Sobota 20. července 2024, svátek má Ilja
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŽELEZNICE: Proč budeme vždycky jenom chudí?

diskuse (59)

Protože nejsme dost odhodlaní. To slovo „odhodlaní“ jsem si vypůjčil v knize našeho premiéra „O čem sním, když náhodou spím“. Dala by se použít přiléhavější, nelichotivá slova. Jeden případ z mnoha, kdy nám chybí odhodlání:

Jednáme, mluvíme a píšeme, zatímco ostatní bohatší země už v podstatě dokončily svou dálniční síť a pokračují nyní v budování vysokorychlostních železničních tratí. V médiích o tom byla zmínka, připomenu: Z Berlína do Vídně lze už teď po vysokorychlostních tratích oklikou přes Bavorsko i bez přesedání dojet rychleji, než přes Prahu a Brno. Vnímám to jako velkou ostudu pro nás Čechy. Náš premiér ve své knize píše, jaké výhody nám vysokorychlostní trati přinesou, o co budeme bohatší. Hned ve třech kapitolách tu skvělou budoucnost poměrně logicky popisuje. Bohužel zůstává u snění. Naopak dál v jeho díle přijde studená sprcha: „Četl jsem pesimistický odhad, že jen příprava rychlého železničního spojení mezi Prahou a Brnem se potáhne neuvěřitelných 25 let. To vysloveně ohrožuje rozvoj České republiky!“ Premiér nepopisuje, jak ohrožení rozvoje (chudnutí) hodlá zamezit. Stát prostřednictvím SŽDC zatím zadává studie a nijak nespěchá. Jistý pokrok tu je: Máme úřední český název pro vysokorychlostní železniční tratě: rychlá spojení. Asi aby lidé nevěděli, o co jde, jako doprava v klidu.

Vysokorychlostní tratě v Česku měly být už dávno alespoň v přípravě. Abychom nevypadali uprostřed Evropy jako skanzen železniční dopravy, zaostalí a chudí. K tomu je třeba dalšího odhodlání:

Vybraná část regionálních tratí se měla zrušit už dávno.Už v roce 1963 zavřeli v Anglii prvních více než 2000 stanic a příslušných regionálních tratí. Samozřejmě, nemůžeme se porovnávat s Anglií, nicméně máme nejhustší železniční síť v EU. Naše železnice vznikaly převážně v 19. století, dodnes vypadají skoro stejně, včetně nádraží. Investovat do tratí a nádraží tam, kde skoro nikdo nečeká na prázdné vlaky, je bohužel dnešní realita. ČD se sice chlubí tím, jak přibývá cestujících, ale je to nárůst jen v příměstské dopravě do Prahy. Jistě, železniční doprava do velkých aglomerací, jako je Praha, má smysl, bude se rozvíjet. Ale většina toho, co předvádí „národní dopravce“ ČD jako dopravní obslužnost a za co bere dotace, je plýtvání penězi, o tyto peníze jsme chudší. Vůbec hospodaření ČD a ještě obskurnější hospodaření SŽDC je něco jako posvátná kráva.

Dopravní obslužnost si lidé dnes představují jinak, vlaková doprava je zastaralá, překonaná a nákup moderních vagonů to nezachrání. Lidé si kupují stále modernější auta. Byli bychom bohatší, kdybychom přestali investovat do regionálních tratí, které by snadno nahradilo pár mikrobusů, a ušetřené peníze dali do přípravy vysokorychlostních železničních tratí. Nejdůležitější je teď najít lidi odhodlané pro tuto vizi pracovat.

Tomáš Vodvářka
20. 7. 2024

Zdá se, že společenská radost před 3 lety, kdy ze sněmovny vypadla komunistická strana, byla...

Jan Bartoň
20. 7. 2024

Další funkční období Evropské komise pod vedením Ursuly von der Leyenové poskytne Bruselu další...

SÝR ZDARMA
20. 7. 2024

Američané mají silné pochybnosti o tom, že atentát na Donalda Trumpa je dílem osamoceného...

Martin Tůma
20. 7. 2024

Jak snadno a levně dokázat, že Země je placatá/How to easily and cheaply prove that the Earth is...

Milan Smutný
20. 7. 2024

Po letech přešlapování a mizerných rozhodnutí v energetice, ovlivněných dominantně dotační zelenou...

Aston Ondřej Neff
19. 7. 2024

Von der Leyen je ztělesnění všeho, co je příčinou dramatického úpadku… všeho, na co sáhla. Zničila...

Aston Ondřej Neff
18. 7. 2024

Premiér Fiala oznámil že Korejci tam dostaví dva bloky a vláda s nimi vyjedná opci na dva další...

Aston Ondřej Neff
17. 7. 2024

Nedávná změna vzezření Psa se chystala delší dobu. Do zákulisí nevidím, jen mohu usuzovat, že s...

Václav Vlk st.
17. 7. 2024

Putin je diktátor a vůbec mu nezáleží na tom, koho a kde zabije, ale není to idiot.

Vratislav Hlubuček
19. 7. 2024

Se znepokojením pozoruji rozvírání Overtonova okna v Ukrajinském konfliktu. Podpora napadené...

Lidovky.cz, ČTK
20. 7. 2024

Nejvýznamnější vojenské objekty by měly být v budoucnu pouze ve vlastnictví státu. Počítá s tím...

Lidovky.cz, ČTK
20. 7. 2024

Její obsluha i údržba je jednoduchá, spotřeba energie nízká a životnost dlouhá. Remoska je malá...

Veronika Rodriguez
20. 7. 2024

Kvůli úmorným vedrům, která v posledních letech sužují Česko, už podle odborníků umírají v průměru...

Jan Adamec
20. 7. 2024

Spojenecká Operace Overlord 6. června 1944 znamenala otevření západní fronty v Normandii. Operace...

Zbyněk Petráček
20. 7. 2024

Před týdnem zažila Amerika pokus o atentát na Donalda Trumpa, dnes je 80. výročí pokusu o atentát...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz