29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ENERGETIKA: S uhlím nadělá vláda víc škody než s covidem

Bez jasných a podložených postojů řídí vláda naše životy. Nedokáže přitom ani vysvětlit, co ji k jejím názorům vede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 8.4.2021 20:59

Ha. Ještěže "žvanírna" na Neviditelném psovi nemá žádnou výkonnou pravomoc.

Prolétl jsem rychle článek i diskuzi a - a, bohužel, vše při starém! Místní magoři perlí a intenzivně mixují ideologii s technickým/technologickým problémem.

Klimatu nerozumím natolik abych zde mohl poučovat, ale mohu vás ujistit, že technologie se dnes vyvíjí tak úžasným tempem, že naše (dohledná) budoucnost bude podstatně jiná, než byla naše minulost. Minulé fyzikální zákony samozřejmě stále platí i dnes , ale inženýrská inovační vynalézavost dnes koná "zázraky" (metaforicky řečeno).

Osobní poznámka, na podporu mého tvrzení o inženýrské vynalézavosti: Dnes jsem dostal e-mail od svého spolužáka, strojního inženýra. Bez bližšího vysvětlení ten jeho e-mail zde zkopíruji: "Ahoj Miro, zajímavé. Už se těším jak mi zásilky z USA bude dopravovat SpaceX za tyto ceny. Fedexu v současnosti platím za balíkové zásilky z USA cca 475 Kč/kg = $22.00/kg, takže již dnes by to bylo výhodnější."

L. Novák 8.4.2021 23:58

Ty samozřejmě neruzumíš vůbec ničemu, ale demence a obyčejná hloupost ti velí sem ;-O nalepit ty tvoje sra*ky, aby sis uprdnul do publika a ukázal, že agenti StB ještě nevymřeli...

J. Jurax 8.4.2021 18:24

SOUHLAS!!!

A naschvál to píšu velkým písmem!

:-)

J. John 8.4.2021 13:41

To bezduché zelené nadšení často končí např. v pálení lesů v uhelných elektrárnách.

https://www.osel.cz/11677-nemecko-planuje-nahradit-uhelne-bloky-spalovanim-lesu.html

L. Novák 8.4.2021 14:53

OZE jsou samozřejmě katastrofickým nesmyslem ve způsobu, jakým jsou vynucovány totalitními ideologickými směry a zelenými byznysmany jako je Al Gore (USA). Bez ohledu na obyčejný selský rozum a zvážení nákladů proti užitku, který by měly přinést, a nepřinášejí. S klimatem to samozřejmě ani nehne, do bezedné propasti nasypeme astronomické částky peněz, které nám nutně chybí jinde. Dobře na tyto skutečnosti poukázal dokument Planet of the Humans (2019) - https://planetofthehumans.com/ Stal se terčem masívních koordinovaných útoků zelené levice. Lži zelených fanatiků autoři filmu vyvrátili a argumenty jsou běžně dostupné jako "příslušenství" k filmu včetně YouTube.

Film je ke stažení i s českými titulky na známých datových úložištích, např. zde:

https://www.fastshare.cz/13472435/planet-of-the-humans-2020-dokument-1080p-ac3-2.0-en-cz-titulky.mkv

Až neuvěřitelně pravdivě dokument zobrazuje byznys, který se s radostí ujal státních dotací na rádoby zelené projekty, které ale ve skutečnosti vůbec neplní účel, pro který byly určeny. Likvidace vzácných přírodních ekosystémů jako zdroje dřeva na výrobu štěpků a přeprava na obrovské vzdálenosti k "ekologickému" spálení v teplárnách či elektrárnách...

J. John 8.4.2021 15:25

Souhlasím, i když je jasné, že se musí připravovat nějaká alternativa k uhlí už nyní a nečekat, až se vytěží poslední tuna. Ale rozumně. Je nelogické masivně dotovat nedovyvinuté výrobky (elektroauta, solární panely, vrtule,...). Dotace by měly být zaměřeny buď na výzkum a vývoj a nebo k dosažení nějakého milníku (např. zvýšení účinnosti solárních panelů nebo accu).

Nějaký vliv na klima člověk má - v rozloze ČR člověk přidá spalováním tolik energie, kolik jí Slunce na plochu ČR dodá za 2 dny.

https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=724909

L. Novák 8.4.2021 15:39

Energie vydaná spalovacími procesy je energie dodaná sluncem v dobách minulých. Její množství je z hlediska zemského klimatu a ovlivnění přírodních procesů zanedbatelné, podobně jako množství energie z jaderných elektráren. ;-)

J. John 8.4.2021 16:08

To, co píšete, platí pro dlouhodobější sledování (staletí, tisíciletí). Ale je rozdíl, jestli spálíte zásobu dřeva a uhlí na celou zimu postupně nebo za jeden den. Lokální špička se projeví a to začalo v době od průmyslové revoluce, kdy se začalo více využívat uhlí.

