ŽELEZNICE: Budou i za Kremlíka pouze šimpanzeny?
Vtipný titulek je vypůjčen z internetu a z jedné věty vyčteme nejen srovnání pomalých českých železnic s japonskými shinkanseny, ale především i to, že jsme v minulosti nebyli zvyklí na to, že by Československé státní dráhy bylo možné označit lidově za ty, co jsou sto let za opicemi.
Už před více jak 50 lety, v roce 1964, byl vytvořen československý rychlostní železniční rekord, a to parní lokomotivou přezdívanou „albatros“ jedoucí rychlostí 162 km/h, tedy rychlostí, jíž se dnes „pyšní“ česká Pendolina. Ale nesmíme křivdit Pendolinům, tyto vlaky totiž dokázaly vyvinout na českých tratích rychlost až 237 km/h. Jenomže provozovaná rychlost s cestujícími je nízkých max. 160 km/h, protože úrovňová křížení a mnohdy zanedbaná údržba tratí vyšší rychlost nedovolují. Připomeňme, že za nejrychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která už v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.
V Československu byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Motorová lokomotiva řady T499.0 nazývaná “kyklop“, z produkce ČKD Praha, dosáhla rekordní rychlost 176 km/h v roce 1976 a pro změnu elektrická lokomotiva řady 124.601-6 dosáhla 5. září 1972 rychlosti 219 km/h. Pravda, jela sólovou jízdu. Později byla převezena k dalšímu testování na polygon do tehdejšího Sovětského svazu, kde při rychlostním testu v létě 1973 dosáhla rychlosti 224 km/h.
Zdá se, že vedení rezortu dopravy a železničního správce by si do svého PR mohli napsat: „Socialismus už jsme dohonili, teď ho jenom předhonit.“ To je totiž realita, která v České republice panuje. Připomínáme, že čeští občané se nedobrovolně ocitli u kvality dovážených potravin druhořadými občany EU a kritika tohoto stavu je denní a trvalá. Stejně tak se ale stáváme druhořadými občany v oblasti vysokorychlostních železnic, A přestože o jejich stavbě bylo rozhodnuto dávno, v roce 1994, a dodnes nemáme ani metr tratě, kde by vlaky s cestujícími jezdily alespoň průměrných 200 km/h. Což je rychlost, která se dnes ve světě bere už jen jako základní, nikoliv špičková. Neschopnost přiblížit se alespoň základním parametrům ale na žádnou Evropskou unii svést nejde.
V době nástupu 5G, kdy internet na sítích příští generace poběží stokrát rychleji než nyní, se česká železniční doprava usnesla, že snad už začne stavět tratě pro dnes jen průměrné rychlosti. Čtenář z internetu se ptal správně. A na změnu čekáme už dvacet pět let.