29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EVROPA: Zelený a dluhový úděl

Navržený fond obnovy EU po koronavirové pandemii „Next Generation EU“ není ani tak o odstranění škod jako o Zeleném údělu a o fiskální a transferové unii. Brusel nalezl v covid-19 další „blahodárnou krizi“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kouk 1.7.2020 17:17

Zrusit veskera auta a vlaky. Zridit kocary a konezprezku. Pokrok se zastavit neda?

V. Bok 1.7.2020 23:13

Koně za sebou nechávají uhlíkovou stopu, nezapomeňte. U nás v ulici jezdili dlouho jezdecké oddíly na koních, vetšinou holky. No, já vždycky sebíral ty uhlíkové stopy a hnojil tím zahrádku. Bohužel, před pár lety oddíl skončil. Takže už beze stopy. Uhlíkové, koňské.

J. Sinnreich 1.7.2020 17:09

Kdepak. Radu neudolate. To je bozi bojovnik. S jeho polarnimi cepickami a dychanim rostlin. Ze jsou ty jeho radobyvedecke kompilace psane stylem gymnazialniho profesora z C k Mocnarstvi smesne? On ma ty jeho "imise" a "uzivnost biosfery" spocitane snad uz od paleozoika. Alespon je zabava to cist.

P. Staronový 1.7.2020 18:12

Z jeho češtiny by gymnasiální profesor spáchal seppuku.

M. Pivoda 1.7.2020 15:59

Zelený úděl: "... Je to vize hloubkové proměny reality kolem nás, jíž nemá být dosaženo spontánním vývojem, ale umělými zásahy veřejné moci. Všechny síly a zdroje mají být zapřaženy k dosažení vytčeného cíle. ..."

Komentář:

1. Cíl je to skutečně ušlechtilý a pro lidstvo žádoucí. Bez diskuze.

2. Technologický potenciál k dosažení Zeleného údělu do roku 2050 existuje. Vysoké tempo technologického rozvoje dosažení té vize dovoluje a také relativně levným způsobem (v průběhu času technologie zlevňují).

3. Nicméně: Kriticky důležité ale bude to, zda EU se ze svých minulých chyb dostatečně poučila. Viz například selhání Lisabonské strategie EU. Po vytroubení ambiciózního cíle, implementační selhání. Dokáže EU tentokrát prosadit potřebnou inovační aktivitu? Úspěšná inovační činnost probíhá vždy experimentálním způsobem. Důležité je hodně se poučit z minulých chyb. Nebránit se objevování slepých uliček vývoje, ale hodně se z experimentu poučit levným způsobem.

V. Petr 1.7.2020 16:17

Očekávám, že "zeleného údělu" bude dosaženo masovým nasazením Perpetum mobile. Rychlé inovace to bezpochyby umožní.

Mimochodem, "bezuhlíková ekonomika" je ideologicky motivovaný nesmysl a nikoliv "ušlechtilý cíl."

L. Novák 1.7.2020 17:30

Komouš Pivoda vidí jen ty své vysněné "světlé zítřky komunismu"... :-P

P. Staronový 1.7.2020 18:14

Cíl je napakování zelených kapes. Nic ušlechtilého.

Technologický potenciál je. Pokud ho Západ využije na nesmysly a Východ na užitečná zdokonalení, půjde Západ do kopru.

Úředníci EU i vládci velkých zemí se poučí až po krachu.

J. Prikner 1.7.2020 18:25

EU se jeví nepoučitelná, o zeleném údělu může tvrdit cokoliv a měla by to tvrdit a realizovat za vlastní prachy. Ale protože žádný svoje prachy nemá, bude je vyžadovat i od nás. Je tedy na nás, jestli na tuto blbost budeme přispívat či nikoliv. Osobně bych to nedělal, ale naši piráti, kdu, top, stan, ods a jejich podpindonosníci nás to toho budou chtít zatáhnout. Je to tedy naše volba: buď bez svých peněz budeme volit pindonosníky nebo se svými penězi se této akci vyhneme - řekneme: to neplatíme, ahoj.

M. Pivoda 1.7.2020 20:53

"EU se jeví nepoučitelná ..."?

Jako mladý, začínající inženýr jsem sdílel v podnájmu pokoj s nějakým panem Išou, který před válkou pracoval pro Tomáše Baťu. Pan Iša mi pověděl příběh, že Tomáš Baťa pobízel své kolegy, aby podnikali, dělali chyby, ale !!! zdůrazňoval. aby nikdy neopakovali dvakrát tytéž chyby. !!!

V. Bok 1.7.2020 23:17

No, chyby jednotlivců jsou pochopitelné. Chyby celých společenství, které mají rozměry bilionů euro a devastují ještě více přírodu a zdroje, jsou devastující. A to ten zelený úděl v podstatě je.

M. Pivoda 2.7.2020 10:10

V. Bok zde vyjádřil své přání, aby rozhodování za omylné lidi na úrovni celých společenství (které mají rozměry bilionů Euro) fungovala nějaká umělá inteligence.

Jenže ještě v takovém stavu zdaleka nejsme. Takže zavedený experimentální přístup platí pro jakoukoliv úroveň řízení (viz pády minulých civilizací).

A také celý Zelený úděl je jen jakýmsi pokusem zlepšit vyhlídky lidstva na dlouhodobé přežití na planetě Zemi. --- Proškolení současné evropská populace o těchto skutečnostech by bylo lepší financovat z prostředků EU, spíše než těmi prostředky financovat rozvoj Agrofertu.

M. Pivoda 2.7.2020 10:39

Systematické plánování chyb a omylů, jako cesta vpřed.

https://vtm.zive.cz/clanky/elonovinky-prototyp-starship-vydrzel-dlouho-ale-stejne-explodoval/sc-870-a-204325/default.aspx

P. Han 1.7.2020 20:39

Technologický potenciál k dosažení Zeleného údělu do roku 2050 skutečně existuje. Stačí zastavit všechny tepelné (uhelné, plynové, jaderné) elektrárny a máme tu Zelený úděl už v příštím roce.

V. Bok 1.7.2020 23:10

Jo jo, na našich mrtvolách vyroste zemená tráva. Asi tak. Jestli se do toho dáme, ostatní svět nás sežere.

J. Krynický 1.7.2020 15:57

Aby Evropa mohla přežít, bylo by nutné v době zasedání maximálního množství eurounijních orgánů oplotit brusel, do plotu pustit proud a jakékoli pokusy opustit uzavřenou oblast řešit střelbou.

J. David 1.7.2020 15:04

Mrkev a karfiól mám z vlastní zahrádky, slimáky hubím, tak jako introdukuvané nepovůdní triby. Nevím, jaký je rozdíl s bojem s bolševníkem velkolepým a bojem se somálským negrem. On má ilegální Kalašnikov, já pouze bambitku 9mm Luger legální. EU to asi nevnímá a blbne. Qui modo?

M. Frank 1.7.2020 15:01

Začnou vznikat strany, které budou mít v programu potrestání současných elit vládnoucích v EU. Voliči jim budou pravidelně přibývat a nabude trvat ani deset let a tito lidé budou postaveni před řádný soud a budou se zodpovídat občanům EU za škody, které napáchali. A to popisuji civilizovaný scénář, nerad bych se dožil občanské války v celé EU najednou.

V. Braun 1.7.2020 15:16

Pokud by se vlády měly před soudem zodpovídat za škody, které napáchaly, tak už v ČR nemá kdo vládnout.

P. Rada 1.7.2020 16:02

Války pravidelně vznikají v důsledku soc. i materiál nerovnoměrností a ty v součastné době dál eskalují. Dříve soc agresivita mohla vést k rozšíření druhu na větší území a takto k zajištění jeho přežití při lokálních katastrofách.

Když se tak začtu do konfliktnosti některých příspěvků jen na NP - kde mě osobně bylo vyhrožováno už pověšením i zastřelením - mám to i za symptom růstu napětí ve společnosti které v občanské nepokoje až válku přerůst může. Ta by však už velmi pravděpodobně nevedla k zdravé adaptaci prakticky pro nikoho.

Dopad agresivity až války může omezit potenciál oběstačnosti - "Resilience" - https://cs.wikipedia.org/wiki/Resilience_(sociologie). Tu má celá evropa s hlediska surovin už povážlivě oslabenou a s růstem konzumnosti bude nejspíše jen hůře.

V. Petr 1.7.2020 16:19

A teď mi takto vysvětlete vypuknutí WW1!

P. Brich 1.7.2020 13:26

Skutečným řešením pro nastartování hospodářské obnovy by byla První bruselská defenestrace.

Státy by si pak cestu k obnově našly. Každý podle svého gusta a naturelu.

V. Petr 1.7.2020 12:54

Ostatně soudím, že EU musí být zrušena a ČTV zprivatizována!

V. Braun 1.7.2020 11:31

"Společné dluhopisy, unijní daně a další nové vlastní zdroje, nástroje makroekonomické stabilizace". Ano, EURo zóně chybí přesně tyto nástroje. Pokud krize přispěje konečně k jejich zavedení pak má autor pravdu a alespoň v tomto směru to bude "krize blahodárná".

M. Josovič 1.7.2020 12:04

Jste pane úplně mimo. Centrálním problémem je jen a jen společná měna pro státy s různým ekonomickým vývojem, přístupu k dluhům a národní mentalitou.

V. Braun 1.7.2020 12:39

Před několika lety jsem se podíval na rozdíly v HDP na obyvatele mezi státy EU a USA a rozdíl mezi největším a nejmenším byl zhruba stejný tam i tam, takže v ekonomické síle a vývoji to nebude. Rozdíl mezi Euro zónou a USA je právě v tom, že zmíněné mechanismy v USA jsou a v EU ne.

P. Brich 1.7.2020 13:29

Máte-li pravdu se ukáže až po válce Jihu proti Severu. Jako v USA.

J. Sinnreich 1.7.2020 16:56

Rozdil je v tom, ze Spojene Staty jsou FEDERACE statu. To EU neni a pri neuveritelne neschopnosti socialistickeho vedeni Unie nikdy nebude.

V. Braun 1.7.2020 19:20

Máte pravdu. V jediném v čem s prezidentem Zemanem souhlasím je to, že EU by se měla stát federací.

A. Forman 1.7.2020 14:03

"Společné dluhopisy, unijní daně a další nové vlastní zdroje, nástroje makroekonomické stabilizace", vždyť to jsou jen prázdné fráze s nulovým obsahem, takové zaklínadlo pro lidi, že EU má řešení a to v"vědecké". EU nemá řešení vůbec žádné, jen neustále kdosi mele pantem.... a všichni se navzájem v bruseli utěšují, jak to vymysleli. Ale realizace bude jako vždy, ještě větší průser než doposud.

Ale to je o socialistech je přeci známé, nastalé problémy řeší způsoby, které dříve nebo později přinesou problémy další a další.

A pokud někdo dokáže přijít na světlo boží se rčením - blahodárná krize - to už je poslední záchvěv před ekonomickou smrtí, i když je to v uvozovkách, pane Braune.