16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ESEJ: Civilizace? Francie bojuje bez cíle

Francie nepřehodnotila zavrhování vlastní civilizace a vrhla se do boje bez cíle, do boje, který nemůže vyhrát. Je třeba si ujasnit, že svobody, stát a civilizace jsou dobrá věc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Wodkin 10.11.2020 9:16

"Limity dané trestními a občanskoprávními předpisy, které by měly platit pro každého stejně" ... nerespektuje (ohrožuje) jedině islám. Nedovoleným přenášením "svého práva" šaría do praxe sekulárního státu! Sekulární stát znamená náboženskou svobodu, nikoliv libovolnou svobodu pro nějaké další právní "varianty", navíc neslučitelné s dosavadním právem.

K. Salajka 9.11.2020 23:19

Sekularizace je omyl. Jednoduše proto, že křesťané a ostatní věřící nemohou rezignovat a nepřenášet svoje hodnoty do všech oblastí společenského života. Mají na to stejné právo jako nevěřící. To právo má limity dané trestními a občanskoprávními předpisy, které by měly platit pro každého stejně.

P. Milan 9.11.2020 22:50

Pan Krásenský se ptal na hodnotu.

P. Milan 9.11.2020 22:49

Kde v demokratických státech probíhá ta ateisace?

Morálka s bohem moc nesouvisí, ta v lidech buďto je, nebo není. Hlavně výchovou rodičů. Pokud ty bez ní někdo dostatečně vyděsí, ať už bohem nebo něčím jiným, nestanou se morálními, ale pokrytci.

V. Církva 9.11.2020 19:41

Tak státy kde je státní náboženství skutečně moc neprosperují. Křesťantví bylo někdy nepochopeno a fungovalo jako státní náboženství, ale není to jeho podstata.

Sekularizace tak snad pozitivní je. Ateisace která ale rovněž probíhá, je pak zase typická pro státy které padají na hubu a kde přichází středověký Islaám. A to zatím víc politicky a eticky, ale ekonomika to evidentně následuje.

Korelace opuštění křesťanských zásad a morální i ekonomický pád civilizace je dost evidentní. Na tom nic nemění to že křesťanský středověk byl z dnešního hlediska krutý - křesťanství se neprojevuje za 2 roky a Evropa startovala na pravěkých krutostech a ekonomice.

Nemá smysl se dívat na současnou ekonomiku, ale na její gradient v porovnání se světem. Ten je sestupný.

Sekularizace tak ano, jen se se špinavou vaničkou státního náboženského diktátu vylilo i dítě (víra v Boha, nebo alespoň řekněme vyšší principy).

M. Mařák 9.11.2020 18:04

To se ale od sekulárního státu začínáme vzdalovat a dostáváme se k předmětu jiné diskuze, řekl bych.

M. Mařák 9.11.2020 18:02

O hodnotách jste začal psát Vy, tak jsem pokračoval ve Vašem stylu, no. Vůbec nechápu, o co Vám jde. Mně je pojem sekularismu zcela jasný a nic dalšího v tom nehledám.

P. Milan 9.11.2020 17:43

"Ono sa ukazuje, že sekularizácia a neskoršia ateizácia spoločnosti je slepá ulička."

Jak potom vysvětlíte, že nejvíc prosperující státy světa jsou právě ty, kde je náboženství pouze soukromou věcí?

P. Milan 9.11.2020 17:42

Hodnotou je svoboda a s ní spojená zodpovědnost. Svoboda vyznání je jen jedna z podskupin. A zcela civilní zákony a dohled na jejich dodržování by měly zajistit, aby to nejagresivnější vyznání nebylo v nevýhodě. To je to, v čem prakticky všechny státy EU selhávají, ochota vynucovat zákony. S křesťanstvím to nesouvisí.

J. Krásenský 9.11.2020 17:39

Co je sekularismus vím, jen mi přišlo divné, že to je hodnota, dokonce jediná hodnota sekulárního státu. To leccos vysvětluje.

M. Mařák 9.11.2020 17:27

Je zaručena svoboda vyznávání náboženských kultů a církve a náboženství jsou oddělené od státu, nemají symbolicky co pohledávat na tom, co je stát, kde se projevuje a kde funguje stát.

Vy si ovšem ze mne děláte legraci, řekl bych, neboť každý ví, co je to sekularismus.

J. Kostelanský 9.11.2020 16:12

Kým Katolícka cirkev fungovala ako oficiálna autorita (napr. aj pri vedeckom skúmaní, ale to by bolo na dlhší článok), tak zároveň slúžila aj ako terč pre rôznych dobových bludárov-pokrokárov. Keď sa týmto bludárom viac-menej Cirkev podarilo ako autoritu odstaviť, tak si logicky museli nájsť nejaký iný terč.

Bolo to rovnaké za Francúzskej revolúcie, boľševickej v Rusku i občianskej vojny v Španielsku v 30.rokoch. Prví na rade boli kňazi, resp. popi, mníšky a kresťania. Keď sa minulo toto strelivo, tak začali revolúcie požierať svoje vlastné deti.

