29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ESEJ: Když zavládl teror

Čtyři sta let uplynulo od státem nařízeného masakru na Staroměstském náměstí v Praze. Dnes už se nepoužívá dříve tak oblíbená mantra, že Bílou horou a následnou exekucí 21. června 1621 začala třistaletá poroba Čechů a Moravanů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 25.6.2021 19:44

No, nevim, nevim, autore... V sirsim kontextu mela nasilna rekatolizace prece jen velmi pozitivni efekt, ktery konec koncu vedl i k uspesnemu vypraskani Turka od Vidne 1683. A Jesensky, tak ten obzvlast, ten k nam Turky pozval, diky svym diplomatickym stykum a moznostem, proto taky ten vytrzeny jazyk, Turci uz v te dobe radili az na Morave. Mozna i proto zustala Morava mnohem katolictejsi nez zbytek Zeme ceske, ale to jen spekuluju.

P. Han 25.6.2021 23:41

Nepletete si Jesenského s Budovcem?

D. Bowman 25.6.2021 15:25

Ta emancipace lidského ducha, která nakonec přinesla tu demokracii resp. Republiku, ale značně souvísí s emancipací duchovní. Tj. že člověk nebude ve svém poznání a konání omezován nějakou autoritou, která si usurpuje právo vykládat Boží zákony.

A tato duchovní, individuální emancipace, ztělesněná Protestantismem, stála za povstávím a revoltou. Ferdinand se snažil pravdu zadupat násilím ale Pravda Vítězí.

Za těmi rudými, zelenými a duhovými brigádami sedí další Ferdinand. Není katolík ani Habsburg (asi). Moc je jeho ideologie. A vypadá to, že vůbec nemá problém s Turkem za branami města, ba naopak. Lepší když se Stavové vyčerpávají bojem s Turkem, než aby usilovali o jeho trůn.

J. Nevrkla 25.6.2021 13:31

Takže kdo si dnes křiví páteř před EU, utápí se vlastně v pocitu křivdy a ublížení. To mě nenapadlo.

J. Jurax 25.6.2021 14:34

Proč ne? Přichycuje se k velikému tam tomu dubisku či jak to Kollár napsal, akorát tehdy myslel jiné dubisko; to činí ukřivdění a ublížení vzývající dalekého cara či císaře, že jim ubohým pomůže, nikoliv sebevědomí, co pomocnou ruku hledají především na konci vlastního ramene ...

K. A. 25.6.2021 11:50

Díky Ondřeji Neffovi za seriózní pohled na věc. S nějakými detaily možná nesouhlasím. Spor o Mariánský sloup mi nepřijde zbytečný. Katolíci se v něm plně projevili jako tmáři a ukázalo, že pro hlavní proud konzervativního myšlení jsou paleokatolíci nepoužitelní. Jestli někdo argumentuje, že to jedinečná památka barokního umění, to už bychom mohli obnovit Stalina s tím, že je to jedinečná památka socrealismu. Možná na to za 300 let dojde.

J. David 25.6.2021 11:26

Jo, kat Mydlář. Prý se mu na pražském rynku poprava eklovala (čtyři meče vyměnil) v průběhu dekapitací, ale pak výší palmáre nepohrdl. Místo 540 kop stříbrných dostal "zulage" na 630 za výkon, nu, kdo by to nebral, pecunia non olet, byť by to smrdělo. A tak je to "do furt".

J. Jurax 25.6.2021 14:15

Odborníka nutno řádně zaplatit. Nakonec - práci odvedl v žádané kvalitě.

K. Křivan 25.6.2021 10:34

Zaplať Pánbůh za tu prohru a také za tu popravu. Bez toho bychom se stali součástí Pruska, tak jako Slezsko, a národní obrození by se nekonalo. Dnes by naši umělci a sportovci nebyli evropanům pro smích svou neschopností se domluvit. Sprechtili by totiž perfektně dojč. Ale hodně by jich padlo u Stalingradu.

K. A. 25.6.2021 11:47

Jak to víte? Nepočítáte, že Čechy (koruna česká) se mohly udržet jako samostatný stát? Vždyť se udrželo i mnohem menší Sasko a Bavorsko.

J. Jurax 25.6.2021 14:27

Z čeho soudíte, že bychom se stali součástí právě Pruska?

V diskutované době bylo Prusko nepříliš významným vévodstvím, jež dosáhlo až po spojení s Braniborskem roku 1618 zrušení vazalských závazků a 19. září 1657 velavskou smlouvou i zrušení lenního poměru k Polsku; aspoň tak praví Wiki.

J. Urban 25.6.2021 19:46

Ano. V pripade vitezstvi vzbourenych stavu na Bile hore by se u nas v lepsim pripade mluvilo nemecky, v tom horsim turecky. Takze opravdu zaplat Pan Buh.

J. Jurax 25.6.2021 20:28

Možná.

Jak byste viděl pravděpodobnost Vámi zmíněných jevů?

Ono koneckonců i v případě prohry stavů se u nás taky začalo němčit, arciť ovšem v lepších kruzích. Čeština se stala jen jazykem sprostného lidu, ostatně i proto jsme o necelá dvě století později potřebovali národní buditele ...

M. Miky 25.6.2021 9:19

Na jedné straně pan Neff oceňuje odpor proti nacismu a komunismu, na druhé straně vyzývá k otrockému podvolení se kovidfašismu... To je dost rozpor. Asi závidí odvahu lidem, kteří se riskovali a někdy i ztratili život v boji proti vražednému zlu, protože on sám to nedokáže ani vůči jeho (zatím) "soft" verzi.

J. Jelínek 25.6.2021 9:27

Kovidfašismus? Hm, nechcete si vzít studenou lázeň?

M. Miky 25.6.2021 9:37

Jo, jasně, "fašismus" je dost zdistreditované slovo, zejména ze strany levice. Tak co třeba "zdravotní diktatura"?

J. Sedlář 25.6.2021 16:30

Ofafrně na něj. Von je takový Jelínek.

R. Langer 25.6.2021 17:07

Takže jste proti zcela nesmyslným perzekucím normálních zdravých lidí? 8-o

J. Jurax 25.6.2021 20:30

Ta nesmyslnost je v mnohých případech diskutabilní.

V. Kuhaj 25.6.2021 9:14

Ale pane Neff, srovnáváte raný novověk (někdo by mluvil ještě o pozdním středověku), plný barbarství a zvěrských poprav typu lámání v kole, čtvrcení a upalování, s novodobými dějinami? Jestlipak víte, že to je zásadní chyba, před kterou historici vždycky varovali, varují a varovat budou? Tehdy to prostě byla norma.

Víte, taková poprava oběšením se prováděla na dlouhém provazu, takže trhnutí těla zpravidla stačilo na zlomení vazu. Takže pro mě je naprostá zvrhlost, když v moderních dějinách, prošpikovaných kecy o lidských právech, komunisti provaz zkracovali, takže se popravovaný člověk dlouhé minuty dusil. A ne středověk.

J. Pavelka 25.6.2021 9:21

Takže norma tenkrát jako dnes...Ono se někdy tvrdí, že Hirtler přenesl do Evropy to, co se běžně dělo v koloniích (samozřejmě s nadsázkou)...

D. Bowman 25.6.2021 15:35

Pracovní lágry, plynování za jízdy na "pohřebiště", mučení a styl výslechů a etnickou genocidu zavedli Bolševici.

Nacisté se k nim jezdily učit v rámci družby. Jak dokládají dokumenty z archivů - i samotný šéf Gestapa Muller si čile nejen korespondoval s NKVD.

J. Sedlář 25.6.2021 16:34

Vedle jak ta jedle. Tábory i plyn zavedla jistá nadřazená anglosaská velmoc tč okupující cca 1/3 světa. Doplnit vzdělání, nastudovat a pak se vrátit do diskuze,

PS: „Jsem silně pro použití otravného plynu proti necivilizovaným kmenům.“ To je citát jistého politika. Hledej šmudlo.

D. Bowman 25.6.2021 17:07

Od roztodivných nápadů (vojensko - taktické charakteru Winstona) k realizaci je cesta dlouhá. Sověti to poprvé zavedli, rozpracovali a uplatnili v masovém měřítku. To je důležitá zkušenost a významný precedent pro Evropu. Nacisté od Bolševiků čerpali tyto cenné zkušenosti.

J. Urban 25.6.2021 19:48

Jj. Koneckoncu Stalin byl u moci skoro o 10 let drive nez Hitler. Takze kdo se mel od koho ucit, ze...

J. Sedlář 27.6.2021 23:02

Mno nechce se mi to ted odhledavat ozdrojovane, ale Bůrové by cosi mohli vyprávět.

D. Bowman 28.6.2021 3:28

Co do toho pletete Bůry?

Jiný kontinent, jiné století a naprosto nesrovnatelné metody.

To už rovnou můžete řikat, že Nacistům byly vzorem Heberejci, kteří vyvražďovali sousední kmeny a ještě z toho mají naboženství a několik svátků.

Proč se vůbec těch Bolševiků nebo snad Nacistů tak zastáváte?

J. Sedlář 28.6.2021 9:39

Vy budete asi též krapánek... Vaše konstatování: "Pracovní lágry, plynování za jízdy na "pohřebiště", mučení a styl výslechů a etnickou genocidu zavedli Bolševici." Je mimo.

Lágry a etnickou genocidu zaváděli Angláni za bůrských válek. Tam hledejte vzor. Nikdo ze nezasává ani jedné z Vámi citovaných levicových ideologií. Jen to prvenství je třeba hledat jinde, tam kde opravdu bylo. Bolí to?

D. Bowman 28.6.2021 13:19

On snad měl Hitler s Bůrama družbu? Posílal Mullera, šéfa Gestapa resp. jeho podřízené, na poznávací výlety do Jižní Afriky? Oni snad bůrové plynovali politické vazně na korbách náklaďáků?

A oni ty Britské koncetrační tábory byly snad pracovní? Jako Sovětské Gulagy nebo Arbeit Macht Frei Nacistické?

J. Sedlář 28.6.2021 18:25

Aha, TEĎ UŽ TOMU ROZUMÍM;-). Takže první /tedy ti co to zavedli/ byli bolševici. Do té doby nic. Mám to správně? Dostanu lízátko?

PS: Né pracovní, máte recht, ty Britské byly vyhlazovací.