19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Solární elektrárny na dráze

Cestující vlakem mají novou starost s tím, jak přibývá mimořádných událostí, tedy srážek vlaků, případně jízdy na červenou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pavel 13.3.2019 20:37

České dráhy jsou jedním z posledních socialistických podniků

v ČR. Tam, kde ty kur\/y nebyly vystaveny konkurenci, tam je to samé zpoždění, výluka kvůli poruše soupravy (samozřejmě bez náhrady), spoje na sebe nečekají, takže cestující nestíhají přestupy, nemluvě o tom, že vagony nebo soupravy jsou staré 40 let. Mastné pokuty a výběrová řízení na dopravní obslužnost na ně. Nic jiného nepomůže.

V. Pavelka 13.3.2019 17:48

No

Proč se Holub , Slonková , Kubík nezájímají o Solárka , Vitásková je vláčena soudy a tyto notorické dehonestátory Babiše, nic jiného nezajímá .

V. Pavelka 13.3.2019 17:51

Re: No

p.s.Slonková by měla jít na psychinu!

P. Pavel 13.3.2019 20:13

Re: No

Sám bys měl jít na psychinu. Zloděj a podvodník agent bureš, toho nakrad skoro tolik co ksčssd před solární tunel.

B. Rameš 13.3.2019 13:11

Nejsem ajznboňák

ale řekl bych, že problém v řízení a komunikaci mezi SŽDC a přepravci by být neměl, konec konců letecký provoz řídí také dispečeři, kteří s provozovateli (aerolinkami) nemají pranic společného. Prostě ty firmy buď řídí neschopní lidé, nebo naopak velmi schopní, a ti vědí, že chaos (chtělo by se mi napsat jadrnější český termín, ale už mám té nekorektnosti tak nějak dosti, na VKjr evidentně mít nebudu a ani nechci) je ideální stav pro odklánění prostředků do správných kapes. A že se tam naodklánělo...

T. Kočí 13.3.2019 12:41

A co takhle

si připomenout, že plat gen. ředitele byl a možná i je 0,5 mil měsíčně a desítky mil. zlatý padák. Za to by bylo strojvůdců.

Z. Lapil 13.3.2019 14:39

Re: A co takhle

Za to by bylo strojvůdců deset a kousek (40 000,- měsíčně, asi včetně přesčasů). Zdroj: strojvůdcovský odborář, nikoliv z Federace strojvůdců. Lepší než drátem do oka, ale pořád jich chybí 290.

Zlatý padák nevím, ale popravdě - to je jednorázová věc, to systém nezachrání.

P. Grigar 13.3.2019 15:34

Re: A co takhle

.. systém může zlepšit zkvalitnění výběru a výcviku zaměstnanců. Životní dráha strojvůdce začínala v dílnách na opravu vozů, potom depo lokomotiv, zkoušky pomocníka stojvedoucího s několika lety jízdní praxe, potom u vybraných zkouška strojvedoucího s následnou praxí na posunové lokomotivě, u nákladních vlaků, u osobních vlaků a vybraní na rychlá kola/rychlíková vozba. Trvalo to v optimálním případě několik let(s občasnou výjimkou protekčních jedinců). Dnes jste fírou za půl roku, někteří zvládají, někteří už míň. Obecně platí zásada, že "pro ajznbón" se musíte narodit, tahle profese prostě chce svoje v genetické výbavě.

M. Prokop 13.3.2019 15:55

Re: A co takhle

Jo, ale to musíte mít přebytek zájemců.

P. Grigar 13.3.2019 16:03

Re: A co takhle

.. motivací k přebytku zájemců může být jen přiměřený plat. A je to..

Z. Lapil 13.3.2019 16:12

Re: A co takhle

Nepochybuju, že každá profese má víc úskalí, než to zvenčí vypadá. Neodvažuju se položit otázku, moc-li je řízení vlaku složitější než řízení auta (ano - je těžší, takže hůř brzdí. A moderní mašina, obávám se, je kšeft spíš pro ajťáka než pro strojvedoucího; HODNĚ zjednodušeno), ale upřímně mi uniká, proč by měl být strojvedoucí schopný opravovat vozy.

Nepochybuju o nutném zvládnutí řemesla, u nikoho - od házečů lopatou až po špičkové muzikanty (když nebudete umět dostatečně rychle mrskat prstama, tak tu Elišku nezahrajete, kdybyste byl stokrát geniální), ale to, o čem slyším a čtu v poslední době, především tedy přehlížení červených, mi připadá jako chyby natolik zásadní, že pochybuju spíš o příčetnosti dotyčných než o jejich nedostatečném školení. Samozřejmě pokud ji ten člověk opravdu "neviděl"; jestli je problém v tom, že neumí zastavit vlak nebo že si nedejpámbu blbě vyčistil brejle, tak je to hodně zlé.

P. Grigar 13.3.2019 16:56

Re: A co takhle

.. strojvedoucí byl, je a stále zůstává technickým kádrem na vlaku, který v případě mimořádností(tech.závada) osobně pozorovaných nebo jemu ohlášených, rozhodnout o dalším postupu. V maličké stanici nebo přímo na trati se těžko dočká vozmistra, který by něco mohl rozhodnout. Během jízdy musí strojvedoucí sledovat mnoho dalších okolností, dějů, parametrů, pracuje pod neustálým tlakem.. a tady hrají roli zkušenosti. V dopravě jsme placeni za to, že neděláme chyby, při chybách může téct krev, umírat lidé. Bohužel plat příliš neodpovídá požadavkům. Příčetnost, včetně dalších požadovaných vlastností(zdravotní způsobilost), posuzují psychologové a specializovaní pos. lékaři při vstupní prohlídce a následně v pravidelných periodách dle vyhlášky.

Dovolím si malou odbočku - nedávno uplynulo deset let od tragédie ve Studénce. Zkušený strojvůdce udělal víc, než musel, nebýt jeho zkušeností, bylo by vše mnohem horší. Doplatil na to zdravím. Dodnes není justice schopna určit, proč tem zatracený most spadl?!

Logická úvaha, že k jeho pádu vedla nesprávná manipulace, zřejmě není dostatečně logická.

Odborně způsobilá firma staví vesele dál, i když už jim spadl další most, pod nímž zahynuli další lidé.

Z. Lapil 13.3.2019 22:37

Re: A co takhle

Ano, strojvedoucí je ten, kdo nakonec za všechno může, ale KAŽDÁ trochu odborná práce je stresující a odpovědná. Já při té své většinou sedím u počítače, ale taky jsem schopen svou neodborností zabíjet lidi; včetně sebe - práce ve výškách. A TAKY jsem placen za to, že nedělám chyby. Kolegové, co jim spadl ten most ve Studénce, nebo i ti z Janova, by mohli vyprávět. A neberou extra víc, než ten strojvedoucí. V Itálii samozřejmě budiž cifra opatřena příslušným koeficientem.

Když teď o tom přemejšlím: existuje dost a dost videí "pohled na práci strojvedoucího". Ten člověk nevypadá, že by tam měl kromě řízení na práci něco navíc, než hlásit připravenost k odjezdu a na pokyn vlakvedoucího ten vlak rozjet. A hlídat semafory, pochopitelně, ale to mi pořád přijde jako absolutní samozřejmost, kterou zvládá dvanáctiletý kluk na bicyklu.

Nechci tu práci znevažovat, ale zároveň mi nepřipadá jako něco extra speciálního. Včetně té "vyhláškové" kontroly zdravotní způsobilosti.

P. Grigar 14.3.2019 10:35

Re: A co takhle

.. stejně pohodové video můžete natočit v pilotní kabině. Logicky můžete předpokládat, že v nepohodové situaci není na nějaké videozáznamy čas ani nálada. Zkuste si představit, že projíždíte uzlovou stanicí, ve které je 60 výhybek, přibližně stejný počet návěstidel( pro jízdu vlaku i pro posun..) současně zde probíhají práce v kolejišti, včetně trojejového vedení, na pultě máte písemný rozkaz, který vás upozorńuje na neplatnost některých návěstidel, snížení povolené rychlosti v konkrétních kilometrických polohách,umístění přechodných návěstidel pro elektrický provoz a k tomu ještě příkazy k projetí některých úseků mimořádně se staženým sběračem-to je zařízení na střeše lokomotivy, kterým z troleje odebírá trakční proud. Případnou chybou můžete ohrozit jízdu dalších vlaků, bezpečnost pracovníků v kolejišti, nestažením sběrače strhnout trolejové vedení v části stanice nebo propojit nechtěně 25kV do odpojené části, na které právě pracuje parta montérů a tím jim zařídit krásný pohřeb žehem na místě. A k těm vašim kolegům stavařům.. mostovka spadlá při manipulaci je spadlá následkem nesprávné manipulace(Studénka). To nikdo neodkecá! Pád mostu v Janově nehodlám posuzovat, konstrukční vady či nedostatky v údržbě nechám k posouzení odborníkům.

Z. Lapil 14.3.2019 11:10

Re: A co takhle

To, co píšete, je nepochybně pravda, jen si myslím, že vlak má nastavenou vlakovou cestu, možná s nějakými písemnými úpravami (přesto: nikdy! jsem se nevšiml, že by vlak brzdil, přestože má zelenou nebo přestože nejsou příslušná omezení na rychlostnících). Ta buď pokračuje nebo končí červenou. Pravda - opravdu to nekontroluju průběžně. A druhá pravda - jel jsem z Děčína do Prahy těsně po povodni, kdy nefungovala ŽÁDNÁ elektřina, takže se brzdilo na přejezdech skoro do zastavení.

Netvrdím, že to má někdo jednoduché, tvrdím, že strojvedoucí to nemají zásadně složitější, než většina ostatních.

Mmch - "chybná manipulace mostem ve Studénce" je asi stejně vypovídající, jako kdybyste vykolejení vlaku zdůvodnil chybným řízením vlaku. Je to nejspíš pravda, ale k upřesnění "celá pravda a nic než pravda" to má obvykle dost daleko.

Pojďme toho nechat, mám dojem, že už jen ztrácíme čas vršením nepříliš souvisejících argumentů a přitom nejsme v nějak zásadní při. Každopádně díky za některá vysvětlení, jsem si vědom, že z okna motoráku je snadné dělat chytrýho.

J. Lepka 13.3.2019 10:42

Milý autore,

z vašeho článku vyplývá, že problémy na D1 by ihned zmizely, kdyby jí směla používat jen ČSAD.

Nechápu snahy nejen vás, ale i dalších komentátorů o nalezení jednoznačného viníka, vždycky jsou v tom mašinfírové, buď je jich málo nebo jsou přepracovaní, případně nesoustředění, že přehlédnou návěstidlo. Ještě nedávno to ovšem byli řidiči, co vždy sebevražedně vjížděli přímo pod kola rozjetých rychlíků, protože "signalizace byla funkční". Nějak podezřele se vyhýbáte, tedy nejen vy, možnosti, že ta signalizace možná není až tak spolehlivá a funkční. Z mé vlastní zkušenosti řidiče mohu za 45 let za volantem popsat dost hrůzu nahánějících situací, co jen zázrakem neskončily katastrofou.

P. Grigar 13.3.2019 11:00

Re: Milý autore,

.. tož pane Lepko, poučte nás, coby odborník na zabezpečovací systémy v železničním provozu. Kolik střetnutí na železničním přejezdu bylo za posledních deset let způsobeno špatnou funkcí zabezpečovacího zařízení?

J. Lepka 13.3.2019 11:05

Re: Milý autore,

Vás nepřesvědčím, to by bylo něco jako proslulé házení perel. Ale přece jen. Nebýt silniční šikany těsně před železničním přejezdem, dostal autobus ve kterém jsem seděl patrně ránu přímo na komoru od rychlíku. Ještě v té šikaně jsem si všiml bílého přerušovaného světla na přejezdu /reflex řidiče, víte/, aby pak během odhadem sedmi sekund padla červená, šraňky a projel šnelcug. nevím jak vy, ale já si takhle funkční automatiku nepředstavuji.

P. Grigar 13.3.2019 11:22

Re: Milý autore,

.. touto strašidelnou pohádkou jste jenom prokázal absolutní neznalost technických parametrů PZZ, používaných na železnici v ČR. Není to tak dávno, co jejich výrobce(AŽD) uspěl ve výběrovém řízení na dodávku těchto zařízení do USA. Bůh ochraňuj Ameriku...;-)

J. Lepka 13.3.2019 11:25

Re: Milý autore,

Pro vás pohádka, pro mě a řidiče toho autobusu nutnost přebalení. Vždyť říkám : házení perel...

P. Grigar 13.3.2019 11:53

Re: Milý autore,

.. kdy a kde se cosi takového stalo? Jinak žvaníte skoro jako Fridrich.

