Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ŽELEZNICE: Budou i za Kremlíka pouze šimpanzeny?

diskuse (34)

Vtipný titulek je vypůjčen z internetu a z jedné věty vyčteme nejen srovnání pomalých českých železnic s japonskými shinkanseny, ale především i to, že jsme v minulosti nebyli zvyklí na to, že by Československé státní dráhy bylo možné označit lidově za ty, co jsou sto let za opicemi.

Už před více jak 50 lety, v roce 1964, byl vytvořen československý rychlostní železniční rekord, a to parní lokomotivou přezdívanou „albatros“ jedoucí rychlostí 162 km/h, tedy rychlostí, jíž se dnes „pyšní“ česká Pendolina. Ale nesmíme křivdit Pendolinům, tyto vlaky totiž dokázaly vyvinout na českých tratích rychlost až 237 km/h. Jenomže provozovaná rychlost s cestujícími je nízkých max. 160 km/h, protože úrovňová křížení a mnohdy zanedbaná údržba tratí vyšší rychlost nedovolují. Připomeňme, že za nejrychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která už v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.

V Československu byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Motorová lokomotiva řady T499.0 nazývaná “kyklop“, z produkce ČKD Praha, dosáhla rekordní rychlost 176 km/h v roce 1976 a pro změnu elektrická lokomotiva řady 124.601-6 dosáhla 5. září 1972 rychlosti 219 km/h. Pravda, jela sólovou jízdu. Později byla převezena k dalšímu testování na polygon do tehdejšího Sovětského svazu, kde při rychlostním testu v létě 1973 dosáhla rychlosti 224 km/h.

Zdá se, že vedení rezortu dopravy a železničního správce by si do svého PR mohli napsat: „Socialismus už jsme dohonili, teď ho jenom předhonit.“ To je totiž realita, která v České republice panuje. Připomínáme, že čeští občané se nedobrovolně ocitli u kvality dovážených potravin druhořadými občany EU a kritika tohoto stavu je denní a trvalá. Stejně tak se ale stáváme druhořadými občany v oblasti vysokorychlostních železnic, A přestože o jejich stavbě bylo rozhodnuto dávno, v roce 1994, a dodnes nemáme ani metr tratě, kde by vlaky s cestujícími jezdily alespoň průměrných 200 km/h. Což je rychlost, která se dnes ve světě bere už jen jako základní, nikoliv špičková. Neschopnost přiblížit se alespoň základním parametrům ale na žádnou Evropskou unii svést nejde.

V době nástupu 5G, kdy internet na sítích příští generace poběží stokrát rychleji než nyní, se česká železniční doprava usnesla, že snad už začne stavět tratě pro dnes jen průměrné rychlosti. Čtenář z internetu se ptal správně. A na změnu čekáme už dvacet pět let.

Jan Kovanic
9. 10. 2024

Přečtěte si seznam členských států OSN: Debil, blbeček, debil, blbeček, debil, blbeček, debil,...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Tomáš Břicháček
9. 10. 2024

Komise zažaluje Maďarsko kvůli zákonu na ochranu národní suverenity.

Ondřej Neff
9. 10. 2024

Podzim už máme astronomicky odklepnutý a také počasí odpovídá roční době.

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

Aston Ondřej Neff
7. 10. 2024

Kde jsou ty časy, kdy se do boje pustila „hustá dvojka‟ sociální demokracie v sestavě Jana...

Aston Ondřej Neff
8. 10. 2024

Vláda Petra Fialy selhala při pokusu vyřešit jeden z palčivých problémů dneška, totiž stavební...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Marian Kechlibar
7. 10. 2024

Za měsíc se konají prezidentské volby v USA a otázka zní, „kdo má větší šance vyhrát?“.

Petr Ševčík
8. 10. 2024

Dovolil jsem si zformulovat teze, pro které bych rád hlasoval ve volbách.

ČTK, Lidovky.cz
9. 10. 2024

Česko bude v příštích třech letech znovu členem Rady OSN pro lidská práva (UNHRC). Ta monitoruje...

Jana Sobíšková
9. 10. 2024

Několik nelegálně stojících restauračních předzahrádek na Staroměstském náměstí již metropole proti...

rkr Robin Krutil, mos Marek Osouch
9. 10. 2024

Pro prosperitu Česka jsou důležité inovace, na kterých se shodnou představitelé koalice i opozice,...

bors Pavlína Štěpánka Borská
9. 10. 2024

Hurikán Milton míří přes Mexický záliv k západnímu pobřeží Floridy. Zesílil ze čtvrtého na nejvyšší...

Zbyněk Petráček
9. 10. 2024

Komu se nechce volit ani Fialovu koalici, ani Babišovo hnutí ANO, může zvažovat Miroslava Kalouska....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz