15.12.2019 | Svátek má Radana, Radan


Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 535

19.11.2019

Internet má jednu skvělou vlastnost, můžete si tam psát, co chcete. Z toho ovšem plyne také ta špatná stránka věci, že vám pod vaše články může psát kdejaký zamindrákovaný jouda, že jste idiot, a to jsem použil ten jemnější výraz, bývají daleko horší. Kvůli diskuzím pod články jsem přestal psát na planes.cz. Tam o letadlech věděli nejvíc ti, kteří je znali z pohlednic, maximálně stáli někdy za plotem.

Existuje skupina těchto „znalců“, kteří milují sovětská letadla. Většinou se rekrutují z ročníků, které je už ani nemohly vidět, natož aby v nich letěli. Jakmile jsem napsal něco neuctivého například o IL 86, což byl neuvěřitelně nepovedený krám, snesla se na mě vlna kritiky a bylo jedno, že v té době už většina letadel toho typu neexistovala, nebo stála v kopřivách. I jeho nástupce IL 96, který jakž takž už i něco uvezl a někam doletěl, létá snad už jen na Kubě a v ruské vládní letce. 

Povedená taškařice byla, když jsem napsal o Airbusu A 380, že to je výtlem do tmy. To si panečku znalci pošmákli. Že jsou všichni blbci, jen pan Čech je chytrej! Ano, jsem. Za půl roku po tom, co můj článek na planes vyšel, oznámil Airbus oficiálně ukončení výroby tohoto monstra. Majitelům A 380 zbyly vrásky a oči pro pláč. Letadlo je v podstatě neprodejné. Náklady na jeho provoz jsou hrozné a nikdy se nevrátí. První A 380 dodaná letecké společnosti Singapore Airlines je odstavená a pravděpodobně skončí v Arizoně v Pima Air and Space muzeu. Další půjdou do šrotu. Zatímco vyřazené 747 se přestavují na nákladní a létají dál, A 380 jsou nanic.

Dokud mě lidé kritizovali pro mé názory na to či ono letadlo, bylo to ještě dobré, ale když začali psát o mé rodině, to jsem si řekl, že všechno má své meze. Když se podívám na úvodníky pana Neffa, říkám si, že jsem břídil. Z některých reakcí přímo čiší zloba a nenávist. Připodělaný zamindrákovaný idiot v anonymním prostředí si vylévá žluč na inteligentního člověka. Druhým paradoxem je, že ze začátku se reakce týkají daného tématu, pak už si nadávají pisatelé mezi sebou.

Gripen 1
Gripen 2

Proti panu Neffovi jsem pouhopouhý amatér. Tedy na Neviditelném psu. Ale nedá mi, abych nepřipojil svůj šproch k úvodníku Vrtulníky pro armádu z minulého týdne. Týká se výzbroje naší armády Také netuším, jaké jsou smluvní podmínky na zapůjčení letadel JAS 35 Gripen. Protože jsem o tomto letadle točil pořad pro televizi UP Network, strávil jsem několik dní v Pardubicích a v Čáslavi. Musím přiznat, že se mi letadlo líbí, a říká se, že krásná letadla dobře létají. A gripen je toho živým důkazem.

Rád bych tady oddělil politicko obchodní stránku věci a technickou stránku. Dnešní letadla vám sestaví tak, jak si to budete přát. Stejně jako u auta existuje nějaká základní modifikace a ostatní si můžete naporoučet podle toho, co od toho letadla požadujete. Ale v tom případě musí letadlo objednávat někdo, kdo tomu rozumí, a musí mít kolem sebe tým odborníků. Nikoliv „lobbisty“ a podobnou pakáž, které jde jen a jen o peníze do vlastní kapsy. Toho samozřejmě využije druhá strana a nabídne letadlo v takové konfiguraci, která je pro výrobce nejvýhodnější. 

Gripen 4
Gripen 3

V době, kdy se jednalo o přezbrojení našeho letectva, se kolem ministerstva obrany motali Rusové, kteří za pomoci mocné lobby prosazovali MiG 29. Naši piloti samozřejmě miga chtěli, uměli s ním létat (a dobře) a byl to pro ně vrchol kariéry. Jenže pes byl zakopán v neschopnosti Rusů dodávat náhradní díly a cokoliv kolem letadla. Američani nabízeli zastaralé F-16, které stály nakonzervované v Arizoně. Ne ty modernizované, které mají dnes Poláci a které si chtějí koupit Slováci, to je jiné letadlo.

Gripen byla, podle mne, ta nejlepší volba. To, že první várka nebyla kompatibilní s letadly NATO, není vina letadla, ale těch, co dojednávali kšeft. Ti absolutně netušili, co to letadlo musí umět a jaké má mít vybavení. Ti by měli jít před soud! Při revizích se letadla postupně standardizovala na podmínky evropské spolupráce. Letadla dostala například zařízení pro tankování za letu či jinou avioniku Letadlo je dnes jen aerodynamická slupka s motorem, ale jeho bojové vlastnosti určuje software a hardware . Piloti si na úplně jinou filosofii letadla rychle zvykli a dnes na gripeny nedají dopustit.

Gripen 5

Jeden můj bývalý kamarád, který s letadly nemá nic společného, ale ví o nich všechno, mi napsal, že neví, proč jsme si koupili (!) letadla pro třetí svět. Nevím, jestli Kanada, která chce vyměnit F-18 za gripeny, Švýcarsko, Thajsko, Rakousko a Jižní Afrika jsou země třetího světa. V každém případě jeho argument, že F-22 nebo F-35 jsou daleko lepší, je stejná blbost, jako srovnávat Ferrari a Octavii. F-22 je nejdražší letadlo současnosti a F-35 je neuvěřitelně komplikované. Gripen je jednoduchý a výkonný, a tudíž i levný na provoz.

To je jen taková douška k úvodníku pana Neffa.

*****************************

Letadla, můj osud 3
Třetí díl knihy fotografií dopravních letadel, které za 48 let působení na letištích udělal Jan Čech, letecký mechanik. Kniha obsahuje nejen černobílé fotografie, ale i krátké příběhy, které s daným typem autor zažil. Vydal Svět křídel.

Letadla, můj osud 3







 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.