..pro p.Prokopa: teoreticky nelze vyloučit cokoli(neposkvrněné početí..). Můžete dokázat, že k něčemu takovému došlo? Za důkaz nelze považovat prosté tvrzení.

M. Prokop 13.3.2019 13:38

Re: Milý autore,

Pak by ovšem pan Lepka lhal.

To taky nelze vyloučit, ale zatím mi jeho zdejší komentáře připadají dost reálné.

Takže minimálně ponechávám možnost, že se to skutečně stalo.

P. Grigar 13.3.2019 13:50

Re: Milý autore,

.. pan Lepka zatím nedoložil jediné ze svých tvrzení, týkajících se možnosti selhání systémů PZZ. Nemusí lhát, může nevědět či vědět málo. Z mylných předpokladů nesprávné závěry.

J. Lepka 13.3.2019 15:43

Re: Milý autore,

Stalo se to na železničním přejezdu ve Velké Chuchli, přesné datum nedoložím, takovou paměť nemám, ale pravděpodobně roku 1987 nebo 1988. Ovšem přesně vloni se na tomtéž přejezdu stalo, že žádná světla nesvítila a přesto si to na mě hrnula montážní souprava. Pravda krokem a mohutně troubíc, přesto blokovala výhled na sousední kolej a po té už normální rychlostí jel osobák. Naštěstí jsem porušil zákaz a vycouval, pak začaly svítit červený lampičky jak před bordelem, který celý systém připomínal.

P. Grigar 13.3.2019 16:01

Re: Milý autore,

.. tak si sakra vezměte Zákon o silničním provozu a prostudujte si, jak se jako řidič máte chovat před přejezdem a při jeho přejíždění, je to pár paragrafů. Pokud jste v Chuchli narazil na montážní soupravu, můžete si být jist, že byla vybavena příslušným písemným rozkazem a přejezd byl buď v poruše nebo výlukovém stavu. Proč si myslíte, že houkali?! Nesvícení jakéhokoli světla na přejezdu znamená výstrahu(POZOR!!!!) pro účastníky silničního provozu. U vícekolejného přejezdu obzvlášte!Víte, jako povinnost má řidič v takové situaci? Slyšel jste někdy o tom, že když řidič nemůže bezpečně provést zamýšlený jízdní úkon, musí k němu přizvat dostatečně poučenou osobu? A to neplatí jen pro couvání! Máte vůbec řidičák? Pokud ano, jak to že máte?!!!!

J. Lepka 13.3.2019 16:22

Re: Milý autore,

Zabedněnost některých jedinců je příkladná. A samozřejmě nejlepší je ihned zaútočit na schopnosti a znalosti oponenta, že. Já suše konstatuji své zkušenosti, vy kontrujete zbožným přáním a pomýleným výkladem. Od kdy platí paralela mezi NESVÍCENÍM světla a VÝSTRAHOU ??? Mimochodem, vy asi potřebujete poučenou osobu i pro výstup z auta, co kdyby vás zrovna někdo předjížděl, že.

J. Lepka 13.3.2019 16:27

Re: Milý autore,

A ještě, pokud byl přejezd v poruše nebo výlukovém stavu, jak se to asi mají řidiči dozvědět? Zřejmě u ajznbonu preferují mimosmyslové vnímání a telepatii. Chápu je to pro vás jednodušší než tam postavit frajera s praporkem. Ovšem jsem rád, že přiznáváte, že přejezd může mít poruchu, případně být mimo provoz, to je celkem novinka, zatím jste razil pověst, že se nic takového stát nemůže a za vše můžou řidiči.

P. Grigar 13.3.2019 16:40

Re: Milý autore,

.. znovu a naposled. Místo pochybné a chybné argumentace, kterou prokazujete svou vlastní nevědomost, si prostudujte ustanovení Zákona o provozu na pozemích komunikacích(361/2000 Sb.) ve znění pozdějších změn, a především s vysvětlivkami!!! Jinak jste nebezpečný sobě i ostatním. Nebo si zajděte na nejbližší Odbor služby dopravní policie PČR, kde vám rádi vše vysvětlí. Řidičák nechejte doma, mohli by vám ho hned sebrat.

V. Novák 13.3.2019 16:46

Re: Milý autore,

Co třeba tak, že nesvítí signalizace, což je - jak jste si mohl přečíst - výstražný stav...

M. Prokop 13.3.2019 11:26

Re: Milý autore,

VYLUČUJETE, že se to stalo? Že se to mohlo stát?