29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ELEKTROMOBIL: Magie s nabíjením pro začátečníky

Než se soustředíme na samotné téma tohoto článku, dovolím si krátký úvod. V dnešní době jsou mnohá témata v diskusi polarizována, téměř až fanaticky, na binární výsledky. Buď je to tak, nebo tak, nikdy nic mezi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Ševčík 18.1.2022 5:10

Připomněl bych ještě všem začátečníkům, kteří si budou kupovat elektromobil, aby se optali Německé pošty na jejich zkušenosti s elektromobily, které používají.

16. ledna 2022 proběhla tiskem informace o tom, že Německá pošta musela odstavit všechny elektromobily, protože s nimi, při současných teplotních podmínkách, není schopna doručovat poštovní zásilky. Nastartovali odstavené naftové automobily, které ještě nestačili prodat.

A to prosím zatím žádná zima není. Denní teploty nepadají bežně k -5 až -10 stupňům Celsia. Takže přátelé, v zimně si v elektromobilu nezatopíte, v létě neochladíte. Zatím je to obchod s deštěm, který ještě nepřišel. Vše je to až jednou, až to vymyslíme, zlepšíme .......

O. M. 17.1.2022 22:12

Tak baterky v autech už bychom měli zhruba pořešené. Co se týče nabíjení, jako schůdný se ukazuje směr, kdy nabíječka bude standardní součástí běžného parkovacího místa a elektromobil se bude moci nabíjet pomalým nabíjením, kdykoli ho zaparkujete. Dokonce se vymýšlejí systémy bezdrátového nabíjení, kdy po zaparkování pouze dáte pokyn k nabíjení, auto si samo najde polohu bezdrátové nabíječky zabudované v podlaze a k ní přiloží svou nabíjecí cívku, odpadne tak nepohodlná manipulace s nabíjecím kabelem.

AVŠAK nejzásadnějším problémem je, kdo, kde a z čeho vyrobí tu elektřinu potřebnou k nabíjení elektromobilů, a jak ji k těm nabíječkám dostane - znamená to významné posílení výroby elektřiny, přenosových a distribučních soustav - další vedení, kabely, trafa... to všechno musí někdo naplánovat, vyrobit, projednat ("my ty dráta za barákem nechceme!"), postavit (rozkopané ulice ve městech), a hlavně ZAPLATIT.

P. Diviš 17.1.2022 22:56

Vymýšlí se kdeco, problémy bývají s realizací.

T. Bubeníček 17.1.2022 21:45

Já tedy elektromobilitě nevěřím, spíše bych vsadil na vodík. Ale když už, tak bych třeba zkusil měnit na "pumpách" celé baterie, pokud by se je podařilo standardizovat. A samozřejmě mít mechanismus, jak je rychle vyměnit - ideálně automatizovaně bez vystoupení z auta. A na pumpách by se jich mohlo nabíjet současně hodně (rozhodně víc, než u stojanů, kde musí být i auto) a zákazník by platil cenu toho nabití.

P. Han 17.1.2022 22:00

Hodně baterií = hodně vysoký příkon = hodně tlusté dráty = hodně velkých stožárů = hodně elektráren.

Š. Hašek 17.1.2022 20:37

Vykašlal bych se na to ......... největší "nabíječi budoucích elektrovozů", které znám, by si nekoupili ani správnou žárovku.

Očekávám serii vzdělávacích pořadů na ČT09. Vedoucí bude Langšádlová (věda), dále Hilšer (lidská práva větrníků v Africe) a někdo z tísňovejch. Poslední slovo bude mít (vždy) Moravec.

T. Kočí 17.1.2022 14:22

Napětí článku olověnné baterie je min.2 V, Při 1,2 V je již mrtev-

P. Han 17.1.2022 19:28

Máte pravdu. Tři články na 6V akumulátor, šest článků na 12V. Napětí 1,2V mají akumulátory NiCd, NiMH a již málo používaný NiFe.

M. Pivoda 17.1.2022 14:18

Magie výhledu do budoucnosti (elektromobilů).

Okolnosti a dilemata nabíjení/dobíjení elektromobilu byly v článku poměrně dobře vysvětleny. O. K.

Jenže v článku se předpokládá, že soukromé vlastnictví elektromobilů občany bude pokračovat neomezeně dlouho i v budoucnosti. Na obzoru je ale další technologická změna, která (pokud se dostaví v dohledné době), změní pravidla provozu elektromobilů. Vo co Go?

Budoucí samo-řídící automobily občanům dovolí nakupovat dopravní službu, tzn. nemít nutnost automobil soukromě vlastnit (aby se člověk mohl flexibilně fyzicky přemísťovat). Čímž by také poklesla potřeba velkého počtu vyrobených automobilů, parkovacích míst a také garážovacích míst.

Ś. Svobodová 17.1.2022 15:07

Takové řešení by bylo ideální pro vesnice. Ale nedovedu si přestavit jak by taková služba mohla fungovat ve městěch, kde např. pětina obyvatel potřebuje využít službu ve stejné hodiny k dopravě dětí do škol, do zaměstnání a zpět. Ono to moc nefunguje ani u sdílených koloběžek a kol a když, tak pouze v desítkách kusů.

M. Pivoda 17.1.2022 16:00

Při distanční formě výuky není třeba dopravovat děti do školy.

Školy slouží nejen jako místo tak zvaného vzdělávání, ale hlavně také jako jakési odložiště dětí, aby se rodiče mohli věnovat jiné činnosti.

P. Hák 17.1.2022 18:50

Distanční forma výuky je o poznání méně efektivní a většině dětí ani nevyhovuje. Ovšem když se kácí les a jde se k zářným zítřkům, kdo by se staral o děti...

