24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

TUNEL: Nekonečně drahý bůček v solárním balení

Dominantní tuzemský energetický hráč, společnost ČEZ, se nepochybně loni řídila cenou na německé burze, i když prodává přes 90 % své produkce na domácím trhu. Důkazem je meziročně osminásobně vyšší zisk z hospodaření ČEZ v hodnotě 80 miliard korun za rok 2022.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Kneifl 23.3.2023 11:10

Odkaz na tyhle „planetární meze“ a „spotřebu násobku planet“ sem dáváte už mnoho let, ale zkusil jste si někdy zjistit, jak se tahle hausnumera vlastně počítají? Onen domnělý převis spotřeby nad zdroji vychází z drtivé většiny pouze z emisí skleníkových plynů a jejich přehnaných důsledků vycházejících výhradně z počítačových modelů, které z principu nelze validovat (protože nemáme planetu B). Podle starších verzí těchto studií už měly zdroje dojít na přelomu tisíciletí...

P. Rada 23.3.2023 11:58

Odkazu jste zřejmě neporozuměl a to i když ho opakuji - jak sám uznáváte a to prostě proto, že právě G.W v něm není uvedeno jako "drtivá většina problému".

"Hausnumero" je sám o sobě pojem hanlivý a tedy napovídající, že dotyčný se pravděpodobně nechce dozvědět něco nepříjemného - aby snad dokonce nebyl nucen situaci reflektovat?

Cesty jak obejít/zkontolovat v komplexním systému nutně nepřesné výpočty přitom existují. Tou cestou může být přímé měření které obchází "počítačové modely". Konkrétně koncentrace CO2 v ovzduší:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD#/media/Soubor:V%C3%BDvoj_koncentrace_CO2_v_atmosf%C3%A9%C5%99e.svg

Verze podle kterých zdroje dojdou jste nejmenoval a tak jen věcně konstatuji, že nejspíše nedojdou nikdy - jen se v uzavřeném systému mohou stát pro původní účel nedostupné. Prakticky vzato tak u nás i v dalších zemích už postupně došla celá škála surovin. Řešení se zas nabízí i realizuje několik typů. Od recyklací přes technologické změny až po globalizaci a změny společenské.

Měřítkem úspěšnosti bude další civilizační vývoj. Prognozy to jsou jak obtížní tak vesměs neradostné a to věcně vzato zejména proto, že základní ukazatel kterým je efektivita těžby energií v dominanci už prakticky století klesá a klesá....

https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

S. Kneifl 23.3.2023 12:17

Mému komentáři jste zřejmě neporozuměl, tak se pro vás pokusím o polopatistické vysvětlení.

Vím, že G.W. se explicitně neuvádí jako drtivá většina problémů, proto jsem se ptal, jestli jste se pokusil do těch studií proniknout hlouběji. Zřejmě nepokusil. Jsou dovedně skryté třeba v bodech biologické diverzity nebo acidifikace oceánů.

Když se podíváte na jednotlivá kritéria, zjistíte, že váhy jim přiřazované jsou zcela arbitrární - proč by se třeba měla kultivovaná krajina vyskytovat právě na 15 % plochy a ne třeba na 30? Nezáleží trochu na tom, jak se ta krajina kultivuje? Atd. atp. Odtud slovo „hausnumero“ - z německého „domovní číslo“, zde použito ve významu náhodné, arbitrární a přemrštěné hodnoty.

Množství CO2 v ovzduší nijak nerozporuji, ale to není ten problém. Zdvojnásobení obsahu CO2 v atmosféře způsobí přímo jen oteplení o zanedbatelný 1 °K, všechno navíc jsou výsledky modelování. Ostatně ze studií vycházejících z přímých měření vychází hodnota citlivosti klimatu do 2 °K, k oněm katastrofickým 4-6 je potřeba právě to modelování.

