klekání, např. na zahradě.

M. Pivoda 19.10.2020 16:37

Připomenu, že "znalci začali platit palci" nejdříve v Číně, historicky tedy před Evropou a USA.

"... ale přece jen mi to připadá, že banky počítají spíš s tím, že ten chytrý telefon má každý.... "

Když už ten chytrý telefon mají už i Číňané? Alepoň ve většině případů. Proč bychom k tomu technologickému pokroku nemohli tlačit i v Česku a EU?

J. Chaloupka 19.10.2020 12:13

Ještěže hotovost je daná zákonem.

Š. Hašek 19.10.2020 13:00

No, mám moderní známé. Sice nepoznají smrk od modřínu, hřebík nezatlučou, dýňovou polévku vaří s kokosovým mlékem - rozhodnout kolik cibule, to jim trvá pět minut, i vlastnoruční borůvky z lesa si hodinu mejou v pěti vodách ......... ale, hotovost by zrušili.

Nevím, zda z toho vyrostou. Nebo ji stihnou zrušit. A chtějí jouro.

V. Braun 19.10.2020 13:51

Smrk od modřínu poznám, ostatně modřínové obložení schodiště jsem si dělal sám, ba i ta prkna pomáhal řezat. Hřebík občas zatluču i s kladívkem v levé ruce, když je to na levačku, a dýňovou polévku dělám jen s vodou plus kostka zeleninového bujónu. Hotovost zrušit nechci, ale kartu jsem si do mobilu nahrál, pravda na doporučení syna, a od té doby tam kde berou karty jinak neplatím, je to pohoda. Vzhledem k věku z toho už asi nevyrostu, jen doufám, že se dočkám toho EURa.

Š. Hašek 19.10.2020 20:04

A to proč? Tedy to jouro.

T. Zlesa 19.10.2020 12:10

Myslím, že stěžovat si na tyhle vymoženosti je trochu póza lidí pesimistických. Optimisti nad tím uvažují jen chvíli a šťastně ty vymoženosti využívají. To nezměníme. Škoda nad tím filosofovat.:-)

Š. Hašek 19.10.2020 13:07

Já si nestěžuji, protože se nedívám na televizi, tak se bavím sledováním těchto vymoženostníků.

Mám nějaký vercajk také. A protože jsem realista, dovedu si spočítat, že stále více z nich již opravdu nemá/nebude mít v hlavě, ale musí nastartovat radiopojítko.

Jeden v kravatě tam nedávno (přede mnou) hledal procento. Nestyděl se, ukazoval, že má poslední model. Já bych mu to byl býval řekl, z hlavy, no nic. On by mi stejně nevěřil.

J. Chaloupka 19.10.2020 12:08

Vždy, když média přesvědčují lidi, aby si e-roušku nainstalovali do svých chytrých telefonů si říkám: A jak do máme udělat my, co máme ty hloupé?

D. Stirsky 19.10.2020 11:44

Rozumím tomu velmi dobře! To, co zažíváme v IT a v digitalizaci cca od r. 2000, nemá v dějinách obdoby. Já z toho mám mrazivý pocit. Třeba jak rychle najdu nějakou informaci, co vše se svým i-phonem můžu. Že jsem např. na letišti před odletem za památkami do Turecka a zaplatím si telefonem během 20 minut zálohu na zájezd Turecko VI, o kterém mně jiná účastnice řekla, že už je skoro vyprodaný. Myslím, že úzkost z toho mají mnozí a projevuje se to navenek touhou po jasném, srozumitelném, jednoduchém světě. Proto ona mánie "retro". Avšak paní Š. bych poradil, ať si chytrý telefon pořídí. Já také dlouho odolával, většinu aplikací stejně nepoužívám, ale nedávno jsem byl v situaci, kdy "mapy" a má aktuální poloha mně hodně pomohly. Chytrý telefon již dnes není jen pro bohaté. Často omýlaný "mladý migrant s posledním modelem i-phonu" dnes tak výjimečný případ není. Možná, že dokonce právě ti chudí si na splátky či kdoví jak poslední model pořídí. Kdysi jsem mluvil s majitelem drahého časopisu pro ženy. A dozvěděl jsem se, že právě ty nezaměstnané, odkudsi z periferií, jsou odběratelkami. Ony si chtějí alespoň číst o celebritách, byť za to dají část podpory. S mobily to může být podobné.

V. Petr 19.10.2020 16:50

No a když čtu všude "dávejte si pozor na podvodníky" o to internetové bankovnictví ani nestojím...

A. Pakosta 19.10.2020 19:54

Škoda škoda, pane Stirský, že Vás ten chytrý telefon nenaučil pravopis. "Mlýn" se sice píše s tvrdým, ale sloveso "mlít", potažmo "omílat" už nikoliv.

Š. Hašek 19.10.2020 20:04

R^

V. Kolman 19.10.2020 9:34

DIGITALIZACE - DIGITALIZACE - DIGITALIZACE!!!

Z trochu jiného soudku:

Kdo z příznivců digitalizace (nic proti digitalizaci - přináší samé výhody) si všimnul, že původní impulsní (= digitální) volba telefonního čísla, už od dob nástupu automatických telefonních ústředen ještě v době "drátových" telefonů, byla nahrazena volbou tónovou???

Dlužno dodat, že o jiném příkladu náhrady digitálního systému analogovým systémem nevím ;-D.