Ono sa ukazuje, že sekularizácia a neskoršia ateizácia spoločnosti je slepá ulička. Akonáhle totiž všetky náboženstvá postavíte na jednu úroveň s rovnakými právami, tak za začne presadzovať - rovnako ako v politike, biznise či iných oblastiach života - to najagresívnejšie.

Ja hovorím stále - krajiny, v ktorých ľuďom "nevoňalo" kresťanstvo, si budú musieť zvyknúť na islam.

J. Plzák 9.11.2020 15:14

Já bez Orlíku.!!!!!!

Š. Hašek 9.11.2020 13:55

Francie je vzor, jak to nedělat. Chytrý se poučí.

Bude to tam "akční hra". Akčnější než dnes.

U nás doma bych zůstal u zaprděného čecháčkovství a Schwarzenberga s Orlíkem bych přestěhoval na Lampedusu. Je tam teplejc a zdravějc.

J. Krásenský 9.11.2020 12:31

Rozumím tomu dobře, že jedinou hodnotou je oddělení církve od státu?

J. Ptáček 9.11.2020 11:44

Francouzi by se měli držet slov svého slavného předka, kardinála de Richelieu (1585-1642):

"Bože, chraň mě před přáteli, s nepřáteli si poradím sám".

M. Mařák 9.11.2020 11:19

Hodnoty jsou jednoduché. Církev je oddělena od státu, toť vše. Francouzi za to v historii bojovali a vydobyli si to. Jak je tomu dnes? Těžko říct, zatím je to nejen pro politiky důležité a doufám, že to tak zůstane.

J. Krásenský 9.11.2020 9:48

...bránit hodnoty sekulárního státu a položit za sekulární stát a jeho hodnoty svůj život.

J. Krásenský 9.11.2020 9:46

Potíž je v hodnotách sekulárního státu. Tedy jaké skutečné hodnoty sekulární stát zavádí/podporuje, jak se k nim staví občané - věří v ně, vychovávají v nich své potomky, jsou je ochotní bránit a položit za ně svůj život?

Z. Klouček 9.11.2020 9:45

Dobrý příspěvek, v mnohém souhlasím. Kladu si ale pár nepromyšlených otázek: Je Evropa (Francie) stejná jako v době vzniku její civilizace ? Pokud (a v čem podstatném) je jiná, může být i její civilizace stejná? A pokud ji máme jen bránit, neznamená to, že se už nevyvíjí a proto směřuje ke svému zániku resp. zásadní přeměně? A do jaké míry může být civilizace bráněna (ať již zvenčí nebo uvnitř) prostředky státního donucení včetně těch ultimátních ?

M. Mařák 9.11.2020 9:39

Dva příklady striktního pojetí sekulárního státu a zákazu výrazné náboženské symboliky ve veřejném prostoru. Šátky, kříže a tak ve školství, na úřadech a podobně. Socha Jana Pavla II. Na pozemku radnice kdesi tuším na náměstí od polského sochaře, ze které byl po rozhodnutí soudu odstraněn velký kříž. Probíralo se to i tady a vysvětloval jsem to striktním pojetím sekulárního státu, které Češi, ale třeba i Britové tak úplně nechápou, protože jsou v tomto ohledu liberálnější.

Až toto skončí, tak pak teprve skončí Francie, jak ji známe.

J. Nevrkla 9.11.2020 9:24

R^

F. Navrátil 9.11.2020 9:16

Francie se nevrhla do boje na obranu civilizace. Ona o tom jen mlátí pantem. Když nepřítel prolomí hradby, nebojuje se proti němu vylepováním městských vyhlášek.

D. Polanský 9.11.2020 8:42

Tak to bych chtěl vidět ten jejich sekulární stát. Myslím, že v něm bude více "náboženství", jak jste správně naťukl, než v tom nesekulárním.

D. Polanský 9.11.2020 8:39

S cíli je vždy problém, ale bojovat to jo, to jde snáze. Cíl vyžaduje myšlení do budoucna, boj jenom odvahu. Je ale pravda, že i té se dnes nedostává.

M. Mařák 9.11.2020 6:42

Za tu dobu, co tady žiji, jsem nabyl pocit, že cílem, za který bojují politici ve Francii, je právě ten sekulární stát, to je to jejich "náboženství" a to také vysvětluje jiný přístup k mnoha věcem (např. náboženská symbolika ve veřejných prostorech a podobně) než v anglosaském světě.

P. Dvořák 9.11.2020 5:01

Francie nebojuje. Ať už s cílem nebo bez cíle.

To jen Emánek a někdy v tandemu i s Merkelbábou žvaní.

J. Hausner 9.11.2020 1:11

Velmi kvalitní příspěvek do "zablokované diskuse". Ta ostatně (bohužel) probíhá pouze mimo obecnou pozornost.