Stejně tak ty studie „spotřeby planet“ už z principu ignorují technologický vývoj - nemohou předvídat „bílé labutě“ v podobě převratných technologických zvratů. Tak, jako třeba Římský klub nepřepokládal vývoj těžby břidličného plynu a dalších těžebních technologií, které odsunuly předpokládané vyčerpání fosilních zdrojů o mnoho desítek let.

L. Novák 23.3.2023 8:32

To je na DEFENESTRACI Fialovy vlády, v níž sedí šmejdi jako JUREČKA a HLADÍK (KDU-ČSL), ostatní přicmrndávají... Potíž je, že žádná konkurenční strana se zjednodušeným programem STOP ZELENÉMU TUNELU tady není, rozhodně to není ODS s proradným Fialou v čele.

V Holandsku už farmáři předvedli, že zelené vládní magory s vazbou na Greenpeace dokážou podobně jednoduchým a jednoúčelovým programem porazit ve volbách. U nás by mohli proškrtat vládní rozpočtový ZELENÝ TUNEL způsobující vysokou inflaci...!![>-]

P. Diviš 23.3.2023 9:38

Ano, ale je tu ta otázka, kdo?

L. Novák 23.3.2023 21:21

;-D Správná otázka. ;-) Jednou už tady před parlamentními volbami bylo hnutí "STOP BURSÍK!" a jeho deklarovaným účelem bylo vyvolat tlak, aby se ten šmejd podrazácký nedostal do českého parlamentu. Záměr se podařil, ale stopy o existenci takového hnutí už jsou z internetových databází vymazány.

Takže naše republika čeká na odvážné muže s odbornými znalostmi, kteří se do čela podobného hnutí nebo strany postaví a nebudou mít strach, že si tím v zeleně směřované totalitě zničí kariéru. :-/

F. Navrátil 23.3.2023 8:08

Řešení energetického problému bude komplikované. Nepůjde to jednoduchým řešením ve stylu výroku tchajwanské turistky Pekarové-Adamové, že energetiku zachráníme nošením dvou svetrů. Mimochodem, tento výrok se zaslouží srovnání s výrokem Marie Antoinetty, aby hladoví lidé, kteří nemají chleba, jedli koláče. Rozdíl tu ovšem je. Marie Antoinetta skončila pod gilotinou, zatímco Pekarové-Adamové přistál na kontě plně valorizovaný plat.

L. Novák 23.3.2023 8:33

Marie Antoinetta nikdy podobný výrok neřekla. :-P

V. Kučer 23.3.2023 9:10

Na rozdíl od Markéty PekarovVé Adamové.

F. Navrátil 23.3.2023 9:17

Pane Nováku, tento výrok se používá jako licence k znázornění osoby, která není schopna porozumět skutečnému dění. Historicky posouzeno, jedná se o výrok Jeana-Jacquese Rousseaua, který jej uvedl ve své knize Vyznání (napsané okolo roku 1767) a připisoval jej neurčitě "velké princezně". Jde ale o prvek lidové tvorby a jako námět se objevoval už v lidových písních. A navíc se nejednalo o koláče, ale o briošky.

P. Diviš 23.3.2023 9:46

Zkreslujete vy, protože MPA, jak je mi osobně i programově nesympatická, tím nechtěla řešit energetiku, pouze okamžité následky jí nezpůsobené nouze.

P. Brich 23.3.2023 16:23

Jo, MPA je vyhlášenou bojovnicí proti grýndýlu, krasavice jedna inteligentní!!;-D

Z. Žabička 23.3.2023 7:24

Fyzikální principy možná přetlačí zelené šílenství. Samozřejmě je potřeba ožebračit chudý lid. Tak to bylo vždy od nepaměti. Je potřeba založit hnutí

"Pryč s green dealem".

Nevolit námořní lupiče, Niedermayera a spol, ti už se odkopali. Bohužel vstanou noví bojovníci. Všimli jste si, že díky oteplování jsme letos v zimě nemrzli? V raném středověku se Grónsko jmenovalo "Zelená země". Proč asi. No prostě tam rostlo a zrálo i víno. Takže přestaňme bojovat proti podnebí a začněme sázet citronovníky a další subtropické ovoce!! Ha, ha.

Kolik CO2 a dalších "jedů" se vyvíjí každý den na Ukrajině a kolik bude potřeba vypustit, až ta blbá akce skončí? Proč nejedou protestovat do Kremlu? Raději ničí památky, lepí se k silnicím a myslí si, že tím zlepší klima.

M. Pecina 23.3.2023 6:35

Vláda už měla dávno zakázat vývoz elektřiny. Pak by se cena elektřiny neodvíjela od ceny na lipské burze.

B. Pavel 23.3.2023 6:26

Máme na střeše solární panely. Naše elektrárna je vybavena baterií. V prosinci, tedy v měsíci s nejslabším slunečním svitem a nejkratšími dny, vyrábíme asi třetinu naší spotřeby. V březnu vyrábíme přibližně tolik kolik spotřebujeme. Začínají přetoky do sítě. Tu nám smluvní partner proplácí ne příliš vysokou smluvní cenou. Tato energie se spotřebuje v nejbližším okolí našeho domu. Není tedy potřebné nějaké výrazné posilování distribuční soustavy. V létě, kdy bude nadbytek u všech solárních elektráren, je určitě možné některé uhelné zdroje vypínat a využívat tak velmi levnou zelenou energii. Energii lze také skladovat (den-noc) v obřích bateriích. Z letní nadbytečné, a jak autor píše velmi levné energie, lze vyrábět vodík. Tento vodík lze použít v zimě na zpětnou výrobu elektrické energie a v budoucnu také pro mobilitu, zejména pro pohon nákladních automobilů a vlaků.

B. Pavel 23.3.2023 6:28

V létě používáme značnou část námi vyrobené energie pro pohon klimatizace.

J. Strakoš 23.3.2023 6:40

Doporučil bych zavolat na vládu, že ČEPS si chce do kapsy ulít 400 miliard, protože to prostě není nutné.

A když už budete volat, zmiňte se o těch super bateriích, které se mohou používat na zálohování aspoň den-noc a to aspoň pro domácnosti a to od března po říjen - tedy cca 10-20kWh kapacity na domácnost.

J. Strakoš 23.3.2023 6:42

Když stát argumentuje, že musí budovat nové cesty, je to nesmysl - chodím do obchodu pěšky a žádné cesty tak nejsou potřeba.

J. Majzlík 23.3.2023 6:56

R^

M. Smutný 23.3.2023 13:52

Pane Strakoši, z té částky 400 miliard zaplatí 80 miliard ČEPS na sítě VVN a 319 miliard musí investovat distribuční firmy do svých sítí. Zkuste si napřed těch 180 stran na www.ceps.cz prostudovat. Zpráva ČEPS vyvolala doslova zděšení mezi politiky a vztek (ověřeno) ve vedení ČEZ, jehož "zelenou" strategii odchodu od uhlí právě státní podnik ČEPS převedl do srozumitelné analýzy (dle metodiky ENTSOE) brzkého brutálního nedostatku elektřiny v ČR. Šéf ČEPS Martin Durčák to ostatně sám komentoval v rozhovoru na Seznamu. ČEZ prostě jednoduše na stát hází odpovědnost za dostatek elektřiny, ačkoli stát žádné energetické kapacity nemá. Naštěstí má profesionály v ČEPS.

J. Strakoš 23.3.2023 14:49

Asi bych neměl používat v příspěvcích tolik ironie nebo to nějak zvýraznit, ale vysvětlím - můj příspěvek byla odpověď na B.Pavela, který na základě své lokální zkušenosti uvedl: "Tato energie se spotřebuje v nejbližším okolí našeho domu. Není tedy potřebné nějaké výrazné posilování distribuční soustavy. "

Měl jsem tedy za to, že moje ironie bude zřejmá, protože reaguji na argument minimálně naivní.

Nicméně pro jistotu uvádím, že poznámka o cestách byla taky ironická.

I. Koubová 23.3.2023 6:28

;-D

R. Langer 23.3.2023 6:55

Jasně. A teď tu o Šípkové Růžence. ;-D

L. Hančar 23.3.2023 7:00

A nebylo by lepší už konečně odhodit císařovy nové šaty značky B.Pavel, abychom se dozvěděli, že tato ideologická moudra do nás pere někdo jako Brusel, ČT nebo ČEZ? Mám také solár na střeše ( chlazení pivovaru v parném létě ) a mám úplně jiné zkušenosti: v zimě NIC a mou přebytkovou energii nikdo nechce. Ani zadarmo.

R. Langer 23.3.2023 7:08

Ten Zelený bolševik lže, jako když Rudé právo tiskne. Bude někomu vykládat, jak má v zimě třetinu plného výkonu, když všechny naše FVE v našem klimatickém pásmu jsou schopny dodat ZA ROK přibližně 12 % instalovaného výkonu!

Kromě toho se ani neobtěžuje napsat, jaký instalovaný výkon vlastně má, kde že ten jeho slavný barák stojí, a kolik za to vlastně dal. Je to evidentně Bruselí placený podvodník a LHÁŘ! ;-€

A. Stárek 23.3.2023 7:20

Já tedy nechci v žádném případě obhajovat soláry, ale vy blbě čtete. Pavel nepíše, že má v zimě třetinu výkonu; píše, že mu soláry pokrývají třetinu jeho spotřeby. S čímž se těžko oponuje, protože o tom, kolik spotřebuje, ani o nainstalovaném teoretickém výkonu jeho solárů, nepíše vůbec nic.

R. Langer 25.3.2023 10:57

Ale právě naopak, budu oponovat běžnou spotřebou průměrné rodiny.

J. Strakoš 23.3.2023 9:57

Já bych to přímo lží nenazval, spíše nedodání některých zásadních informací.

Pokud je dům, (respektive panely) dobře situován, topíte něčím jiným, na střeše máte velmi výraznou kapacitu a doma jen trochu spotřebičů, pak to může být pravda.

Stejně jako není lež napsat, že moje auto ujelo včera 4 km s spotřebou 0.0 a vynechat, že jsem jel z kopce. Ale rozhodně by z toho bylo hloupé usuzovat, že auta nepotřebují palivo.

Z. Lapil 23.3.2023 8:09

To je přesně ono: nechť soláry dělají, jako všechna technika, to, co umějí. Pro chlazení v parném létě jsou jako stvořené, protože v parném létě fungují.

Z. Lapil 23.3.2023 8:04

Právě, jednu třetinu. Takže těch panelů byste potřebovali 3x tolik. Proč bych vám to měl platit?

A to si myslim, že elektřinou netopite. I kdyby vám stačily 2kW na celý barák, znamenalo by to nějakých 6m2 panelů- pozor! - za jasného letního poledne na okamžitou spotřebu. V zimě- odhaduji, 3x tolik - to je 18m2. Chcete-li topit i v noci, tak trva-li poledne 6 hodin, jsme na nějakých 72m2 panelů. Pokud se tedy zima skládá z jasných dní.

A to jste ještě nevypral jediné ponožky a neuvařil si jediný hrnek čaje po sprše ve studené vodě.

Ono není pravda, že OZE nefungují, ale prostě jich nikdy nebude dost, v tom smyslu, že není dost zdrojů. Vždyť pocitejte: jedna jediná veřejná nabíječka pro elektromobily má nějakých 18kW (jsou i vydatnejsi, ale nešť). Je-li v provozu třetinu času a má překlenovací baterie, máme tu potřebu nějakých 3x72=216 m2 neboli půlku fotbalového hřiště na jedno jediné stání...