27.2.2020 | Svátek má Alexandr


ŽELEZNICE: Proč budeme vždycky jenom chudí?

9.3.2019

Protože nejsme dost odhodlaní. To slovo „odhodlaní“ jsem si vypůjčil v knize našeho premiéra „O čem sním, když náhodou spím“. Dala by se použít přiléhavější, nelichotivá slova. Jeden případ z mnoha, kdy nám chybí odhodlání:

Jednáme, mluvíme a píšeme, zatímco ostatní bohatší země už v podstatě dokončily svou dálniční síť a pokračují nyní v budování vysokorychlostních železničních tratí. V médiích o tom byla zmínka, připomenu: Z Berlína do Vídně lze už teď po vysokorychlostních tratích oklikou přes Bavorsko i bez přesedání dojet rychleji, než přes Prahu a Brno. Vnímám to jako velkou ostudu pro nás Čechy. Náš premiér ve své knize píše, jaké výhody nám vysokorychlostní trati přinesou, o co budeme bohatší. Hned ve třech kapitolách tu skvělou budoucnost poměrně logicky popisuje. Bohužel zůstává u snění. Naopak dál v jeho díle přijde studená sprcha: „Četl jsem pesimistický odhad, že jen příprava rychlého železničního spojení mezi Prahou a Brnem se potáhne neuvěřitelných 25 let. To vysloveně ohrožuje rozvoj České republiky!“ Premiér nepopisuje, jak ohrožení rozvoje (chudnutí) hodlá zamezit. Stát prostřednictvím SŽDC zatím zadává studie a nijak nespěchá. Jistý pokrok tu je: Máme úřední český název pro vysokorychlostní železniční tratě: rychlá spojení. Asi aby lidé nevěděli, o co jde, jako doprava v klidu.

Vysokorychlostní tratě v Česku měly být už dávno alespoň v přípravě. Abychom nevypadali uprostřed Evropy jako skanzen železniční dopravy, zaostalí a chudí. K tomu je třeba dalšího odhodlání:

Vybraná část regionálních tratí se měla zrušit už dávno.Už v roce 1963 zavřeli v Anglii prvních více než 2000 stanic a příslušných regionálních tratí. Samozřejmě, nemůžeme se porovnávat s Anglií, nicméně máme nejhustší železniční síť v EU. Naše železnice vznikaly převážně v 19. století, dodnes vypadají skoro stejně, včetně nádraží. Investovat do tratí a nádraží tam, kde skoro nikdo nečeká na prázdné vlaky, je bohužel dnešní realita. ČD se sice chlubí tím, jak přibývá cestujících, ale je to nárůst jen v příměstské dopravě do Prahy. Jistě, železniční doprava do velkých aglomerací, jako je Praha, má smysl, bude se rozvíjet. Ale většina toho, co předvádí „národní dopravce“ ČD jako dopravní obslužnost a za co bere dotace, je plýtvání penězi, o tyto peníze jsme chudší. Vůbec hospodaření ČD a ještě obskurnější hospodaření SŽDC je něco jako posvátná kráva.

Dopravní obslužnost si lidé dnes představují jinak, vlaková doprava je zastaralá, překonaná a nákup moderních vagonů to nezachrání. Lidé si kupují stále modernější auta. Byli bychom bohatší, kdybychom přestali investovat do regionálních tratí, které by snadno nahradilo pár mikrobusů, a ušetřené peníze dali do přípravy vysokorychlostních železničních tratí. Nejdůležitější je teď najít lidi odhodlané pro tuto vizi pracovat.



TIP: Jak vybrat umělé mléko? Chtějte takové, které připomíná mateřské
TIP: Jak vybrat umělé mléko? Chtějte takové, které připomíná mateřské

Může se stát, že maminka ze zdravotních důvodů kojit nemůže nebo má mléka málo, případně má dítě problémy se sáním. Trápit se donekonečna tím, že vás maminka kojila do dvou let a vy už po pár měsících nemáte ani kapku, není nic platné.






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.