29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

EVROPA: Německo si bere od EU zpět svou suverenitu

Německý Spolkový ústavní soud vydal bezprecedentní rozsudek, který přímo zpochybňuje autoritu Evropské centrální banky i Soudního dvora EU.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Pribijl 29.6.2020 14:02

V této debatě se nemluví o úloze Velké Británie. Ta za pár měsíců odejde z toho spolku, zůstane tam prázdno a jen finanční dluhy a problémy. Proto to Francouzi a Němci po dobrém i zlém zkouší jak by je připoutali k EU. Ten spolek v dnešní podobě nemá budoucnost. To vědí všichni.

S. Sidlichovsky 29.6.2020 16:17

Po dobrém se ze strany EU nekonalo nic, vůbec nic. Copak může suverénní země akceptovat exploataci svých přírodních zdrojů cizími zeměmi v britských vodách?

Copak může suverénní země akceptovat jurisdikci cizího soudu - ostatně parodie na soud - ve svých záležitostech? Nebo jakési "level playing field" v daních, pracovním zákonodárství, environmentálních otázkách?

Nebo v oblasti státní pomoci svému hospodářství? Ostatně Británie utratila na tuto pomoc 0,38 % HDP, zatímco Německo 1,31 % HDP a Francie 0,78 % HDP. Od roku 1999 Británie prohrála u soudního Dvora EU pouze 4 žaloby na nelegální státní pomoc, Německo prohrálo 67 žalob a Francie 29.

Barnier si prostě zřejmě nevšiml, že UK už nevede Theresa May. Cožpak ten Anglofob neví, že EU má ve zbožové výměně 95 miliard přebytek? Kolik mil. evropských pracovních míst svým postojem riskuje?

Můžete ignorovat realitu, ale nemlůete ignorovat důsledky této ignorance. Vždyť ten anglofob se chlubil, že vymyslí pro UK podmínky tak těžké, že UK raději zůstane v EU. Jeho nedávný dopis britským opoziičním stranám je slovníková definice zoufalství.

J. Jurax 29.6.2020 11:32

No jo, Německo si bere od EU zpět svou suverenitu. Německo si to může dovolit.

Což kdybychom tak začali činit i my?

"Evropská komise dodržuje tři základní zásady: 1) Měnová politika Unie je v její výlučné pravomoci. 2) Zákony EU jsou nadřazeny zákonům členských zemí. 3) Rozhodnutí Soudního dvora EU jsou závazná pro všechny soudy členských zemí.“

Ano. Jsme tedy ještě suverénní stát? Nejsme - zejména body 2 a 3 to jistí; jsme jen gubernií.

P. Brich 29.6.2020 14:06

Porovnejte s patolízalstvím ústavního soudu ČR.

J. Vorlický 29.6.2020 10:27

Kauza Eur. Je to vcelku prosté.

Severské státy v Evropě jsou ekonomicky zdatnější, pracovitější, než státy na jihu. A to zejména Německo. Mají to, a tu potřebu takoví být, v krvi. Bohatství takových států stoupá rychle a protože je navenek prezentováno penězi, síla jejich peněz stoupá a stoupá. Ve světě si za své peníze koupí více a více.

Občané jihu mají jiné priority. Pokud mohli, kompenzovali svůj méně ekonomicky zdatný životní styl devalvací svých peněz. To teď nemohou. Severské státy budou musit jižní dotovat - tedy dávat jim peníze - nebo jižní státy nebudou moci mít stejnou měnu jako severské. Pokud se jedno nebo druhé nestane, povede to k ekonomické likvidaci jižních států a následně ke ztrátě jejich politické suverenity.

Dotace způsobují též ztrátu suverenity toho, kdo je bere, ale ta ztráta není tak bolestivá. Když chceš uvařit žábu, nemůžeš ji hodit do horké vody. Teplotu vody musíš pomalu zvyšovat - pak nevyskočí.

J. Novák 29.6.2020 11:55

No, jenže ono to právě takto prosté není. Zkuste třeba vyjmenovat v několika oborech italské či francouzské lídry, a pak zkuste stejně tak vyjmenovat ty severské. Podstatný nepoměr, že? Takže sám vidíte, že Vaše úvaha je zjevně mimo realitu. Pokud srovnáme dnešní největší evropskou hrozbu – Itálii třeba s premiantem Německem – dojdeme k paradoxnímu závěru, že do vstupu do EU byla Itálie v produktivitě práce PŘED Německem, zatímco po vstupu je hluboko POD úrovní Německa. Ale ten problém kupodivu tentokrát není jen v EU. Italům se dokonale podařilo všudypřítomnou regulací a represí odstranit šedou zónu ekonomiky. A to tak dokonale, že v té zemi už raději nikdo nedělá nic, aby neměl problémy. Pokud Vám za práci bude kynou trest místo odměny, budete se chovat stejně. Ostatně některé progresivní prvky , které totálně udusily italskou ekonomiku, se – bohužel – přelévají i do dalších zemí Evropy (u nás např. vládní ekonomické zákony babišových vlád do koronaviru). To je první a asi největší problém, proč za posledních cca 20 let Itálie v podstatě dlouhodobě nevykazuje žádný ekonomický růst. Dále pak socializace nemakačenků byly vysloveně vyhozené biliony do kanálu, které zdecimovaly italský bankovní sytém (zcela odlišný např. od našeho) a jediným jejich přínosem je dnešní lídršip Italů v oblasti automatizace průmyslové výroby. A za třetí, Itálie nemůže devalvovat svoji měnu, aby všudypřítomní odboráři mohli dostat každoročně přidáno, jak na to byli zvyklí od války, protože Itálie je členem Eurozóny, takže má Smolíka a podpořit export už ani nemůže (vlastně ani už není moc čeho). Severní část Evropy se do své vedoucí ekonomické pozice nepropracovala nějakou extra vysokou produktivitou práce a revolučními výsledky vědeckotechnického pokroku, ale spíš protpěla díky své stagnaci, zatímco jih Evropy se vytrvale střílí do vlastních nohou. A to bez ohledu na to, že produktivita práce v Lombardii je pořád ještě o dost vyšší, než třeba v Sasku.

J. Vorlický 29.6.2020 17:38

No, článek je o suverenitě, čímž pádem i o schopnosti mít a kontrolovat vlastní měnu, tedy peníze.

Srovnávat Sasko s Lombardií nemá v této věci smysl, neboť nemají vlastní měnu a tedy nejsou ani suverénní. Je Německo a je Itálie. Ani kde jsou lídři nepovažuji za směrodatné

Píšete, že 20 let Itálie nevykazuje ekonomický růst. Byla by to shodou okolností doba, kdy Itálie již nemohla devalvovat svoji měnu, protože od cca 2002 má Eur. Je tedy neschopnost Itálie devalvovat svoji měnu pro ni dobrá, nebo špatná?

Náš, tedy evropsko-americký, ekonomický růst je založen na úvěrech a na soutěži nejen mezi výrobci, ale i mezi státy. Pakliže si firma nebo výrobce ve státě půjčí jeho peníze, peníze státu, jehož výrobní efektivita je slabá, vrací měnu, jejíž hodnota by v průběhu vracení byla znehodnocena. A to je z hlediska dlužníka - i státu - dobré. Dlužník vrací méně, než si půjčil. Pakliže ale, si půjčí měnu stejného málo efektivního státu a ten stát ji v souladu se svojí slabou efektivitou nemůže devalvovat (proti měnám efektivních států), dlužník musí vracet mnohem více peněz a to není ok pro něj, ani pro stát, protože dlužník ty peníze stejně nebude mít. Tudíž, peníze si půjčí jen někdo, kdo tomuto principu nerozumí - a peníze nevrátí, protože je nebude mít, nebo někdo, kdo od samého začátku ví, že je vracet nebude. Ti normálně schopní, kteří jsou třeba, si prostě takové peníze nepůjčí a stát začne ztrácet kontrolu nad svojí existencí. No a, nejen Itálie, ale i Řecko, Španělsko atd, své měny devalvovat nemohou. Velký problém.

J. Novák 30.6.2020 10:36

Pane Vorlický, má reakce se ale týkala Vaší myšlenky, že severské státy Evropy (tedy zřejmě jejich obyvatelé) jsou pracovitější než obyvatelé jižních států, což nějak mělo souviset s tím, že "to mají v krvi". Pokusil jsem se ukázat, že to je velmi zjednodušený pohled, proto to srovnání produktivity práce Lombardie s jakýmkoli severským regionem. Byť nutno uznat, že zase srovnání produktivity práce jihu a severu Itálie je tristní. Ale můžeme stejně pokračovat výkonnějšími či slabšími regiony ve Francii atd. Tedy důvodů, proč země jihu Evropy padají do dluhové spirály je vícero. Ano, nebýt Eura, situace by pro ně byla snadněji řešitelná prostřednictvím devalvace měny. Na druhou stranu značná část problémů pramení ze správy daných zemí, jejichž vlády svými legislativními kroky (a poslední dobou vlivem New Green Dealu) tlumí ekonomický růst. Což berme jako memento mori! Tedy řekl bych, že Euro je nepřekonatelným problémem pro nápravu, ale samo o sobě není zdaleka jedinou příčinou stavu. Přeji hezký den.

J. Vorlický 3.7.2020 12:57

Dobrý den, pane Nováku,

vypadá to, že v podstatě máme na věc jaksi stejný názor.

Věc je o suverenitě Německa (a státní suverenitě vůbec, protože přijdou další ), o kterou teď Německo cítí, že by mohlo začít přicházet. A dělá to tak, že se nehodlá zříci kontroly nad svou ekonomickou silou, které zase projevem je kvalita jeho tzv.peněz. To znamená, že Německo ví, že jeho suverenita (včetně Saska) je založena na jeho ekonomické síle. Lombardie sice existuje, stejně jako Katalánsko, ale ne jako stát, který má suverenitu vůči zbytku Itálie, nebo Španělska. Má-li Itálie padnout jako suverénní stát, padne s ní i Lombardie. Lombardie se pak v míře, která jí přísluší, postaví na nohy, stejně jako se postaví na nohy ve své míře ostatní části Itálie. Řecko již myslím padlo celé, akorát se o tom nemluví.

Jistě, důvodů, proč státy padají do dluhové pasti, je vícero. Když ty důvody ale shrnu, tak je to v porovnáním s jinými státy, menší schopnost se organizovat - nejen přímo obyčejnou prací, ale i schopností takovou práci řídit - tedy kvalitní státní správa. To jsou třeba i důvody, proč Česká republika nemůže být a není za stávajícího stavu suverénní stát. Její ekonomická síla je ve velké míře v cizích rukou a ani nemá schopnou státní správu.

P. Kubáč 29.6.2020 9:55

Myslím, že z konstrukce EU musí mít právní teoretici osypky. Euro-parlament je sice volený, ale bez zákonodárné pravomoci. A legislativa EU má ( dle jejího vlastního tvrzení) přednost před legislativou místní.

ERGO A+B evropským státům vládnou "nikým nevolení" úřednící - jak tvrdí putinovi agenti, fašisti, a xenofobové. Nebo je tento fakt realita i de-iure a neustálým poprcáváním se brzy stane realitou de-facto ?

P. Staronový 29.6.2020 10:07

Hlavní problém je neexistence celoEUnijních politických stran. Takže v EP existují takové divné slepence, hlasující podle toho, co velcí hráči vyhandlují. Chybí tam vládní většina, s nějakou tou zodpovědností za to, co "vláda" dělá.

No a "vláda" (Komise) stejně dělá to, co jí poručí vůdci velkých států, najmě Německa a Francie. Co by nepromáčkli doma, promáčknou via Brusel ...

Takže ti nikým nevolení, přeplacení a imunní úředníci vládnou podle těch pokynů.

V. Chrastina 29.6.2020 14:27

To vysvětluje děsivý fakt, jak královsky jsou placeni. Oni sami si totiž onu nemravnou výši svých platů vymysleli. Stálo by za to spočítat, co nás ta armáda vyžírků stojí. Tohle samo o sobě dokonale vypovídá o trapné zbytečnosti Evropské unie!!

L. Novák 29.6.2020 16:20

Zbytečné náklady spojené s rozhodováním oněch EU vyžírků jsou řádově vyšší, než jejich mzdy. Stačí se podívat, kolik nesmyslů jsme museli zavést do zákonů a dalších předpisů a jak obrovské náklady nám to tahá z kapes... No a teď k tomu ještě navíc idiotský Green deal ... To už hrozí ekonomickým kolapsem stejně, jako náš Bilionový tunel OZE. !!

M. Krátký 29.6.2020 9:00

Hezké - takové do pranice R^R^R^

J. John 29.6.2020 7:56

Německo si bere svou suverenitu, ale nevrací ji svým guberniím, které ovládá prostřednictvím Štras-Brusele.

Š. Hašek 29.6.2020 8:40

Možno i tak říci.

P. Staronový 29.6.2020 9:07

To už je na těch zemích, aby si hlídaly svou suverenitu.

J. John 29.6.2020 10:14

Jak mohou, když jejich vlastizrádní politici předali kompetence do Štras-Brusele?

P. Staronový 29.6.2020 10:22

Zvolit si méně nebo vůbec vlastizrádné politiky. Berou-li si suverenitu zpět Němci, mohou i jiní.

J. John 29.6.2020 10:43

ANO. V článku je výborně na citátech uvedeno, jak bohorovní se cítí EUrovůdci. Už by je někdo měl postavit do latě. Němci jsou mezi dvěma mlýnskými kameny. Hodně přispívají do rozpočtu EU ale také jsou největšími věřiteli jižních států €-zony. Mají pohledávky ve zúčtvacím systému Target skoro bilion €, takže nesmí příliš tlačit na pilu, jinak ty peníze zpět nedostanou.

J. Jurax 29.6.2020 11:34

Ano. Které?

P. Staronový 29.6.2020 14:58

Přiznávám, že momentálně nevím. Dosud jsem volil Svobodné, ti programově vcelku vyhovovali. Jenže, od doby, kdy odešel Mach, tak o nich prakticky není slyšet. Chtělo by to začít vytvořením nebo ovládnutím nějaké (skutečně) liberální strany.

M. Baloun 29.6.2020 7:54

Připomíná mi to boj o investituru :-)

P. Lenc 29.6.2020 7:49

Doufejme, že to Němcům vydrží.A také doufejme, že se podobně zachovají i jiné evropské soudy včetně našeho.

Š. Hašek 29.6.2020 8:44

Pokud něco někdy Němcům vydrželo, tak jen ke škodě nejbližšího okolí. Německo nikdy nebylo dobročinným spolkem! Vždy záleželo na tom, kdy to okolí docvakne, co si okolí pamatuje z minula.

Neplést s jejich pivem!

Náš Ústavní soud se již zachoval. Náš senát se zachoval. Některé naše politické strany se také zachovávají.

P. Staronový 29.6.2020 9:08

Žádný stát ani nadstát není dobročinným spolkem.

Š. Hašek 29.6.2020 9:14

Asi jste nepochopil moji poznámku.

Jedná se o Německo. Nikoliv kdejaký stát. A nepíšeme tady fialovskou politologii o státu obecně.

P. Staronový 29.6.2020 10:09

Já jsem to napsal obecně, tedy i o Německu.

Píšu co považuji za důležité nebo zajímavé. Četba napsaného není povinná.

L. Písařík 29.6.2020 7:17

Na, endlich. Konečně pochopili, že spousta nařízení směřuje proti členům EU a to za jejich peníze. Teď je zrovna příležitost provést decimaci EK a jejích darmožroutů. Je a bude krize, musí se šetřit, každý druhý vyhodit. Vyčuraný návrh jak vytvořit fond EU ZKRIZEVEN za peníze budoucích generací - totéž mohou udělat státy samy bez přerozdělování EK.

L. Novák 29.6.2020 3:36

Výborný článek! Díky autorovi i překladatelům. R^