Sobota 2. listopadu 2024, Památka zesnulých
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŽELEZNICE: Přijedou rakousko-uherské rychlíky

diskuse (12)

Chtěli dopřát Čechům luxusu, dočkali se pokuty. Tak si mohou dnes připadat manažeři Českých drah, které dostaly pokutu 25 milionů za to, že porušily zákon o veřejných zakázkách nákupem sedmi rychlíkových souprav Railjet. Utěšit je může, že za škodu zaplatí sami Češi.

České dráhy jsou totiž státní podnik a navíc manažeři v čele s Petrem Žaludou, kteří nákup souprav vymysleli, už nejsou ve svých funkcích, a o prémie tedy nepřijdou.

Verdiktem antimonopolního úřadu, který zatím nepravomocnou pokutu Českým drahám uložil, končí další epizoda jednoho z nejpodivuhodnějších příběhů v tuzemské dopravě. České dráhy jsou státem mohutně dotovaný podnik a soupravy Railjet koupily, aby se mohly postavit konkurenci soukromých dopravních společností. Využily tedy vládních dotací a objednaly jednu z nejdražších souprav, kterou vyrábí Siemens pro rakouské dráhy. Rakušané totiž chtěli mít soupravy, které by mohly konkurovat německým rychlovlakům ICE. Záhy se zjistilo, že jde o neúspěšný projekt.

Railjety na německé tratě neprorazily, pro vnitrostátní provoz v Rakousku jsou málo vhodné. Potíž je v tom, že soupravu obvykle tvoří sedm vozů. Všech sedm tedy musí být vypraveno na trať, i když je zájem malý. Naopak když je zájem velký, tak se málokdy vyplatí spojit dvě soupravy a vlaky tedy jezdí příliš plné. Při používání obyčejných vagónů může dopravce délku vlaku libovolně regulovat. Rychlíkové soupravy typu ICE se tedy hodí do velké země jako je Německo, ale v malých státech se zbytečně prodražují.

Rakouský problém se začal řešit, poněkud nepochopitelně v Česku. Vydělala na tom konkurence Českých drah, tedy RegioJet Radima Jančury, která nakoupila od rakouských drah starší vozy nahrazené na tratích u sousedů Railjety. Rakušané ovšem všechny objednané railjety nevyužili a tak některé prodali Českým drahám, které je koupily bez veřejné soutěže. Dráhy zaplatily dvě a půl miliardy, Jančura za zhruba stejně velkou vozovou flotilu pouze třetinu. Stojí za pozornost, že mnozí lidé v Rakousku považují starší vagóny za pohodlnější než Railjety. Vzhledem k rychlostem povoleným na českých tratích budou oba konkurenti jezdit stejnou rychlostí.

V běžném konkurenčním prostředí by po takovém nákupu České dráhy zkrachovaly, nebo by se krachu přiblížily, v Česku neuvážený nákup zadotují daňoví poplatníci.

Další kapitolou příběhu je pokuta od antimonopolního úřadu, jehož verdikt upozorňuje na porušení zákona při nákupu Railjetů a tedy na možnou korupci.

Už v létě bude příběh pokračovat dalším dějstvím. Bude vypravena první souprava Railjet z Prahy do Brna, Vídně a Štýrského Hradce, takže si každý bude moci zkusit, jak se v moderních soupravách jezdí. Další soupravy by mohly jezdit až do Budapešti, protože Maďaři provoz Railjetů také umožnili. Nepůjde jezdit do Německa, ale po většině států bývalého Rakouska-Uherska se člověk Railjetem dostane.

Doufejme, že bude jezdit hodně lidí a že se ziskem z jejich provozu zaplatí aspoň odpisy z jejich používání. Pokud lidé jezdit nebudou, tak budou muset za provoz Railjetů stejně zaplatit ze svých daní.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus

Aston Ondřej Neff
2. 11. 2024

Vláda Petra Fialy pracuje na sebezničení s pozoruhodným úsilím.

Hyena Neff
2. 11. 2024

Včera jsem tu hlásil, že je třeba mobilizovat čelovku, baterku co se připne páskou na hlavu.

Milan Smutný
2. 11. 2024

Sousední Německo je zmítáno jako loni i letos potvrzenou hospodářskou recesí.

Kateřina Lhotská
2. 11. 2024

Ekonomiku už zkrátka opět ovládá ideologie. Jenom se za těch 35 let změnila její barva z rudé na...

Ivo Fencl
2. 11. 2024

Chcete-li vraždy, pusťte se televizi a určitě tam bude český seriál jich plný.

Aston Ondřej Neff
30. 10. 2024

Patřím k těm, kteří k hrdinovi chovají hlubokou úctu a vděk.

Aston Ondřej Neff
31. 10. 2024

Vláda schválila tendr na Dukovany v půli července a máme konec října a šup, je po legraci.

Aston Ondřej Neff
1. 11. 2024

Na epizodu si vzpomeneme i týden po amerických volbách, a to je co říct, většinou se zapomíná hned...

Aston Ondřej Neff
2. 11. 2024

Vláda Petra Fialy pracuje na sebezničení s pozoruhodným úsilím.

přečetl Panikář
1. 11. 2024

Pohádky je konec. Ani nacisti, ani komunisti, ba ani Luftjarda to milé děti nebyl.

Štěpán Hobza
2. 11. 2024

Americký deník The Wall Street Journal (WSJ) má zajímavou zprávu. Šéfka Národních archivů ve...

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Ukrajinská metropole Kyjev už od brzkého rána čelí ruskému útoku bezpilotními letouny. Úřady zatím...

Ivana Lesková
2. 11. 2024

Půl milionu Čechů trpí některou z osmi tisíc vzácných nemocí, většinou genetických, na něž není...

Lidovky.cz, ČTK
2. 11. 2024

Muž, který v pondělí v Rakousku poblíž českých hranic zastřelil dva lidi, policii stále uniká....

ČTK, dyn Josef Dyntr
2. 11. 2024

Zelení budou v sobotu v Praze volit nové vedení, dosavadní rezignovalo po neúspěchu strany v...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz