18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Obávám se, že prezident má pravdu

Asi každého, kdo denně využívá veřejnou dopravu, vyděsily zprávy o nehodách na železnicí, k nimž došlo v posledních týdnech. Stejně jako děsí letecké katastrofy ty lidi kolem nás, kteří se bojí posadit do letadla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 8.3.2019 16:23

Stejná situace je ve vodní dopravě:

Jak jsem před pár lety řekl řediteli odboru vodní dopravy : Loď postavíš za tři měsíce, ale ty, kteří ji budou řídit, nevychováš ani za tři roky.

Š. Hašek 8.3.2019 17:21

Re: Stejná situace je ve vodní dopravě:

Asi tak.

I. Štípek 8.3.2019 14:18

Á, Snaživec rozumí všemu,

a hlavně píše o všem, prsty jako obvykle rychlejší než hlava. Když jsme u toho, dlouho jsem si, já vstřícný dobrák, myslel, že by Snaživec mohl tu a tam chvíli počkat, než něco napíše. Marná snaha! No, co by mu bránilo o těch vážných věcech se strojvůdci mlčet a počkat, až budou k dispozici hodnověrné informace podané objektivně po důkladném šetření? Jenomže on je zvyklý troubit na trumpety hned, jakmile se někde zjeví informace, které mu vyhovují. A ty nevyhovující - ty pro něj prostě neexistují; odstrašující melouchy hamižných strojvůdců stejně jako odpudivé vraždy v Palestině. Jak říkám, na svém blogu ať si píše co chce, na idnes má příznivé udavačské zázemí, které mu z cesty odklízí každého nepohodlného diskutéra, ale co dělá na NP? Tomu vážně nerozumím.

J. Schwarz 8.3.2019 13:06

A z čeho vylývá ten

tlak a nedostatek lidí na potřebných místech? Z idiotské "vzdělávací" politiky, kdy školy chrlí "vzdělance" dobré tak na úřednická místa socialistických vlád. Úředníků přibývá, lidí na užitečnou práci ubývá a pak jsou přetíženi, což se úředníkovi nestane. Není pak divu když je touhou mladých taky vystudovat něco, s čím je možné usadit se v kanceláři a bez odpovědnosti za cokoli brouzdat po internetu.

M. Krčmář 8.3.2019 13:17

To snad nemyslíte vážně, neznám horší pohled než na státního úředníka,jež se v pátek ve tři hodiny vleče domů zcela zmožen.

M. Mikulec 8.3.2019 13:38

Re:

Snad před polednem, ne???

M. Krčmář 8.3.2019 13:53

Ono nemá moc velký význam vracet se z oběda do liduprázdného úřadu.

I. Štípek 9.3.2019 0:05

Re:

Víte, i úředník může, a často taky je, fantasticky vzdělaný, bystrý, stoprocentně připravený, přesný, kreativní, spolehlivý a navíc normální a rozumný muž/žena. Ale stalo se módou hlupáků každého úředníka rázně tepat.

M. Mikulec 9.3.2019 9:06

Re:

Myslíte, že je to pouhá móda? To je zkušenost. I Vladimír Renčín nakreslil hezky vtip, jak si na úřad přivedl tlumočníka. Z vlastní zkušenosti Vám vyjmenuji tolik odstrašujících příkladů a to jen z posledních par let. I když mám datovou schránku, Česká správa sociálního zabezpečení mi zásadně posila papírové dopisy. I když je jejich povinnosti priority datové schránky. V ni není nic, ani se neobtěžuji duplicitně. Jasne porušení zákona. Na úřadě pro azylovou a migrační politiku chodí cizinci, ale úřednice neumějí ani nemecky, ani anglicky. Takže partneři žadatelů tam vyřazují vše, a úřednice se bráni i vzít si od cizinců jejich číslo telefonu: chce to naše české. To je úroveň za desítky tisíc měsíčně z našich daní.

J. Krejčí 8.3.2019 12:00

Mobily?

Tak možná by docela pomohlo jedno systémové řešení: před nástupem na šichtu odevzdat mobil.

A. Walletzký 8.3.2019 19:24

Re: Mobily?

Mobilní telefon je schválené náhradní spojení se strojvedoucím na trati, na některých lokálkách může být i hlavním spojením. Se strojvedoucím musí mít možnost komunikovat výpravčí, dirigující dispečer, traťový dispečer, elektrodispečer, strojmistr, nebo dispečer soukromého dopravce. Strojvedoucí si volají i vzájemně mezi sebou pokud se jedná např. o střídání na ose, aby si domluvili místo zastavení k vystřídání, pokud se dobře nedohodnou, tak se každý projde půl kilometru i více. Navíc vznikne časová ztráta, na hlavních tratích jede vlak za vlakem. Špatná komunikace o vhodném místě zastavení se přenese okamžitě na další vlaky ve sledu i v protisměru. Mobil strojvedoucí opravdu nemá pro zábavu a žvanění. Svoje SIMkarty mají i lokomotivy.

A. Walletzký 8.3.2019 10:37

STROJ _VEDOUCÍ

STROJ_VEDOUCÍ je povolání které to sděluje jednoznačně svým názvem. U mne to bylo úvazkem na celou profesní kariéru. Je mi 60r. a do důchodu už to na mašinách dojezdím. Shodou okolností jsem seděl jako cestující v jednom z těch panťáků -Modrém, co se srazily v Brně. Já jsem si odpracoval 1 rok v dílně a potom 4 roky jezdil jako pomocník strojvedoucího. Fíru dělám od r.1983 a zažil toho hodně, i srážky, tahle byla celkem malá. Ta zranění jdou na vrub skutečnosti, že cestující vesměs stáli a chystali se vystoupit. K důvodům výše uvedeným, s nimiž souhlasím bych přidal ještě jeden: volejte k odpovědnosti pana Sedláře a další, kteří zrušili v předpisu výpravčím povinnost vypravit vlak osobně a výpravkou V Brně hl. to nebylo poprvé, kdy odjel vlak z chyby strojvedoucího. Pak se jen řekne "na vině je lidský faktor". Dříve se na odjezdu vlaku podíleli nejméně 2 lidě, dnes je to jen na tom fírovi. Pokud odjede jak tramvaják podle hodinek a ne podle návěstidla jako strojvedoucí, na neštěstí je zaděláno.

M. Mikulec 8.3.2019 11:46

Re: STROJ _VEDOUCÍ

Mate pravdu. Výpravčí už nevypravuji vlaky. Sedí u počítače. Státní zaměstnanci SŽDC.

Že stroj-vedoucí jenom neřídí mašinu, ale na lokálních tratích i prodává ve vlaku jízdenky, musejí se strojvedoucí na zkoušky učit nejen Dopravu, ale i Přepravu osob. To je další zpřísnění podmínek, co dřív nebylo.

P. Grigar 8.3.2019 14:31

Re: STROJ _VEDOUCÍ

.. paní Mikulcová, dovolím si vás opravit. Výprava vlaků výpravčím byla zrušena pouze u vyjmenovaných dopraven, v závislosti na systému zabezpečení jízdy vlaků a rozsahu ostatních pracovních činností, tedy někde vypravují(..a zodpovídají), jinde ne(..za výpravu vlaku zodpovídá strojvedoucí), ale vždy mají práce dost. Pracovníci SŽDC nejsou vázáni Zákonem o státní službě, ale ustanoveními Zákoníku práce, tudíž nejsou státními zaměstnanci. Na provozních profesích se šetří zuby nehty.. za málo peněz hodně muziky.

P. Grigar 8.3.2019 14:32

Re: STROJ _VEDOUCÍ

.. paní Mikulcová, dovolím si vás opravit. Výprava vlaků výpravčím byla zrušena pouze u vyjmenovaných dopraven, v závislosti na systému zabezpečení jízdy vlaků a rozsahu ostatních pracovních činností, tedy někde vypravují(..a zodpovídají), jinde ne(..za výpravu vlaku zodpovídá strojvedoucí), ale vždy mají práce dost. Pracovníci SŽDC nejsou vázáni Zákonem o státní službě, ale ustanoveními Zákoníku práce, tudíž nejsou státními zaměstnanci. Na provozních profesích se šetří zuby nehty.. za málo peněz hodně muziky. Výsledky takového manažerského přístupu se začínají projevovat stále častěji a s viditelnějšími dopady.

J. Lepka 8.3.2019 9:45

Ještě si naprosto přesně vzpomínám na kritické články

o řízení ČSD před listopadem. Představa, že v tom molochu schopní zůstali a neschopní se šli živit jako živnostníci je docela úsměvná. Takže je to naopak, ale přesto najednou chceme, aby ajznbón fungoval jako v civilizované Evropě. Ano, tam, kde mají jen přiměřený počet úředníků, ale odpovědných za své počínání a kde se dodržují psané i nepsané zákony. Já sice neznám signalizaci v kolejové dopravě, ale jak je možné, že najednou tolik mašinfírů ignoruje návěstidla nebo tolik řidičů signalizaci na přejezdech? To přece musí mít každý v krvi, než poprvé zasedne samostatně za řízení čehokoliv! Leda, že by ta signalizace nebyla zas až tak spolehlivá a funkční, jak nás stále přesvědčují média.

J. Schwarz 8.3.2019 13:11

Re: Ještě si naprosto přesně vzpomínám na kritické články

Pokud jde o ty řidiče pak jiný kraj, jiný mrav. Například v Turecku brali řidiči výstrahu na přejezdu i závory jen jako varování a klidně mezi nimi kličkovali. Když jsem zastavil jak je zvykem u nás, troubili na mne i tamní policajti co jeli za mnou.

M. Krčmář 8.3.2019 13:12

V případě že se dokola opakují stejné chyby jednotlivců, jedná se s největší pravděpodobností o systémovou chybu.

P. Grigar 8.3.2019 14:50

Re: Ještě si naprosto přesně vzpomínám na kritické články

..signalizace je spolehlivá a funkční, jenže předpisová ustanovení bobtnají různými výjimkami, kdy neplatí nebo platí s omezením. Před jízdou vlaku obdrží strojvedoucí písemný rozkaz, seznamující ho s odchylkami od normálního stavu v konkrétním traťovém úseku, v období výlukových a stavebních činností činností jde mnohdy o desítky číselných údajů: o kilometrických polohách omezení rychlosti, neplatnosti některých návěstidel, umístění přechodných návěstidel pro elektrický provoz, poruchách přejezdů a s tím souvisejících dopravních opatření. K tomu ještě musí sledovat činnost lokomotivy, vlakové soupravy, stav kolejí, pohyb osob a vozidel v bezprostřední blízkosti trati, provádět další činnosti spojené s pohybem vlaku. A hlavně dodržovat GVD(jízdní řád), tedy dle všech svých schopností a možností jet a dojet včas. Snažil jsem se o maximální stručnost, realita je podstatně obsáhlejší...

R. Gramblička 8.3.2019 9:05

tak si říkám,

zda existují i jiné asociace, třeba asociace výhybkářů, výpravčích, revizorů...

A. Hrbek 8.3.2019 8:45

Státní železnice

byly od dob Rakouska-Uherska symbolem přesnosti a spolehlivosti. Podle vlaků bylo možno řídit hodinky, jakékoliv zaměstnání u státní železnice bylo výhrou a strojvedoucí byli ti nejzkušenější. A byli pány! Ještě za socialismu spolu s dožíváním zaměstnanců dožívala i preciznost železnice a v současné době je v katastrofálním stavu. V podstatě není nikdo za železniční přepravu zodpovědný - státní železnice se rozdělila na zcela samostatné tratě a samostatný státní provoz a do provozu se vpustila soukromá konkurence. Nyní nejde o to zajistit spolehlivou a kvalitní přepravu cestujících, ale o zisk.

Svou úlohu v tom sehrál i technický vývoj, který na jedné straně práci strojvůdcům ulehčuje a na straně druhé na ně klade podstatně zvýšené nároky. A korunu tomu všemu nasadil nedostatek skutečně kvalifikovaných pracovníků s odpovídajícím vzděláním a dlouhodobými zkušenostmi, takže ti stávající jsou jednak silně přetěžování, jednak pracují bez potřebného odpočinku u několika firem současně.

Železnice není silnice, aby na ní mohlo jezdit více různých dopravních prostředků více majitelů současně. Je to stejná blbost, jako kdyby v metru byla povolena doprava více přepravcům.

Zásadní chybou bylo po roce 1989 hrubé podcenění železniční přepravy a naprostý nezájem o její další technický i ekonomický rozvoj. Tím se zhoršila kvalita cestování na státní železnici a to logicky vedlo k zájmu soukromých firem o železniční přepravu. V současné době stát již nemá zodpovědnost za zajištění železniční přepravy pro všechny. Takže je v prvé řadě na místě, aby státní podnik začal odprodávat nebo rušit lokální, pro něj neefektivní lokální tratě. Ať se tam o dopravu stará trh - ten přece vyřeší vše. A soustředit se na to, co nese zisk a tudíž prostředky pro další rozvoj. Pak budou zcela jasně definovány státní a soukromé tratě, výjimečně smíšené s jasně stanovenými pravidly a náklady.

Nebude to jednoduché, ale není jiné cesty.

J. Pokoutný 8.3.2019 8:58

Re: Státní železnice

Zajímavá by byla statistika problémů u soukromých dopravců a toho "státního". Z článku ani výše uvedenách připomínek mi není jasné, zda takové rozdíly existují, či ne.

Š. Hašek 8.3.2019 9:01

Re: Státní železnice

Existují. A je tlak, aby se soukromým dopravcům nadržovalo.

M. Mikulec 8.3.2019 9:06

Re: Státní železnice

To potvrzuji, pane Hašku. Výpravčí, kteří vlakům “stavějí cestu”, nezpozdi RegioJet, ale rychlíky Českých drah. Soukromí dopravci mají asi výhodnější smlouvy. Aby dostali finanční kompenzaci za jimi nezavinene zpoždění, například.

J. Lepka 8.3.2019 9:37

Re: Státní železnice

Nejsem ajznboňák a situaci na železnici nerozumím, ale v porovnání se silniční dopravou vyplývá jediné, v civilizovaném světe musí provozovatel dálnice úsek zprovoznit v určeném čase i po katastrofální nehodě, jinak se na něm hojí jednotliví dopravci (a jejich právníci). Je tedy velmi pravděpodobné, že soukromí dopravci mají s majitelem železniční dopravní cesty smlouvu o zaviněném či nezaviněném zpoždění, protože oni za použití kolejí platí. Jen pro info porovnejte s dálničním mýtem a prosincovým prů.erem na D1 kdy překvapivě sněžilo!

A jen tak zcela mimochodem, odpovědnost za oba příklady se střetává u jednoho člověka!

Z. Lapil 8.3.2019 16:54

Re: Státní železnice

Skoro denně se pohybuju jako cestující na koridoru a celkem to sleduju. Nemám ten dojem.

Jednou jedinkrát jsem zažil, že zpožděný Regiojet předjížděl rychlík ČD jedoucí na čas, který kvůli tomu zastavil, ale to měl ten "státní" maximální rychlost 140,- km/h, zatímco ten soukromý 160. Docela jsem valil oči, tehdy asi dispečerovi uniklo, že RJ vezla náhradní mašina s maximálkou 120km/h (odtud to zpoždění), ale vyžehlil si to u mě, když nás před Prahou posadil každého na jednu kolej a prostě jsme mu to natřeli :-).

Vypadal takhle: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/140128.jpg

V. Liptovský 8.3.2019 9:35

Re: Státní železnice

A čo tak pohľad do Veľkej Británie, čo sa stalo po privatizácii železníc Železnou lady (dokonca štát priplácal niektorým privatizátorom)? O niekoľko rokov za drahé peniaze štát vykupoval mnohé trate späť... Prečo - privatizátori neinvestovali, išli na doraz, stúpal počet nehôd...

J. Lepka 8.3.2019 9:46

Re: Státní železnice

Ono to sice bylo jinak, pán Lipovský, ale to vám, socialistům s pěstěným rudým švábem na mozku jaksi uniká.

V. Pokorný 8.3.2019 9:49

Re: Státní železnice

Zdravím. Mohl byste říci, jak to tedy bylo? Tedy pan Lipávský lže?

M. Mikulec 8.3.2019 10:29

Re: Státní železnice

Železnice je tam privatizovana. O provoz se stará státní firma Network Rails.