28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Nová vodíková strategie

Ne, žádné strachy, nejde o zbraně totálního zničení: právě naopak, o novou zázračnou zbraň pro záchranu Zeměkoule.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Sinnreich 2.7.2020 17:26

Umanute silence a ideology nepresvedcite jakymikoli vedecky podlozenymi uvahami. Musi prijit neco jako katatrofa Hindenburgu, aby pochopili, ze cesta tudy nevede. Ale ani to zrejme nebude stacit.

P. Rada 2.7.2020 19:55

Souhlas. Vynechal jste ale konkretizaci oněch...

Nejde tedy jaksi "náhodou" taky o projev ideologizace?

J. Jurax 2.7.2020 22:41

Konkretizovat nelze. Přiměřené výrazy by nebyly po chuti místnímu cenzorovi.

L. Novák 3.7.2020 15:44

Řeč je i o tobě, zelenorudý magore "Rado"! :-P

R. Langer 2.7.2020 13:12

No, vždycky se najde nějaký blázen. Je ale pravda, že ne o všech píšou v novinách. I když - poslední dobou mám pocit, jako by psali převážně o nich. Všichni vyrábějí vodíkové taxíky, elektrická letadla a kamióny, pořádají nerasistické dýchánky s ohněm a se zpěvy v ulicích, řídí zručně celoplanetární klima - a čtenáři potom mají zřejmě pocit, že to je doopravdy. Tak na to pozor - všechno je to pořád BLBOST!

P. Kubáč 2.7.2020 12:43

Ještě před pár lety jsem si myslel, že horování pro vodík je marketingový tah automobilek.

Vyberou si technologicky nejsložitější palivo a pak desítky let ( neúspěšně ) řeší jeho zavádění a benzínová auta se mezitím nerušeně prodávají.

Podle mně jediné smysluplná technologie opravdu masivní výroby syntetických paliv je přímý rozklad vody teplem jaderného reaktoru s vazbou získaného vodíku na C02 za vzniku topných alkoholů, které jsou kapalné při atmosférickém tlaku a pokojové teplotě.

Elektrolýza vody jadernou elektrárnou je nesmysl, protože přeměna reaktorového tepla na elektřínu má díky zastaralé parní technologii 60% ztráty.

P. Rada 2.7.2020 17:08

"Smysluplnost" získávání energií lze posuzovat podle různých kritérií. Pro někoho jsou to lidské líbivostní smysly založené na zvyklostech posledních desetiletí .... pro jiné peníze ... Pro technicky založené to ale může být efektivita těžby energií - tzv EROEI:

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

L. Novák 2.7.2020 17:53

Staré ;-O bláboly znovu a znovu a pořád dokola. Běž se picnout, zelený osle! !! Rv

P. Rada 2.7.2020 19:57

Nic věcného - jen příznašně "staré bláboly ..." jste právě předvedl.

R. Langer 3.7.2020 5:31

Nic věcného, jen LŽI. To tvoje ERoEI je pidvod a nesmysl, a bylo ti to tady několikrát dokázáno, Zelený bolševiku, ale ty budeš stejně lhát pořád znovu a znovu, podvodníku!

R. Langer 3.7.2020 5:28

Ta účinnost JE je bezpředmětná, protože i tak je to naprosto nejlevnější, nejbezpečnější a nejekologičtější zdroj na výrobu elektřiny. ;-)

V. Petr 2.7.2020 11:37

Smysl vodíkové energeticky mě není jasný. Má jít o formu skladování energie? Jinak je samozřejmě výhodnější používat PŘÍMO ELEKTŘINU, nebo v průmyslu vyrávět vodík na místě a nikam ho netransportovat!

O dopravě se článek rozepisuje dost podrobně.

Z. Lapil 2.7.2020 15:35

Mně z článku skoro vychází, že nejlepší způsob, jak transportovat vodík, je elektrolýza vody v mořských větrných elektrárnách, převést ho na elektřinu, tu prohnat drátama a převést zpátky na vodík. Ano, VÍM co píšu.

Myslím, že opravdu jde, aspoň v těch realizovatelnějších podobách, o variace na akumulátor. Vím, že v Německu už v pravidelném provozu jezdí (zkoušely se ve Velimi) a ve Velké Británii bezprostředně připravují "vodíkové" vlaky; v Nizozemí je taky zrovna úspěšně dotestovali. A to právě v nezávislé trakci neboli užitkově je to vlastně motorák.

http://www.vladanfoto.cz/clanky-vodikovy-vlak-v-cesku.html

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/s-vlakem-na-vodik-jsou-v-nemecku-spokojeni-na-koleje-vyjedou-dalsi-40294062

L. Novák 2.7.2020 16:07

Chybí mi tam zmínka o investičních a provozních nákladech, resp. o výši státních dotací na EU politicky motivovaný projekt, realizaci a provoz. ;-)

Z. Lapil 2.7.2020 16:54

Vskutku, není tam. Taky jsem se všiml :-).

F. Houžňák 2.7.2020 11:11

No, s tou párou na konci je to samozřejmě ptákovina. V článku ovšem není zmíněn jeden další základní problém, totiž to, že vám vodík z normálních potrubí a nádrží prostě uteče. Musíte mít speciální, rozuměj velmi drahé, materiály a konstrukce. A onehdy jsme u nás měli přednášku nějakého elektrochemického koryfeje, Kreysa jménem, který měl hovořit o bateriích, ale ukázalo se, že přijel dělat reklamu vodíkovému Mercedesu, který mu jedno takové auto zadarmo propůjčil, aby o něm všude vykládal a tím mu tu reklamu dělal. Po obvyklých kydech o světlé budoucnosti a filmu, jak to auto skvěle jezdí, byla diskuse, a padla otázka (velká většina přítomných byli chemici), když natočím plnou nádrž vodíku (tedy stlačeného plynného), auto postavím do garáže a nechám ho tam dva-tři týdny stát - třeba jedu na dovolenou - kolik že tam toho vodíku po dovolené zbyde. Kreysa chvilku mlžil a pak řekl, no, za dva týdny máte tu nádrž prázdnou, všechen vodík vám uteče, a musíte se nechat k vodíkové pumpě odtáhnout. No nekup to.

R. Langer 2.7.2020 11:14

Ano, jsem si jistý, že přeprava vodíku jakýmkoliv plynovodem je absolutní nesmysl.

A. Nový 2.7.2020 12:56

Houžňák, onehdy jste neměli přednášku elektrochemického koryfeje, neb by vyvrátil bludy o tom, že se plní nádrž stlačeným vodíkem.

;-D;-D;-D

F. Houžňák 2.7.2020 13:03

Vy jste tam taky byl? Že jsem si vás nevšiml. Ano, u vodíkového Mercedesu se nádrž plní stlačeným vodíkem. Tvrdil to jak přednášející, tak i nějaký hoch v tom reklamním filmu. Máte ještě nějaké dotázky?

A. Nový 2.7.2020 13:18

Houžňáku, takovou krávovinu může tvrdit jen pitomec neznalý věci. Dokonce i hoch vtom reklamním filmu.

;-D;-D;-D

Něco si nastudujte o spotřebě a pak mudrujte.

F. Houžňák 2.7.2020 13:45

Můžete svou zajímavou myšlenku ohledně spotřeby nějak rozvést? Já se rád poučím u lidí, kteří do věci vidí. Povídejte, přehánějte.

P. Han 2.7.2020 14:10

"A kde se vlastně ten vodík skladuje? Na palubě jsou dvě vodíkové válcovité nádrže s povrchem z uhlíkových vláken, které pojmou dohromady 4,4 kg vodíku pod tlakem až 700 barů. Jedna nádrž je v zadní části auta a jedna je důmyslně umístěna uprostřed podél v tunelu, kde je u spalovacího modelu převodovka a hřídel."

https://fdrive.cz/clanky/projeli-jsme-vodikovy-mercedes-glc-f-cell-je-to-krok-do-budoucnosti-2160

R. Langer 2.7.2020 11:06

... a to raději ani nemluvme o tom, kdyby to bouchlo. Jako že to vždycky někde bouchne. ;-)

M. Krátký 2.7.2020 11:04

Bacha - už je tady pan Rada - já vás varoval !!!!!!

J. Ptáček 2.7.2020 11:01

Za mě už dávno odpověděl otec sovětské vodíkové bomby a laureát Nobelovy ceny, jaderný fyzik Andrej Sacharov:

"Jaderná energetika je podmínkou pro zachování svobody Západu".

M. Krátký 2.7.2020 11:06

tak proto Němci ruší atomové elektrárny aby nás mohli na třetí pokus úplně zničit ( už dvakrát dostali přes držku a furt jim to nestačí ) - RvRvRv

R. Langer 3.7.2020 5:35

Ne, aby potřetí zase zničili nejvíc jenom sebe. V historickém kontextu lze jsnad jedině doufat, že se jim to konečně podaří. :-P

V. Kolman 2.7.2020 10:29

BUDOUCNOST PATŘÍ ALUMINIU!

P. Rada 2.7.2020 9:16

..." Vodní pára, několikanásobně účinnější než CO2. A jsme na začátku... Anebo na konci?"...

Pane Zingo dodám alespon něco k tomuto Vašemu závěru který ale považuji za celkově ilustrativní.

Předně by totiž na začátku plodné diskuse k tématu měla být k dispozici podobná znalostní úroven zúčastněných a tedy společný "jazyk" jako východisko. Nesoulad už v počátku může být předpokladem spíše otukávání, pokecu, potlachání .... nebo dokonce východiskem k dalšímu neporozumění až rozeštvávání společnosti.

Konkrétněji ohledně věcného porovnávání vodní páry a CO2 vzhledem k vlivu na klima by se diskusně vyplatilo respektovat fakta o kondensačních podmínkách těchto plynů v zemské atmosféře. Na tyto zásadně rozdílné vlastnosti a proto i projevy těchto plynů jsem zde i Vás osobně opakovaně upozornoval - ale doposud zřejmě naprosto marně.

Pokud tedy autoři textů o energetice nemají dost záladních znalostí k věcnému popisu a pomáhají si proto s argumentační nouze emotivitou typu ..."dutým rudozeleným hlavám pomalu dochází".... - vlastně tím staví nikoli na faktech ale spíše na míře své osobní či dokonce týmové "nadutosti" vůči jinak informovaným.

Pak ale prakticky nelze k údajně "Nové vodíkové strategii " věcně diskutovat - lze jen konstatovat zásadní rozdílnost výchosek.

P. Lenc 2.7.2020 11:07

;-D;-D;-D