28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Kdo chvíli stál, již stojí opodál

Je těžké zaujmout pozornost v době, kdy celá veřejnost je zahlcena informacemi o koronakrizi. Jenže covid-19 se v průběhu jednoho, dvou let rozplyne v celkovém spektru viróz, které naše zdraví ohrožují, zatímco za deset, patnáct let budeme čelit jinému nebezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 12.1.2021 18:28

Jojo, spalováním přes Germánii přecezeného ruského plynu se zbavíme fatální a politicky zcela nepřípustné závislosti na Rusku, do níž bychom upadli, kdyby naši jadernou elektrárnu stavěl Rosatom.

A navíc spalování plynu by určitě nevytvářelo zločinný kysličník, neboť plyn by byl cezen přes Německo!

P. Rada 12.1.2021 21:43

"Zločiným" nazýváte CO2 Vy!

Paroplyn ho umí produkovat 3x méně jak uhelky a několikanásobně rychle jak uhelné také dokáže najet na plný výkon.Výstavba takového zdroje je také násobně kratší. Tak proč ho v mixu nevyužívat tak ja to jiné zdroje nedokáží?

L. Novák 12.1.2021 22:11

Kdyby greténi jako ty neblábolili o CO2 a nesmyslech OZE, tak by drahé elektrárny na plyn nikdo nestavěl, magore!

B. Pavel 12.1.2021 14:59

V ČR začíná výzkum možností akumulace energie do plynovodů

Praha 6. ledna (ČTK) - V Česku za podpory státu začíná výzkum možností akumulace energie do plynovodů. Přebytky čisté energie vyráběné z obnovitelných zdrojů (OZE) má být prostřednictvím technologie P2G (Power-to-Gas) možné ukládat do plynárenské soustavy a znovu je využívat. V tiskové zprávě to dnes sdělil Český plynárenský svaz (ČPS).

P. Brich 12.1.2021 15:02

Každá přeměna energie i její akumulace má účinnost menší než jedna. Mnohdy mnohem menší!!

F. Kusák 12.1.2021 15:52

Ano, je to přesně tak, jak jste na to upozornil. I akumulace ve formě stlačeného zemního plynu (LNG) není zas až tak levnou záležitostí (změna měrných objemů cca 100:1). Doprava zemního plynu plynovody není taky zas až tak levná, jak se někdy tvrdí. Plyn s musí vyčistit a pak se v kompresorových stanicích stlačuje až na 100 MPa a pak zase redukovat na nižší tlaky a pro domácnosti odorizovat. U nás se pak jen spálí a vypustí emise.

J. Kadeřábek 12.1.2021 15:39

Netřeba nic zkoumat. V roce 2013!byly v Německu realizovány první "výrobny" vodíku (2MW E.ON a 6MW Audi), který je přidáván k methanu do sítě. Výroba methanu je složitější protože probíhá prostřednictvím tzv. Sabatierovy reakce (4 H2 + CO2 → CH4 + 2 H2O) – sloučením dvou plynů – vodíku a oxidu uhličitého za vysokého tlaku a teploty. Tedy tyto exotermické reakce vyžadují značné možství energie. Ukládání takto draze získaného methanu do našich zásobníků má několik drobných háčků. Především je to majetková struktura a současné smlouvy s ukladateli (mj. i Slovenskem) dále je to mizerná kapacita pro výrobu elektrické energie. Jistě je to více než Dlouhé stráně (cca 6 hodin provozu) nebo směšná bateriová úložiště, ale stále je to zdroj jen na několik dní. A nápady, že se chybějící energie koupí postrádá základní premisu od koho. Kdo bude mít v Evropě přebytek energie kdykoliv si řekneme? Je to neštěstí když do energetiky mluví matematikou a fyzikou nepolíbení lidé.

V. Novák 12.1.2021 16:09

Endotermické.

Exotermická reakce energii vydává, endotermická spotřebovává.

L. Novák 12.1.2021 18:10

No jo, to zase nějaká partička "expertů" shrábne miliony do vlastní kapsy, aby zjistila, že je to z energetického hlediska nesmysl.

Něco stejně blbého, jako "odčerpávání CO2 z atmosféry a ukládání do podzemí". :-P

P. Brich 12.1.2021 14:54

Skupina politiků a jejich pacholků tu pracuje proti zájmům ČR a její energetické soběstačnosti. Jsou organizováni ve stranách (např. Piráti, Zelení a další narychlo spíchnuté straničky) a všelikých iniciativách (např. Jihočeské a bůhví jaké ještě matky).

Nezávislost na Rusku si zajistíme paroplynkami poháněnými ruským plynem od německých překupníků;-€EU;-O

J. Jurax 12.1.2021 18:06

Ano, vyznívá to jako blbý vtip, ale jak patrno, jsou blbci, kteří to myslí vážně a prosazují.

Nejspíš jsou zlobbováni, čti uplaceni, ruskými a německými plynaři - zadarmo by takovou hovadinu přece neprosazovali ... :-)

P. Rada 12.1.2021 21:37

Paroplynová elektrárna produkuje o 70% méně imisí CO2 a hodí se zejména na krytí kolísavé špičkové spotřeby. Nárůsty produktivity paroplynek v posledních letech na násobky nerespektují právě "blbci".

Relativně malá paroplynová elektrárna umístitelná prakticky ve městě může zamezit rozsáhlým důsledkům blackoutu od poruch rozvodných sítí.

"Hovadinou" tedy spíše je, neumět paroplynovou technologii využívat.

L. Novák 12.1.2021 22:13

Blbe zelený, co je to "nárůsty produktivity paroplynek"?

Meleš hovadiny, o nichž nemáš vůbec ponětí, jak fungují! Rv

F. Kusák 12.1.2021 11:26

No a pak tu je ještě jedna alternativa, a ta je bohužel velmi pravděpodobná, totiž zásadní závislost na cizích zdrojích. Vzhledem k mimořádné složitosti rozhodovacího procesu (hlavně politické odvahy), žádná JE nebude. A budoucí stav našeho energetického mixu: uhlí nula, vývoz elektřiny nula, vlastní OZE do dvacetipěti procent a výroba elektřiny v dosluhujících JE. Překotně se budou stavět právě paroplynové elektrárny na ruskoněmecký plyn a využívat přetoků z německých OZE. Cena elektřiny bude ovšem německá. Vzniká logická otázka, čím to budeme platit. No výrobou v německých fabrikách na českém území, ale z německé energie pro německé zákazníky. Moc bych si přál, aby to bylo jinak.

V. Mokrý 12.1.2021 11:35

!!R^R^R^

L. Novák 12.1.2021 11:37

Je tady jedna "krizová" alternativa. ;-D Když německé fofrníky na moři při nadbytečné výrobě elektřiny (když začne foukat) a nebudou vědět, co s ní, budou dodávat zadarmo nebo nám za odběr ještě platit (ano, tento režim už je dobře znám nejenom z praxe roku 2020), tak budeme svítit a vyrábět. A jakmile se situace obrátí a nebude ani foukat ani svítit slunce (to už jsme taky zažili pár let zpátky, kdy "sluneční podfukáři" křičeli, že vzhledem k dlouhému období, kdy byla obloha zatažena a přímého slunce byl nedostatek, nebudou mít z čeho splácet půjčky bankám ;-D), tak se život zastaví a budeme si doma svítit "na baterky" a fabriky se zastaví.

To je přece ideál zelených magorů, nebo snad ne? ;-)

F. Kusák 12.1.2021 11:40

Jste ještě větší pesimista (realista), než já.

L. Novák 12.1.2021 11:45

VŽDY máme možnost volby z více alternativ. Ale dobře už víme z historie, že pokud se najde síla, která lidi přesvědčí, že naskákat z vysokého útesu do moře je pro ně to nejlepší na světě, tak to udělají... :-/

T. Hraj 12.1.2021 13:01

Do moře nevím, ale z mrakodrapu je to, jak víme, ok. Ten pán co prolétal okolo našeho padesátého patra přeci říkal "zatím dobrý".

L. Novák 12.1.2021 13:53

No jo, to je varianta z USA. Tam mají dostatečnou kapacitu vhodných objektů. :-P

P. Milan 12.1.2021 13:53

Těch cizích zdrojů prostě není dost. Jedině v období přetoků je lze použít.

P. Brich 12.1.2021 14:59

"No výrobou v německých fabrikách na českém území" českými dělníky za německé ceny a platy - rozuměj určené německými pány.

V. Petr 12.1.2021 11:07

Vyhledem k současnému politickému vývoji představují největší politické riziko neokomunistické Spojení státy!!!

Rusko je dost typická demokracie, která není ovládána rudozelenými šílenci!

L. Novák 12.1.2021 11:09

Rusko je hlavně samoděržaví s oslavovanou komunistickou historií. :-P

V. Petr 12.1.2021 11:16

A co je Amerika s preferencí kriminálních živlů z vyloučených lokalit, zelených nesmyslů, BLM a pod??? Proti tomu byl Husák zlatý! A to jsem to též měl politicky polepené...

L. Novák 12.1.2021 11:20

Amerika začíná šílet zeleno-rudě, ale s Ruskem se život v USA srovnávat nedá.

V. Petr 12.1.2021 11:23

Co není, může být! Situace se zhoršuje krkolomným tempem!

F. Kusák 12.1.2021 11:38

Velmi se bojím, že současné, ale spíše budoucí USA, moc použitelné Nebudou. Nebudou ani garantem vojenské síly ani politické nezávislosti. Ekonomika tam stagnuje a nové trhy se pro evropské výrobky nevytvoří? Amerických turistů do Evropy také přibývat nebude. A budovat energetiku s americkou pomocí, také není moc perspektivní. Tak jak dál Evropo?

L. Novák 12.1.2021 11:47

Amerika zblbla do rudozelena a nějaký čas potrvá, než tam zelené aktivisty a na ně navázaný velký byznys pověsí na kandelábry. :-)

R. Langer 12.1.2021 12:23

Zatím. :-(