M. Pivoda 17.1.2022 19:07

V současné době koronavirové je distanční forma výuky východiskem z nouze. Technologie už jakž takž dozrála, ale nedozráli čeští učitelé.

Obecně: Distanční forma výuky vyhovuje více podnikatelům, jenže školní třídy jsou určeny pro výuku poslušných zaměstnanců, nikoliv svérázných podnikatelů.

Výjimka: Geniální Elon Musk studoval především sám z knih, takže ve svých 12 letech byl pak schopen napsat první digitální počítačovou hru. Ale to je samozřejmě ta výjimka.

Byvše proškolen Evropskou nadací pro podnikatelský výzkum (EFER), měl jsem za úkol vzdělávat české podnikatele. Profesor z Harvardu nám poradil, že podnikatelé raději navštěvují Fóra podnikatelů, než třídy. Ano, to skutečně funguje. Organizoval jsem v Česku čtyři celostátní Fóra. Jenže český akademický svět takovou formu výuky neuznává.

P. Hák 17.1.2022 19:37

Už i aktivisté z EDUinu couvají z vysněné výuky na dálku.

Děti nejsou fórum podnikatelů, proboha. Potřebují sociání kontakty. Z civění do displejů se jim zhoršuje fyzické zdraví i psychický stav - poradny jsou plné.

Zkoušel jste někdy online učit třicítku dětí tak, aby se každé dítě o hodině dostalo ke slovu a přitom se něco naučily? A dělat to tak 4 hodiny denně třeba tři měsíce?

P. Hák 17.1.2022 19:39

A ti podnikatelé taky udrželi pozornost max. 10 minut, když na ně osobně nikdo nemluvil? Pane Pivodo, co víte o dětské psychologii? Prakticky, ne kecy z amerických aktivistických knížek.

P. Hák 17.1.2022 19:40

Elona Muska si školte jak chcete. Ovšem pochopit, že většina dětí nefunguje jako Elon Musk snad nevyžaduje vyšší dívčí.

M. Pivoda 17.1.2022 20:36

Většina dětí by se ve škole měla naučit pořádně číst.

Tzn. že i děti by měly být schopny přečíst a porozumět první větě mého sdělení P. Hákovi. Cituji tu první větu znovu: "V současné době koronavirové je distanční forma výuky východiskem z nouze. ..."

P. Hák 17.1.2022 21:20

Pane Pivodo, Elona Muska jste vytáhl jako argument Vy, ne já. A když už se citujete, tak se ocitujte úplně, ne jen kousek vytržený z odstavce.

Jinak tam máte ode mne otázky, které by mne opravdu zajímaly.

M. Pivoda 17.1.2022 21:25

Poté, co v 50. letech ruský komunistický Sputnik a poté (v 60. letech) Gagarin vyděsil Američany, začalo se v USA s vyhledáváním a výukou talentovaných dětí.

Doporučuji českým učitelům (ve 21. století) si prostudovat toto téma.

P. Hák 17.1.2022 21:34

Pane Pivodo, Elon Musk je génius s Aspergerovým syndromem - tedy silně netypické dítě. Vaše reakce na paní Svobodovou (17. 1. 2020 16:00) se o takto netypických dětech vůbec nezmiňuje, jde o obecné tvrzení. Elona Muska jste vytáhl až ve chvíli, kdy jsem zmínil nevhodnost distanční výuky pro děti.

Pane Pivodo, mít poruchu autistického spektra jistě není zločin, ale koncipovat systém na míru podobným jedincům je poškozováním řádově většího počtu dětí.

M. Pivoda 17.1.2022 21:53

Kontext sdělení je důležitý.

Paní Svobodové (nikoliv vám) jsem odpovídal v kontextu jejího sdělení "... nedovedu si přestavit jak by taková služba mohla fungovat ve městech, kde např. pětina obyvatel potřebuje využít službu ve stejné hodiny k dopravě dětí do škol..."

P. Han 17.1.2022 22:02

Tak jste vymyslel město plné malých Musků. Vivat!

P. Diviš 17.1.2022 22:58

"Byvše proškolen ..."

Češtiny se školení evidentně netýkalo, asi jen nějaký diplom mladého zlepšovatele,

P. Diviš 17.1.2022 18:13

Podle Pivody si budou muset zvyknout!

Když sdílet, tak sdílet, žádné hnusné soukromničení.

M. Pivoda 17.1.2022 19:10

Ještěže Karel Šebesta ukryl své pravé jméno za fiktivního Prokopa Diviše. Agresivní hňup.

Z. Lapil 17.1.2022 18:43

Podobně jako s vozejčkama v supermarketu: musí jich být dost.

Není-li jich dost, nezbyde než plánovat.

M. Pivoda 17.1.2022 19:12

Lapil studoval jeden obor, z čehož mylně vyvozuje.

Naopak, já jsem studoval systémové inženýrství. Zajímá mne tedy systém jako celek, nikoliv jen jednotlivé komponenty systému.

Z. Lapil 17.1.2022 22:05

https://www.youtube.com/watch?v=6fHXOlNgnHU

O. M. 17.1.2022 22:20

Vidíte to moc optimisticky. Skutečnost je taková, že zelení počítají s tím, že mobilita obyvatelstva, zvláště ta individuální, vynuceně poklesne - i když to otevřeně nikdy nepřiznají. V náznacích je to vidět už dnes - letadla jsou fuj, lodě jsou fuj, auta jsou fuj, smíte na koloběžce nebo na kole, a pak hromadnou dopravou.

P. Diviš 17.1.2022 23:00

Ano, bohužel.