ŽELEZNICE: Monopol na věčné časy
Ale to není vše. Skutečná motivace drah je totiž zcela jiná než přilákat do levnějších expresů další cestující. Dne 1. prosince vzniká ČD Cargo, které bude provozovat nákladní dopravu. ČD tvrdí, že ze zisků nákladní dopravy financují ztráty dopravy osobní. Je otázkou, zda tomu tak je skutečně, nebo se jedná pouze o výsledek účetních operací, každopádně nyní budou požadovat dorovnání těchto údajných ztrát od státu. A to prostřednictvím dotací na vlaky vyšší kvality, které dosud provozovaly dráhy na vlastní podnikatelské riziko. A ministerstvo dopravy jejich požadavky vyslyšelo. České dráhy získají dodatečných šest set milionů korun. Zrušení příplatku je nejspíš podmínkou ministerstva dopravy pro přiznání dotací. Jedinými nedotovanými spoji tak zřejmě zůstanou pendolina. České dráhy kromě peněz získají jistotu, že o peníze nepřijdou bez ohledu na to, zda dokážou oslovit zákazníky.
A věc má ještě jeden zlověstný aspekt. Podle drážního zákona má při přidělování traťových kapacit, tedy v podstatě času v jízdním řádu, přednost v rámci základní dopravní obslužnosti státem či krajem objednaný spoj před spojem provozovaným na podnikatelské riziko. A traťové kapacity v Praze jsou již nyní téměř vyčerpány. Vedlejším cílem drah je tedy znemožnit konkurenci vstup na české koleje. České dráhy tak nebudou muset čelit žádné konkurenci a všechny jejich ztráty uhradí daňoví poplatníci. O tom, že se kvalita cestování vlakem v dohledné době zlepší, budou moci cestující leda snít.
Zrušení příplatku na vlaky vyšší kvality proto není pro cestující dobrou zprávou.