R. Langer 19.10.2020 10:50

Ne, volba byla vždycky pulzní, "analogový" byl pouze telefonní volič, tedy číselník. A tónová volba je samozřejmě od počátku plně digitální, jenom je ten sled impulzů nahrazen jedním přesně daným kmitočtem, to nemá s analogovou technikou nic společného... ;-)

V. Kolman 19.10.2020 12:44

Dovolím si s vámi pane Langere polemizovat. Jistě, do příchodu tlačítek na číselnice telefonů byla rotační číselnice bez diskuse záležitostí digitální (na výstupu 1 - 10 přerušení smyčky=impulsů). Ale ono to pokračovalo i v telefonní ústředně, ať už asynchronní, či nověji synchronní. Vzpomeňme na "čtvercové", "strowgerovy", či jak se ty všechny voliče v ústřednách nazývaly a k tomu samá "cvakající" relátka. V té staré ústředně byl docela slušný kravál.

Přu dálkových přenosech telefonních hovorů byl ale problém právě s digitálním přerušováním smyčky (volbou účastníka) a různě se to obcházelo.

Tónová volba: Digitální? Analogová? Pravdu máte vy, ale i já. Kmitočty volby jsou pevně dané kmitočtovou ústřednou v telefonu, tedy digitální záležitost. Ale to "pípání", to je už sinusové, to už je spíš analogová záležitost. (Už slyším vaší námitku, že i sinusový průběh lze vytvořit digitálně.) S pravoúhlými impulsy by byly spojeny různé problémy (odrazy na vedení, rušení atd).

To je ale také jediný přiklad přechodu digitálu na analog. O žádném jiném nevím.

V. Braun 19.10.2020 13:58

Pravda, staré telefony "vytáčely" přerušováním. Matně se mi vybavuje, že naše firemní ústředna měla blokovaný nějaký typ hovorů, což šlo obejít vhozením správného impulsu ve správný čas krátkým stlačením vidlice.

R. Langer 19.10.2020 10:51

A pozor - analogový je především klasický telefonní hovor, dnes už též překonaný.

V. Kolman 19.10.2020 12:49

Dovolím si to pane Langere trochu odlehčit. Nevím jak jste na tom vy, ale z mé tlamy se stále ještě linou ryze analogové zvuky.

Co s ním následně udělají "trpajzlíci" v kabelech, světlovodech, družicích a pod. - to už je jiná kapitola.:-)

T. Zlesa 19.10.2020 9:09

Nemajitelé placatého mobilního telefonu asi nevědí, že takový mobil není mobil, ale malý počítač. Proto nad tím kroutí hlavou. Zde žádná rada není. :-)

Š. Hašek 19.10.2020 9:26

Za poslední půlrok jsem zaregistroval asi osm roztřískaných počitadel! Všichni honem platili, protože obyčkarta nebo peněženka asi není in.

Buď měli v rukách čtaři tašky s nákupem, nebo kosmické rukavice na kolo a bušili frajersky do klávesnice.

Jo, včera to jednomu málem spadlo do kolejí v Metru, asi sledoval, jestli Metro jede podle plánu, ciferník nad peronem mu nestačil. Stál tak, aby dobře viděl do tunelu.

Zkráceno.

V. Kolman 19.10.2020 9:43

Jsa laik, vycházím z moudra "počítačových mágů", kteří mi sdělili, že "blbý" mobil nelze, na rozdíl od "chytrého" mobilu/počítače zavirovat. To je o důvod víc, proč nosím i nadále v kapse raději maličkého "blbce" za 600,-Kč, který funguje na jedno nabití akumulátoru týden, nežli neskladného placatého a drahého "Einsteina", který snadněji přijde k úhoně a nabíjet se musí neskonale častěji.

Vím ale, že mě časem "chytrý" mobil stejně asi časem nemine.:-(

Š. Hašek 19.10.2020 10:07

Asi tak.

Lze celkem snadno odvodit, že počítačová síť směřuje k naprosté ztrátě soukromí. Tedy u těch, co ji budou používat. Povinnost používat se snadno přikáže, občané se nějak donutí, některé není třeba nutit. Nejen patnáctileté.

T. Zlesa 19.10.2020 10:50

Pokud se vyfotíte i z WC, tak budete bez soukromí. Tím naznačuji, že si o míře soukromí rozhoduje každý sám. Kde bydlíte a kde tedy většinou jste, už dnes i před 200 lety stát věděl.

Š. Hašek 19.10.2020 13:09

Zcela nerozhodujete.

Nejde o Vaši adresu bydliště. Netahejme se ale za slova.

T. Zlesa 19.10.2020 14:39

Pokud vás bude CHTÍT někdo šmírovat (pochybuji:-)) nic mu v tom nezabrání. Ani neexistence sítí. V síti vás dnes může šmírovat provider a spousta všelijakých robotů, což běžně dělají. Ale pro obchodní účely. Providerovi v tom zabránit lze, robotům částečně taky. Záleží jak moc jste paranoidní.

R. Langer 19.10.2020 10:53

Ujišťuji vás, že zavirovat i ten chytrý mobil dá docela dost práce, zvlášť pokud tomu nerozumíte. ;-)

V. Kolman 19.10.2020 13:01

Pevně doufám pane Langere, že mě nepodezříváte z toho, že bych chtěl zavirovávat mobily. Při vší úctě, mám pochyby i o tom, že byste to dokázal vy. Ale zkušený hacker-mistr svého oboru, pro toho to není neřešitelný problém.

Sám jsem byl přítomen tomu, kdy se takový zkušený hacker "naboural" do PC (pochopitelně navzdory heslu) svého kamaráda a udělal mu v tam uložené práci pár "roztomilých" mluvnických chyb. Teprve potom ten postižený (když se hacker ke svému žertíku přiznal) připustil, že hesla (i zámky na dveřích) odradí sice slušné lidi, ale před opravdovými machry si nikdo nemůže být ničím jistý. Viz vykradení "nedobytných" trezorů bank a také hotovostí z internetového bankovnictví.

F. Navrátil 19.10.2020 8:38

Pokud si ještě může zákazník vybrat způsob platby, nic se neděje.