P. Rada 8.4.2021 17:03

CO2 působí po celou dobu než je s atmosféry (uhlíkové výměny biosféry) trvale C odbourán - např. do uhlíkatých mořských sedimentů. Je tedy prakticky lhostejno, zdali se C uvolní naráz nebo postupně za rok. Podstatná je doba setrvání a aktuální biosférická i teplotní situace planety. Jak ukázal případ poklesu během třetihor může ale být až až deseti-miliony let dlouhá. Nebo případ PETM kdy pokles trval desetitisíce let.

https://www.klimatickazmena.cz/download/6cb3587ac9eaf77b4b8e83b50a138739/4.%20kapitola_uhl%C3%ADkov%C3%BD%20cyklus.pdf

L. Novák 9.4.2021 0:00

Jo. CO2 žere blbům mozek. Na tobě je to poznat už hodně dlouho...:-P

P. Rada 8.4.2021 16:51

Nárůst skleníkového efektu v důsledku uvonování CO2... odpovídá v radiační bilanci průměrnému výkonu cca +2W/m2 oproti předindustriální době.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Radia%C4%8Dn%C3%AD_p%C5%AFsoben%C3%AD

Takto se ale celý povrch planety ohřívá výkonem cca 1000 000 000MW. Naštěstí 95% energie zatím absorbují oceány.

J. John 8.4.2021 17:40

Jistě existuje spousta zpětných vazeb. O některých ani není nic známo. Nicméně v dlouhodobě vyváženém systému může i malá změna způsobit velké následky.

Jako když trochu pootočíte volantem za jízdy, tak také nepatrnou silou způsobíte velké následky. A v mikroklimatu ČR je ekvivalent tepla z běžných činností odpovídající hodnotě dvou dnů slunečního záření za rok už docela dost.

P. Rada 8.4.2021 18:05

Ano existuje ještě mnoho neznámého ale už znalosti před 30 lety se dnes ukazují správné s více jak 90% jistotou. Tak je spíše otázkou proč spekulovat o nepodstatných nejistotách když rámec který rozhoduje je neřešený a prakticky jasný?

https://www.novinky.cz/pocasi/511507-klimatolog-pred-30-lety-se-vedcum-smali-ze-prehaneji-ted-se-scenare-naplnuji.html

J. John 8.4.2021 18:22

Před 50 lety "vědci" varovali před rychlým ochlazováním Země. Asi to nepamatujete.

P. Rada 8.4.2021 15:59

Opakujete asi rád podujatosti až hlouposti. Ten článek v odkazu vyšel na Oslu (soukromém médiu) a je fakticky o prohlubování dopadů lidské chtivosti které se žádný národ, uskupení zcela nevyhne. Konkrétně o spalování dřevní hmoty - údajně náhradou za jádro - za které nekorektně lobuje Wágner. Používá přitom falešné argumentace typu:

... "Evropská unie sice tuto produkci elektřiny považuje za bezemisní a čistou, reálně však jde o environmentální zločin."

Jdeli W. přesvědčen, že jde o reálný zločin - měl předně namísto komentáře na české soukromé medium, podat na adekvátní místa v EU trestní oznámení. To zřejmě neudělal. Proč?!

Wágner tedy sice průběžně vyloženě sočí na německý postupný odchod od jádra po Fokušimské havárii - ale už neuvádí konkrétní bezpečnostní důvody němců odpovědných za změnu strategie, kteří se na této havárii zřejmě poučili a přiznali si, že jejich dosavadní technologie by mohly i přes veškerou pečlivost selhat s ještě daleko vážnějšími dopady jak ve F.

Přitom jsem byl podobně jak W. na přednášce kde šéfkonstruktér německých JE jasně řekl, že samotný efektivní jaderný stroj je možné zkonstruovat ale za chování takto extrémě výkoného systému stroj + člověk už nelze nést odpovídající záruky. Tím měl i na mysli dopady tehdy eskalujícího terorizmu na konstrukce německých JE které s tímto původně dostatečně nepočítali. W. k tomuto zásadnímu problému už tehdy mlčel a pokrytecky mlčí dodnes.

Nové bezpečnostně zdokonalené typy 3+ už ledacos řeší ale nejsou i pro němce dostatečně ekonomicky efektivním řešením (jak o tom ještě nepoučitelně sní část české veřejnosti).

Na Oslu příznačně W. nekritizuje součastný už pět let probíhající rozpad českých lesů (aniž se cíleně spalují) v důsledku klimatického sucha, který ale objemem uvolnovaného uhlíku přesto odpovídá třem uhelným elektrárnám typu Počerady.

J. John 8.4.2021 16:14

K poslednímu odstavci: kůrovcovou kalamitu způsobili zelení ekoteroristé.

Také mi je divné, že jsou Francouzi v klidu a vyrábí stále většinu elektřiny z jádra, když mají v zemi 10% "ynžynýrů". A o to více se divím, že se připravují malé modulární reaktory, u nichž bude daleko obtížnější ochrana proti teroru.

P. Rada 8.4.2021 17:17

To lze sice napsat ale jen s nerozumu či neznalosti problematiky. Odumírají totiž rozmanité druhy stromů zároven ale vceméně společně jakožto dlouhodobě žijící organismy, které se nejsou schopny rychle adaptovat na změnu podmínek.

Např. s důvodu oslabení od sucha, vpádů neobvyklého počasí a to právě dokonce na celé planetě - i když s různou gradací. Mizí proto jak baobaby v suchých tropech ... jilmy a borovice tradičně domácí v čechách ... a nejextréměji na Vysočině smrky ... ale už i hřelo v severské tundře tak jako nikdy.

I v čechách jsou ale vyjímky např na horách. Někde je přímou příčinou kůrovec, jinde houbové onemocnění a jinde zas vyloženě lesnická problematika. Celkově jde o lidmi nezvládnutý fenomén. Důvodně se obávám, že jednou může civilizace dopadnout podobně nezvladatelně.

V. Bok 8.4.2021 11:25

No, v tomto ohledu dela vláda spíš co může. Moc těžké je neco prosadit bv Bruselu. Navic nasi poslanci, které jsme tam zvolili... Podivejte se na ně.. a že ta celá politika povede ke krachu hladu a bide Evropy, tomu se bude ostatní svět smát?..

J. Vintr 8.4.2021 11:36

A proč už jsme dávno z EU neodešli? Tahle nepřátelská totalitní organizace naší zemi jen čím dál víc škodí. Zatím ještě Brusel nemá armádu, aby nám mohl v odchodu zabránit silou. Tohle se ale může změnit. Napřikad když Němci vyzbrojí muslimské migranty, které si tam (zřejmě právě za tímto účelem) natahali.

P. Rada 8.4.2021 11:44

Nepřátelsky totalitně se k EU chová spíše oligarchy uzurpované Rusko a Vy zas jako jeho agent.

L. Novák 8.4.2021 14:56

Áááá, zase "moudra" dementního zeleného blba "Rada"...

V. Chrastina 8.4.2021 12:07

Ano, pane Vintře, ještě bychom mohli a měli z toho nesmyslného spolku neschopných rádoby vládců vypadnout, jinak nás čeká totální ztráta suverenity a s ní i rozumná energetická poligika.

P. Rada 8.4.2021 12:29

Není pro mě protismyslné udržovat neválečný kooperující stav tam, odkud právě vzešly dva zatím nejničivější světové konflikty.

J. Jurax 8.4.2021 18:23

Ale ty vzešly z Německa ... celkem nechápu, jak to myslíte ...

V. Kain 8.4.2021 15:23

Margaret Thatcher byla proti sjednocení Německa.Věděla co to bude znamenat pro Evropu pokud bude sjednocené Německo opět veliké a silné.Věděla,že ty obrovské problémy zase jako v historii přijdou o němců.A je to tady.

P. Rada 8.4.2021 11:42

Váš omyl tkví v tom, že už cému světu hrozí hlad a to i v důsledku nerespektování klimatických vlivů ve kterých nesou evropané zejména v přepočtu na obyvatele dominantní dopad a kde češi jsou rekordmani tuplovaní:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD#/media/Soubor:Percentage_share_of_global_cumulative_energy-related_carbon_dioxide_emissions_between_1751_and_2012_across_different_regions_CS.svg

Světové oceány dodaly nejvíce ryb s volného moře v roce 2000. Od té doby rostou výlovky jen s pobřežních uměle vykrmovaných sádek. Zemědělská produkce světa sice ještě roste ale jen neudržitelně umělým hnojením pro které má lidstvo zásoby fosforu jen na cca 30let.

Česká republika byla potravinově naposled zcela soběstačná za prvé republiky. od té doby sice produkce roste a to i za stavu obecného poklesu bonit půd který zatím ještě překompenzovává hnojení, herbicidy, pesticidy a genetika.

T. Hraj 8.4.2021 12:00

A jaká je souvislost vašich posledních 2 odstavců s CO2?

P. Rada 8.4.2021 12:10

Např lesy české republiky se začali v důsledku klimaticjky navozeného sucha rozpadat tak, že namísto vazby uhlíku už ho do atmosféry produkují jako tři průměrné uhelné elektrárny. Podobně přestává uhlík vázat zdejší půda která tím ztrácí i základní životadárnou úrodnost.

V. Petr 8.4.2021 12:52

Lesy začaly usychat kvůli ochraně KŮROVCE lidmi, jako jste Vy ("kůrovec je také živý tvor...")

T. Hraj 8.4.2021 13:02

A odpověď na moji otázku?